Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1746
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1744

Følg bodybuilding.dk på

Problemer med maven

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg er du efter lang tid endelig kommet op på 2500 kalorier/dagligt, jeg har kæmpet hårdt for det. Måske jeg burde fortælle mine stats, min begyndelsesvægt har været på 66-67 kg, og jeg er 186 cm høj. Jeg er (som i nok kan regne ud) en meget spinkel fyr, mine knogler er spinkle og jeg har generelt ikke så meget fedt/muskel på dem. Jeg har længer døjet med at spise alt den mad jeg "skulle" for at tage på, da jeg var naturens side bare ikke er særlig sulten. Jeg er endelig kommet op på de små 2500 kalorier dagligt. Jeg har også taget 1.5 kg på på 3 måneder. MEN mit problem er faktisk at jeg har ondt i maven og konstant kvalme hele tiden af alt den mad, føler mig hele tiden oppustet. Jeg har mavesyre og sure opstød mere eller mindre hele tiden. Jeg tænkte i starten at det nok bare var kroppen som ikke havde nået at tilpasse sig, men nu efter snart 1 måned er det der stadig. Jeg havde en dag hvor jeg ikke fil spist grundet arbejde og der forsvandt det hele og havde det faktisk rigtig godt igen. Nu er spørgsmålet: er det konsekvensen af at træne? Er jeg bare genetisk skabt til ikke at bodybuilde? Nogle som har været udsat for samme scenarie?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvad spiser du?
Brugeravatar

Reputation point: 85

Kostplan: Ingen kostplan

Udgaard skrev:Hvad spiser du?

Til morgenmad er det æg, lidt bacon og toast med smør.
Middag er det noget rest fra aftensmaden oftes fuldkorns pasta eller brune ris med noget hakket kød, og lidt grønt.
Mellemmåltid ved en 3 tiden er et par rugbrødet med noget Makrelsalat eller hytteost på - evt. Mandler og mælk.
Aftensmad er mere eller mindre samme koncept som middag.
Inden sengetid er det noget havregryn med letmælk, sukker og kanel som jeg blender til en tynd dej næsten.
*der bliver ofte spist gulerødder og æbler i løbet af dagen og der kan sagtens snige sig tun med*

Mængden er selvfølgelig tilpasset, men det er de madvarer som jeg bruger, jeg spiser faktisk utrolig sundt (min læge sagde keg faktisk spiser FOR sundt til at jeg for dækket mit kaloriebehov)

Hvilke dele af det du beskriver fik du ikke spist den dag du ikke havde tid til at spise?

Kongnic skrev:Middag er det noget rest fra aftensmaden oftes fuldkorns pasta eller brune ris med noget hakket kød, og lidt grønt.

Får du opbevaret det på køl? Bakterier kan rigtig godt li' hakkekød. Et par timer i en taske og du har en bakteriebombe af rang. Det kan helt sikkert give problemer med maven.

Inden sengetid er det noget havregryn med letmælk, sukker og kanel som jeg blender til en tynd dej næsten.

Lyder "lækkert". Personligt tror jeg også min mave ville få det dårligt af sådan en omgang lige før sengetid. Tænk på at når du ligger i sengen vil der være en konstant pres på din lukkemuskel der sidder lige før maven, fra alt det mad. Hvis maven er meget fyldt kan det måske (gætter) give refluks (sure opstød).
Brugeravatar

Reputation point: 85

Jeg var selv en spinkel fyr med meget lille appetit (67 kg, 177 cm). Det er jeg for så vidt stadig "indeni". I tre år havde jeg nærmest konstant en følelse af oppustethed og efter måltider også kvalme. Ikke så snart blev det lidt bedre, førend jeg måtte øge mit kalorieindtag.

Min erfaring er, at det ikke holder op. Jeg ville for alt i verden få store nok muskler til at være større end de fleste og aldrig mere få spørgsmålet "træner du?". Så når jeg havde kvalme og når jeg stavrede oppustet rundt og når jeg fik sure opstød af at bukke mig og snøre sko, så syntes jeg bare det var fedt. Det mindede mig om, at jeg gjorde noget særligt og at jeg kæmpede for at nå mit mål.

I dag gider jeg ærligt talt ikke. Jeg havde et mål om at nå 95 kg op fra 87 (har aldrig være tungere end 92), da jeg pludselig ikke gad mere. Nu spiser jeg mig bare mæt hver dag. Det betyder, at jeg har tabt syv kg.

