Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1119
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1116

Følg bodybuilding.dk på

Spørgsmål til dødløft, squat, bænkpres osv.

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej! Jeg har gået og tvivlet om hvorvidt det ville være en fordel, at køre både tung dødløft og squat hver gang (hver ben/ryg dag i et 2-split), eller om jeg skal variere det, sådan at jeg køre fx tung af den ene, og høje reps i den anden?

Desuden kunne jeg godt tænke mig, at vide om det ville være fordelagtigt, at træne fx 5 tunge sæt, eller, at bygge op til et tungt topsæt - igen i forbindelse med squat og dødløft.

Så til bænkpres spørgsmålet: Da jeg ofte træner alene, ville det så kunne give ligeså godt, at træne DB flad bænkpres - både i forbindelse med masse og styrke? Og ville det være for ringe kontinuitet, hvis jeg træner bb bænkpres de gange jeg har en spotter?

Derudover er jeg i den situation, at jeg normalt kun har tid til, at træne tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Ville det mest optimale så være, at køre et to-split, så dag 1 = tirsdag og torsdag, og dag 2 = onsdag og fredag?

Jeg har trænet i ca. 1½ år forholdsvist seriøst, og min styrke kan i se i min log (hvis det har nogen betydning).

På forhånd tak :)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

siiren skrev:Hej! Jeg har gået og tvivlet om hvorvidt det ville være en fordel, at køre både tung dødløft og squat hver gang (hver ben/ryg dag i et 2-split), eller om jeg skal variere det, sådan at jeg køre fx tung af den ene, og høje reps i den anden?

Desuden kunne jeg godt tænke mig, at vide om det ville være fordelagtigt, at træne fx 5 tunge sæt, eller, at bygge op til et tungt topsæt - igen i forbindelse med squat og dødløft.

Så til bænkpres spørgsmålet: Da jeg ofte træner alene, ville det så kunne give ligeså godt, at træne DB flad bænkpres - både i forbindelse med masse og styrke? Og ville det være for ringe kontinuitet, hvis jeg træner bb bænkpres de gange jeg har en spotter?

Derudover er jeg i den situation, at jeg normalt kun har tid til, at træne tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Ville det mest optimale så være, at køre et to-split, så dag 1 = tirsdag og torsdag, og dag 2 = onsdag og fredag?

Jeg har trænet i ca. 1½ år forholdsvist seriøst, og min styrke kan i se i min log (hvis det har nogen betydning).

Hej :)

Aldrig træn "Pyramide træning", altså hvor du tager mindre end du i virkeligheden kan og så pumper dine muskler op og "varmer" dem op og motivere dig selv til at løfte tungene, hvis du træner mere kontrolleret og hvis du gerne vil træne tung og få gentagelse hvilket i mange tilfælde være rigtig godt hvis du går efter og bygge størrelse og styrke, så tag og sig f.eks. at du skal med 100% korrekt form kunne mindst tage 4 gentagelser uden hjælp af spotter(selvfølgelig holde øje med dig hvis du er det mindste usikker) men hvis du så kan tage 6, så skal du stige med det mindst mulige. Til opvarmning af hvert muskel, så varm op hvor du tager ca. 40% af det du tager normalt 2 x 12 og derefter tager ca. 60-70% af det du tager normalt ca. 8 gentagelser og så stol på dig selv, for du kan godt tage det du tog sidst.

På denne måde har jeg fremgang hver gang. sidst steg jeg 15kg på dødløft fra gang til gang. Husk derudover og lytte til din krop og hvordan den reagere. Ændre rækkefølgen og tag nye øvelser for hver/hver anden gang du træner, så du angriber dine muskler på en ny måde.

Om du skal træne tungt alle dage eller ej er svært og vurdere udfra det du har fortalt. Jeg kan da fortælle at jeg kører tungt hver dag ved hver træning og har 7 dages restitution(dog belaster jeg også musklerne lidt nogle dage efter), da det er husker at du har nervesystemet med.

Husk en ting, når du træner dødløft og squat, så varm lænden op INDEN du går igang med at træne dødløft og squat.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Ingen logbog

matias123 skrev:
siiren skrev:Hej! Jeg har gået og tvivlet om hvorvidt det ville være en fordel, at køre både tung dødløft og squat hver gang (hver ben/ryg dag i et 2-split), eller om jeg skal variere det, sådan at jeg køre fx tung af den ene, og høje reps i den anden?

Hej :)

Aldrig træn "Pyramide træning", altså hvor du tager mindre end du i virkeligheden kan og så pumper dine muskler op og "varmer" dem op og motivere dig selv til at løfte tungene, hvis du træner mere kontrolleret og hvis du gerne vil træne tung og få gentagelse hvilket i mange tilfælde være rigtig godt hvis du går efter og bygge størrelse og styrke, så tag og sig f.eks. at du skal med 100% korrekt form kunne mindst tage 4 gentagelser uden hjælp af spotter(selvfølgelig holde øje med dig hvis du er det mindste usikker) men hvis du så kan tage 6, så skal du stige med det mindst mulige. Til opvarmning af hvert muskel, så varm op hvor du tager ca. 40% af det du tager normalt 2 x 12 og derefter tager ca. 60-70% af det du tager normalt ca. 8 gentagelser og så stol på dig selv, for du kan godt tage det du tog sidst.

På denne måde har jeg fremgang hver gang. sidst steg jeg 15kg på dødløft fra gang til gang. Husk derudover og lytte til din krop og hvordan den reagere. Ændre rækkefølgen og tag nye øvelser for hver/hver anden gang du træner, så du angriber dine muskler på en ny måde.

Om du skal træne tungt alle dage eller ej er svært og vurdere udfra det du har fortalt. Jeg kan da fortælle at jeg kører tungt hver dag ved hver træning og har 7 dages restitution(dog belaster jeg også musklerne lidt nogle dage efter), da det er husker at du har nervesystemet med.

Husk en ting, når du træner dødløft og squat, så varm lænden op INDEN du går igang med at træne dødløft og squat.

Billede

:-k :-k :-k #-o

Kostplan: Vis kostplan

* Citat Sore

Re: Spørgsmål til dødløft, squat, bænkpres osv.

Indlæg af Sore » 11. okt 2011, 12:05

Såså, der var jo en grund til, at jeg skrev det i begynder-forummet :)

cool story
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 240.00

siiren skrev:
* Citat Sore

Re: Spørgsmål til dødløft, squat, bænkpres osv.

Indlæg af Sore » 11. okt 2011, 12:05

Såså, der var jo en grund til, at jeg skrev det i begynder-forummet :)

Min hentydninger gik ikke til dig!

matias123 skrev:Til opvarmning af hvert muskel, så varm op hvor du tager ca. 40% af det du tager normalt 2 x 12 og derefter tager ca. 60-70% af det du tager normalt ca. 8 gentagelser og så stol på dig selv, for du kan godt tage det du tog sidst.

15kg fra gang til gang? Det lyder som et program Mikkel Leicht har lavet. :wink:
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Pyramidetræning, hvor du bygger op, kan sagtens være effektivt. Dog vil jeg anbefale dig at holde dig til 5 tunge sæt el.lign. Apropos de tunge sæt ville jeg ikke køre tung dødløft både f.eks. tirsdag og torsdag, da det er lige lidt nok restitution. Squat kan du muligvis godt. Men hvor tit man kan køre specielt dødløft tungt er der dog lidt delte meninger om. Men ja, du får lidt problemer da du kun kan træne tirs, ons, tors, fre. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre. Men det ville være mere optimalt, hvis du kunne smide en hviledag ind i mellem de 2 omgange split. I så fald ville du også kunne træne tung dødløft begge gange. Som du nok kan se på mit svar, vil jeg mene at et 2 split er det rigtige for dig...

Det lyder til du er lidt bange for bænkpres. Få indlært teknikken fra bunden og væn dig stille og roligt til den, så vil du elske den, som alle vi andre gør :P
Vil du hellere lave DB pres, er det selvfølgelig også fint. Meeeen få nu gang i den bænk ;)

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

[quotePyramidetræning, hvor du bygger op, kan sagtens være effektivt. Dog vil jeg anbefale dig at holde dig til 5 tunge sæt el.lign. Apropos de tunge sæt ville jeg ikke køre tung dødløft både f.eks. tirsdag og torsdag, da det er lige lidt nok restitution. Squat kan du muligvis godt. Men hvor tit man kan køre specielt dødløft tungt er der dog lidt delte meninger om. Men ja, du får lidt problemer da du kun kan træne tirs, ons, tors, fre. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre. Men det ville være mere optimalt, hvis du kunne smide en hviledag ind i mellem de 2 omgange split. I så fald ville du også kunne træne tung dødløft begge gange. Som du nok kan se på mit svar, vil jeg mene at et 2 split er det rigtige for dig...

Det lyder til du er lidt bange for bænkpres. Få indlært teknikken fra bunden og væn dig stille og roligt til den, så vil du elske den, som alle vi andre gør :P
Vil du hellere lave DB pres, er det selvfølgelig også fint. Meeeen få nu gang i den bænk ;)][/quote]

Lige pt. gør jeg sådan, at jeg den ene dag kører 5 x 5 (tung) dødløft og 3-4 x 10 (let) 45 graders leg press, og den anden dag tung squat, og "let" rumænsk dødløft, ville det kunne være en løsning?

Jeg har skam trænet meget bænk, men jeg synes, at jeg er gået lidt i stå i den, så det var ligeså meget for lidt variation :)

siiren skrev:[quotePyramidetræning, hvor du bygger op, kan sagtens være effektivt. Dog vil jeg anbefale dig at holde dig til 5 tunge sæt el.lign. Apropos de tunge sæt ville jeg ikke køre tung dødløft både f.eks. tirsdag og torsdag, da det er lige lidt nok restitution. Squat kan du muligvis godt. Men hvor tit man kan køre specielt dødløft tungt er der dog lidt delte meninger om. Men ja, du får lidt problemer da du kun kan træne tirs, ons, tors, fre. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre. Men det ville være mere optimalt, hvis du kunne smide en hviledag ind i mellem de 2 omgange split. I så fald ville du også kunne træne tung dødløft begge gange. Som du nok kan se på mit svar, vil jeg mene at et 2 split er det rigtige for dig...

Vil du hellere lave DB pres, er det selvfølgelig også fint. Meeeen få nu gang i den bænk ;)]

Lige pt. gør jeg sådan, at jeg den ene dag kører 5 x 5 (tung) dødløft og 3-4 x 10 (let) 45 graders leg press, og den anden dag tung squat, og "let" rumænsk dødløft, ville det kunne være en løsning?

Jeg har skam trænet meget bænk, men jeg synes, at jeg er gået lidt i stå i den, så det var ligeså meget for lidt variation :)[/quote]

Det lyder ganske fornuftigt det du kører for tiden. Selvom tung dødløft/squat 1 gang om ugen er lige lidt nok.. Men ja, sådan er det med tirs, ons, tors, fre træning.. Men kør da endelig på!
Hvis det med bænk er for variation, så bare giv den gas med DB. Troede bare du helst ville køre bænk, når du ville gøre det hver gang du kunne få spotter på...

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Altså, en af mine største bekymringer i forhold til DB bænkpres er, at min teknik og styrke i normal bænkpres vil være faldet meget når jeg venner tilbage til den :) Men det må tiden jo bare vise.

Du kan godt køre skiftevis tungt i dødløft/squat. Jeg plejer at køre forholdsvis lav volume i kv dødløft da den ellers takserer rigtig meget, holder mig måske til 3x5 workset og så 2x10 backoff sets som eksempelvis kunne være RDL's, da 10 reps med dødløft+reset tager tusind år for mit vedkommende. Istedet for at skifte til 45 graders legpress til backsquats, ville jeg skifte til frontsquat, den er heller ikke så hård ved lænden.

Du kan sagtens skifte til DB bænkpres i en periode, hvis du sidder fast i BB BP, nogle gange hjælper det også mig ud over plateauet. At din teknik måske glipper lidt kan du selvfølgelig få igen.
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Indlæg af LDamsgaard » 11. okt 2011, 17:27
Du kan godt køre skiftevis tungt i dødløft/squat. Jeg plejer at køre forholdsvis lav volume i kv dødløft da den ellers takserer rigtig meget, holder mig måske til 3x5 workset og så 2x10 backoff sets som eksempelvis kunne være RDL's, da 10 reps med dødløft+reset tager tusind år for mit vedkommende. Istedet for at skifte til 45 graders legpress til backsquats, ville jeg skifte til frontsquat, den er heller ikke så hård ved lænden.

Du kan sagtens skifte til DB bænkpres i en periode, hvis du sidder fast i BB BP, nogle gange hjælper det også mig ud over plateauet. At din teknik måske glipper lidt kan du selvfølgelig få igen.

Ja, jeg var inde og træne i eftermiddags, jeg synes godtnok, at det er lige voldsomt nok med så mange tæt tung dødløft. Jeg vil prøve din model næste gang :)

Jeg har faktisk overvejet front squat meget, men teknikken bekymrer mig lidt, umiddelbart synes jeg, at det ser svært ud :) Men mange tak for svaret.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster