N*E*R*D skrev:Var du ikke klar over at Danmark er berygtet for vores udlændingspolitik? Det var ellers også i nyhederne. Men har tilfældigvis boet i Norge og der var vores politik helt vildt upopulær. Kender også en del svenskere og vi er berygtet for det. Så du må jo bare tage mit ord for det ;)
At vi er et lille land er da bare en dårlig undskyldning. Vi skal self hjælpe som vi kan i forhold til vores størrelse, men det er jo så spørgsmålet om vi netop gør det. Man kan jo ikke sætte en grænse for meget det er, så jeg synes også det er forkert når du snakker om at vi har en vis kapacitet som om der var et specifikt tal. Du kan jo ikke måle det, det er jo en skønssag hvor meget man vil/kan hjælpe.
Det jeg bare kan forholde mig til er at vores hjælp blegner fuldstændig i forhold til vores nabolande, og det er lidt pinligt. Nogen gange kan det også være svært som alm. dansker at vide nøjagtigt hvordan forholdene er for indvandrer der vil ind og om det er fair... Vi får ikke så meget konkret at vide, jeg går bare ud fra hvad jeg ved og føler.
Men altså, fair nok..Det kom bare næsten til at lyde som om det kun var en ressource med den måde du formulerede dig på, men det mener du jo self ikke som du også siger nu, så no problemo mate.. det var vel i bund og grund bare en misforståelse, vi kan bare lade det ligge nu for min skyld =)
Jamen hvis nogle i Norge siger det, aner jeg ikke, så må vel bare høre hvad du siger hvis du ved det.
At vi ikke har et specifikt tal er jeg enig i. Men jeg synes sagtens man kan stille et interval op. der er stor forskel på belastningen ved at skulle integrere 10.000 indvandrere eller 100.000.
At vores land er lille er ingen dårlig undskyldning,
De fleste rige lande giver 0,5% af deres BNP, så vidt jeg husker fra en IØ time hvor vi giver 0,7%. Er ikke sikker men mener det ligger sådan.
Og der kommer størrelsen ind, deres 0,5 % er jo langt større ved eks. USA BNP end DK's 0,7% af deres BNP. Så jo det er en undskyldning. Vores lille land kan ikke redde verden, vi kan følge med i EU's arbejde omkring det og støtte organisationer, støtte op om forslag osv. Men IMO kan DK ikke kan en større betydning alene, hvorimod nogle større lande ville have en større chance. (her skal samfundsøkonomien selvfølgelig være til det).
At eks. Finland har lavet fri indvandring, er jo nemmere for dem end for Danmark.
Danmark ligger lige i zonen til flygtninge. Kan huske der var en dokumentar om det for noget tid siden(omkring 1 uge.) Hvor der blevet lavet undersøgelser om hvad flygtninge foretrak og der lå DK helt i top, både fordi de ligger lige i zonen og deres Velfærd er meget socialfokuseret.
Nej nej, sådan er jeg bestemt ikke. Men synes bare der skal være overskud til at integrere folk.