Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 849
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 846

Følg bodybuilding.dk på

Sportsgren som udskiftning for styrketræning

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle.

Jeg er en dreng på 14 der har trænet i omkring et halvt år nu, men begynder at få lidt problemer p.g.a manglende udstyr.
Jeg har ikke nok vægt til squat og dødløft, har kun 52 kg og vil helst ikke købe mere da jeg hellere ikke har noget squat rack og træner på et træ gulv som ikke har det for godt med at få tabt tunge vægte på sig. :P
Jeg har også kun 4 håndvægte med skrue- (ikke fjederluk), og de er fandme langsomme at skifte vægt på fra øvelse til øvelse.
Da jeg ikke er 15 år kan jeg ikke starte i fitness, så det er udelukket. =;
Men har tænkt på om der ikke nogle sportsgrene der virker nogenlunde som styrketræning, altså større muskler og mere styrke. :-k
Har selv tænkt på ting som gymnastik og svømning, ved godt de ikke måske er så store men de er stadig rimelig trimmet.
Så mit spørgsmål er bare om der er nogle der kender en god sportsgren der kan mere eller mindre udskifte min styrketræning?

Lidt info om mig: Vægt: 68 kg, Højde: 182 cm, BF: 12-13% og træner for tiden Maxers B2B 2-split program.
Træner Rugby og kampsort lidt for sjov, men løber rimeligt seriøst.

Al hjælp vil blive værdsat! :king:

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 135.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du både dyrker kampsport og rugby allerede, kunne det godt blive hårdt med endnu en sportsgren i hverdagen. Hvor lang tid er der til du bliver 15?
If a vegan does crossfit which does he talk about first?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 123.00
- Squat: 456.00
- Dødløft: 789.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hvor meget kan du squatte og dødløft med de 52 kg?

Hvorfor træner du ikke bare hjemme indtil du er 15, hvorefter du kan starte i et center? Hvis det har kunne lade sig gøre indtil nu, kan det vel også lade sig gøre i noget tid endnu. Eventuelt med en smule tilkøb af træningsudstyr.

Angående dit problem med ikke at have nok vægt til squat og dødløft, så kunne du lege med nogle andre squat- og dødløftvarianter. En 52 kg barbell er ikke meget, men jeg gætter på at det er nok for en 14 årig, der kun har trænet i et halvt år. Især hvis du begynder at squatte med A) langsommere tempo (fx at sænke vægten over 3-4 sekunder på hver gentagelse), eller B) kører flere gentagelser end du gør nu. Dødløft kunne du fx lave om til deficit dødløft med langsomt excentrisk. Og squat kunne du lave om til front squat, da front squat som regel kræver mindre belastning end back squat. (Disse er blot ideer, der er til for at vise dig at det ikke behøver at være en kæmpemæssig begrænsning ikke at have særlig meget udstyr til rådighed, så længe man forstår at planlægge sig ud af det).

Disse øvelser (og tempomanipulation) er ikke nødvendigvis begynderteknikker (det betyder dog ikke at man ikke kan lære det som begynder), så du må prøve dig ad på stille og rolig vis og se hvordan det går. Ellers få hjælp af en ven eller en personlig træner.

Og hvis du udover din 52 kg vægtstang har et sæt saml-selv håndvægte, så burde du jo have mulighed for at lave et acceptabelt styrketræningsprogram. Det kan godt være det er besværligt at tage skiver af og på mellem øvelser, men så kan du bare køre færre antal øvelser og flere sæt pr. øvelse, så du ikke skal skifte så ofte.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Ellers kan du eventuelt melde dig ind i en atletik klub, de har gerne noget lækkert vægtløftningsudstyr, og er billigt at gå til.
Der hvor jeg trænede til kuglestød havde de et kort så man kunne komme og gå som man ville.

mvh
Gør som de andre, og du må nøjes med hvad de andre får.
Undskyldningen med dårlige gener er nok den mest brugte for dovenskab, og manglende viden.
Fuck Asier!
Brugeravatar

Reputation point: 140

Styrkeliste
- Bænkpres: 230.00
- Dødløft: 400.00

rasmusgee skrev:Hvis du både dyrker kampsport og rugby allerede, kunne det godt blive hårdt med endnu en sportsgren i hverdagen. Hvor lang tid er der til du bliver 15?

Tror ikke det vil blive særligt svært hvis jeg byttede det ud med styrketræning, men hvis det blev et problem ville jeg bare stoppe til det. Jeg træner jo allerede 8 gange om ugen og har masser af tid til venner og computer spil.
Jeg bliver 15 den 1 juni.

flamingopikken skrev:Hvor meget kan du squatte og dødløft med de 52 kg?

Hvorfor træner du ikke bare hjemme indtil du er 15, hvorefter du kan starte i et center? Hvis det har kunne lade sig gøre indtil nu, kan det vel også lade sig gøre i noget tid endnu. Eventuelt med en smule tilkøb af træningsudstyr.

Angående dit problem med ikke at have nok vægt til squat og dødløft, så kunne du lege med nogle andre squat- og dødløftvarianter. En 52 kg barbell er ikke meget, men jeg gætter på at det er nok for en 14 årig, der kun har trænet i et halvt år. Især hvis du begynder at squatte med A) langsommere tempo (fx at sænke vægten over 3-4 sekunder på hver gentagelse), eller B) kører flere gentagelser end du gør nu. Dødløft kunne du fx lave om til deficit dødløft med langsomt excentrisk. Og squat kunne du lave om til front squat, da front squat som regel kræver mindre belastning end back squat. (Disse er blot ideer, der er til for at vise dig at det ikke behøver at være en kæmpemæssig begrænsning ikke at have særlig meget udstyr til rådighed, så længe man forstår at planlægge sig ud af det).

Disse øvelser (og tempomanipulation) er ikke nødvendigvis begynderteknikker (det betyder dog ikke at man ikke kan lære det som begynder), så du må prøve dig ad på stille og rolig vis og se hvordan det går. Ellers få hjælp af en ven eller en personlig træner.

Og hvis du udover din 52 kg vægtstang har et sæt saml-selv håndvægte, så burde du jo have mulighed for at lave et acceptabelt styrketræningsprogram. Det kan godt være det er besværligt at tage skiver af og på mellem øvelser, men så kan du bare køre færre antal øvelser og flere sæt pr. øvelse, så du ikke skal skifte så ofte.

Jeg squatter og dødløfter 10 reps af 4-5 sets.
Jeg kan sqautte 52 kg, men da jeg ikke har noget som helst andet end en bænk kan jeg ikke få vægten op på ryggen. Jeg fik hjælp med at få vægten op på ryggen da jeg squattede de 52 kg, men gjorde det alligevel med samme antal reps og sets.
Jeg squatter og dødløfter allerede meget langsomt.
Så hvis jeg skal squatte og dødløfte langsommere skal det så ikke gå meget langsomt og hvis jeg stiger i styrke skal det så ikke gå endnu langsommere. Ender jo med at squatte og dødløfte i ti minutter per rep. :lol:

Styrkeliste

Søren pedersen skrev:Ellers kan du eventuelt melde dig ind i en atletik klub, de har gerne noget lækkert vægtløftningsudstyr, og er billigt at gå til.
Der hvor jeg trænede til kuglestød havde de et kort så man kunne komme og gå som man ville.
mvh

Jeg ved de har en atletik klub i Frederiksberg, hvor de træner løb. Tror jeg spørger om de også har noget styrketræning. Så får jeg både løbet og trænet, det to fluer med et smæk. :king:

Tak!
Sidst rettet af Erik-DK 5. okt 2014, 13:40, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste

Du må jo bruge den vægt du har. Gå op på 15 reps, hvis det er så let, og forkort så dine pauser. Kan du squatte 5 x 15 med 52 kg, ass to grass med langsom excentrisk og korte pauser, har du et rigtig godt udgangspunkt. :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:Du må jo bruge den vægt du har. Gå op på 15 reps, hvis det er så let, og forkort så dine pauser. Kan du squatte 5 x 15 med 52 kg, ass to grass med langsom excentrisk og korte pauser, har du et rigtig godt udgangspunkt. :)

Så er der bare det problem at jeg ikke kan få 52 kg kilo op på ryggen uden hjælp, ellers kunne det jo godt være det virkede, men når jeg så kan det, skal jeg så stige til 20 reps osv? 20 reps eller over virker bare som meget og har hellere ikke hørt nogen sige at så mange reps rent faktisk hjælper. Ved godt at det er bedre end ingenting, men det virker bare lidt overkill. :-k

Styrkeliste

Kan du ikke bare købe ~50 kg i vægtskiver? Måske dine forældre vil sponsorere det, hvis du kommer med nogle gode argumenter.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

jeg meldte mig ind i et fitnesscenter som 14 årig, intet problem i det. skrev bare jeg var 91'er istedet for 92'er.

Reputation point: 60

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 190.00

flamingopikken skrev:Kan du ikke bare købe ~50 kg i vægtskiver? Måske dine forældre vil sponsorere det, hvis du kommer med nogle gode argumenter.

De vil de gerne, men ikke så længe jeg træner på mit værelse på 1. sal, på et trægulv. Det vil være lidt nederen lige at tabe stangen, da forsikringen ikke betaler for det, men jeg ville kunne få en genvej ned til køkkenet. :lol:

Styrkeliste

Mharritz skrev:jeg meldte mig ind i et fitnesscenter som 14 årig, intet problem i det. skrev bare jeg var 91'er istedet for 92'er.

Er rimelig sikker på at de skal have cpr nr og sån og hvis jeg bliver opdaget må jeg nok hellere ikke melde mig ind når jeg bliver 15.....

Styrkeliste

Erik-DK skrev:
Mharritz skrev:jeg meldte mig ind i et fitnesscenter som 14 årig, intet problem i det. skrev bare jeg var 91'er istedet for 92'er.

Er rimelig sikker på at de skal have cpr nr og sån og hvis jeg bliver opdaget må jeg nok hellere ikke melde mig ind når jeg bliver 15.....

Nej, de har ikke brug for cpr-nummer :)
The god is here, brah.

Følg mig på bodyspace

CatharsisBrah

Reputation point: 30

Son of Zelus skrev:
Erik-DK skrev:

Jaer okay, men prøver nok lige at se om der er en legit måde først. O:)

Styrkeliste

Son of Zelus skrev:
Erik-DK skrev:

Nu ved jeg ikke hvor i træner, men i Fitness World, Fresh Fitness og Fitness DK skal de alle have CPR-nr. :-k

Styrkeliste

Er der ingen vægtløftnings- eller styrkeløft klubber omkring dig?

Reputation point: 35

ErikaMaria skrev:Er der ingen vægtløftnings- eller styrkeløft klubber omkring dig?

Der er en i Rødovre, men de har stadig ikke svaret tilbage siden jeg skrev til dem.
Regner dog med at skrive til dem igen.
http://www.vkares.dk/Lokalet.html Det er sådan noget du tænker på ikke?

Styrkeliste

Hej alle.

Jeg fandt en vægtløfter/styrketrænings klub i Rødovre og tager derhen i morgen. Tror det er hvad jeg skal bruge.
Mange tak for al hjælpen! =D>

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster