Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1286
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1284

Følg bodybuilding.dk på

Squat hver dag - worth it?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej,

Lige lidt om mig selv, så det er nemmere er vurdere: Jeg er en dreng på 17 år, der har styrketrænet sammenhængene siden i sommers. Jeg går selvfølgelig på gym ved siden af, og dermed kan dagene godt være lange og travle.

Jeg overvejer nu at prøve at squatte hver dag for simpelthen og bringe noget mere masse på mine ben samt flere kilo på stangen. Pt. er mit 1 RM 110kg. Jeg har hørt/læst, at dette kan være meget hårdt de første par uger, men derefter vænner kroppen sig til det, og at man selvfølgelig skal bygge det op. Jeg squatter 2 gange om ugen lige nu på mine 6 trænignsdage, og vil forsøge med 1 gang mere om ugen indtil jeg rammer alle 6 træningsdage om ugen.

Jeg har to skader jeg ikke er 100% overkommet endnu - bestemt en i lænden kunne jeg forstille mig ville påvirke mit squat - dog plejer det er være fint til dagen efter med lidt foam rolling hvis jeg har maxet ud, og puttet max belasting på den.

Jeg har flere gange fået folk til at tjekke min teknik igennem samt erhvervet mig et par vægtløftningssko, så det bør ikke være et problem.

Men nu til spørgsmålene:

Hvordan oplever folk dette? Virker det?
Kan man godt gå eksempelvis 100% ind til en brysttræning efter, eller har man kun 70% tilbage i tanken?
Hvilke betydningsfulde ulemper og der ved dette?

Mvh. :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

fam skrev:Hvordan oplever folk dette? Virker det?

Høj frekvens som i ED squat eller andet sparker røv, og kan potentielt give rigtigt gode gains både masse og styrkemæssigt, HVIS man overholder visse parametre. Man skal kende sin krop godt i træningssammenhæng og vide hvornår man skal backe off og hvornår man kan presse videre, og elementerne udenfor centret, i form af madindtag og søvn skal måske i endnu større grad holdes optimeret end vs. konventionelle splits.

Hvis alt spiller er det en ticket to gainzville :mrgreen:

fam skrev:Kan man godt gå eksempelvis 100% ind til en brysttræning efter, eller har man kun 70% tilbage i tanken?

Meget individuelt.

fam skrev:Hvilke betydningsfulde ulemper og der ved dette?

En art CNS burnout, generel fatigue og påvirkning af humør, søvnkvalitet etc igennem overreaching.
Forøget risiko for skader måske?

Jeg ville være meget påpasselig, hvis jeg havde problemer med lænden.
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar

Reputation point: 822

Geografisk sted: San Quentin

Styrkeliste
- Bænkpres: 36.00
- Squat: 24.00
- Dødløft: 36.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

LilleLise skrev:
fam skrev:Hvordan oplever folk dette? Virker det?

Høj frekvens som i ED squat eller andet sparker røv, og kan potentielt give rigtigt gode gains både masse og styrkemæssigt, HVIS man overholder visse parametre. Man skal kende sin krop godt i træningssammenhæng og vide hvornår man skal backe off og hvornår man kan presse videre, og elementerne udenfor centret, i form af madindtag og søvn skal måske i endnu større grad holdes optimeret end vs. konventionelle splits.

Hvis alt spiller er det en ticket to gainzville :mrgreen:

fam skrev:Kan man godt gå eksempelvis 100% ind til en brysttræning efter, eller har man kun 70% tilbage i tanken?

Meget individuelt.

fam skrev:Hvilke betydningsfulde ulemper og der ved dette?

En art CNS burnout, generel fatigue og påvirkning af humør, søvnkvalitet etc igennem overreaching.
Forøget risiko for skader måske?

Jeg ville være meget påpasselig, hvis jeg havde problemer med lænden.

Svar 1: Lige pt. føler jeg helt klart jeg spiser nok, hvilket også er afspejlet i min vægtstigning de seneste par måneder, så måske skulle jeg give det et skud?
Svar 3: Men vænner kroppen sig ikke til alt dette? Jeg tænker da lænden bliver styrket under rigtige forhold en en fandens masse foam rolling?

Squat er nok den bedste basisøvelse, som du kommer i nærheden af, og i udgangspunktet vil jeg mene, at det er svært at lave et overkill på squatten.

Når det er sagt, så kan jeg slet ikke se incitamentet for, at squatte hver dag, som 17 årig, når du ikke har trænet mere OG du oven i købet har haft bøvl med en skade i lænden.

1. Som LilleLise er inde på, så risikerer du overreaching. Også selvom at benene generelt har en større holdbarhed end de mindre muskelggrupper og led på overkroppen.

2. Du rammer allerede benene 2 gange om ugen. Det ideelle ville måske være 3. Husk at du vokser, når du giver dine muskler pause og ikke ved at blive ved med at nedbryde dem dagligt. Derfor tror jeg ikke på at squat hver dag vil være mere effektivt end en pause på 36-54 timer mellem squats´ene. I en periode, eller hvis man kører efter et bestemt program, så kan det måske være mere effektivt, men på den lange bane så nej.

3. Hvordan bliver din symmetri mellem ben og overkrop, hvis du skal finde tid til at prioritere squat hver dag. Der må være andre muskelgrupper, typisk i overkroppen som du nedprioriterer. Så svaret på dit spørgsmål er 'nej'. Man kan ikke træne tunge squats og gå på brystet, og køre en lige så effektiv træning efterfølgende, som hvis man ikke havde kørt ben inden. !

4. Du har allerede været skadet. Tag hensyn til det. Jeg siger altid til mig selv, at det vigtigste ved et træningspas, det er at undgå at blive skadet, så jeg kan stå i centeret dagen efter (eller samme aften). Specielt med tanke på, at vi jo ved at du aktiverer og belaster lænden med squat. Især når du vil køre tungt, og det vil du hvis du vil have progression i dine squats.

5. Gør dig selv en tjeneste, at varier dine squats. Lad være med altid at køre tunge semidybe squats. Varier din stance, belastningen og dybden i dine squats. Varier også mellem f.e.k.s front squats, squats i tårnet og i fri vægt. Variationen giver de bedste resultater på den lange bane. Lad også være med at køre MAX hver gang du træner.

6. Husk nu at få dit fiskeolie, når du træner 6 gange om ugen, og tester din led, med så høj belastning og frekvens.
Facebook: Marcus Maximus

RIP ZyZZ
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: CPH

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Galleri: Vis galleri (1)

.
Sidst rettet af fam 30. mar 2016, 18:04, rettet i alt 1 gang.

CPHGunner skrev:Squat er nok den bedste basisøvelse, som du kommer i nærheden af, og i udgangspunktet vil jeg mene, at det er svært at lave et overkill på squatten.

Når det er sagt, så kan jeg slet ikke se incitamentet for, at squatte hver dag, som 17 årig, når du ikke har trænet mere OG du oven i købet har haft bøvl med en skade i lænden.

1. Som LilleLise er inde på, så risikerer du overreaching. Også selvom at benene generelt har en større holdbarhed end de mindre muskelggrupper og led på overkroppen.

2. Du rammer allerede benene 2 gange om ugen. Det ideelle ville måske være 3. Husk at du vokser, når du giver dine muskler pause og ikke ved at blive ved med at nedbryde dem dagligt. Derfor tror jeg ikke på at squat hver dag vil være mere effektivt end en pause på 36-54 timer mellem squats´ene. I en periode, eller hvis man kører efter et bestemt program, så kan det måske være mere effektivt, men på den lange bane så nej.

3. Hvordan bliver din symmetri mellem ben og overkrop, hvis du skal finde tid til at prioritere squat hver dag. Der må være andre muskelgrupper, typisk i overkroppen som du nedprioriterer. Så svaret på dit spørgsmål er 'nej'. Man kan ikke træne tunge squats og gå på brystet, og køre en lige så effektiv træning efterfølgende, som hvis man ikke havde kørt ben inden. !

4. Du har allerede været skadet. Tag hensyn til det. Jeg siger altid til mig selv, at det vigtigste ved et træningspas, det er at undgå at blive skadet, så jeg kan stå i centeret dagen efter (eller samme aften). Specielt med tanke på, at vi jo ved at du aktiverer og belaster lænden med squat. Især når du vil køre tungt, og det vil du hvis du vil have progression i dine squats.

5. Gør dig selv en tjeneste, at varier dine squats. Lad være med altid at køre tunge semidybe squats. Varier din stance, belastningen og dybden i dine squats. Varier også mellem f.e.k.s front squats, squats i tårnet og i fri vægt. Variationen giver de bedste resultater på den lange bane. Lad også være med at køre MAX hver gang du træner.

6. Husk nu at få dit fiskeolie, når du træner 6 gange om ugen, og tester din led, med så høj belastning og frekvens.

Først vil jeg lige sige tak for svar.

1. Jeps, dette er også min største bekymring.

2. Det var også mere tænkt som en periode, da jeg virkelig gerne vil bringe mine ben op + jeg nyder virkelig at squatte.

3. Igen - en stor bekymring.

4. Fuldstændig enig mht. skader - ville det ideele være en hypertrohy og en strength træning om ugen i squats?

5. Lige pt. skifter jeg mellem hypertrophy og strength som jeg skrev overstående, men jeg bør nok implementere nogle flere pause squats osv. Jeg er lige begyndt med en periode hvor jeg kører en forholdsvis smal stand, så den kører jeg med et par måneder. Jeg går naturligvis dybere i hypertrophy træningen :) Dog er jeg ikke glad for squats i smith, så dem vil jeg holde mig fra i første omgang - som burnout i slutningen af trænigen kunne dog være en mulighed.

6. Jeg spiser fiskeolie og har gjort det i godt 6 måneder nu, samt BCAA.

Det er da en fin nok idé. Mit råd vil være at holde igen på belastningen. Med så høj frekvens kan du slippe afsted med at squatte rimelig få sæt, med rimelig få reps og dermed en rimelig høj vægt og alligevel nå en meget høj ugentlig volumen.
For at undgå burnout bør du nok holde dig fra at gå til failure og fra at grinde, ligesom man gør i Bulgarian.
Af samme grund skal du nok tænke dig om fsva. progression, så du ikke kommer til at gå for hurtigt frem og dermed hurtigt når et stop. Hvis det var mig, ville jeg maks sætte 2,5 på hver uge og starte på en vægt, jeg vidste jeg nemt kunne klare hele første uge, f.eks. 3x2 på 80 %. Mere Bulgarian-agtigt ville være at køre op til en 1'er uden grind. På den måde får man løftet mest muligt hver dag med mindst mulig hassle, men det går naturligvis ud over volumen.
Men du er jo så ung og frisk og ny, så du kan måske godt klare at starte lidt mere udfordrende ud.

Det ville nok ikke gøre noget med en ekstra aftenssnack og en god tidlig sengetid :)
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Hvis du har skader, især i understellet, burde du nok adressere dem før du overhovedet overvejer at gå i krig med dit all-out squat maraton. Squat to gange om ugen, især din alder og erfaring taget i betragtning, er alt rigeligt til at inducere et betragteligt, hypertrofisk respons. Og hvis squatten driller dine skader, så er der masser af andre underkropsøvelser der kan pakke masse på dine ben. Squat er en fantastisk øvelse, men den er unforgiving hvis man ikke er varsom.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Logbog: Vis logbog

2. Det var også mere tænkt som en periode, da jeg virkelig gerne vil bringe mine ben op + jeg nyder virkelig at squatte.

4. Fuldstændig enig mht. skader - ville det ideele være en hypertrohy og en strength træning om ugen i squats?

5. Lige pt. skifter jeg mellem hypertrophy og strength som jeg skrev overstående, men jeg bør nok implementere nogle flere pause squats osv. Jeg er lige begyndt med en periode hvor jeg kører en forholdsvis smal stand, så den kører jeg med et par måneder. Jeg går naturligvis dybere i hypertrophy træningen :) Dog er jeg ikke glad for squats i smith, så dem vil jeg holde mig fra i første omgang - som burnout i slutningen af trænigen kunne dog være en mulighed.

6. Jeg spiser fiskeolie og har gjort det i godt 6 måneder nu, samt BCAA.[/quote]

1. Din største bekymring bør være din lænd imo. (selvfølgelig afhængig af graden af skaden)

2. Hvis du nyder at squatte, så træner du ikke tungt nok =D>

3. Prøv at ram en lige fordeling. Vær glad for at du ikke er gymrat. Mange andre prøver at give sig selv en undskyldning for at slippe for netop squat! Men jeg synes stadig, at du skal sigte efter symmetrien medmindre du har andre mål, som f.e.k.s styrkeløft.

4. Jeg tror det vigtigste for at holde sig skadesfri er langsomt at øge belastningen gradvist med feks. 2,5 kg om ugen som Bosse101 er inde på. Om du kører S eller H, burde ikke være relevant for, om du undgår skader el ej imo.

5. Squats i Smith er nemlig ret fedt til pump. Men jeg plejer nu typisk at køre mine pumpsessions på quadextension machine, så kan jeg også reducere vægten i nogle drops. Det er sværere at pille skiverne af barbell hver gang du kører tom i et pumpset.

6. :drink:

RIP ZyZZ
Brugeravatar

Styrkeliste

Bosse101 skrev:Det er da en fin nok idé. Mit råd vil være at holde igen på belastningen. Med så høj frekvens kan du slippe afsted med at squatte rimelig få sæt, med rimelig få reps og dermed en rimelig høj vægt og alligevel nå en meget høj ugentlig volumen.
For at undgå burnout bør du nok holde dig fra at gå til failure og fra at grinde, ligesom man gør i Bulgarian.
Af samme grund skal du nok tænke dig om fsva. progression, så du ikke kommer til at gå for hurtigt frem og dermed hurtigt når et stop. Hvis det var mig, ville jeg maks sætte 2,5 på hver uge og starte på en vægt, jeg vidste jeg nemt kunne klare hele første uge, f.eks. 3x2 på 80 %. Mere Bulgarian-agtigt ville være at køre op til en 1'er uden grind. På den måde får man løftet mest muligt hver dag med mindst mulig hassle, men det går naturligvis ud over volumen.
Men du er jo så ung og frisk og ny, så du kan måske godt klare at starte lidt mere udfordrende ud.

Det ville nok ikke gøre noget med en ekstra aftenssnack og en god tidlig sengetid :)

Så en squat tre gangen om ugen ville være ideelt at bygge sig op til, og så kunne den "ekstra" squat session være som du skriver i forslaget med nogle tunge double samt ingen failure?
Sidst rettet af fam 30. mar 2016, 18:51, rettet i alt 1 gang.

A Menace To Chicken skrev:Hvis du har skader, især i understellet, burde du nok adressere dem før du overhovedet overvejer at gå i krig med dit all-out squat maraton. Squat to gange om ugen, især din alder og erfaring taget i betragtning, er alt rigeligt til at inducere et betragteligt, hypertrofisk respons. Og hvis squatten driller dine skader, så er der masser af andre underkropsøvelser der kan pakke masse på dine ben. Squat er en fantastisk øvelse, men den er unforgiving hvis man ikke er varsom.

Det er overhovedet ikke noget stort - men selvfølgelig kan det blive det. Det mærkes kun hvis jeg har varmet kroppen for lidt op, eller hvis jeg har maxet ud dagen forinden og glemt at bruge foamrolleren.

CPHGunner skrev:

6. Jeg spiser fiskeolie og har gjort det i godt 6 måneder nu, samt BCAA.

1. Din største bekymring bør være din lænd imo. (selvfølgelig afhængig af graden af skaden)

2. Hvis du nyder at squatte, så træner du ikke tungt nok =D>

3. Prøv at ram en lige fordeling. Vær glad for at du ikke er gymrat. Mange andre prøver at give sig selv en undskyldning for at slippe for netop squat! Men jeg synes stadig, at du skal sigte efter symmetrien medmindre du har andre mål, som f.e.k.s styrkeløft.

4. Jeg tror det vigtigste for at holde sig skadesfri er langsomt at øge belastningen gradvist med feks. 2,5 kg om ugen som Bosse101 er inde på. Om du kører S eller H, burde ikke være relevant for, om du undgår skader el ej imo.

5. Squats i Smith er nemlig ret fedt til pump. Men jeg plejer nu typisk at køre mine pumpsessions på quadextension machine, så kan jeg også reducere vægten i nogle drops. Det er sværere at pille skiverne af barbell hver gang du kører tom i et pumpset.

6. :drink:[/quote]
Som lige skrevet foroven: Det er overhovedet ikke noget stort - men selvfølgelig kan det blive det. Det mærkes kun hvis jeg har varmet kroppen for lidt op, eller hvis jeg har maxet ud dagen forinden og glemt at bruge foamrolleren. Jeg har spillet fodbold i mange år, så har altid nydt at bruge mine ben - kan dog sagtens se hvad du mener :D Symmetrien er også hovedfokus, og jeg føler rent kosmetisk, at det er benene der halter efter resten. 2,5 kg lyder fornuftigt, og det har også altid været mit gennerelle mål. Jeg kørte også smith i slutningen i en peiode supersettet med calf raises, jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg stoppede det :-k

5. Squats i Smith er nemlig ret fedt til pump. Men jeg plejer nu typisk at køre mine pumpsessions på quadextension machine, så kan jeg også reducere vægten i nogle drops. Det er sværere at pille skiverne af barbell hver gang du kører tom i et pumpset

Kommenterer lige på et enkelt af dine punkter i dit fine indlæg. Jeg mener klart at man skal holde sig fra smith stativet, da jeg mener man nemt indlærer sig nogle bevægelsesmæssige unoder og samtidig er den ikke specielt god for knæ. Jeg kan dog sagtens følge dig i at leg-extension giver pump. Jeg har aldrig haft problemer med leg-extension, men aldrig været glad for øvelsen, fordi al god teori og mit hovede tilsiger mig, at den slider uforholdsmæssig meget på knæ, så man tidligere når sin pension, hvad angår tung bentræning. Et godt pump er ikke det værd.

Jeg fandt senere et fuldgyldigt alternativ til leg-extension, der pumper låret (vastus). Tag et kig på den han laver 1:15

http://www.youtube.com/watch?v=kPvb_osacNg

Man bliver overrasket over, hvor rent den rammer 'dråben', og hvor anderledes den føles fra split squat pga. bageste bens positionering. Jeg har aldrig set nogen træne den, de steder jeg træner.

Reputation point: 115

Franz Biberkopf skrev:
5. Squats i Smith er nemlig ret fedt til pump. Men jeg plejer nu typisk at køre mine pumpsessions på quadextension machine, så kan jeg også reducere vægten i nogle drops. Det er sværere at pille skiverne af barbell hver gang du kører tom i et pumpset

Kommenterer lige på et enkelt af dine punkter i dit fine indlæg. Jeg mener klart at man skal holde sig fra smith stativet, da jeg mener man nemt indlærer sig nogle bevægelsesmæssige unoder og samtidig er den ikke specielt god for knæ. Jeg kan dog sagtens følge dig i at leg-extension giver pump. Jeg har aldrig haft problemer med leg-extension, men aldrig været glad for øvelsen, fordi al god teori og mit hovede tilsiger mig, at den slider uforholdsmæssig meget på knæ, så man tidligere når sin pension, hvad angår tung bentræning. Et godt pump er ikke det værd.

Jeg fandt senere et fuldgyldigt alternativ til leg-extension, der pumper låret (vastus). Tag et kig på den han laver 1:15

http://www.youtube.com/watch?v=kPvb_osacNg

Man bliver overrasket over, hvor rent den rammer 'dråben', og hvor anderledes den føles fra split squat pga. bageste bens positionering. Jeg har aldrig set nogen træne den, de steder jeg træner.

Jeg kan sagtens følge dit argument, m.h.t pensionen, og jeg vedkender mig også at mine knæ og led til tider er under pres. I mine tunge sessions, der bruger jeg så meget sportstape og protectors, at jeg kun er flex og mine led er udsatte, hvis jeg kører en meget høj ROM. Men det er en god og en vigtig pointe. Holdbarhed og såvel som forebyggelse af skader og led er selvsagt essensielt.

Top sprød video! Han rammer 'dråben' klokkerent. Jeg har set en del proffer køre den - også i Smith stativet. Her er det Andreia Braizer der kører den, og hendes teknik er freakin spot on:

https://www.facebook.com/AndreiaBrazier ... =3&theater

Men ja, man kan køre den med dumbells alternativt. Jeg skal prøve i aften og se om jeg kan køre den med barbell i frivægt, men jeg tror man skal tage 50-70% af den normale belastning af til, at begynde med.

Men ja, konsenssus er klart, at det ikke er værd at få slidskader, for at opnå et lækkert og ganske overflødigt pump.

RIP ZyZZ
Brugeravatar

Styrkeliste

fam skrev:
Bosse101 skrev:Det er da en fin nok idé. Mit råd vil være at holde igen på belastningen. Med så høj frekvens kan du slippe afsted med at squatte rimelig få sæt, med rimelig få reps og dermed en rimelig høj vægt og alligevel nå en meget høj ugentlig volumen.

Så en squat tre gangen om ugen ville være ideelt at bygge sig op til, og så kunne den "ekstra" squat session være som du skriver i forslaget med nogle tunge double samt ingen failure?

Jeg mente 3x2 på 80 % hver dag, som eksempel. Eller al a Bulgarian hvor man går op til en 1er hver dag. Altså jeg synes det lyder meget hårdt med reps hver dag og jeg kan være i tvivl om, om du får valuta for dine anstrengelser, men hvis du vil prøve er det mit bud på en plan. Ellers er jeg mest enig med de andre. Squat 2-3 gange om ugen, smid noget pres og noget hams ind og æd som et dyr. Det er nok der du får flest muller.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster