Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1198
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1196

Følg bodybuilding.dk på

Tid til cut?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB. Jeg har et spørgsmål, som jeg er meget i tvivl om. Jeg vejer 78 kg, og har trænet og bulket i et halvt år. Jeg har ikke bygget synderligt meget muskelmasse op, tror grunden til at jeg ser større ud selvfølgelig også er fedt. Mine kinder er blevet større, og jeg gider heller ikke se tyk ud, hvis jeg tager mange flere kg på. Jeg er bange for at tabe muskelmasse når jeg starter med at cutte, og jeg kommer til at se tynd ud som jeg gjorde inden jeg startede bulk. Hvad er jeres råd? Jeg er virkelig i tvivl om det her, og føler ikke jeg har en plan fordi jeg ikke har styr på cutting overhovedet. Så er det også lidt umotiverende når jeg ikke føler jeg ser trænet ud endnu, at jeg så skal cutte så mange måneder, hvor jeg skal træne hårdt, uden at bygge muskelmasse op. MVh

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Bare cut et par kilo eller tre. Jeg havde samme tvivl i starten. Men der sker ikke noget dårligt, så længe du passer din træning. Dine gains ryger ikke ud ad vinduet så hurtigt som du frygter
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Bosse101 skrev:Bare cut et par kilo eller tre. Jeg havde samme tvivl i starten. Men der sker ikke noget dårligt, så længe du passer din træning. Dine gains ryger ikke ud ad vinduet så hurtigt som du frygter

Tak for svar, så du mener jeg bør cutte nu? Er 180 cm høj forresten

Gainshunter skrev:
Bosse101 skrev:Bare cut et par kilo eller tre. Jeg havde samme tvivl i starten. Men der sker ikke noget dårligt, så længe du passer din træning. Dine gains ryger ikke ud ad vinduet så hurtigt som du frygter

Det vil jeg lade være op til dig selv at finde ud af
Brugeravatar

Styrkeliste

Bosse101 skrev:
Gainshunter skrev:

Bør man dyrke cardio, eller bare tabe sig via kosten?

Hvad siger folk til denne kostplan? Regner med at få cirka 400 kalorier igennem aftensmaden, hvor jeg selvfølgelig også får ekstra proteiner. Mit ligevægtsindtag er 2900, så cut er 2600
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2016-10-29 kl. 09.38.49.png

Gainshunter skrev:
Bosse101 skrev:
Gainshunter skrev:

Det er vel et spørgsmål om temperament. Jeg dyrker aldrig cardio. Hader det. Nogle anbefaler cardio altid.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bosse101 skrev:
Gainshunter skrev:
Bosse101 skrev:
Gainshunter skrev:

Det er vel et spørgsmål om temperament. Jeg dyrker aldrig cardio. Hader det. Nogle anbefaler cardio altid.

Igen tak for svar, hvad siger du til kostplanen?

Gainshunter skrev:Hvad siger folk til denne kostplan? Regner med at få cirka 400 kalorier igennem aftensmaden, hvor jeg selvfølgelig også får ekstra proteiner. Mit ligevægtsindtag er 2900, så cut er 2600

Ingen der vil komme med et bud på hvad de synes??

Det er sikkert fint. Jeg har cuttet på mandler, tun i olie, avocado, pasta/kartofler og oksekød. Tun, mandler og avocado om dagen og oksekød og pasta til aftensmad. Kender en, der cuttede på mariekiks. Han blev totalt hakket, selvom det selvfølgelig ikke er optimalt.

Der er enorm forskel på, om man bare skal smide lidt og få stofskiftet ned eller om man skal stå hakket på scenen med en bestemt vægt på en bestemt dag. For vi plebs handler det mest om at skifte sødmælk ud med minimælk og andre småting
Brugeravatar

Styrkeliste

Du får for lidt protein. 2 g/kg kropsvægt er minimum på cut for trænede personer. Mere øger mæthedsindexet i kosten, og vedligeholder måske endda muskelmassen bedre:

Øger vægttab proteinbehovet yderligere?
Og så skal man huske at flere af studierne i proteinindtag, er lavet på gennemsnitlige voksne mennesker. Således kunne man godt forestille sig at meget muskuløse og slanke personer, hvor en større del af kropsvægten udgøres af muskelmasse, kan have et lidt højere proteinbehov end den typiske anbefaling på op mod 1,8 g. Ligeledes ved man at det at være i energiunderskud øger proteinbehovet, ligesom styrketræning gør det. Derfor er det nærliggende at styrketræning og energiunderskud i kombination øger proteinbehovet yderligere. Og det ser faktisk ud til at være tilfældet. (5) Proteinbehovet i energiunderskud er ikke lige så godt undersøgt, som i neutral energibalance, men et nyere review indikerer at det er lidt højere end den gængse anbefaling til styrketrænende, og ligger på 2,3-3,1 g pr. kg fedtfri masse. (11) Jo større kalorieunderskud man er i, og jo lavere procent man har, jo højere vil man ligge indenfor dette interval. Anbefalingen er ikke helt så let at anvende i praksis, da den tager udgangspunkt i fedtfri masse frem for kropsvægt, og det er mere omstændigt at udregne ens fedtfri masse. Til gengæld må man formode at det er en mere præcis anbefaling, da den både tager højde for graden af kalorierestriktion, og at en lavere fedtprocent og højere muskelmasse naturligvis medfører et højere proteinbehov.

Så hvis målet er vægttab, er det ikke nødvendigvis en dårlig idé at indtage over 2 g protein pr. kg kropsvægt. Ikke mindst fordi protein mætter mere end fedt og kulhydrat. Når man vil tabe fedt er det en god idé at øge indtaget af fødevarer med et højt mæthedsindex (hvilket vil sige at de mætter meget i forhold til kalorieindholdet), og sådanne fødevarer er generelt kendetegnet af at have et højt indhold af protein, vand, og/eller kostfibre.

Fra artiklen (af mig): http://www.bodylab.dk/protein/

Hvadend du vælger at cutte eller ej, så sørg for når du begynder at bulke igen, at dette sker i et langsomt tempo. Det fleste bulker med alt for stor vægtøgning, og bliver unødigt fede. Brad Schoenfeld anbefaler omkring 0,5 kg om måneden. Det er imo, så lavt at det begynder at være svært at monitorere, så jeg hælder mere til omkring 0,5-1 kg pr/måned, men ligemeget hvad så drop anbefalingen om 0,5 kg om ugen. Det er hul i hovedet.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Nick9000 skrev:Du får for lidt protein. 2 g/kg kropsvægt er minimum på cut for trænede personer. Mere øger mæthedsindexet i kosten, og vedligeholder måske endda muskelmassen bedre:

Øger vægttab proteinbehovet yderligere?
Og så skal man huske at flere af studierne i proteinindtag, er lavet på gennemsnitlige voksne mennesker. Således kunne man godt forestille sig at meget muskuløse og slanke personer, hvor en større del af kropsvægten udgøres af muskelmasse, kan have et lidt højere proteinbehov end den typiske anbefaling på op mod 1,8 g. Ligeledes ved man at det at være i energiunderskud øger proteinbehovet, ligesom styrketræning gør det. Derfor er det nærliggende at styrketræning og energiunderskud i kombination øger proteinbehovet yderligere. Og det ser faktisk ud til at være tilfældet. (5) Proteinbehovet i energiunderskud er ikke lige så godt undersøgt, som i neutral energibalance, men et nyere review indikerer at det er lidt højere end den gængse anbefaling til styrketrænende, og ligger på 2,3-3,1 g pr. kg fedtfri masse. (11) Jo større kalorieunderskud man er i, og jo lavere procent man har, jo højere vil man ligge indenfor dette interval. Anbefalingen er ikke helt så let at anvende i praksis, da den tager udgangspunkt i fedtfri masse frem for kropsvægt, og det er mere omstændigt at udregne ens fedtfri masse. Til gengæld må man formode at det er en mere præcis anbefaling, da den både tager højde for graden af kalorierestriktion, og at en lavere fedtprocent og højere muskelmasse naturligvis medfører et højere proteinbehov.

Så hvis målet er vægttab, er det ikke nødvendigvis en dårlig idé at indtage over 2 g protein pr. kg kropsvægt. Ikke mindst fordi protein mætter mere end fedt og kulhydrat. Når man vil tabe fedt er det en god idé at øge indtaget af fødevarer med et højt mæthedsindex (hvilket vil sige at de mætter meget i forhold til kalorieindholdet), og sådanne fødevarer er generelt kendetegnet af at have et højt indhold af protein, vand, og/eller kostfibre.

Fra artiklen (af mig): http://www.bodylab.dk/protein/

Hvadend du vælger at cutte eller ej, så sørg for når du begynder at bulke igen, at dette sker i et langsomt tempo. Det fleste bulker med alt for stor vægtøgning, og bliver unødigt fede. Brad Schoenfeld anbefaler omkring 0,5 kg om måneden. Det er imo, så lavt at det begynder at være svært at monitorere, så jeg hælder mere til omkring 0,5-1 kg pr/måned, men ligemeget hvad så drop anbefalingen om 0,5 kg om ugen. Det er hul i hovedet.

Uenig. Det kan være fornuftigt for en med en grundform. Begyndere har brug for noget medgang og synlige resultater. Det kan godt være man bliver lidt tykkere, men man ser en god fremgang og får mod på mere. Fedt er let nok at smide, muskler er svære at bygge. Det behøver ikke tage fem - seks år at blive stor, og så har man bare sparet 5 - 10 pct kropsfedt. Fyr den af og bliv stor på den halve tid. Så kan man arbejde på det andet bagefter. Det er min forfærdelige mening i hvert fald
Brugeravatar

Styrkeliste

Bosse101 skrev:Uenig. Det kan være fornuftigt for en med en grundform. Begyndere har brug for noget medgang og synlige resultater. Det kan godt være man bliver lidt tykkere, men man ser en god fremgang og får mod på mere. Fedt er let nok at smide, muskler er svære at bygge. Det behøver ikke tage fem - seks år at blive stor, og så har man bare sparet 5 - 10 pct kropsfedt. Fyr den af og bliv stor på den halve tid. Så kan man arbejde på det andet bagefter. Det er min forfærdelige mening i hvert fald

Men du bliver netop ikke stor på den halve tid. Granted, nybegyndere kan selvfølgelig bygge muskelmasse meget hurtigere end trænede, men denne periode ophører relativt hurtigt og så bliver muskelopbygning en ganske langsommelig proces.

Muskelopbygning handler om langsom og kontinuerlig progression - man vokser ikke hurtigere fordi man forcefeeder. Tværtimod. Man skal nemlig cutte i tide og utide. Hvis man bulker med 0,5 kg om ugen i et år, så har man øget vægten med 24 kg - og der er ingen der tager bare i nærheden af 24 kg kvalitetsmasse på.

Case in point: Se bare på hvor mange nybegyndere, der opretter tråde herinde, omkring at de ikke ved om de skal cutte eller bulke - de er nemlig blevet småfede over deres første korte træningsperiode, men uden at have bygget nogen nævneværdig muskelmasse, der retfærdiggør et cut. Hvis de nu bare havde fokuseret at træne hårdt, mens kropsvægten stille og rolig steg over et års tid, så ville de stå langt bedre.

Diskussionen er dog lidt off track i forhold til topicstarter, så hvis vi skal fortsætte den synes jeg vil skal oprette en separat tråd hertil (:
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Nick9000 skrev:
Bosse101 skrev:Uenig. Det kan være fornuftigt for en med en grundform. Begyndere har brug for noget medgang og synlige resultater. Det kan godt være man bliver lidt tykkere, men man ser en god fremgang og får mod på mere. Fedt er let nok at smide, muskler er svære at bygge. Det behøver ikke tage fem - seks år at blive stor, og så har man bare sparet 5 - 10 pct kropsfedt. Fyr den af og bliv stor på den halve tid. Så kan man arbejde på det andet bagefter. Det er min forfærdelige mening i hvert fald

Men du bliver netop ikke stor på den halve tid. Granted, nybegyndere kan selvfølgelig bygge muskelmasse meget hurtigere end trænede, men denne periode ophører relativt hurtigt og så bliver muskelopbygning en ganske langsommelig proces.

Muskelopbygning handler om langsom og kontinuerlig progression - man vokser ikke hurtigere fordi man forcefeeder. Tværtimod. Man skal nemlig cutte i tide og utide. Hvis man bulker med 0,5 kg om ugen i et år, så har man øget vægten med 24 kg - og der er ingen der tager bare i nærheden af 24 kg kvalitetsmasse på.

Case in point: Se bare på hvor mange nybegyndere, der opretter tråde herinde, omkring at de ikke ved om de skal cutte eller bulke - de er nemlig blevet småfede over deres første korte træningsperiode, men uden at have bygget nogen nævneværdig muskelmasse, der retfærdiggør et cut. Hvis de nu bare havde fokuseret at træne hårdt, mens kropsvægten stille og rolig steg over et års tid, så ville de stå langt bedre.

Diskussionen er dog lidt off track i forhold til topicstarter, så hvis vi skal fortsætte den synes jeg vil skal oprette en separat tråd hertil (:

Vi kan godt tage den i en anden tråd :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online