1) Mange skriver at man ikke kan øge muskelmasse ved pump, pga de mange gentagelser.
Der siger min erfaring mig noget andet, jeg har tidligere været elitesvømmer og der er træningen jo en deeel gentagelser, men jeg var ret markeret (kan selvfølgelig skyldes en lav fedtprocent), men var også forholdsvis bred over skuldrene. Jeg var ikke gammel nok til at styrketræne ved siden af, så hvordan kan det lade sig gøre?
Et bud kunne måske være at træning med gentagelser det primært stimulerer type I muskelfibertype.
Så måske er sagen nærmere at når man træner denne type muskler, så vokser de, bare ikke nær så meget, som hvis man istedet rettede sin træning mod type II fiberne?
Eller er der andre grunde?
Fibertyperne referer til denne artikel: http://www.motion-online.dk/styrketraen ... forskelle/
2) Pump bliver af nogle betegnet mere som konditionstræning end styrketræning (så måske er tråden placeret forkert *G*), men hvad så mht. restitution? Konditionstræning kan man jo gøre hver dag? Eller hvor ofte kan man træne på denne måde?
3) Jeg har både læst (i nogle indlæg)
- for at opbygge masse, skal man bruge mere vægt mere end man er vant til.
- at ømhed er et tegn på, at man har belastet musklerne mere end de er vant til
- at ømhed ikke er ensbetydende med at man opbygger masse
Så passer det sidste punkt eller ej?
Skal lige sige at jeg er igang med at tabe mig, så derfor bruger jeg egentlig bare pumpen for ikke at tabe muskelmasse - og fordi jeg kan lide det. wink.gif Men når jeg har tabt mig, ville jeg da gerne have lidt mere markeret muskler, spørgsmålet er jo så, om pump kan gøre det for mig.