Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1295
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1292

Følg bodybuilding.dk på

Smerte i skulder

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej. Jeg har lige et par spørgsmål.

Jeg er igang med rotator cuff træning (under min deload pt, startede igår). Jeg kører så nogen cable-øvelser osv. Jeg tog så 2x8 reps @ 5 kg i Cable Extern Rotation. Hver gang jeg laver nogen Extern Rotation-øvelser er det som om det bare syrer helt vildt efter de første reps. Det gør lidt ondt. Hvorfor det? Intern Rotation og de andre øvelser er der ingen problemer med. Her dagen efter jeg lavede de øvelser har jeg virkelig ondt i skulderen. Kan det være DOMS? Det gør virkelig, virkelig ondt.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Misterhamper skrev:Hej. Jeg har lige et par spørgsmål.

Jeg er igang med rotator cuff træning (under min deload pt, startede igår). Jeg kører så nogen cable-øvelser osv. Jeg tog så 2x8 reps @ 5 kg i Cable Extern Rotation. Hver gang jeg laver nogen Extern Rotation-øvelser er det som om det bare syrer helt vildt efter de første reps. Det gør lidt ondt. Hvorfor det? Intern Rotation og de andre øvelser er der ingen problemer med. Her dagen efter jeg lavede de øvelser har jeg virkelig ondt i skulderen. Kan det være DOMS? Det gør virkelig, virkelig ondt.

Formentlig ikke DOMS.
Prøv lige at giv din skulder 1 uges hvile og så prøv at start op igen med 2,5 kg.

Min RT syrer også meget hurtigt, men den er heller ikke vant til at blive brugt jo. Dog har jeg ikke oplevet store smerter dagen efter eller lige efter.

Geografisk sted: Esbjerg.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Misterhamper skrev:Hej. Jeg har lige et par spørgsmål.

Angående din situation, så vil jeg sige, at du bør prøve med en håndvægt på 1-2kg, og så lave 15-20 reps i stedet, 2 sæt af hver øvelse, måske 3 sæt.

Jeg aner simpelthen ikke, hvad dit reele problem er, og ingen vil kunne svare dig på det, udover en fysioterapeut. Og at prøve den nænsomme fremgang, som jeg brugte KAN være et kæmpe gamble, da du ikke aner, om det bli'r bedre eller værre af det..

Du kan ikke forvente, at få et korrekt svar herinde, da du skal til "syn", hvis du spørger mig..

For at komme med en lidt gambler agtig succes historie:

Jeg har været i delvist samme situation, som dig.

Det startede med, at jeg rent faktisk FIK ondt i skulderleddet uden rotatortræning. Jeg kendte til rotatorcuffen og havde også trænet den tidligere, og jeg gav mig derfor til at kigge på problemet. Det skal siges, at jeg havde voldsomt ondt ved trække og skubbeøvelser af næsten enhver slags..

Jeg tænkte i den periode tilbage til, hvad jeg tråd op og ned havde læst på MOL, og der anbefalte man ofte, at man kørte 15-20 reps med lav vægt, for at være sikker på, at man brugte rotatorcuffen i stedet for de omkringliggende muskler. Tidligere havde det kun syret ved rep 12-20, men denne gang i min "skadede" skulder, syrede det allerede ved rep 4. Jeg "tvang" mig selv til at fuldføre sættene (OG DET VAR ET GAMLE FRA MIN SIDE AF!!!!!), intern rotation, ekstern rotation og en rotation, hvor armen er løftet 90grader ud fra kroppen (kan ikke huske navnet).

Det syrede og knirkede igennem hele første træningspas. Dagen efter var det meget ømt, men jeg kunne allerede mærke forbedring i skulderen ved mit andet træningspas. Mit syreproblem vedblev, men det blev bedre for gang til gang. Til sidst stoppede min skulder med at brokke sig helt. Jeg fandt sidenhen ud af, at det skyldtes en ubalance imellem bagskulder og forskulder, og min bagskuldertræning gik i gang, lige siden har jeg, 7-9-13 været uden problemer i skulderen.

Kostplan: Vis kostplan

Jeg prøvede med de helt lette håndvægte, men der var det jo ligesom at svinge rundt med luft. Skal det være så let?

Jeg kan også godt se min bagskulder ikke er særlig stor overhovedet. Jeg kører ellers godt på i Bent-over Rows, men det vkoser den ikke af. Hvordan fik du din bagskulder til at vokse? Face-pulls? Rear Lateral Raise?

Jeg vil se om det bliver bedre i morgen, ellers vil jeg droppe min RC træning under min deload, også begynde med lette vægte om en uge eller to, sammen med godt med bagskulder-træning.
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Jeg prøvede med de helt lette håndvægte, men der var det jo ligesom at svinge rundt med luft. Skal det være så let?

Jeg kan også godt se min bagskulder ikke er særlig stor overhovedet. Jeg kører ellers godt på i Bent-over Rows, men det vkoser den ikke af. Hvordan fik du din bagskulder til at vokse? Face-pulls? Rear Lateral Raise?

Jeg vil se om det bliver bedre i morgen, ellers vil jeg droppe min RC træning under min deload, også begynde med lette vægte om en uge eller to, sammen med godt med bagskulder-træning.

Ja med højt antal reps, så det kan mærkes jo!!

Blev nødt til at supplere med rear lateral raise lignende øvelser (kan ikke køre dem pga. nerver i underamen der bli'r strukket ved den øvelse af en eller anden grund, mister simpelthen evnen til at holde på vægten, hvis jeg skal løfte på den måde)

Hvor længe gik der før du begyndte at se og mærke forbedring?
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Hvor længe gik der før du begyndte at se og mærke forbedring?

Mht. bagskulderen, så snart den fik sin styrke (det gik hurtigt med at stige is tyrke faktisk), 3 uger eller sådan noget.. Det var næsten som at skulle træne en muskel op fra bunden, men nu er den vidst godt med. Synes jeg kan se i spejlet, at jeg faktisk skal til at overveje at skrue ned for træningen af den igen :P

Brugte du fuldstændig perfekt form, og både langsomt op/ned? Brugte du andre øvelser til skulderen? Planlagt progression eller efter dagsformen?
Hvad ville du mene til resten af programmet? Et blidt 12-reps program til resten af kroppen, med stor forskel på bagskulder?
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Brugte du fuldstændig perfekt form, og både langsomt op/ned? Brugte du andre øvelser til skulderen? Planlagt progression eller efter dagsformen?
Hvad ville du mene til resten af programmet? Et blidt 12-reps program til resten af kroppen, med stor forskel på bagskulder?

Jeg vil ikke anbefale DIG noget, daj eg ikke aner, hvad dit problem er. Sagen er, jeg var HELDIG, og at en fysioterapeut er den eneste der kan fortælle en præcis, hvad man bør gøre.

Men jeg vil gerne fortælle hvad jeg gjorde. Sideløbende med min bagskuldertræning, som skete med 4sæt a 10 reps, 1 øvelse i et 2split eller fullbody, der kørte jeg rotatorcuff træning. Jeg mærkede jo lynhurtigt forbedringer pga. rotaforcuff-træningen, så derfor var jeg i stand til at køre et normalt program, men jeg fik også at vide, af en af mine fysioterapeut venner, at hvis jeg stoppede med rotatorcuff træningen, så ville mit bagskulder problem igen blive dominerende indenfor kort tid.
Han mente, at grunden til, at min rotatorcuff træning havde så stor effekt var, at jeg tidligere HAVDE trænet rotatorcuff, og han så mente, at rotatorcuffen derigennem hurtigt opnåede sin gamle styrke.

Mit tilfælde gælder kun for mig som person, og sandsynligheden for, at det vil virke på samme måde for dig er desværre ikke super stor. Jeg vil dog råde dig til, og håber også, at det antydes i disse posts, at holde øje med især ubalance i skulderleddet :)

Tak for svarene. Hvis det også gør ondt i morgen, så får jeg lige min far til at skaffe en tid med vores læge. Ville det være en god idé? Ville han kunne hjælpe, ville han kunne skaffe en tid hos en fysoterapeut, hvis der er noget slemt? Er sådan en fyso. gratis?
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Tak for svarene. Hvis det også gør ondt i morgen, så får jeg lige min far til at skaffe en tid med vores læge. Ville det være en god idé? Ville han kunne hjælpe, ville han kunne skaffe en tid hos en fysoterapeut, hvis der er noget slemt? Er sådan en fyso. gratis?

Han vil kunne henvise til en fysio. og mener det bli'r billigere af det.. Men pres din læge lidt, for nogen af dem vil sgu ikke sådan noget.. Havde ærligtalt lyst til at pande min læge en, da hun hårdnakket påstod, atj eg bare skulle holde mig fra træning i 6mdr.. Magen til lort skal man lede længe efter, når man ikke engang får en ordentlig grund til det..

Skal ikke kunne sige 100% om en henvisning gør det gratis; tvivler ærligtalt..

Hvor mange penge vil du så skyde på, det bliver for en fyso.?

takker for din hjælp :wink:
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Hvor mange penge vil du så skyde på, det bliver for en fyso.?

takker for din hjælp :wink:

ingen idé, daj eg har nødt godt af gratis hjælp, spørg keler på MOL, da han helt sikkert ved det med alle de skader, den stakkel har haft sig..

en fysio koster ca mellem 100 og 250 kr, afhængig af kvalifikation og lokation.

Udover det, så må det ikke gøre ondt i rotator øvelser. Det må godt syre til, men ikke gøre ondt. Tag mindre vægt, flere reps, indtil du kan køre tungere.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Hej. Min skulder har det rigtig godt igen. Jeg tror det var fordi jeg kom til at køre Cable Extern Rotation øvelsen for langt ud (med for stor ROM)

Jeg kom til at køre øvelsen fra #1 til #3, hvor jeg dog skulle have stoppet ved #2, hvis i forstår :)

Billede

Jeg er også begyndt på Cable Rear Lateral Raise, de føles rigtig godt og rykker virkelig tænder ud.
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Hej. Min skulder har det rigtig godt igen. Jeg tror det var fordi jeg kom til at køre Cable Extern Rotation øvelsen for langt ud (med for stor ROM)

Jeg kom til at køre øvelsen fra #1 til #3, hvor jeg dog skulle have stoppet ved #2, hvis i forstår :)

Billede

Jeg er også begyndt på Cable Rear Lateral Raise, de føles rigtig godt og rykker virkelig tænder ud.

Lav dog lateral raises med frie vægte istedet : )

Og det billede fatter jeg så lidt af :P

Geografisk sted: Esbjerg.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Kan personligt godt gå hele vejen ud til punkt 3, men måske er det bare mig..

Jeg tror det var at gå så langt, der fik min skulder i så stor smerte. Men det kan jo også være så meget andet på den anden side :wink: Lader dog være med at gå til #3 pt.

Jacob, jeg kan meget bedre lide dem med kabler. Ved håndvægte er belastningen ikke konstant, og der hvor du normalt er svagest er der størst belastning. Prøv dem med kabler, jeg tror ikke du vil fortryde det :wink:
Brugeravatar

Hej igen. Jeg håber i kan hjælpe igen :)

Min skulder har det meget bedre nu. Jeg er rykket 2½ kg op i RC-øvelserne (~15 reps, 10 kg ved Intern Rotation, 7½ kg ved Extern). Burde jeg bare stige, når jeg stige kan? Og hvilke øvelser til Manchetten burde jeg ellers lave? Så vidt jeg ved består den af 4 muskler (forkortet S.I.T.S.) og de to øvelser, jeg kører nu, rammer vel kun to af dem?
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster