Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Taekwondo body skrev:Nu må du ikke blive fornærmet på mig. Og det ikke fordi jeg vil sammenligne med Ole Henriksen men han tilsætter absolut ingen salt til sin mad og når han er ude og spise siger han altid uden tilsat salt tak og har gjort det i mange år:-) men kan du ikke lide salt? Jeg kan ikke undvære det

Atlas skrev:God griner.
Et lavt saltindtag og højt kaliumindtag kan være skidt for kroppen. Jeg har prøvet at få et kort anfald af takykardi som følge af et for lavt salt- til kaliumindtag.
Man skal naturligvis ikke gå amok med salt restriktion og tro på alt det borderline kriminelle pis som sundhedsguruer lukker ud.
Man kan øge risikoen for Exercise-Associated Hyponatremia gennem længere tids saltrestriktion. Hvor statistisk signifikant risikoen er vil jeg lader jer vurdere. Tag evt. et kig på: http://cjasn.asnjournals.org/content/2/1/151.full
Korriger mig hvis jeg tager helt fejl.

Atlas skrev:Taekwondo body skrev:Nu må du ikke blive fornærmet på mig. Og det ikke fordi jeg vil sammenligne med Ole Henriksen men han tilsætter absolut ingen salt til sin mad og når han er ude og spise siger han altid uden tilsat salt tak og har gjort det i mange år:-) men kan du ikke lide salt? Jeg kan ikke undvære det
God griner.
Et lavt saltindtag og højt kaliumindtag kan være skidt for kroppen. Jeg har prøvet at få et kort anfald af takykardi som følge af et for lavt salt- til kaliumindtag.
Man skal naturligvis ikke gå amok med salt restriktion og tro på alt det borderline kriminelle pis som sundhedsguruer lukker ud.
Man kan øge risikoen for Exercise-Associated Hyponatremia gennem længere tids saltrestriktion. Hvor statistisk signifikant risikoen er vil jeg lader jer vurdere. Tag evt. et kig på: http://cjasn.asnjournals.org/content/2/1/151.full

Stenalt skrev:Atlas skrev:God griner.
Hvilken slags takykardi havde du?
Et højt kaliumindtag burde ikke medføre hyperkaliæmi hos raske, da nyrerne blot vil udskille mere kalium grundet øget aldosteronproduktion fra binyrebarken. Hertil sænkes den gastrointestinale absorption i takt med øget kaliumkoncentration i blodet.

kejserA skrev:Atlas skrev:Taekwondo body skrev:Nu må du ikke blive fornærmet på mig. Og det ikke fordi jeg vil sammenligne med Ole Henriksen men han tilsætter absolut ingen salt til sin mad og når han er ude og spise siger han altid uden tilsat salt tak og har gjort det i mange år:-) men kan du ikke lide salt? Jeg kan ikke undvære det
God griner.
Din reference omhandler hyponatremia set i de mere ekstreme udholdenhedsdiscipliner som marathon og triathlon. Det har formentligt intet med saltrestriktioner at gøre, men skabes i stedet af stort vandindtag og mulige renale ændringer.

Atlas skrev:Det er selvfølgelig svært for mig at sige hvilken slags takykardi der helt specifikt er tale om da jeg ikke har adgang til en EEG monitor, men jeg vil tro det stammede fra atrierne. Det føltes som en svag form for atrieflimren.
Med et højt kaliumindtag mener jeg ikke at det putter mig i risiko zonen for at udvikle hyperkalæmi, men rettere at det påvirker natrium-kalium-pumpen i en negativ retning, da jeg allerede havde et lavt indhold af salt. Igen, så er det kun et postulat, da jeg jo heller ikke kan måle blodets indhold af natrium.
Måske påvirkede natrium-kalium-pumpen aktionspotentialet i hjertets forkamre, men det virker også usandsynligt. Hvis det var tilfældet ville jeg nok nærmere have faldet rundt.
Jeg er ikke uddannet indenfor sundhedssystemet så tag ikke mit broscience alt for alvorligt.

Stenalt skrev:Atlas skrev:Det er selvfølgelig svært for mig at sige hvilken slags takykardi der helt specifikt er tale om da jeg ikke har adgang til en EEG monitor, men jeg vil tro det stammede fra atrierne. Det føltes som en svag form for atrieflimren.
Med et højt kaliumindtag mener jeg ikke at det putter mig i risiko zonen for at udvikle hyperkalæmi, men rettere at det påvirker natrium-kalium-pumpen i en negativ retning, da jeg allerede havde et lavt indhold af salt. Igen, så er det kun et postulat, da jeg jo heller ikke kan måle blodets indhold af natrium.
Måske påvirkede natrium-kalium-pumpen aktionspotentialet i hjertets forkamre, men det virker også usandsynligt. Hvis det var tilfældet ville jeg nok nærmere have faldet rundt.
Jeg er ikke uddannet indenfor sundhedssystemet så tag ikke mit broscience alt for alvorligt.
EEG havde nok heller ikke hjulpet dig meget. EKG havde nok været bedre.
Hele dit indlæg er baseret på hvad du tror og føler. Det kan man ikke bruge til noget.
1. du har ikke haft betydende hyponatriæmi.
2. Arytmi er ikke den primære hovedmanifestation af hyponatriæmi. Der er herimod f.eks. hjerneødem.
3. Hyperkaliæmi er farligt, da det giver QT forlængelse og kan udvikles til ventrikelflimmer, hvilket klinisk giver hjertestop, og ikke atrieflimren.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster