jeg har lige en matematikopgave jeg kunne tænke at få lidt hjælp/feedback på:
Opgaven
Et firma, der sælger kosttilskud via deres hjemmeside, oplyser, at 75% af de personer, der
besøger hjemmesiden, indtager kosttilskud dagligt. På hjemmesiden opfordres de
besøgende til at deltage i en undersøgelse vedrørende kosttilskuds betydning for helbredet.
Det viser sig, at 80% af dem, der deltager i undersøgelsen, oplyser, at de mener, at
indtagelse af kosttilskud har en positiv virkning på helbredet, mens de resterende 20%
mener, at kosttilskud ikke har nogen positiv virkning på helbredet.
I en pressemeddelelse hævder firmaet på grundlag af undersøgelsen, at 80% af
befolkningen tydeligt mærker en positiv virkning af kosttilskud.
a) Kommentér firmaets påstand ved brug af statistiske begreber som population,
stikprøve, systematiske fejl og skjulte variable.
Mit svar:
Først og fremmest er der skjulte variabler i undersøgelsen, da:
1. Man får ikke oplyst om de 75% der bruger kosttilskud køber det fra deres firma.
2. Man får ikke oplyst hvor mange der deltager i undersøgelsen.
3. Man får ikke oplyst i hvor stor omfang den positive virkning har på helbredet.
4. Der manglede den svarmulighed, at kosttilskud havde en negativ virkning p helbredet.
Det kunne tænkes, at disse tre skjulte variable holdes hemmeligt, fordi de ikke taler godt for stikprøvens bekræftelse af at kosttilskuddet fra deres firma virker.
Mit bud er at det er et mindretal af populationen der deltager i stikprøven, og at der derved ligger et systematisk fejl i at hævde at 80% af befolkningen tydeligt mærker en positiv virkning af kosttilskud. En anden systematisk fejl er, at der i stikprøven ikke tages højde for køn, alder, træningserfaring/niveau, sygdomme, dosis osv.
Jeg har ikke haft om emnet før og har bare søgt efter ordene og prøvet at forstå dem. Er det jeg skriver noget vrøvl eller er det fint nok?
På forhånd tak