Jeg netop begyndt at styrketræne igen, da vi har fået et lokalt fitness center som faktisk er rigtig godt! Jeg har styrke trænet før, men jeg har sgu glemt meget mange af de øvelser jeg anvendte før, derfor vil jeg gerne høre om mit program er okay og om der er mangler :-)
Jeg vejer 75kg, er 1,87 høj og er 20 år gammel. Umiddelbart har jeg ikke nogen deciderede mål, men jeg har da ikke noget i mod at tage 5 kg på i muskelmasse, men jeg har ikke nogen ambition om at komme op og blive en kæmpe. Jeg har muligvis lidt fedt om maven jeg gerne vil af med, og så anskaffe mig en sixpack(Hvem vil ikke det?). Men jeg ønsker samtidigt at resten af kroppen er godt med
Mit program ser således ud:
Dødløft
Bænkpress
Benpress(Ja, det er desværre ikke squat, men jeg har problemer med netop denne øvelse, men jeg synes det kører godt med benpressen)
Military press
Lat Pull Down(Tror jeg den kaldes? Man sidder med benene under en støtte, og trækker et kabel ned i skulderhøjde ca.)
Bicepsøvelse med dumbells(Jeg står op og kører skiftevis en dumbell op med hver arm)
Tricep Pulldown(Igen er ikke sikker på navnet, men man står med albuerne inde ved kroppen og trækker ned)
Mave øvelse(Jeg skifter tit her, men kører tit "planken" og den virker ret godt synes jeg)
Jeg træner alle disse øvelser på samme dag, og holder så en dags pause(Er dog tit ovre og tage 30 mins motion på disse dage) og går igang igen. Jeg kører typisk alle øvelser af 3x8.
Mit spørgsmål er så om jeg mangler noget i mit program? Får jeg dækket samtlige muskler? Samtidigt er jeg også i tvivl om hvad der er mest optimalt at køre mht. sets og reps?
Tak på forhånd!