Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 857
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 856

Følg bodybuilding.dk på

teori om vægtøgning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

hej :)

jeg snakkede lige med en klasse kammerat om i dag, at jeg aldrig har løftet mere end en 24 kg dumbell i en øvelse.
han forslog en teknik han selv benyttede sig af. hvor han slutter af med at lave et sidste sæt hvor han tager en tung vægt og prøver at lave mellem 1-3 gentagelser mere. han siger det chokere musklen, så den næste gang tror at den skal løfte en tungere vægt. næste gang man laver øvelsen kan man måske tag 18 kg i stedet for 16 kg i sine sæt og nej jeg ved godt at det ikke sker fra gang til gang men er hans teori god nok og man overtid kan bruge den teknik til at stige?

hvis ja, betyder det så også at hvis man slutter af med et sæt lige efter det sidste sæt med en lettere vægt og køre måske 12 gentagelser vender man så kroppen till at løfte lette vægte?

håber jeg har formuleret mig tydeligt nok

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 82.50
- Dødløft: 117.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

mathiesjeppesen skrev:hej :)

jeg snakkede lige med en klasse kammerat om i dag, at jeg aldrig har løftet mere end en 24 kg dumbell i en øvelse.
han forslog en teknik han selv benyttede sig af. hvor han slutter af med at lave et sidste sæt hvor han tager en tung vægt og prøver at lave mellem 1-3 gentagelser mere. han siger det chokere musklen, så den næste gang tror at den skal løfte en tungere vægt. næste gang man laver øvelsen kan man måske tag 18 kg i stedet for 16 kg i sine sæt og nej jeg ved godt at det ikke sker fra gang til gang men er hans teori god nok og man overtid kan bruge den teknik til at stige?

hvis ja, betyder det så også at hvis man slutter af med et sæt lige efter det sidste sæt med en lettere vægt og køre måske 12 gentagelser vender man så kroppen till at løfte lette vægte?

Muskler er ikke selvstændigt tænkende individer, du kan ikke få en muskel til at "tro" at den kan løfte mere end den kan. Det er oftest dit ego der står for det.

Nej, hans teori er ikke god. Sådan fungerer din krop slet ikke.

Hvis du har taget 3 sæt af en øvelse, 8 gentagelser med f.eks. 16 kg, og vælger, som i dit eksempel, at tage et sæt mere, og gå ned til 14 kg og tage 12 gentagelser i stedet, vænner du ikke musklen til andet end et større workload, i kraft af det ekstra sæt, i forhold til hvad du plejer. Uanset hvor let eller tungt dit sidste sæt er, har du stadig taget 3 sæt af 16kg, det vil et ekstra sæt ikke lave om på.

Du skulle nok læse lidt på sagerne, i stedet for at lytte til tilfældig broscience fra andre mennesker der heller ikke ved hvad de snakker om.
When in doubt, remove shirt, flex, repeat.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Merodium skrev:
mathiesjeppesen skrev:hej :)

Muskler er ikke selvstændigt tænkende individer, du kan ikke få en muskel til at "tro" at den kan løfte mere end den kan. Det er oftest dit ego der står for det.

Nej, hans teori er ikke god. Sådan fungerer din krop slet ikke.

Hvis du har taget 3 sæt af en øvelse, 8 gentagelser med f.eks. 16 kg, og vælger, som i dit eksempel, at tage et sæt mere, og gå ned til 14 kg og tage 12 gentagelser i stedet, vænner du ikke musklen til andet end et større workload, i kraft af det ekstra sæt, i forhold til hvad du plejer. Uanset hvor let eller tungt dit sidste sæt er, har du stadig taget 3 sæt af 16kg, det vil et ekstra sæt ikke lave om på.

Du skulle nok læse lidt på sagerne, i stedet for at lytte til tilfældig broscience fra andre mennesker der heller ikke ved hvad de snakker om.

Du forholder dig jo også til den modsatte situation.

Jeg har haft god nytte af den fremgangsmåde på incline biceps - 3 working sets på 6 reps og 1 "tungt" set på 4. Vi kan kalde den "tunge vægt" x og "working vægt" y.
Uge 1: yyy x
Uge 2: yyx x
Uge 3: yxx x
Uge 4: xxx x
Uge 5: xxx Y
Uge 6: xxY Y
Uge n: ::: ;

Kort sagt: Når du kan tage vægt x, 4 gange rykker den en tak ned og erstatter én af y'erne, dvs. nu skal der tages 6 og så 4 med den. Efterhånden erstatter den nye, tungere vægt den gamle. Ikke nødvendigvis i løbet af én måned, men you get the picture.
Det er selvfølgelig bare en progressionsstrategi, men den virker.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog

tror det var det min ven i hoved træk mente.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 82.50
- Dødløft: 117.50

Bosse101 skrev:Du forholder dig jo også til den modsatte situation.

mathiesjeppesen skrev:hvis ja, betyder det så også at hvis man slutter af med et sæt lige efter det sidste sæt med en lettere vægt og køre måske 12 gentagelser vender man så kroppen till at løfte lette vægte?

Ja, det gjorde jeg, eftersom det var et af de spørgsmål han stillede.

Og dit eksempel er sikkert også fint. Men nu gik de indledende spørgsmål ikke på decideret progressionsteori, men på om hans kammerats teori om vægttræning var korrekt, hvilket også var det jeg svarede på.
When in doubt, remove shirt, flex, repeat.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 180.00

Merodium skrev:
Bosse101 skrev:Du forholder dig jo også til den modsatte situation.

mathiesjeppesen skrev:hvis ja, betyder det så også at hvis man slutter af med et sæt lige efter det sidste sæt med en lettere vægt og køre måske 12 gentagelser vender man så kroppen till at løfte lette vægte?

Ja, det gjorde jeg, eftersom det var et af de spørgsmål han stillede.

Og dit eksempel er sikkert også fint. Men nu gik de indledende spørgsmål ikke på decideret progressionsteori, men på om hans kammerats teori om vægttræning var korrekt, hvilket også var det jeg svarede på.

Det har du da egentlig ret i..
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Der findes mange forskellige teorier omkring progression når man snakker træning.

Jeg kan godt følge din kammerats tankegang omkring det med at stresse musklen, men det fungere bare oftest mere effektivt hvis man strikker det en smule anderledes sammen i praksis.

Personligt har altid haft stor gavn af at køre 2 uger med 10-12 reps x 3 i hver øvelse. Herefter 1 uge med 5-6 reps x 3. Og efterfølgende kører jeg ½ uge med 15-18 reps (eller et trænings-pas pr. muskelgruppe med 15-18 reps alt afhængig af hvordan ens program er skruet sammen). Jeg skriver blot ½ uge da jeg kører 3-split :D

Men igen, dette er blot hvad jeg selv har haft stor gavn af. Har eksperimenteret meget gennem de sidste 10 år med forskellige programmer med udgangspunkt i progression i styrken.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster