Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1429
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1426

Følg bodybuilding.dk på

SSO - Muskler

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Godaften.

Jeg er igang med SSO, hvor jeg skriver i psykologi B og biologi C. Emnet er sportspsykologi/motivation.

Et af mine spørgsmål jeg er blevet givet er jeg dog i tvivl om, det er biologi relateret.

Spørgsmålet som jeg skal redegøre for ser således ud:

''Skeletmusklerne er udgangspunktet for, at mennesket kan bevæge sig. Du skal beskrive hvordan musklerne er opbygget og fungerer samt redegøre for det vaskulære system, styring af muskler (nerver) samt begrebet kondital. Er der forskel i muskelfibrene mellem eliteudøveren og den almindelige motionist?''

Det er specielt dette afsnit, som jeg er i tvivl om, og ikke umiddelbart kan finde nogen info omkring. ''Er der forskel i muskelfibrene mellem eliteudøveren og den almindelige motionist?'''

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe, tak på forhånd :) Hvis i har nogle gode links, så skriv dem endelig.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Ja det er der. Der er tre forskellige muskelfibre. I, IIA og IIX. Hvis man er en født sprinter med f.eks 80 % type II fibre, så bliver man aldrig en verdensklasse maratonløber. Ikke, at man ikke kan komme til at gennemføre et maraton på en fornuftig tid, men man bliver aldrig verdensmester.

Uanset hvilken slags træning man laver vil IIX fibre blive lavet om til IIA. Hvis man er totalt inaktiv vil en del af IIA fibrene blive lavet lavet tilbage til IIX fibre.

Fibertypefordelingen har ikke alene betydning for hvad man kan, men også hvilke muligheder man har for at respondere på træning. Eksempelvis har type II-fibrene lettere ved at vokse (hypertrofere). Efter et typisk styrketræningsprogram vil det ofte være således, at begge slags fibre er blevet større, men at type II fibrene er vokset dobbelt så meget som type I fibrene. Denne observation tyder altså på, at man har lettere ved at få store muskler, hvis man har mange type II fibre.

Håber det hjalp, gå på biblioteket, så får du kastet de ti nærmeste bøger efter dig.
So you want to get big by crossfitting? That's cute

Eat Big, Lift Big, Get Big!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 222.50

Logbog: Vis logbog

ChristianOlsen skrev:Ja det er der. Der er tre forskellige muskelfibre. I, IIA og IIX. Hvis man er en født sprinter med f.eks 80 % type II fibre, så bliver man aldrig en verdensklasse maratonløber. Ikke, at man ikke kan komme til at gennemføre et maraton på en fornuftig tid, men man bliver aldrig verdensmester.

Uanset hvilken slags træning man laver vil IIX fibre blive lavet om til IIA. Hvis man er totalt inaktiv vil en del af IIA fibrene blive lavet lavet tilbage til IIX fibre.

Fibertypefordelingen har ikke alene betydning for hvad man kan, men også hvilke muligheder man har for at respondere på træning. Eksempelvis har type II-fibrene lettere ved at vokse (hypertrofere). Efter et typisk styrketræningsprogram vil det ofte være således, at begge slags fibre er blevet større, men at type II fibrene er vokset dobbelt så meget som type I fibrene. Denne observation tyder altså på, at man har lettere ved at få store muskler, hvis man har mange type II fibre.

Håber det hjalp, gå på biblioteket, så får du kastet de ti nærmeste bøger efter dig.

Lige en tilføjelse. Hvis du høre om fibertypen IIb, så er det sådan set det samme som IIx, blot at det er betegnelsen for midre dyr som fx mus eller små aber, men altså ikke i skeletmuskler hos mennesket eller andre større dyr som fx køer og heste.
So you want to get big by crossfitting? That's cute

Eat Big, Lift Big, Get Big!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 222.50

Tak skal du have Christian!!

Det vaskulære system? Kan umiddelbart kun finde 1 side som beskriver det kort, ellers handler de kun om sygdomme osv. Nogle som har lidt info omkring det og med henblik mod bodybuilding ? :)

Evt andre med nogle guldkorn?

Hvis du søger efter det cardiovaskulære system, kan det måske hjælpe, ellers må du søge litteratur på biblioteket. Der er bestemt en del om det.

Reputation point: 35

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster