Tilbage i halvfemserne og først i nullerne trænede jeg on/off i 4-5 år - primært med fokus på styrke. Det har været hårdt at være vidne til ens egen formderoute de sidste 13 år (jeg har ikke dyrket egentlig sport i de år!), for der var røget en del fedt på kroppen på bekostning af flere (adskillige?) kilo muskelmasse og styrke.
Jeg har nu styrketrænet hårdt og vedholdende siden slutningen af april 2013 (godt 16 uger) efter et større vægttab pga. sygdom.
Målsætning - opdateret den 8. august 2013
Det overordnede mål er at opnå større styrke i "De 3 Store" og øge muskelmassen samt nedbringe min fedtprocent. Vel at mærke i kombination med en sundere kost - men det giver sig selv.
Jeg har et ønske om konkret at opnå en kropsvægt på 83-85 kg med en fedtprocent på 8-10 (min nuværende fedtprocent ligger på anslået 16-18). Kropsvægten med en fedtprocent på 8-10 skal være opnået inden for en 2-3-årig periode.
Målsætning, vægt - for september-december 2013
Jeg vil forsøge at smide 1½-2 kg inden den 25. august, hvorefter jeg skal på en uges kursus - uden mulighed for træning. Jeg ser det som en gang dekonditionering efter et forår og en sommer med vedvarende træning. Herefter står den på bulk (lean-bulking?) resten af året! Det skulle gerne give en vægtøgning 5-8 kg. Det afhænger af, hvor træt jeg bliver af "dunkens" tiltagende størrelse.
Målsætning, styrkeløft - for september-december 2013
Med hensyn til styrkeløft i De 3 Store: Jeg skal død og pine opnå en 1 RM i bænkpres på 100 kg og en 1 RM i dødløft på 140-150 kg. I squat - som er mit største weakpoint - skal der bare flere kilo på stangen. Det burde være muligt under bulk, og hvis jeg kan holde træningskadencen.
Træningsprogram
Jeg følger Back to Basics (B2B)-programmet (let modificeret) efter de Thomas Jagd'ske træningsprincipper.
Min træningsuge tager udgangspunkt i følgende plan (men ofte må jeg rykke lidt rundt på hviledagene pga. arbejde og studium):
- Mandag - Ben + ryg + biceps
Tirsdag - Bryst + skulder + triceps + læg + mave
Onsdag - Hviledag
Torsdag - Ben + ryg + biceps
Fredag - Bryst + skulder + triceps + læg + mave
Lørdag - Hviledag
Søndag - Hviledag

Men så kunne det jo også kun gå én vej.
Det lyder til at du har godt styr på hvad du skal og hvad du vil - og det er altid et godt udgangspunkt. Hvor længe vil du køre dit progressionsprogram?
Derefter tager jeg lige nogle fridage i julen og vil så overveje, hvad jeg så gør. Måske tager jeg 12 uger mere med programmet, hvis jeg fortsat har opnået fremskridt i fase 3.
Mit B2B-program er derfor f... up, men jeg vil død og pine nå at træne, inden jeg tager på juleferie den 23. Hvis jeg er frisk på fredag, tager jeg 3 træningsdage i træk - fredag til søndag. Træningsprogrammet bliver dog lidt alternativt i dagene op til jul. Den 26. tager jeg så igen fat på B2B.