Yææh, jeg tog mig sammen til at få oprettet en profil og få skrevet herinde!!
Ville høre om der var nogle kloge hoveder, som ville være så venlige at hjælpe mig med et træningsprogram. Jeg er for en måneds tid siden gået i gang med at styrketræne regelmæssigt, hvilket for mit vedkommende betyder at jeg bestræber mig på hver anden dag, men grundet drukture osv bliver det reelt til 2-3 gange om ugen. Er så småt gået i gang med nogen frivægtsøvelser, og vil gerne i gang med flere...
Jeg har trænet i 7 mdr, men med for lange pauser i mellem, næsten kun maskiner og sikkert med et skod program som fitnessdude i FitnessDK lavede. Det hed: ben pres, leg curl, de latterlige inder- yderlårsmaskiner (som jeg efter at have trænet i ca 5 mdr fandt ud af var totalt spild af tid......), bryst pres, incline pres, low row, lat pull down. De tre øvelser som ikke var på maskine var: lænd extension (eller hyper extension eller hvad det hedder) med vægtskive, bold-mavebøjninger (som jeg ikke rigtig synes gav noget, nok fordi jeg ikke havde vægt på.....) og sidebøjninger (med håndvægte selvfølgelig). Dvs 11 øvelser i alt.
Jeg vil gerne træne frivægte i stedet. Det skal ikke være for kompliceret, så jeg vil fx ikke _til at starte med_ træne på forskellige måder på forskellige dage i ugen, og der skal heller ikke være psykomange øvelser.
Jeg tænkte på gode basisøvelser som:
Squat
Dødløft
Bænkpres
Asssisted Dips
Military Press
Asssisted Pull-ups
Bent-over row
at pull-ups og dips er assisted er indtil jeg er blevet lidt stærkere ;)
Som core-træning vil jeg lave
Sidebøjninger
Hyperextensions
Og mavebøjninger på skrå bænk - hyperextended crunch?
Jeg vil ikke have meget mere end 12-13 øvelser - er der noget jeg mangler eller noget der skal byttes ud?
Jeg er vandt til at tage 3x12 som udgangspunkt, det bliver tit til 3x10 eller 8 i sidste sæt, er det en idé at variere sæt og rep.mængden, og hvorfor?
I forhold til vægt vil jeg gerne smide ca 5 kg i fedt - skal jeg så ikke regne med styrkemæssig/muskelmæssig fremgang imens, eller er det muligt så længe jeg får nok proteiner i det hele taget, husker at få proteiner efter træning, og prøver at holde vægttabet under 0,5 kg om ugen?
Red: nå ja, i forhold til opvarmning prøver jeg at tage 15 min på romaskine/crossmaskine, og på dovne/travle dage bliver det kun til 5, er det nok??
På forhånd mange tak for hjælpen!