Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1641
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1638

Følg bodybuilding.dk på

"skænderi" om ligevægtsindtage Hjælp!!

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB'er

Jeg hader at skulle stille følgende spørgsmål men here goes:

Efter et light skænderi/diskussion med min kæreste som har en uddannelse indenfor noget ernæring, er jeg kommet lidt i tvivl om min egen viden på området.

Diskussionen går på om at jeg som mand som træner noget lign. B2B, ca. 4 gange plus noget løst kortvarigt cardio a la. 10 min hit eller en kortere løbetur 1-2 gange ugentligt, har behov for ca. 2700 kalorier dagligt under cut/vægttab. Det er minus 500 kcal. fra ligvægt. Det er min egen påstand!

Min kæreste mener derimod at jeg som mand kun har behov for 2200, og at det kun er elitesportsfolk der har behov for mere.
Dvs. jeg skal spise 2200 under cut.

Jeg er 192 høj og vejer 110...35 år-
Ja jeg er overvægtig men jeg er ikke gigafed eller noget med al respekt.
Jeg er har lidt mave og ligner altså ikke en person som man vil udpege som "ham den fede".

Jeg bygger min teori på nogen onlineberegnere og tidligere erfaring, mens min kæreste snakker om nogen PAL værdier, som jeg mener er medregnet i beregnerne, plus hendes viden fra studiet.

Har i nogen bud på hvad i mener virker mest sandsynligt?
Det skal lige siges at jeg er lige er begyndt at træner igen efter ca 6 mdrs skadepause. Og mit aktivitet niveau bygger på noget fremtidigt, dvs. mens jeg træner og ikke på couch patato niveauet.

PÅ forhånd tak
Skriv hvis jeg skal uddybe noget.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Vejer lidt mindre end dig.. Og din kæreste er gal på den.. Hvis jeg ikke trænede ville jeg tabe mig på 2200 så ville da går helt amok i humørsvinger hvis jeg skulle træne og leve af 2200.. Men nu ved jeg jo ikke lige hvad du mener med lidt mave.. Fedt % ca?

Sendt fra min Nexus 4

Reputation point: 125

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Der er ingen som kan fortælle dig ligevægtsindtag, udregningerne på nettet er mest som guidene, og kan let ligge 1000kcal fra hvad dit ligevægtsindtag er, så man bruger dem til at starte et sted, og se hvordan at det går derfra.

Elite udøver eller ej, samme grundregler gælder, jo mere man laver, jo mere forbrænder man.

2200 lyder meget lavt til din str, min Kone taber sig på 2100kcal ed, men hvad der sker ved hvad en indtag du indtager, viser om du skal op eller ned i kcal.

mvh
Gør som de andre, og du må nøjes med hvad de andre får.
Undskyldningen med dårlige gener er nok den mest brugte for dovenskab, og manglende viden.
Fuck Asier!
Brugeravatar

Reputation point: 140

Styrkeliste
- Bænkpres: 230.00
- Dødløft: 400.00

Nu er der også forskel på hvad kroppen har brug for (basale stofskifte), og hvad der i trænings øjemed er en god ide at få indenbors. Du kan da leve på 2200 kalorier, men hvis vi samtidigt taler om at skulle bibeholde muskelmasse mv, så er 2200 kalorier for lidt til en mand af din størrelse.

2800 lyder som et fint udgangspunkt i forhold til din nuværende vægt.

Reputation point: 0

Jeg forstår ikke helt hvad problemet er. For mig at se har det en nem løsning.

1.Vej dig nogle gange i løbet af ugen (under samme forudsætninger naturligvis.) jo flere gange du vejer dig, jo bedre et resultat får du.
2. Tag gennemsnittet
3. gør det samme næste uge.
4. Har du tabt dig, taget på eller ingen af delene?
5. tilpas dit kalorieindtag.

Jeg kan sige at mit ligevægtsindtag på en træningsdag ligger på 3500kcal.

Edit: hvis min uprofessionelle mening betyder noget, Vil jeg sige hold dig til de 2800 til at starte med. Hellere starte for højt end for lavt.

Det er nu ret simpelt. Dit ligevægtsindtag er den mængde kcal, som der skal til, før, at din vægt står stille.

M.a.o. Spiser man 500kcal under sit ligevægtsindtag, hver dag, så taber man sig ca. 500gram i ugen.
Spiser man derimod 500kcal over sit ligevægtsindtag, hver dag, så tager man ca. 500gram på i ugen.
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Hamtaro skrev:Vejer lidt mindre end dig.. Og din kæreste er gal på den.. Hvis jeg ikke trænede ville jeg tabe mig på 2200 så ville da går helt amok i humørsvinger hvis jeg skulle træne og leve af 2200.. Men nu ved jeg jo ikke lige hvad du mener med lidt mave.. Fedt % ca?

Sendt fra min Nexus 4

Jeg ved ikke hvad min fedt % er, jeg vil gætte på at den ligger mellem 25 - 30..nok tættere på 30.
Mht til mave, jeg er ikke nævneværdig fed andre steder end omkring mave/hofter. Mit fedt ligger lige under huden og ser rent æstetisk ikke særligt pænt ud, dvs. jeg har ikke den den klassiske runde stramme alkoholiker mave.

Tak for svar.
Brugeravatar

Søren pedersen skrev:Der er ingen som kan fortælle dig ligevægtsindtag, udregningerne på nettet er mest som guidene, og kan let ligge 1000kcal fra hvad dit ligevægtsindtag er, så man bruger dem til at starte et sted, og se hvordan at det går derfra.

Elite udøver eller ej, samme grundregler gælder, jo mere man laver, jo mere forbrænder man.

2200 lyder meget lavt til din str, min Kone taber sig på 2100kcal ed, men hvad der sker ved hvad en indtag du indtager, viser om du skal op eller ned i kcal.

mvh

Jeg er helt enig, og kan godt se problemet med onlineberegnerne, jeg er kommet frem til mit ligevægtsindtag vha. tidligere erfaring.
Tak for input mht. din kone, det er netop en af grunden til jeg mener at det er ret usandsynligt med 2200 kcal.
Brugeravatar

ExILe2013 skrev:Nu er der også forskel på hvad kroppen har brug for (basale stofskifte), og hvad der i trænings øjemed er en god ide at få indenbors. Du kan da leve på 2200 kalorier, men hvis vi samtidigt taler om at skulle bibeholde muskelmasse mv, så er 2200 kalorier for lidt til en mand af din størrelse.

2800 lyder som et fint udgangspunkt i forhold til din nuværende vægt.

Tak, og enig!
Brugeravatar

Chols skrev:Jeg forstår ikke helt hvad problemet er. For mig at se har det en nem løsning.

1.Vej dig nogle gange i løbet af ugen (under samme forudsætninger naturligvis.) jo flere gange du vejer dig, jo bedre et resultat får du.
2. Tag gennemsnittet
3. gør det samme næste uge.
4. Har du tabt dig, taget på eller ingen af delene?
5. tilpas dit kalorieindtag.

Jeg kan sige at mit ligevægtsindtag på en træningsdag ligger på 3500kcal.

Edit: hvis min uprofessionelle mening betyder noget, Vil jeg sige hold dig til de 2800 til at starte med. Hellere starte for højt end for lavt.

Jeg er helt med på det du skriver, som jeg også har skrevet så bygger jeg mit hjemmestrikket ligvægtsindtag på tidligere erfaringer da jeg vejede de samme.
Brugeravatar

Fyrkat skrev:Det er nu ret simpelt. Dit ligevægtsindtag er den mængde kcal, som der skal til, før, at din vægt står stille.

M.a.o. Spiser man 500kcal under sit ligevægtsindtag, hver dag, så taber man sig ca. 500gram i ugen.
Spiser man derimod 500kcal over sit ligevægtsindtag, hver dag, så tager man ca. 500gram på i ugen.

