Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1255
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1252

Følg bodybuilding.dk på

Vægttræning - er det egentlig sundt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

For første gang kom jeg idag til at tænke på hvor sundt vægttræning egentlig er.
Jeg har snart trænet i 9 måneder og synes det er rigtig fedt. Nyder at komme ned i centeret.
Og jeg har ikke nogen planer om at stoppe igen, så for mit vedkommende kunne jeg fortsætte til jeg bliver lagt i graven. Men er det "sundt" at træne med vægte et helt liv? Hvad er de sunde aspekter ved træning?
Jeg føler mig f.eks. dobbelt så glad, energisk, ovenpå, motiveret i perioderne hvor jeg træner.
Men hvorfor er det sundt? Og er det sundt at blive ved at træne i mange år?

Et andet spørgsmål..
Jeg har hypofyseinsufficiens, en kronisk sygdom der bl.a. gør at jeg bliver nemmere træt/opbrugt end andre, og ikke kan magte så meget fysisk arbejde som andre. Jeg kan ikke presse mig selv helt så meget som andre. Og i nogle af mine træninger bliver jeg nød til at skrue ned for intensiteten, for også at kunne komme igennem de næste dage uden at være utilpas. Jeg er dog ikke helt nede og træne med "Gammel Dame intensitet."

Jeg har tit fået den der kommentar: "Du kunne vidst godt have taget et par gentagelser til hva? :wink: "
Det kunne jeg måske ja, men havde jeg gjort det ville det tærre meget hårdt på mine ressourcer, som jeg også gerne ville gøre brug af resten af dagen. Og værst af alt ville jeg nok ikke have krafter til at gennemføre resten af mit program.

Jeg elsker virkligt at træne, men er bange for om jeg overhovedet vil kunne få noget ud af min træning sådan som jeg træner. Indtil videre har jeg bare cuttet, og det er gået godt nok, men nu vil jeg gerne igang med at gaine mere muskel. Har fundet ud af, at det jeg bedst kan holde til er 2-split,
og så er jeg nød til at køre med lav volumen for at kunne holde til det.
F.eks. sådan her til bryst:
2x8 db bænkpres
2x8 barbell bænkpres
1x8 dips

Har prøvet at finde en anden mening med at træne end at blive større. For tvivler på jeg kan blive meget større pga det med min sygdom. Så tænkte jeg kunne træne efter styrke, funktionel styrke og at have en lean form året rundt. Hvad kan man ellers træne for?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Træn for din egen skyld, så du har det godt med dig selv og er tilfreds med din krop. Det er muligt du ikk bliver kæmpe stor, men så spis ordenligt og bliv flot markeret eller hvis du har et arbejde der kræver lidt muskler så tænk på at dit arbejde bliver nemmere hvis du træner i den fritid. Vægttræning er ikk altid kun for at blive stor, det er ligeså meget for at have et overskud i den forstand at din krop er i balance og i form. Så bare gi den gas!

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odder

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Tjah, det er jo ret problematisk med din sygdom. Som du selv påpeger skal du nok ikke forvente de vilde hypertrofi-gains når du ikke kan presse dig selv specielt meget og ligeledes skal du altså nok heller ikke forvente at kunne træne efter store styrkegains da det jo netop ofte kræver træning med høj intensitet (intensitet defineret som procentdel af dit max).

Du kan vel træne for velvære og generel sundhed (:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster