Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1151
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1148

Følg bodybuilding.dk på

Split programmer

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej bb'er

Efter at have været medlem herinde, kan jeg se, at der er blandede meninger om MANGE ting. En ting har jeg specielt lagt mærke til.

Nu ser jeg mange af de erfarene bb'ere og fitness folk anvende højere split programmer som 4-5-6 splits, både hos de kendte og i logbøger her på siden. MEN man bliver hele tiden anbefalet fullbody eller 2 split og nogle gange 3-split herinde. Altså programmer som træner hver muskelgruppe mindst 2 gange i ugen, og det står endda skrevet herinde i en af Sticky trådene, at det er det man anbefaler.

Er det bedst at gå den vej, når man er blevet meget erfaren? Og hvornår er man det? Efter 3 år? 5 år? Hvornår ved man, at man er klar til at gå til højere splits, for at lægge mere fokus på de enkelte muskelgrupper?

Vil gerne høre jeres tanker omkring dette, især fra jer som træner disse høje split programmer.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

bahar skrev:Hej bb'er

Efter at have været medlem herinde, kan jeg se, at der er blandede meninger om MANGE ting. En ting har jeg specielt lagt mærke til.

Nu ser jeg mange af de erfarene bb'ere og fitness folk anvende højere split programmer som 4-5-6 splits, både hos de kendte og i logbøger her på siden. MEN man bliver hele tiden anbefalet fullbody eller 2 split og nogle gange 3-split herinde. Altså programmer som træner hver muskelgruppe mindst 2 gange i ugen, og det står endda skrevet herinde i en af Sticky trådene, at det er det man anbefaler.

Er det bedst at gå den vej, når man er blevet meget erfaren? Og hvornår er man det? Efter 3 år? 5 år? Hvornår ved man, at man er klar til at gå til højere splits, for at lægge mere fokus på de enkelte muskelgrupper?

Vil gerne høre jeres tanker omkring dette, især fra jer som træner disse høje split programmer.

Jeg ser bestemt ikke en tendens til +4-splits herinde - hvor ser du det? Der er mange amerikanske sites, der anbefaler høje splits, fordi de er bange for overtræning - eller fordi mange er tanked op på krudt.

Personligt hælder jeg til 2-3 splits.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
bahar skrev:Hej bb'er

Jeg ser bestemt ikke en tendens til +4-splits herinde - hvor ser du det? Der er mange amerikanske sites, der anbefaler høje splits, fordi de er bange for overtræning - eller fordi mange er tanked op på krudt.

Personligt hælder jeg til 2-3 splits.

Så må jeg have set forket :-k Følger ikke specefikt nogle logbøger, men jeg har kigget i nogen, og der har jeg set fx bryst dage, skulder dage, ryg dage osv. Så går ud fra at det er høje splits der bliver kørt.

Ved godt amerikanerne er lidt fucked (også på andre områder) men jeg mener også herhjemme. Fx bb'ere der har været med i DM, når jeg har læst om nogle af dem, så er det ret høje splits de kører. Selv bodyfitness tøserne.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Så høje splits køres, når du er tilfreds med overall masse på din krop, men gerne vil "tilpasse" det sidste.
På den måde har du mere kontrol over volumen :)

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Spacecow skrev:Så høje splits køres, når du er tilfreds med overall masse på din krop, men gerne vil "tilpasse" det sidste.
På den måde har du mere kontrol over volumen :)

Men går der ikke for lang tid mellem passene? Tænker en gang i ugen pr. muskelgruppe er da ikke meget.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Jeg kører +4 split, udelukkende så jeg kun skal fokusere på en muskelgruppe. Så er jeg også sikker på, at styrken ikke ryger efter at have kørt tungt bryst, også skal over til skulder bagefter.
Men start lavt, og arbejd dig op. Det kræver trods alt en større volume, at kører de større splits. (siger min egen erfaring)
Mussetrussen skrev:Det The Rookie laver er nærmest kunst. Det' sgu smukt

IG:
https://www.instagram.com/glutesngluten/
Brugeravatar

Reputation point: 15

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Galleri: Vis galleri (1)

The Rookie skrev:Jeg kører +4 split, udelukkende så jeg kun skal fokusere på en muskelgruppe. Så er jeg også sikker på, at styrken ikke ryger efter at have kørt tungt bryst, også skal over til skulder bagefter.
Men start lavt, og arbejd dig op. Det kræver trods alt en større volume, at kører de større splits. (siger min egen erfaring)

Hva så med de kloge hoveder der siger de her splits ikke duer? Fordi musklerne får for meget hvile, eller hvad det nu er.. Tænker bare hvornår er man klar til at kunne køre høe splits, eller skal man aldrig gøre det?
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

bahar skrev:
The Rookie skrev:Jeg kører +4 split, udelukkende så jeg kun skal fokusere på en muskelgruppe. Så er jeg også sikker på, at styrken ikke ryger efter at have kørt tungt bryst, også skal over til skulder bagefter.

Hva så med de kloge hoveder der siger de her splits ikke duer? Fordi musklerne får for meget hvile, eller hvad det nu er.. Tænker bare hvornår er man klar til at kunne køre høe splits, eller skal man aldrig gøre det?

Alternativt kan du lave noget tweak til splittet. Der er delte meninger om høje splits programmer, men nontheless så virker det ret positivt for mig, der er også andre derude som gør det fint på de højere splits.
Mussetrussen skrev:Det The Rookie laver er nærmest kunst. Det' sgu smukt

IG:
https://www.instagram.com/glutesngluten/
Brugeravatar

Reputation point: 15

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Galleri: Vis galleri (1)

Hvis din styrkeliste passer, så behøver du slet ikke bekymre dig om at dele din træning op i mange splits. Der vil et fullbody eller et 2 split, bladnet med ordentlig søvn og kost kunne gøre underværker det første års tid, uden at du behøver at gøre det alt for kompliceret, med risiko for at køre død i det.

Geografisk sted: Esbjerg

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Jyden fra vest skrev:Hvis din styrkeliste passer, så behøver du slet ikke bekymre dig om at dele din træning op i mange splits. Der vil et fullbody eller et 2 split, bladnet med ordentlig søvn og kost kunne gøre underværker det første års tid, uden at du behøver at gøre det alt for kompliceret, med risiko for at køre død i det.

Jeg har slet ikke tænkt mig at køre sådan et split lige nu, ved godt jeg ikke er erfaren nok, hvis det altså er det der afgører det, det har jeg jo ikke fundet ud af endnu.. Nææh har det skam fint med mit 2-split, jeg er bare nysgerrig omkring emnet.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding