Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 940
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 938

Følg bodybuilding.dk på

Træning af ryg/lænd

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Har i noget tid gået og tænkt over når jeg træner lænd om jeg presser mig for lidt eller for meget?

f.eks når man træner deadlift. Hvis man ikke er øm i ryggen dagen efter burde det vel være tegn på at kroppen har det okay og at man restituerer fint, men derfor er det vel også vigtigt man har bygget styrke op i heæe ryggen før man presser sig selv for meget? Er bare mega bange for min ryg, har kun den så vil også gerne passe godt på den når jeg træner :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Lyt efter kroppens signaler og fokuser på korrekt teknik. Er det så tungt at din teknik bliver dårlig så færre kg på.

Jeg tog max her sidst på 200kg og var godt øm i 2 dage, som jeg så tog helt off. dødløfter ca. hver 5 dag.

Hvis du tager 5x5 med godt med kg (og selvfølgelig nogle varmup sæt inden) vil jeg ikke tror den mangler tæsk.

Det med ømhed har mere at gøre med hvor konditionet du er. Derfor mange oplever meget ømhed i starten af en cyklus/efter dekon og efter deload
The one and only Patman:)
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderborg

Træner her: Sønderborg Fitness
Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (62)
Kostplan: Vis kostplan

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Nu har jeg set på mange af jer andres styrkeliste og tager slet ikke så tungt deadlift, ligger måske på 130 kg, men sqaut'er 130 kg, og bænker 115. Så er da godt med, er bare mere det at jeg aldrig har kørt så tungt Ben før som jeg har det sidste halve år, så skal måske bare smide kg på, fokusere på teknikken og hvis mit korpus eller holder til det bare forsætte der opad.

Men nu når jeg er ved det, har jeg læst flere steder at det skulle være godt at køre good mornings for at stryrke hele din lænd. Er en farlig øvelse, men der burde da være noget om det, eller??

kn44 skrev:Nu har jeg set på mange af jer andres styrkeliste og tager slet ikke så tungt deadlift, ligger måske på 130 kg, men sqaut'er 130 kg, og bænker 115. Så er da godt med, er bare mere det at jeg aldrig har kørt så tungt Ben før som jeg har det sidste halve år, så skal måske bare smide kg på, fokusere på teknikken og hvis mit korpus eller holder til det bare forsætte der opad.

Men nu når jeg er ved det, har jeg læst flere steder at det skulle være godt at køre good mornings for at stryrke hele din lænd. Er en farlig øvelse, men der burde da være noget om det, eller??

Så længe din teknik er god, kan du sagtens flere kilo på løbende - bare sørg for du ikke fokuserer på kun at få ekstra kilo på stangen.

Good mornings er ikke en farlig øvelse, hvis den bliver kørt med god teknik. Den rammer dine baglår (hamstrings) rigtig godt, men styrker også din core - herunder lænden.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
kn44 skrev:Nu har jeg set på mange af jer andres styrkeliste og tager slet ikke så tungt deadlift, ligger måske på 130 kg, men sqaut'er 130 kg, og bænker 115. Så er da godt med, er bare mere det at jeg aldrig har kørt så tungt Ben før som jeg har det sidste halve år, så skal måske bare smide kg på, fokusere på teknikken og hvis mit korpus eller holder til det bare forsætte der opad.

Så længe din teknik er god, kan du sagtens flere kilo på løbende - bare sørg for du ikke fokuserer på kun at få ekstra kilo på stangen.

Good mornings er ikke en farlig øvelse, hvis den bliver kørt med god teknik. Den rammer dine baglår (hamstrings) rigtig godt, men styrker også din core - herunder lænden.

Jeg ville aldrig anbefale good mornings til en forholdsvis ny begynder. Sået det netop en øvelse med kæmpe skades potentiale
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

Er bestemt ikke nybegynder, har trænet on off i ti år. Har bare blevet mere interesseret i træning de sidste 3 år. Har bare ikke turde præsse for hård på når det gælder lænd, men hvis man køre med meget lav vægt og køre øvelsen rigtiget må den da give et godt resultat. Får f.eks mere ondt af at træne Barbell bent over row/reverse grip, bare den mindste forkert bevægelse så har man en skade.

kn44 skrev:Er bestemt ikke nybegynder, har trænet on off i ti år. Har bare blevet mere interesseret i træning de sidste 3 år. Har bare ikke turde præsse for hård på når det gælder lænd, men hvis man køre med meget lav vægt og køre øvelsen rigtiget må den da give et godt resultat. Får f.eks mere ondt af at træne Barbell bent over row/reverse grip, bare den mindste forkert bevægelse så har man en skade.

Hvis du har trænet som størstedelen af dks trænende folk i ti år dvs på må og få uden hverken viden eller kompetent træning, så er du stadig i mine øjne nybegynder indenfor avanceret styrketræning.
Du lyder som nærmest panisk for at komme til skade? Måske du skal vurdere om du psykisk er parat til at udfordre dig selv fysisk eller bare skal blive ved som du gør nu. Øvelsen goodmornings er en fin øvelse hvis man kører den korrekt og med et formål. Dvs hvis man kører den på må og få, til failure, og generel ikke er i form til at køre den ordentligt så er man bedre tjent uden at lave den. Det samme gælder faktisk for de fleste store øvelser som mb ser folk køre fuldstændig uden viden eller kunnen, dødløft, snatch, jeg kunne blive ved.
Brugeravatar

Styrkeliste

Vil så ikke mene man behøver at blive betegnet som nybegynder fordi man ikke er prof eller ved alt om træning, vil da selv mene jeg er et sted midt i mellem. Ville også bare høre om good mornings var en god øvelse til lænden når man vil træne tung lænd/deadlift.
Men tak for svaret, kan se du ligger godt der opad i vægtklassen, hvordan har du trænet for at stige i deadlift/squat, eller hvilke øvelser har du brugt?

Hvis du kun squatter og dødløfter 130kg og er bange for skader fra yates rows og barbell rows så er du enten en kvinde eller nybegynder som mand.
Jeg vil anbefale du finder et sted med folk der giver den gas og ved hvad de laver (styrkeløftklubber er ofte et godt sted at kigge efter sådanne mennesker) og bliver påvirket af dem der træner der. Med mindre du har de værste non responder gener så er dine løft noget man opnår på et års træning, ikke et årti.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Tror vist ordet bange er noget du skal holde for dig selv, træner sku da bare med omtanke. Glem det hvis man ikke kan få andet end ligegyldige kommentare.

kn44 skrev:Tror vist ordet bange er noget du skal holde for dig selv, træner sku da bare med omtanke. Glem det hvis man ikke kan få andet end ligegyldige kommentare.

Hvis du ikke kan tage et ærligt og faktisk godt indlæg uden at pive så synes jeg du spilder tid ved at spørge på et trænings forum.
Poul har ret, dine løft er meget langt fra imponerende og varsler at jeg havde ret mht at være forholdsvis nybegynder. Derfor synes jeg stadig at hvis du vil avancere i løft så skal du få lidt hjælp til det irl.
Og når du skriver du løfter med omtanke? Betyder det i mit hoved at du ikke er sikker på dig selv og din teknik og igen derfor burde få hjælp.
Brugeravatar

Styrkeliste

du kan jo prøve at løfte tungere og se om teknikken stadig er der. Og hvis du føler du har forstrukket noget eller får ondt så hold nogle dage fri fra dødløft. Så længe du ik løfter med hovedet under armen, dvs. uden ordenlig opvarming, teknik osv.
Du kan jo evt øge med 5-10kg på gang og se hvordan det går.

Synes det super fint du tænker på din ryg, nogle får jo diskos og smerter osv. Bar det ikke bliver en angst for at træne lidt tungere :wink:

Bare husk bælte, evt straps, godt ned med røven, godt med luft ind for at stabilisere og for at få opspænd i ryggen, træk samtidig med ryg og ben og helt op i lockout så du svajer i ryggen.
The one and only Patman:)
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderborg

Træner her: Sønderborg Fitness
Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (62)

kn44 skrev:Tror vist ordet bange er noget du skal holde for dig selv, træner sku da bare med omtanke. Glem det hvis man ikke kan få andet end ligegyldige kommentare.

Jeg har selv fået en skade fra dødløft og en skade fra squats. Min core funktion var ikke imponerende, deraf skaden.
Hvis man ikke kan køre Barbell og yates rows uden at skade ryggen eller være bange for at skade den, så er der noget alvorlig galt med ens core og man skal få bygget den op inden man kaster sig over dødløft og squats i stor stil.
Jeg har veninder der vejer under 70kg der løfter mere end dig på langt kortere tids træning, så jeg anbefaler at du får gjort noget alvorligt ved dit træningsmiljø.
Det er ikke rart at blive kaldt ud over nettet, men det er bedre end at blive kaldt ud IRL. Hvis det gør du vågner op og gør noget alvorligt ved din træning, så er det den største tjeneste nogen kunne gøre dig.

Da jeg skiftede til OBBC fra at have trænet alene i SATS og i kælderen på UNI tog jeg 5kg masse på i læbet af få uger og øgede alle mine løft på meget kort tid. På grund af gode træningsmakkere der var stærkere end mig (inklusiv pigerne). Det flytter ens mentale grænser meget hurtigt og gør man træder op i et andet gear.
Brugeravatar

Poul Haacker skrev:

Jeg har selv fået en skade fra dødløft og en skade fra squats. Min core funktion var ikke imponerende, deraf skaden.
Hvis man ikke kan køre Barbell og yates rows uden at skade ryggen eller være bange for at skade den, så er der noget alvorlig galt med ens core og man skal få bygget den op inden man kaster sig over dødløft og squats i stor stil.
Jeg har veninder der vejer under 70kg der løfter mere end dig på langt kortere tids træning, så jeg anbefaler at du får gjort noget alvorligt ved dit træningsmiljø.
Det er ikke rart at blive kaldt ud over nettet, men det er bedre end at blive kaldt ud IRL. Hvis det gør du vågner op og gør noget alvorligt ved din træning, så er det den største tjeneste nogen kunne gøre dig.

Da jeg skiftede til OBBC fra at have trænet alene i SATS og i kælderen på UNI tog jeg 5kg masse på i læbet af få uger og øgede alle mine løft på meget kort tid. På grund af gode træningsmakkere der var stærkere end mig (inklusiv pigerne). Det flytter ens mentale grænser meget hurtigt og gør man træder op i et andet gear.

Du har helt ret, derfor er jeg også meget imod den mentalitet herinde med at bare smide råd ud med at køre dødløft og squat og endda snatch til nybegyndere og folk der ikke engang kan finde ud af at lave et ordentligt opspænd. Der burde fokuseres mere på at få folk ind i en god rytme med at lære øvelserne af den naturlige vej, dvs når konditionering, mobilitet, styrke og viden er til det og ikke før. Dødløft er aldrig en nybegynder øvelse medmindre man er tilstede under vejledningen og kan se at de er fysisk klar på det.
Brugeravatar

Styrkeliste

mikkel_baech skrev:Du har helt ret, derfor er jeg også meget imod den mentalitet herinde med at bare smide råd ud med at køre dødløft og squat og endda snatch til nybegyndere og folk der ikke engang kan finde ud af at lave et ordentligt opspænd. Der burde fokuseres mere på at få folk ind i en god rytme med at lære øvelserne af den naturlige vej, dvs når konditionering, mobilitet, styrke og viden er til det og ikke før. Dødløft er aldrig en nybegynder øvelse medmindre man er tilstede under vejledningen og kan se at de er fysisk klar på det.

Jeg er helt enig, jeg har længe tænkt over at skrive en artikel om emnet!
Brugeravatar

ville være super læsning.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Dødløft: 150.00

Poul Haacker skrev:
mikkel_baech skrev:Du har helt ret, derfor er jeg også meget imod den mentalitet herinde med at bare smide råd ud med at køre dødløft og squat og endda snatch til nybegyndere og folk der ikke engang kan finde ud af at lave et ordentligt opspænd. Der burde fokuseres mere på at få folk ind i en god rytme med at lære øvelserne af den naturlige vej, dvs når konditionering, mobilitet, styrke og viden er til det og ikke før. Dødløft er aldrig en nybegynder øvelse medmindre man er tilstede under vejledningen og kan se at de er fysisk klar på det.

Jeg er helt enig, jeg har længe tænkt over at skrive en artikel om emnet!

Det kunne være en særdeles god ide da jeg synes at mængden af (ofte velmenende) råd herinde ikke er givet af folk der har nogen forstand i hverken den ene eller anden forstand på styrketræning eller genoptræning.
Jeg er ikke ude på at rante men mener seriøst at hvis man er nybegynder eller bare ikke kender baggrunden for et givet råd så skal man virkelig lade være med at give det videre da man i værste fald kan invalidere folk. Istedet burde man som rookie være vidensbegærlig og suge til sig af de ufattelige gode råd og metoder der dog også bliver givet herinde.
Brugeravatar

Styrkeliste