Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1217
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1214

Følg bodybuilding.dk på

Rækkefølge ift. hypertrofi

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle,

Lidt ubeskrivende overskrift, men det var det bedste jeg lige kunne udtænke.

Mit spørgsmål går på, hvorvidt der er nogen forskel på - mht. hypertrofi - hvordan man opbygger sine sæt.

Hvis jeg eksempelvis kører bænkpres således - hvor jeg starter (efter opvarmning naturligvis) med alt hvad den kan trække, og efter hvert sæt tilpasser workload efter hvad jeg kan løfte 8-10 gange:
10 x 100
8 x 100
8 x 95
8 x 90

Er det så en dårligere fremgangsmåde, end hvis jeg opbygger mine sæt med progression, som således:
8 x 90
8 x 95
8 x 100
8 x 100

Jeg kører altid efter den første, da jeg føler mig mere "brugt" efter træningen. Men er der noget teori der taler for den anden?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Motionscentret Kom i Form

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

begge ting har hver sine fordele, den andenmodel bygger dig op til et tungere workset end du ville kunne f.eks. 4*10, den første er mere udmattende og takserende.

ved model nr. 2 ville det være en god idé at smide et enkelt eller 2 lettere high rep sæt ind, både grundet post-tetanisk potentiering og yderligere iskæmi/pump.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Kostplan: Ingen kostplan

Indlæg slettet af admin.
Sidst rettet af Skull and bones 4. feb 2012, 21:47, rettet i alt 1 gang.
JEG ER HER KUN FOR AT LÆSE INDLÆG AF "SANDYFRINK".

Kopier gerne ovenstående meddelelse mhp. styrkelse af mandens ego og heraf følgende merproduktion af indhold fra hans side.

PS Han træner fandeme hårdere end Bjarne Riis!
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Skull and bones skrev:Det kan man ikke sige noget generelt om. Eksperimenter. Observer, hvordan kroppen reagerer.

er du uenig i ovenstående? at dropsæt/omvendt pyramidetræning er mere takserende end kv. pyramide?
Brugeravatar

Forstår jeg dig ret, hvis jeg læser det du skriver som: Den første model er bedst til muskelvækst her og nu, hvor den anden vil hjælpe mig med at øge min workload hurtigere (og dermed måske på lang sigt en bedre hypertrofi)?

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er helt inde i terminologien endnu. Med takserende mener du ... ? :oops:
Brugeravatar

MM! skrev:Forstår jeg dig ret, hvis jeg læser det du skriver som: Den første model er bedst til muskelvækst her og nu, hvor den anden vil hjælpe mig med at øge min workload hurtigere (og dermed måske på lang sigt en bedre hypertrofi)?

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er helt inde i terminologien endnu. Med takserende mener du ... ? :oops:

nej de har begge deres fordele, og begge er yderst potente, men hvis du skal sige noget generelt så er det ovenstående.

mere takserende for cns, men pas på med at afskriv det som noget du for alt i verden vil undgå.
Brugeravatar

Jeg tager det til mig, som et råd om veksle lidt mellem begge metoder - eksempelvis skiftevis måned for måned. Tak for vejledning :)
Brugeravatar

Indlæg slettet af admin.
Sidst rettet af Skull and bones 4. feb 2012, 21:48, rettet i alt 1 gang.
JEG ER HER KUN FOR AT LÆSE INDLÆG AF "SANDYFRINK".

Kopier gerne ovenstående meddelelse mhp. styrkelse af mandens ego og heraf følgende merproduktion af indhold fra hans side.

PS Han træner fandeme hårdere end Bjarne Riis!
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Skull and bones skrev:
Moody skrev:
Skull and bones skrev:Det kan man ikke sige noget generelt om. Eksperimenter. Observer, hvordan kroppen reagerer.

er du uenig i ovenstående? at dropsæt/omvendt pyramidetræning er mere takserende end kv. pyramide?

Nej. Jeg kommenterede ikke dit indlæg.
Man kan ikke sige noget generelt om, hvilken af de to træningsmetoder, der bedst overbelaster musklerne.

en kv. halvpyramide bygger man intensiteten sæt efter sæt, modsat i et dropsæt hvor du sænker belastningen men ikke din grad af anstrengelse da belastningen måske endda føles tungere, hvorfor intensiteten ikke nøvendigvis falder sideløbende.

ordet "bedst" har jeg ikke brugt, men dropsæt vil generelt være mere takserende på godt og ondt.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster