Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1278
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1276

Følg bodybuilding.dk på

Udstræk og smidighed inkorporeret i bodybuilding?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har oplevet i centre, på fora og gennem artikler og videoer, at der er en ret blandet stemning omkring udstrækning, smidighedsøvelser og deres vigtighed og relevans, når man styrketræner.

Jeg har selv forsøgt at inkorporere lidt i dagligdagen uden for træning, fordi jeg har kunne mærke problemer i løft jeg laver, hvor lænden og benene særligt aktualiseres. Jeg føler at jeg er kommet til kort med min styrketræning lige pt. pga. smidighed, da jeg flere gange nu har skulle droppe pendlay rows og gået ned i workload på dødløft, jeg har flere gange måtte erkende afkortet ROM pga. smidighed, og det er blevet sådan, at smidighed og problemer med iskias-nerven driller i hverdagen.

- Primært ville jeg herfor høre jer alle, der bruger (og har brugt) en masse tid med styrketræningen, hvad jeres mening er ift. denne slags kropstræning, evt. om nogle har nyere fagligt funderet teori på, hvor vigtig sådanne øvelser og træningsformer er for styrketræningen? Bruger i selv tid på smidighed og udstrækning? både før og efter? I så fald - hvor lang tid, og hvad gør I?

- Subsidiært ville jeg konkret høre, om nogle har nogle gode stræk- og smidighedsøvelser eller enhver anden form for hjælp til lænden, iskias-nerven og benene, som pt. problematiserer meget af min træning, særligt hvor kroppen foroverbøjes.

Håber der er hjælp, meninger og erfaring at fange herinde, selvom det ikke så meget har og gøre med den konkrete jern-ødelæggelse under træningen
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er naturligvis vigtigt at du jævnligt strækker ud hvis du styrketræner. Når du træner muskler bliver de mere og mere spændte, og har behov for også at blive strukket ud. Det lyder til at du allerede ved og ser behovet for det. Hvor du helt præcist kan finde vejledning til det, er jeg ikke sikker på. Dog mindes jeg at der er skrevet lidt om det inde på Maxer.dk - som handler om styrketræning og styrkeløft :-)
Jeg skriver guides og artikler om kosttilskud og styrketræning på http://www.sublab.dk, og styrketræner 2-3 gange ugentligt.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Herning, Danmark

Har skrevet et indlæg på min hjemmeside om udstrækning, hvis det kunne have interesse:
http://fhecht.dk/udstraekning/

Men faktisk er der ikke rigtig noget belæg for at sige, at muskler bliver mere "spændte", bare fordi man styrketræner. Og selvom de gjorde, så ser det i forhold til den videnskabelige litteratur ud til, at udstrækning ikke reducerer skadesfrekvensen.
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men så engang en undersøgelse hvor de kom frem til at strækøvelser faktisk havde en negativ effekt på muskelstyrke og hypertrofi.

Om det så har hold i virkeligheden skal jeg ikke kunne sige, men altså hvis du ikke er smidig nok til at udfører diverse øvelser med fuld ROM, så ville det da nok være en fordel at begynde at arbejde på din smidighed.

Personligt strækker jeg så godt som aldrig ud, da jeg for det meste bare vil i bad og tilbage til min sofa hurtigst muligt efter træning :D (Men jeg har så heller aldrig haft problemer med smidigheden i forbindelse med træningen. Havde jeg det ville jeg da helt sikkert begynde at arbejde med det)

Reputation point: 15

Who am I skrev:Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men så engang en undersøgelse hvor de kom frem til at strækøvelser faktisk havde en negativ effekt på muskelstyrke og hypertrofi.

Hvis det blev udført statisk _inden_ træning.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Mathias Riiiiis skrev:Det er naturligvis vigtigt at du jævnligt strækker ud hvis du styrketræner. Når du træner muskler bliver de mere og mere spændte, og har behov for også at blive strukket ud. Det lyder til at du allerede ved og ser behovet for det. Hvor du helt præcist kan finde vejledning til det, er jeg ikke sikker på. Dog mindes jeg at der er skrevet lidt om det inde på Maxer.dk - som handler om styrketræning og styrkeløft :-)

De bliver da kun mere spændte, hvis du træner forkortet range of motion og negligerer antagonistiske muskelgrupper.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)