Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 952
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 950

Følg bodybuilding.dk på

Varieret kost - fup eller fakta?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB'ere,

Man har jo ofte hørt at man skal huske at spise varieret kost, men er der nogle der egentlig kan forklare mig hvorfor?
Hvis man opfylder alle kroppens ernæringsmæssige behov, hvorfor er dette så nødvendigt?

Jeg spørger fordi jeg - som fattig studerende - er begyndt at spise mere og mere ensartet. Det gik fra at det bare var min morgenmad, men nu kan det også være noget jeg indtager som frokost og endda aftensmad, fordi det er forholdsvist billigt og fyldt med kalorier.
Jeg ER klar over manglen på vitaminer, jeg tager en vitaminpille hver dag, men har ingen anelse om det er nok..

Anyways - morgenmaden på en træningsdag ser fx. således ud;

300 gram havregryn
40 gram økologisk peanutbutter
1 banan
10-15 ml koldpresset olivenolie
1 scoop proteinpulver
600 ml skummetmælk og lidt vand - og det blender jeg så sammen.

245 gram kulhydrater
100 gram protein
55 gram fedt

På den måde får jeg pakket godt og vel 1800-1900 kalorier ned i min morgenmad. Men har jeg travlt eller ligger jeg bare på et underskud af kalorier for dagen, kan jeg godt finde på at tage en til - det hænder rent faktisk (dog sjældent) at jeg drikker 3 af disse om dagen. Det skal så også siges hertil at jeg skærer ned på havregrynene når det ikke er morgenmad.

Der er nok mange der vil begynde med at "maven ikke har noget at arbejde med" osv., men jeg har læst flere steder nu at det skulle ikke være at problem at konsistensen er flydende.
Jeg er heller ikke interesseret i kommentarerer omkring mængden af kalorier medmindre du virker mener at det er livsvigtigt, for det er ikke rigtig det jeg mener at indlægget bør handle om. :lol:

NÅ - men spørgsmålet ligger jo så egentlig bare i om der er nogen derude der kan give mig en grund til IKKE at køre al min kost så ensartet?

Mvh. en undrende studerende.. :-k

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Alt er jo en prioterings spørgsmål. Du har fundet et fint alternativ dog håber jeg ikke nogen kan anbefale dig at udskifte grønt og frugt med piller.og det ser på ingen måde ud til det er en særlig god/sund livsstil med så ensartet mad også i en blender:-)
Men hvis det er det alternativ du har så kan jeg ikke se den store skade ved det

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

.
Sidst rettet af dioxy8800 18. nov 2019, 10:01, rettet i alt 2 gange.

Reputation point: 70

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog

En "Varieret kost" betyder en kost der har:
Et godt makronutrientforhold
Masser af vitaminer
Et højt fiberindhold

Grunden til at man siger, at man skal spise varieret er, at hvis man altid spiser spaghetti med dolmio-pastasauce, bliver man højst sandsynligt fejlernæret.

Hvis du hver dag spiser havregryn og bananer til morgenmad, får du gode kulhydrater, protein, godt sundt fedt i olivenolien, og en hel masse kostfiber. Det lyder godt og sundt. At du kan spise 300g havregryn på en gang fatter jeg til gengæld ikke.
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Reputation point: 924

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

TrexMode skrev:En "Varieret kost" betyder en kost der har:
Et godt makronutrientforhold
Masser af vitaminer
Et højt fiberindhold

Grunden til at man siger, at man skal spise varieret er, at hvis man altid spiser spaghetti med dolmio-pastasauce, bliver man højst sandsynligt fejlernæret.

Hvis du hver dag spiser havregryn og bananer til morgenmad, får du gode kulhydrater, protein, godt sundt fedt i olivenolien, og en hel masse kostfiber. Det lyder godt og sundt. At du kan spise 300g havregryn på en gang fatter jeg til gengæld ikke.

Som han skriver blender han det jo. Det gør det noget nemmere at få 300g ned. :)

Reputation point: 0

Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster