Du får ikke specielt meget ud af at strække ud EFTER træning, fordi dine muskler er fyldt med blod, så du opnår højst at presse blod ud af den gældende muskel, men der er absolut ingen bonus for mobilitet eller smidighed. Så hellere lave mobilitetsøvelser på dine off-days.
Du kan som sagt opnår større smidighed, men dine muskelvedhæftninger er genetisk bestemt.
Så vidt jeg ved er der ikke noget egentlig research der ligger til grund for at udstrækning skulle hjælpe på DOMS, og rent logisk giver det for mig heller ikke nogen mening. Og hvorfor det er så vidt ''accepteret'' at det gør, aner jeg virkelig ikke.
Det kommer an på hvordan man definerer ''sundhed'', personligt oplever jeg fra tid til anden lænd-smerter som kan afhjælpes ved hjælp af mobilitetstræning og foam-rolling, så på den måde ville jeg sige at det er ''sundt''. Så ja, jeg ville sige at det er sundt da det kan afhjælpe en masse skavanker og jeg kan ikke se nogen egentlig ulempe ved at være fleksibel. Men der er selvfølgelig en grænse, da jeg ved at mennesker med ''hyper-mobile led'' godt kan have en masse problemer og smerter beslægtet med det.