Bruger login







Tilbudsguide, uge 35, 2019
Hakket gris og okse!

Ugen der gik, uge 33, 2019
HST og kropshævninger!

Tilbudsguide, uge 34, 2019
Mandler og storkøb af frugt/grønt!

Ugen der gik, uge 32, 2019
Styrke i squat og Mr. Olympia 2019!


Statistik

Vi har 55806 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Cerenpredo

Vores medlemmer har i alt skrevet 2031646 indlæg i 86846 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 498
Medlemmer: 5
Skjulte: 1
Gæster: 492

Følg bodybuilding.dk på

Styrkeforskel back vs. front squat

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Hej venner

Er der nogle retningslinjer for, hvad den procentvise forskel mellem ens 1 rp max er på back squat og front squat ca. bør være?
Eller hvad er jeres erfaring?

Jeg er klar over at der i høj grad er forskel på hvordan vi rent anatomisk er bygget, og hvilken squat variant der herved passer os bedst.

Jeg spørger, idet jeg lige er begyndt at front squatte da min bagkæde er meget dominerende og da mine quads især er underudviklet sammenlignet med resten af kroppen...
Jeg vil tro, at mit one rep max front squat lige nu er 65% ift. mit back squat, så der er noget at arbejde med :roll:
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



80-85% for 1RMs. billedet er lidt anderledes ved reps højere end 5.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 325
 
Indlæg: 4064
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:80-85% for 1RMs. billedet er lidt anderledes ved reps højere end 5.


Ja, så kan jeg godt se, at jeg har noget at arbejde med :roll: Men rart at have et mål at træne efter!

Jeg har tænkt mig at dedikere de næste par måneder til mit front squat og vil nok træne den 3 gange ugentligt, back squat 1 gang ugentligt og dødløft 1 gang ugentligt. Det bliver selvfølgelig en ret høj workload, men jeg føler, at jeg restituere ret godt fra front squatten da den bl.a. ikke er så hård ved lænden.
Lyder det helt skørt?
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:
dwellengers skrev:80-85% for 1RMs. billedet er lidt anderledes ved reps højere end 5.


Ja, så kan jeg godt se, at jeg har noget at arbejde med :roll: Men rart at have et mål at træne efter!

Jeg har tænkt mig at dedikere de næste par måneder til mit front squat og vil nok træne den 3 gange ugentligt, back squat 1 gang ugentligt og dødløft 1 gang ugentligt. Det bliver selvfølgelig en ret høj workload, men jeg føler, at jeg restituere ret godt fra front squatten da den bl.a. ikke er så hård ved lænden.
Lyder det helt skørt?


Det kan du godt, så længe du er lidt obs på ikke at hæve volumen alt for meget, trods højere frekvens. Kører du front rack greb eller krydsgreb? En mulighed kunne være at køre et par varianter, Langsom eccentrisk eller pauser ved sticking-point på vej op og ned. det vil nok også hurtigt gøre dig komfortabel med FSQ.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 325
 
Indlæg: 4064
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:
Moriarty skrev:
dwellengers skrev:80-85% for 1RMs. billedet er lidt anderledes ved reps højere end 5.


Ja, så kan jeg godt se, at jeg har noget at arbejde med :roll: Men rart at have et mål at træne efter!

Jeg har tænkt mig at dedikere de næste par måneder til mit front squat og vil nok træne den 3 gange ugentligt, back squat 1 gang ugentligt og dødløft 1 gang ugentligt. Det bliver selvfølgelig en ret høj workload, men jeg føler, at jeg restituere ret godt fra front squatten da den bl.a. ikke er så hård ved lænden.
Lyder det helt skørt?


Det kan du godt, så længe du er lidt obs på ikke at hæve volumen alt for meget, trods højere frekvens. Kører du front rack greb eller krydsgreb? En mulighed kunne være at køre et par varianter, Langsom eccentrisk eller pauser ved sticking-point på vej op og ned. det vil nok også hurtigt gøre dig komfortabel med FSQ.


Jeg kører front rack greb - der er også lige lidt håndledsmobilitet der skal arbejdes med her men det fungerer ok :)
Tak for tippet med variationerne og jeg tænker jeg kunne have en enkelt dag hvor jeg gør dette og dermed en lavere intensitet
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:
dwellengers skrev:
Moriarty skrev:
dwellengers skrev:80-85% for 1RMs. billedet er lidt anderledes ved reps højere end 5.


Ja, så kan jeg godt se, at jeg har noget at arbejde med :roll: Men rart at have et mål at træne efter!

Jeg har tænkt mig at dedikere de næste par måneder til mit front squat og vil nok træne den 3 gange ugentligt, back squat 1 gang ugentligt og dødløft 1 gang ugentligt. Det bliver selvfølgelig en ret høj workload, men jeg føler, at jeg restituere ret godt fra front squatten da den bl.a. ikke er så hård ved lænden.
Lyder det helt skørt?


Det kan du godt, så længe du er lidt obs på ikke at hæve volumen alt for meget, trods højere frekvens. Kører du front rack greb eller krydsgreb? En mulighed kunne være at køre et par varianter, Langsom eccentrisk eller pauser ved sticking-point på vej op og ned. det vil nok også hurtigt gøre dig komfortabel med FSQ.


Jeg kører front rack greb - der er også lige lidt håndledsmobilitet der skal arbejdes med her men det fungerer ok :)
Tak for tippet med variationerne og jeg tænker jeg kunne have en enkelt dag hvor jeg gør dette og dermed en lavere
intensitet


Det vil være super. Et alternativ som er nemt at akkumulere volumen i som minder om FSQ er dobbelt KB FSQ Squat eller Goblet Squat med DB. De rammer nogenlunde Glutes og Quads og det er lidt nemmere at smækker 6-8 set af 10 reps af på kort tid.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 325
 
Indlæg: 4064
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg ser overvejende de formler have relevans for folk hvis anatomi egner sig til sporten. Den helt korte udgave.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1764
 
Indlæg: 6442
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Jeg ser overvejende de formler have relevans for folk hvis anatomi egner sig til sporten. Den helt korte udgave.


Helt enig - vurderingen også givet på baggrund af forbehold som TS beskriver. For motionister der har 50% af hhv HB BSQ og FSQ i deres program kan det sagtens være realistisk. Er der i øvrigt en af varianterne du foretrækker, Sandy?
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 325
 
Indlæg: 4064
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg har selv hørt den med 80% mange steder - Den er ikke helt ved siden af.

Da jeg lavede 235kg med ok overskud, high bar, fik jeg arbejdet mig op til 195kg FS. Det er vel ca. 80%.

At man har lange lår og kort overkrop, er faktisk ikke nødvendigvis en hindring, hvis man har exceptionel stærk core og thorakal styrke .. og selvfølgelig arbejder rigtig meget på mobilitet.

Men så igen, squat har altid været min dårligste øvelse, så måske hvis min back squat faktisk var optimeret ville det se anderledes ud.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 862
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster