Metapod skrev:Var det egentlig ikke en kæmpe sproglig og kulturel omvæltning for dig at flytte til Spanien Amigo

Jo absolut. Jeg forstod nærmest ingenting af sproget i starten, det var op ad bakke. Men jeg lærte hurtigt at forstå det grundlæggende. Problemet med Barcelona er at du skal lære to sprog, både katalansk og spansk, især hvis du har en kæreste som er katalansk. Hendes familie snakker altid katalansk med hinanden, og i begyndelsen forstod jeg absolut intet. Havde dog haft lidt spansk i skolen, så der kunne jeg forstå nogle ord. Men jeg har lært at forstå katalansk, kan dog ikke rigtig snakke det endnu. Og spansk forstår jeg og kan nu også snakke det ganske udemærket.
Kulturen er også meget anderledes end i Danmark. Der er meget mere liv i gaderne hernede (javist er det også langt bedre vejr), men alt foregår senere end i Danmark. Jeg starter f.eks med at arbejde kl. 9 eller 10, og har fri kl. 18 eller 19. Med træning osv. er det tit jeg først får aftensmad ved 22 tiden. Man lærer også at værdsætte alle de ting men rent faktisk får foræret i Danmark, kontra et "fattigt" land. Når jeg fortæller at man som dansker får ca. 5000kr. om måneden for at studere, er de helt i chok. De skal altså betale hvis de vil studere hernede. Der er mange mennesker hernede som ikke har meget at gøre godt med, og det har helt sikkert åbnet mine øjne op, og jeg bliver efterhånden lidt forarget over hvor mange danskere der klager over kontanthjælpen ikke er høj nok, og andre bidrag. Ja hernede så ville de blive nødt til at flytte ind ved deres forældre, med deres børn eller gå rundt og tigge i metroen.
Men det er en fantastisk oplevelse at få, og jeg synes alle som har lyst til at opleve en anden kultur skal gøre det. Det er helt fantastisk! Og jeg har fået så mange venner og gode bekendtskaber.
Maden hernede er også helt fantastisk. På grund af mit arbejde hernede, har jeg flest internationale bekendtskaber, jeg arbejder ikke med mange spaniere, og mange af mine venner har ikke en spansk kæreste eller noget, så de prøver ikke altid de samme ting som mig. Der er ikke mange ting der slår en gammel bedstemors spanske/katalanske mad, det er helt unikt og man finder det bare ikke på en restaurant. Og at få et indgående bekendtskab til hendes familie og venner som altid har boet her, er endnu en kæmpe oplevelse. Det får mig også til at føle at det ikke bare er en lang badeferie - det sætter jeg pris på!
Men min kæreste og jeg flytter faktisk til Danmark sidst i April, da jeg skal studere i Aarhus efter sommer. Hun snakker jo ikke dansk, men flydende engelsk, spansk og katalansk, så nu skal vi have fundet et job til hende, hvilket nok skal blive en udfordring. Men hvis nogle af jer der læser med, har ideer eller kendskab til noget, ville jeg virkelig sætte pris på jeres hjælp.
Vejret hernede begynder at ligne sommervejr med over 20 grader og blå himmel. Det kommer jeg altså til at savne! Og livet i en by der er over dobbelt så stor som København, er yderst spændende og rig på oplevelser! God Tirsdag allesammen!