I Know, det var nu bare ikke det der var "problemet"
Brugeravatar

Din kæreste er ikke særligt dygtig til det hun laver. Det er vist igen og igen at der er store forskelle på hvad fok har behov for, for at holde vægten. Selv når alt er lige: kropsvægt, fedtprocent, alder, højde, køn, træningstilstand.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Som de andre på boardet også nævner er der individuel forskel når det kommer til ligevægtsindtag på trods af at man tager højde for alle faktorer. Grunden til forskellen ligger sandsynligvis i genetiske og epigenetiske forskelle. Man kan sikkert i teorien udregne et præcist ligevægtsindtag, men mængden af data for at udregne det er alt for omfattende til det bliver muligt indenfor de næste mange år. Derfor kan man i dag blot estimerer ligevægtsindtaget, som du så kan afprøve på fx 2700 kcal og så øge eller falde alt efter hvordan din vægt ændrer sig. Der er kort sagt ingen bedre måder at finde det optimale kalorie indtag end ved at prøve sig frem ud fra et estimat og hvordan vægten ændrer sig.

Hvad mener hun med "behov for"? At du ikke dør af sult på 2200? At det er tilstrækkeligt i alle (amatør)sportslivets facetter? Eller at du skal helt derned under dit cut? Eller at du skal under 2200 mens du cutter?

Personligt har jeg altså behov for noget mere end 2200 for at holde vægten, og jeg er ikke elite-noget-som-helst. Jeg cutter ved 2500 (som nedsættes efter noget tids cut).
Det ved jeg, for jeg har målt mit indtag nøjagtigt i ugevis og tabt mig planmæssigt.....

Ligesom jeg i øvrigt tager planmæssigt på under bulk, hvor jeg ligger mellem 3300 og 3600 kcal om dagen. Med andre ord er det i denne forstand noget værre sludder din kæreste siger. Uddannelse eller ej.

Edit: Jeg ser lige, at din kæreste mener du skal cutte på 2200. Det er nok lige i underkanten, men du vil da i hvert tilfælde tabe dig. Lyt ej til fruen. Start du på sikre 2700 og hvis du ikke taber dig tilfredsstillende, så gå et par hundrede ned.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Poul Haacker skrev:Din kæreste er ikke særligt dygtig til det hun laver. Det er vist igen og igen at der er store forskelle på hvad fok har behov for, for at holde vægten. Selv når alt er lige: kropsvægt, fedtprocent, alder, højde, køn, træningstilstand.

Det er ikke rigtigt. Der er hos normale mennesker ikke mere end 2-300kcal forskel på hvor meget folk skal spise. Der er dog forskel på tarmbakteriers evne til at nedbryde og optage forskellige former for mad (fx komplexe kulhydrater), og hvor mange af de kulhydrater du spiser de optager kan variere ganske betragte. Der er dog (så vidt jeg ved) ikke nogen klare studier der har vist om dette reelt har en effekt på ens kaloriebehov.

Chols skrev:
Poul Haacker skrev:Din kæreste er ikke særligt dygtig til det hun laver. Det er vist igen og igen at der er store forskelle på hvad fok har behov for, for at holde vægten. Selv når alt er lige: kropsvægt, fedtprocent, alder, højde, køn, træningstilstand.

Det er ikke rigtigt. Der er hos normale mennesker ikke mere end 2-300kcal forskel på hvor meget folk skal spise. Der er dog forskel på tarmbakteriers evne til at nedbryde og optage forskellige former for mad (fx komplexe kulhydrater), og hvor mange af de kulhydrater du spiser de optager kan variere ganske betragte. Der er dog (så vidt jeg ved) ikke nogen klare studier der har vist om dette reelt har en effekt på ens kaloriebehov.

Du tænker her på det basale energibehov?
Af et gennemsnitligt indtag på 2000 kalorier, er 2-300 temmeligt meget.
When in doubt, remove shirt, flex, repeat.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 180.00

Nu er perspektivet jo at der skulle være mere end 600kcal i forskel fra standartværdien, som hans kæreste påstår er 2200 hvis det at han skulle spise 2800kcal skulle skyldes individuelle forskelle. Vi må så antage at dette skulle gælde i begge retninger, så den totale variation kommer til at være 1200kcal i forskel mellem to ekstremer. Så set i perspektivet af den forrige antagelse er 200-300 meget lidt. selvom det i praksis er 10-15% (og 1kg om måneden) :)

Jeg takker alle for jeres svar.
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online