Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1055
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1052

Følg bodybuilding.dk på

Stigning i fedtprocent

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg er for anden gang gået(gjorde det sidste år også) i gang med et seriøst cut, med opvejning af mad og beregning, dog er det første år jeg har valgt at få taget fedt målinger, så jeg bedre kan følge med i udviklingen, så jeg ikke "kun" har vægten og mit spejlbilled at følge med i.
Der er dog sket det, at jeg har tabt mig, men min fedtprocent er steget, og det samme er antal kg fedt jeg har i kroppen.
6. januar
vægt: 79,1 kg
fedtprocent: 15,4
antal kg fedt: 12,18

12. januar
vægt: 78,3 kg
fedtprocent: 13,5
antal kg fedt: 10,57

4. februar
vægt: 75,8 kg
fedtprocent: 14,8
antal kg fedt: 11,21

Mellem 6 og 12 januar kørte jeg med 2500 kcal, og skiftede efter d.12 til 2300 kcal.
Har så fra d. 2 februar kørt på 2100 kcal, og derfor er jeg lidt bekymret for at jeg er steget med ca. 700 gram fedt siden sidste måling, men skal jeg ligge noget i dette?
Skal siges det er cirka samme tidspunkt på dagen de er tage +/- en time, og kostplanen er kørt med samme fordeling p:k:f 40:30:30%
I spejlet som mange siger er et godt redskab til at følge udviklingen, har jeg kun set MEGET få forbedringer.
Måden der måles fedtprocent, er på en maskine, hvor du stå i bare tæer, og så holder et håndtag i hver hånd.

Håber der er nogen som kan se en grund til, min udvikling har været som den er?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Med minder den maskine er en CT scanner, kan den ikke sige noget seriøst om din fedt procent. Regn med at den har en måle usikkerhed fra helvede. Brug
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 85

Kostplan: Ingen kostplan

Der er, som der allerede er skrevet, en del usikkerhed forbundet med de fleste målinger af fedtprocent. Så jeg ville ikke tage det så tungt.
The pain you feel today will be the strenght you feel tomorrow.
https://asento.dk/
https://petguide.dk/
https://meremotion.dk/
https://padelfreak.dk/
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Kolding

Træner her: Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Har ikke noget nyt at sige, men bare lidt uddybende:

Der er en god artikel omkring fremskridt, bl.a. i forbindelse med vægttab, hvor den type fedtprocent måler du beskriver er evalueret:

Tanitavægte og fedtprocentmålinger

Tanitavægte og lignende elektroniske kropskompositions-beregnere, som mange fitnesscentre er udstyret med, eller som du kan købe på TV-Shop, kan i teorien vise f.eks. fedtprocent og lean body mass, men er oftest ret upræcise. De er baseret på, at vandholdigt væv som muskelvæv, leder elektricitet bedre end fedtvæv og knoglevæv, og ved at sende en svag strøm gennem kroppen, kan man få et billede af hvor meget fedt og muskelmasse kroppen indeholder. Problemet er, at der er en masse ubekendte faktorer, som bliver til fejlkilder i beregningen. Ting som variation i diæt, mængden af væske man har indtaget, sygdomme eller etnicitet, kan spille ind på resultatet, men er ikke ting der tages højde for i beregningen. De metoder der er mest præcise ift. udregning af fedtprocent og lean body mass, er f.eks. hydrodensitometri, dvs. vejning under vand. Denne metode er dog heller ikke helt præcis grundet variation i densiteten i fedt og fedtfri masse, samt at luft i lungerne og i mave/tarm systemet, kan spille ind på resultatet. En anden metode er DXA eller dual energy X-ray absorptiometry, hvor man bruger en speciel type røntgen til at skelne mellem fedtvæv og fedtfri masse. Fælles for disse metoder er dog, at de primært bruges i forskningskredse, og er utilgængelige for almindelige mennesker.

link til artiklen, hvor der også står noget om målinger med fedttang osv. artikler/diverse/diverse/hold-styr-p-dine-fremskridt.html
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog

Rasmuskrogh skrev:
... De er baseret på, at vandholdigt væv som muskelvæv, leder elektricitet bedre end fedtvæv og knoglevæv, og ved at sende en svag strøm gennem kroppen, kan man få et billede af hvor meget fedt og muskelmasse kroppen indeholder. Problemet er, at der er en masse ubekendte faktorer, som bliver til fejlkilder i beregningen.

En af de største fejlkilder er at din hud er en god barriere mod elektricitet og at saltvand leder strøm. Så har du svedt (sved indeholder salt) vil strømmen løbe over huden og ikke gennem kroppen. Hvor meget der løber uden på kroppen afhænger fuldstændig af hvor meget du har svedt. Så instrumentet kan brugs som en god svedmåler, hvis den sættes rigtigt op.

Rasmuskrogh skrev:
. En anden metode er DXA eller dual energy X-ray absorptiometry, hvor man bruger en speciel type røntgen til at skelne mellem fedtvæv og fedtfri masse. Fælles for disse metoder er dog, at de primært bruges i forskningskredse, og er utilgængelige for almindelige mennesker.

Den er baseret på at man bruger to forskellige røntgen energier. Fed, kød og ben absorbere forskelligt ved de to energier og man kan, ved at måle ved to punkter, på den måde regne sig frem til hvor meget fedt der er i kroppen. Det er en præsis måling. Der er blot det lille problem at røntgen er kræftfremkaldende.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster