Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 929
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 926

Følg bodybuilding.dk på

Valg af sko til vægtløftning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvilke sko anbefales til en person, der træner i sin fritid? Jeg har altid brugt kondisko, men jeg går på kompromis med teknikken i fx squat og dødløft for at kompensere for den manglende støtte.
Dertil undrer jeg mig over, hvorfor man bør anskaffe sig sko; er det ikke bedre at stabilisere sine sener, led, og hvad der nu ellers er indblandet?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du bruger ordet "vægtløftning" i din overskrift, men skriver om fritidstræning i dit indlæg. Hvilken af de to ting taler du om?

Det er oplagt at bruge vægtløftningssko til vægtløftning på grund af kravene til kroppens oprejsthed - og derved knævandring. I forhold til general styrketræning (træning i sin fritid?) er det helt fint at træne barfodet, hvis du kan slippe afsted med det i dit center. Vær dog opmærksom på, at det kræver en god ankelmobilitet at squatte barfodet med god teknik.

Ellers vil jeg altid anbefale folk at træne i en sko med hård sål. Enten flad eller med en løftet hæl, hvis man føler man har brug for det. En traditionel kondisko som Nike Free og lignende er ikke et optimalt valg på grund af den bløde sål, der giver dårlig stabilitet.
Sidst rettet af BigHungry 6. apr 2015, 08:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Logbog: Vis logbog

Uanset hvor meget du stabiliserer dig selv er et dårligt underlag en udfordring - lidt ligesom selv en godt konstrueret bygning ikke kan stå på en sump - med mindre du funderer ned til noget underlag, der er mere fast. Hvilket en god sko bør være. Når det er sagt, så er vigtigheden af skoen ofte overvurderet. Det kommer også lidt an på hvor meget man løfter, hvor smidig man er, hvor meget man reelt træner, hvilken form for træning det er..
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

At jeg bruger begreberne i flæng giver nok allerede udtryk for min amatørisme. ;-)
Jeg vil hellere undlade at kalde det vægtløftning for at undgå misforståelser.
Det drejer sig primært om funktionel træning, men også frivægte generelt. Oplever flest problemer i dynamiske øvelser, der involverer kroppen. Denne styrketræning finder sted 7-8 timer om ugen.

Men jeg kan næsten forstå, at det alligevel vil have en betydning for mig, hvis jeg køber sko med flad hæl? Det er desuden netop knævandringen, det går udover, ifølge andre.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Jeg er ikke hel med på, hvad dit problem er.

Hvilke problemer oplever du? Træner du i sko eller bare fødder? Og hvilke øvelser træner du?
Brugeravatar

Reputation point: 455

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster