Jeg er så nået frem til Fødevarestyrelsens hjemmeside og har fundet følgende informationer:
Protein er nødvendig blandt andet for at opbygge og vedligeholde kroppens muskler, men det er en myte at sportsudøvere har behov for ekstra tilskud af protein eller aminosyrer, som ikke nemt kan dækkes af den daglige kost.
Ekspertkomitéens konklusion er, at der ikke er videnskabelig dokumentation for, at sportsudøvere har behov for ekstra protein i forhold til det, som man normalt får dækket via kosten (hvor 10-11 % af energien kommer fra protein). Eliteidrætsudøvere har et moderat øget proteinbehov pr. kg legemsvægt, men dette vil også kunne dækkes med almindelig sammensat kost i tilstrækkelige mængder. Der er heller ikke belæg for, at tilskud af protein er præstationsfremmende.
Der findes en række proteinprodukter på markedet, som retter sig til sportsudøvere. Relevansen af sådanne produkter til sportsudøvere er baseret på særlige omstændigheder (timing og convenience), hvor det af praktiske årsager vil være besværligt at indtage almindelige fødevarer.
Det er således væsentligt, at markedsføring af disse produkter ikke vildleder forbrugeren med hensyn til egnethed og behov. Der er endnu ikke fastsat specifikke kvalitetskrav til sådanne produkter, men for at forbrugeren ikke skal blive vildledt, bør produkterne tilføje en væsentlig mængde protein, og proteinet bør være af høj biologisk værdi.
Kilde:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Ernaer ... side.htm#5
Så kan nogle forklare mig hvorfor Fødevarestyrelsen siger dette, og hvorfor at der er så mange herinde som siger det modsatte? At det ER præstationsfremmende?
Ikke for at fornærme nogen, men jeg foretrækker nu at lytte til offentlige kilder?