Hvis du er ligesom jeg, må du gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst - muskler eller velvære :)

Ps. Folk tror ikke på, at man kan have svært ved at spise meget. Det er tilsyneladende menneskelig natur, at kunne proppe sig som en labrador indtil den dårlige samvittighed eventuelt får overtaget over den uudslukkelige appetit.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Drik dine kalorier. Problem solved.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Drik dine kalorier. Problem solved.

Ikke nødvendigvis. Det hjælper enormt, men højkalorie-shakes mætter også meget. De skal derfor klynes i en fart, så de ikke kommer til at ødelægge appetitten til f.eks. frokost alt for meget f.eks. fordi drikken ikke har nået tarmene.
En god shake inden sengetid er en god løsning, men man skal passe på ikke at få halsbrand. Shakes lige efter almindelige måltider er også en idé - f.eks. kan man helt lade være med at indtage anden væske ifbm. måltidet - for der er mavesækken udvidet, man får sikkert alligevel kvalme pga. maden og det meste kan nå væk fra mavesækken inden næste måltid.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bosse101 skrev:

Ikke nødvendigvis. Det hjælper enormt, men højkalorie-shakes mætter også meget. De skal derfor klynes i en fart, så de ikke kommer til at ødelægge appetitten til f.eks. frokost alt for meget f.eks. fordi drikken ikke har nået tarmene.
En god shake inden sengetid er en god løsning, men man skal passe på ikke at få halsbrand. Shakes lige efter almindelige måltider er også en idé - f.eks. kan man helt lade være med at indtage anden væske ifbm. måltidet - for der er mavesækken udvidet, man får sikkert alligevel kvalme pga. maden og det meste kan nå væk fra mavesækken inden næste måltid.

Jeg nægter simpelthen at tro på, at man ikke kan drikke 1.500 kalorier og spise 1.000 kalorier, hvis man er vågen i 14-18 timer. Det kan ganske enkelt ikke passe, medmindre man er syg.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Topicstarter: Du kunne vælge at leve knap så "sundt". Og ellers gøre som Garik anbefaler; at drikke en god omgang kalorier. En shake og en liter sødmælk i løbet af dagen, så er du på den anden side af 1000kcal. Græsk yoghurt med 10% fedt kunne også være en mulighed?

Får du "bare" hakket oksekød, eller gør du noget ved det?

Reputation point: 60

Bosse101 skrev:Jeg var selv en spinkel fyr med meget lille appetit (67 kg, 177 cm). Det er jeg for så vidt stadig "indeni". I tre år havde jeg nærmest konstant en følelse af oppustethed og efter måltider også kvalme. Ikke så snart blev det lidt bedre, førend jeg måtte øge mit kalorieindtag.

Min erfaring er, at det ikke holder op. Jeg ville for alt i verden få store nok muskler til at være større end de fleste og aldrig mere få spørgsmålet "træner du?". Så når jeg havde kvalme og når jeg stavrede oppustet rundt og når jeg fik sure opstød af at bukke mig og snøre sko, så syntes jeg bare det var fedt. Det mindede mig om, at jeg gjorde noget særligt og at jeg kæmpede for at nå mit mål.

I dag gider jeg ærligt talt ikke. Jeg havde et mål om at nå 95 kg op fra 87 (har aldrig være tungere end 92), da jeg pludselig ikke gad mere. Nu spiser jeg mig bare mæt hver dag. Det betyder, at jeg har tabt syv kg.

Hvis du er ligesom jeg, må du gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst - muskler eller velvære :)

Ps. Folk tror ikke på, at man kan have svært ved at spise meget. Det er tilsyneladende menneskelig natur, at kunne proppe sig som en labrador indtil den dårlige samvittighed eventuelt får overtaget over den uudslukkelige appetit.

Det er også det jeg tror konklusionen bliver, åbenbart ikke alle som har en mave af stål! MEn er da glad for at møde en ligesindet broder hehe, det er ret irriterende at man skal gå på kompromis med sin livskvalitet for at få store muskler...

Har jeg også tænkt på, men tror skam stadig at jeg vil få problemerne. Mit problem er jo at jeg ikke er speciel stor, og min mavesæk er vel ikke vant til at spise meget mad. Det er en slags indbygget anti-fedme mekanisme lol... Men jeg tror bare at jeg må træne videre også finde en mellemvej hvor jeg ikke mærker det så meget, også bygge videre derfra.

Jeg genkender noget af dette fra tidligere i mit liv. Men inden vi begynder at snakke det ligger i din natur ikke at kunne spise meget, så husk på at mange spinkle raw-food-veganerkvinder spiser en del flere KG mad på daglig basis end mange BB'ere gør. Har aldrig selv været rawfood-veganer, men eksperimenteret med at reservere dele af min dag på fortrinsvis at indtage bestemt slags mad, korn og lidt mælk i et måltid, overvejende grøntsager i andet, frugt i tredje, og så kan kroppen pludselig nedbryde uhyre mængder mad i en rasende fart uden man føler sig besværet. Så noget handler om at kombinere og navnlig ikke kombinere bestemte fødevarer indenfor samme måltid.

Der er enkle gode råd. F.eks. ikke frugt en halv time før et hovedmåltid, og heller ikke frugt to timer efter et hovedmåltid.

Drak selv appelsinjuice efter mine havregryn/cornflakes med mælk om morgenen. Den havde jeg i reglen længe 'glæde af'. Nikker genkende til sure opstød der bliver omtalt, når jeg bukkede mig i løbet af formiddagen. Appelsin-juice skulle adskilles fra resten.

Jeg har opøvet mig i at spise en plain pakke kvart rugbrød (500 gr./900 kcal) på et kvarter. Volder ikke efterfølgende problemer - medmindre jeg begynder at kombinere med eksempelvis banan og smør. Fedtet fra smøret opholder pludselig hele rugbrødspakken længe i mavsækken. Bananen skal nedbrydes på helt anden vis end korn, hvilket gør hele fordøjelsen svagere.

4-5 æbler (uden andet) sidst om eftermiddagen stimulerer appetit til aftensmaden. Selleri kunne også nævnes blandt andre rå fødevarer. Din appetit er også en funktion af hvad du spiser.

Jeg var længe selv afhængig af ris/pasta til aftensmad og "spiste brød til'. Jeg har med fordel erstattet den slags tilbehør med en ekstra ret evt. suppleret med kulhydrater fra linser. Resultatet af ikke at spise brød m.m. til aftensmaden, er at jeg bliver langt hurtigere klar til at spise igen. Tilmed har det kreative benspænd gjort min aftensmad mere spændende.

Kasein ligesom kød opholder sig mange timer i fordøjelsessystemet. Valle og plantebaserede proteinkilder er hurtigere at nedbryde. Førstnævnte er ikke nødvendigvis en fordel at bygge en BB-kost op omkring. Nogen snakker også om at mælk køler maven/fordøjelsen ned.

Sammenkogte retter og rå mad +++ for fordøjelsen.

Reputation point: 115

Garik skrev:
Bosse101 skrev:

Jeg nægter simpelthen at tro på, at man ikke kan drikke 1.500 kalorier og spise 1.000 kalorier, hvis man er vågen i 14-18 timer. Det kan ganske enkelt ikke passe, medmindre man er syg.

Ved så små mængder er problemet mindre, men OP er meget tynd og ikke vant til at spise ovehovedet. Helt i starten havde jeg heller ikke problemer, da jeg kunne klare mig med 200 gram mandler, en liter mælk/kakao og aftensmad, men jeg skulle ikke meget længere op, før det begyndte at give problemer. Du skal tænke på, at jeg gik fra aldrig at spise morgenmad og spise måske en sandwich måske ingenting til frokost og så aftensmad, til pludseligt at fylde maven først til frokost og aften, så tre gange om dagen og så tre gange om dagen + mellemmåltider, til i perioder at spise hver anden time. Det var meget ubehageligt og flere gange kastede jeg simpelten spontant op. Hver aften efter min aften-shake stod jeg henover vasken i ti minutter og kæmpede mod kvalmen.
Min mavesæk var så længe om at udvide sig, at mit kaloriebehov steg inden jeg var helt akklimatiseret. Det er mit bud på, hvorfor jeg altid havde det så skidt i hvert tilfælde :?
Brugeravatar

Styrkeliste

Franz Biberkopf skrev:

Franz, du bliver simpelthen nød til at fortælle mig hvor du får din banebrydende viden fra?

Reputation point: 65

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster