Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1524
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1522

Følg bodybuilding.dk på

Tabel over protein indtag

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har fundet denne tabel over protein indtag, men jeg vil lige hører hvad I synes eller om jeg skal være kritisk overfor kilden?

Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det ser ganske fornuftigt ud; noget specielt du er i tvivl om?
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)

Der er noget jeg er tvivl om. Skal jeg stadig have ca 200 g. protein om dagen, når jeg kun træner 2 dage om ugen? Eller er det kun den dag man træner det er vigtigt at få det?

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00

daugaard24 skrev:Der er noget jeg er tvivl om. Skal jeg stadig have ca 200 g. protein om dagen, når jeg kun træner 2 dage om ugen? Eller er det kun den dag man træner det er vigtigt at få det?

Hvor meget meget vejer du...
Den sidste tosse er ikke født endnu ...

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

84 kg. x 1,8 g pr/kg kropsvægt = 151,2 g protein om dagen. Men er det uanset om jeg træner en given dag eller ej?

Styrkeliste

daugaard24 skrev:84 kg. x 1,8 g pr/kg kropsvægt = 151,2 g protein om dagen. Men er det uanset om jeg træner en given dag eller ej?

Ja, man indtager den angivne mængde protein hver dag. Du træner kun to dage om ugen, så når du skriver 1,8 gram per kg/kropsvægt, så er det i hvert fald også rigeligt. Du kunne nok godt klare dig i den lavere ende, såsom 1,4 gram protein per kg/kropsvægt, men jeg skal ikke gøre mig alt for klog på emnet. Generelt så indtager folk ofte meget mere protein end hvad der er videnskabeligt belæg for, da de jo ikke vil ligge i underskud. Det er der heller intet galt i, hvis man spørger mig, men når man ser folk der spiser 3-4-5 gram protein per kg/kropsvægt, såh....
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja så bliver det måske i overkanten. Er det egentlig protein man opnår mæthedsfornemmelse af, eller er det kuhydrat?

Styrkeliste

daugaard24 skrev:Ja så bliver det måske i overkanten. Er det egentlig protein man opnår mæthedsfornemmelse af, eller er det kuhydrat?

Ja, kan man sige. Protein har en større mæthedsgrad end kulhydrat, men det betyder jo ikke at kulhydrat ikke mætter.
Brugeravatar

Styrkeliste

Personligt tror jeg ikke at man overhoved ikke kun kan optage 1,8g per kg. Jeg vejer selv 80 kg, og spiser mindst 200g protein om dagen hver dag. Og skulle den endelig passe, så hellere for meget end for lidt :). Sådanne tabeller er kun for gennemsnittet, og syntes ikke de kan bruges til noget :)
Brugeravatar

Træner her: FitnessDK Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 155.00

Jeg synes godt nok det er jungel med kcal, kulhydrat og protein. Synes jeg jo mere man tænker på det når man spiser, jo mere forvirret bliver man. Hvis man gerne vil ned i vægt f.eks. så gælder det om at finde fødevare med få kcal, men som mætter, derfor en masse frugt og grønt?

Styrkeliste

Thorsen skrev:Personligt tror jeg ikke at man overhoved ikke kun kan optage 1,8g per kg. Jeg vejer selv 80 kg, og spiser mindst 200g protein om dagen hver dag. Og skulle den endelig passe, så hellere for meget end for lidt :). Sådanne tabeller er kun for gennemsnittet, og syntes ikke de kan bruges til noget :)

Nej, de er kun videnskabeligt bevist, men selvfølgelig forekommer der afvigelser fra skemaet. Der er ingen der har sagt at man ikke kan optage mere end 1,8 gram protein per kg/kropsvægt? Men der er ikke belæg for at et større indtag medfører større muskelvækst. Ja, hellere lidt for meget end for lidt, enig, men så igen...

men når man ser folk der spiser 3-4-5 gram protein per kg/kropsvægt, såh....

Det synes jeg ikke der er grund til, selvom man selvfølgelig kan argumentere for et højere proteinforbrug under vægttab.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis man nu snakker æg og tabe sig, er det så klogt at fjerne æggeblommen, så det kun er hviden? Der er jo både meget fedt og kcal i blommen.

Styrkeliste

daugaard24 skrev:Hvis man nu snakker æg og tabe sig, er det så klogt at fjerne æggeblommen, så det kun er hviden? Der er jo både meget fedt og kcal i blommen.

Et vægttab handler primært om at ligge i kalorieunderskud, uanset om du fjerner æggeblommen eller ej. Men det vil da spare dig for en del kalorier - omvendt giver mere mad en større mæthedsfornemmelse.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

flamingopikken skrev:
daugaard24 skrev:Et vægttab handler primært om at ligge i kalorieunderskud, uanset om du fjerner æggeblommen eller ej. Men det vil da spare dig for en del kalorier - omvendt giver mere mad en større mæthedsfornemmelse.

Ja jeg ved det handler om at ligge i underskud, men det gælder vel også om at spare på kcal. Så hvad mener du præcis med at mere mad giver en større mæthedsfornemmelse?

Dvs når man er på diæt, så er det et lavere kcal indhold, der er vigtig og ikke så meget hvor meget fedt der er i?

Styrkeliste

daugaard24 skrev:
flamingopikken skrev:
daugaard24 skrev:Et vægttab handler primært om at ligge i kalorieunderskud, uanset om du fjerner æggeblommen eller ej. Men det vil da spare dig for en del kalorier - omvendt giver mere mad en større mæthedsfornemmelse.

Ja jeg ved det handler om at ligge i underskud, men det gælder vel også om at spare på kcal. Så hvad mener du præcis med at mere mad giver en større mæthedsfornemmelse?

Dvs når man er på diæt, så er det et lavere kcal indhold, der er vigtig og ikke så meget hvor meget fedt der er i?

Det fremhævede betyder jo det samme? Du skriver at det handler om at ligge i energiunderskud, men det gælder også om at ligge i energiunderskud. Jeg tror han mener at mere mad giver en større mæthedsfornemmelse, da du jo netop spørger efter større mæthed. Men ja, du skal vælge produkter der fylder meget, men indeholder forholdsvis få kcal - eksempelvis grøntsager. Husk også at flydende energi giver mindre mæthedsfølelse, så drop eventuelt de to liter mælk - hvis du indtager to liter mælk?

Ja, hvis man skal tabe sig handler det om at have et energiunderskud - ligemeget om den mindre energi skyldes et mindre indtag af kulhydrat eller fedt. Du bør stadig tilsigte at indtage fedt som normalt, men generelt skal dit kulhydrat og fedtindtag falde lidt, mens du eventuelt kan øge dit proteinindtag en smule. Men husk at det er et energiunderskud der afgør om du taber dig.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er jo en større videnskab. Det kræver alligevel en del at finde alle de retter osv :) Men der er ikke noget, der kommer let. :mrgreen:

Styrkeliste

Thorsen skrev:Personligt tror jeg ikke at man overhoved ikke kun kan optage 1,8g per kg. Jeg vejer selv 80 kg, og spiser mindst 200g protein om dagen hver dag. Og skulle den endelig passe, så hellere for meget end for lidt :). Sådanne tabeller er kun for gennemsnittet, og syntes ikke de kan bruges til noget :)

Hvad betyder det hvad du personligt tror, når der er lavet undersøgelser på at proteinsyntesen ikke forøges yderligere når man kommer over omkring 2,0 g pr. kg kropsvægt?

At nogle indtager 3-4-5 g pr. kg kropsvægt hænger jo som regel også sammen med et højere kcal indtag. Hvis jeg indtog 3500 kcal og skulle øge til f.eks. 4000 kcal, så ville jeg jo spise mere af alle makronutrienter = få et højere proteinindtag pr. kg kropsvægt. Kalorierne skal jo ligesom komme et sted fra
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

At nogle indtager 3-4-5 g pr. kg kropsvægt hænger jo som regel også sammen med et højere kcal indtag. Hvis jeg indtog 3500 kcal og skulle øge til f.eks. 4000 kcal, så ville jeg jo spise mere af alle makronutrienter = få et højere proteinindtag pr. kg kropsvægt. Kalorierne skal jo ligesom komme et sted fra

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men det er jo ikke kun set en gang at folk argumenterer at de ligefrem ved at det er bedre for dem at indtage de nævnte mængder frem for hvad der er videnskabelig belæg for. Desuden ser man ofte folk med disse store proteinindtag at lave proteinpandekager og generelt blot finde på metoder der sørger for at hver enkelt måltid er proppet med protein. Selvom der er fornuft i at fordelen proteinen udover dagen, så behøver man altså ikke indtage 50+ gram protein per måltid. Du har ret i det du siger, men når folk samtidig opsøger proteinholdige måltider, så synes jeg ikke det hænger sammen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud