Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65478 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049533 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 604
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 602

Følg bodybuilding.dk på

Migræne (hovedpine) som følge af kreatinindtag

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Jeg skriver denne meddelelse i håb om at den bliver fundet af andre som havner i min situation og som søger information om emnet:

I løbet af de sidste dage har jeg haft kontakt til lægevagten flere gange, og endte med at blive indlagt kortvarigt mandag morgen, idet jeg oplevede en dunkende smerte i venstre side af baghovedet. Jeg har en tidligere historie med forhøjet blodtryk (hvilket oprindeligt fik mig til at begynde med kardio- og styrketræning), så dette gjorde mig temmelig nervøs. Smerten var først udløst af blodtryksstigninger, men blev efterhånden konstant.

På hospitalet fik jeg at vide at man ikke mente der var tale om hverken blødning eller latent blødning. Der var tilsyneladende heller ikke tale om migræne, idet jeg ikke havde de øvrige sædvanlige symptomer. Jeg blev udskrevet, og skulle kontakte min egen læge. Senere på dagen ringede hospitalslægen efter at han havde konfereret med sine kolleger, og fået alle resultater på mine blodprøver. Han mente nu at der var tale om "anstrengelsesudløst migræne". Jeg skulle have en henvisning til neurolog fra egen læge.

Da jeg søgte information om dette emne på både dansk og engelsk, faldt jeg over artikler om en af de mindre omtalte bivirkninger ved kreatinindtag: hovedpine.
Jeg havde netop i perioden op til disse hændelser ligget med bihulebetændelse, men fortsat mit kreatinindtag, idet jeg tænkte: "I morgen er jeg frisk nok til at træne igen". Der gik en uge før jeg kunne slæbe mig ned til centeret, og da jeg så var der, oplevede jeg første gang den omtalte dunkende smerte i baghovedet.

Jeg er ikke ekspert i den ATP proces hvori kreatin indgår i organismen, men det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering. Jeg var ikke egentligt dehydreret, men jeg tror at min væskebalance alligevel har været problematisk. Kreatin påvirker nyrerne og væskebalancen, hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Det skal bemærkes at jeg altid har haft en fin respons på kreatin monohydrat - jeg måtte faktisk lære at tøjle denne respons, idet jeg ellers fik overtræningsskader! Jeg har aldrig tidligere oplevet problemer med kreatinindtag, og er heller ikke nervøs ved at bruge det igen - jeg vil dog nok lige vente nogle uger.
Det jeg selv mener at have lært af dette er at man udover kropsvægt skal tage hensyn til den forventede omsætning af kreatin ved indtag af det kreatin præparat man vælger. Jeg har åbenbart "ophobet" kreatin i organismen, og min væskebalance har som følge deraf i flere dage ikke kunnet falde på plads. Det har igen medført den migræneagtige hovedpine.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der er faktisk set ødemer (væskeansamlinger) i hovedet på meget få kreatinbrugere. Det kunne være du skulle tjekke det.

Mht til dehydrering, så vil kreatinindtaget øge mængden af vand i den enkelte celle (via osmose, vil jeg tro), altså sætte cellens vandindhold på et nyt setpoint, der kan kompenseres for ved at drikke de ekstra liter vand. Det er således ikke dehydrende ligesom alkohol, der sænker setpointet for vandindhold, men øger setpointet, hvorfor der vil være et underskud af vand, dehydrering, såfremt at man ikke får kompenseret.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Smeden skrev:Der er faktisk set ødemer (væskeansamlinger) i hovedet på meget få kreatinbrugere. Det kunne være du skulle tjekke det.

Har du henvisninger til artikler (også i tidsskrifter, f.eks.)?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det var et mit mor fandt på pubmed tror jeg, men jeg aner ikke hvor det er. Prøv at søge på oedema og creatine på pubmed
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Smeden skrev:Det var et mit mor fandt på pubmed tror jeg, men jeg aner ikke hvor det er. Prøv at søge på oedema og creatine på pubmed


Undskyld, men hvad laver din mor af professision?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 4423
Tilmeldt: 28. jun 2006, 10:12
Geografisk sted: Ringkøbing
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (19)
Kostplan: Vis kostplan



Smeden skrev:Det var et mit mor fandt på pubmed tror jeg, men jeg aner ikke hvor det er. Prøv at søge på oedema og creatine på pubmed

Det virker ret håbløst, idet kreatin og kreatinkinase er nævnt i samtlige artikler om hjerneskader eller væskeansamlinger i hjernen. Kan du ikke spørge din mor om hun er i stand til at genfinde artiklen?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:Jeg skriver denne meddelelse i håb om at den bliver fundet af andre som havner i min situation og som søger information om emnet:

I løbet af de sidste dage har jeg haft kontakt til lægevagten flere gange, og endte med at blive indlagt kortvarigt mandag morgen, idet jeg oplevede en dunkende smerte i venstre side af baghovedet. Jeg har en tidligere historie med forhøjet blodtryk (hvilket oprindeligt fik mig til at begynde med kardio- og styrketræning), så dette gjorde mig temmelig nervøs. Smerten var først udløst af blodtryksstigninger, men blev efterhånden konstant.

På hospitalet fik jeg at vide at man ikke mente der var tale om hverken blødning eller latent blødning. Der var tilsyneladende heller ikke tale om migræne, idet jeg ikke havde de øvrige sædvanlige symptomer. Jeg blev udskrevet, og skulle kontakte min egen læge. Senere på dagen ringede hospitalslægen efter at han havde konfereret med sine kolleger, og fået alle resultater på mine blodprøver. Han mente nu at der var tale om "anstrengelsesudløst migræne". Jeg skulle have en henvisning til neurolog fra egen læge.

Da jeg søgte information om dette emne på både dansk og engelsk, faldt jeg over artikler om en af de mindre omtalte bivirkninger ved kreatinindtag: hovedpine.
Jeg havde netop i perioden op til disse hændelser ligget med bihulebetændelse, men fortsat mit kreatinindtag, idet jeg tænkte: "I morgen er jeg frisk nok til at træne igen". Der gik en uge før jeg kunne slæbe mig ned til centeret, og da jeg så var der, oplevede jeg første gang den omtalte dunkende smerte i baghovedet.

Jeg er ikke ekspert i den ATP proces hvori kreatin indgår i organismen, men det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering. Jeg var ikke egentligt dehydreret, men jeg tror at min væskebalance alligevel har været problematisk. Kreatin påvirker nyrerne og væskebalancen, hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Det skal bemærkes at jeg altid har haft en fin respons på kreatin monohydrat - jeg måtte faktisk lære at tøjle denne respons, idet jeg ellers fik overtræningsskader! Jeg har aldrig tidligere oplevet problemer med kreatinindtag, og er heller ikke nervøs ved at bruge det igen - jeg vil dog nok lige vente nogle uger.
Det jeg selv mener at have lært af dette er at man udover kropsvægt skal tage hensyn til den forventede omsætning af kreatin ved indtag af det kreatin præparat man vælger. Jeg har åbenbart "ophobet" kreatin i organismen, og min væskebalance har som følge deraf i flere dage ikke kunnet falde på plads. Det har igen medført den migræneagtige hovedpine.

Jeg betvivler ikke din historie og heller ikke en mulig sammenhæng mellem din migræne og kreatin, men der er nogle problemer med dine facts.

Kreatin indtag dehydrerer ikke folk, tværtimod oplever man som regel en hyperhydrering. jeg kna heller ikke genkende din påstand om øget tissetrang...
Kreatin påvirker faktisk nyrerne rystende lidt. Mange af de ting der er i vores almindelige kost giver faktisk en større filtrationsload end kreatin, som vi jo indtager i ret lave doser.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



JSO: Hun er growler i et svensk dødsmetalband

Eller, okay, hun har en doktorgrad i medicin.

Gripmaster: Prøv at bruge creatine monohydrate så, det burde indskrænke en del.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



incognito skrev:Jeg betvivler ikke din historie og heller ikke en mulig sammenhæng mellem din migræne og kreatin, men der er nogle problemer med dine facts.

Alle fremsatte fakta og påstande i min meddelelse som ikke er relateret direkte til mine egne oplevelser, hidrører fra artikler skrevet af folk som lever af at vide noget om emnet.
I de fleste af disse artikler fremføres det dog som regel også at ikke alle kreatin brugere oplever hverken samme effekt eller bivirkninger. Jeg har f.eks. heller aldrig selv haft øget væskeindtag eller tissetrang som følge af kreatinindtag. Det er korrekt at man i musklerne får overhydrering ved kreatinindtag. Denne forflytning af væsketransport kan imidlertid medføre at væsken kommer til at mangle ved vigtige processer i organismen. Man kan sagtens komme i overordnet væskeunderskud på trods af væskeophobning i f.eks. muskulaturen.
Hvad angår kreatin´s indvirkning på nyrerne bør man formentlig skelne mellem artikler skrevet dengang kreatin var ret nyt på markedet, og de fleste produkter bestod af ret urent stof, og nylige artikler som beskrever fund ved brug af de produkter som findes på markedet i dag. Flere nye artikler beskriver dog stadig belastningen af nyrerne, og da jeg ikke selv er ekspert på området tør jeg ikke modsige disse.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Smeden skrev:Gripmaster: Prøv at bruge creatine monohydrate så, det burde indskrænke en del.


Det eneste jeg finder er det her:
http://jnnp.bmj.com/cgi/reprint/68/1/112.pdf
Er det mon den artikel du tænker på? I dette tilfælde brugte manden en cocktail af Ma-Huang, efedrin, koffein og kreatin og oplevede afasi som følge af infarkt. Det er jo heldigvis det jeg er blevet fortalt af lægerne at jeg ikke skal være bange for.
Jeg forstod dig først sådan at du tænker på et tilfælde med væskeansamling i hjernen. Hvis jeg har forstået dig ret, må du stadig gerne spørge din mor ved lejlighed om hun kan genfinde artiklen.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:
incognito skrev:Jeg betvivler ikke din historie og heller ikke en mulig sammenhæng mellem din migræne og kreatin, men der er nogle problemer med dine facts.

Alle fremsatte fakta og påstande i min meddelelse som ikke er relateret direkte til mine egne oplevelser, hidrører fra artikler skrevet af folk som lever af at vide noget om emnet.
I de fleste af disse artikler fremføres det dog som regel også at ikke alle kreatin brugere oplever hverken samme effekt eller bivirkninger. Jeg har f.eks. heller aldrig selv haft øget væskeindtag eller tissetrang som følge af kreatinindtag. Det er korrekt at man i musklerne får overhydrering ved kreatinindtag. Denne forflytning af væsketransport kan imidlertid medføre at væsken kommer til at mangle ved vigtige processer i organismen. Man kan sagtens komme i overordnet væskeunderskud på trods af væskeophobning i f.eks. muskulaturen.
Hvad angår kreatin´s indvirkning på nyrerne bør man formentlig skelne mellem artikler skrevet dengang kreatin var ret nyt på markedet, og de fleste produkter bestod af ret urent stof, og nylige artikler som beskrever fund ved brug af de produkter som findes på markedet i dag. Flere nye artikler beskriver dog stadig belastningen af nyrerne, og da jeg ikke selv er ekspert på området tør jeg ikke modsige disse.

som tidligere nævnt mistror jeg ikke at kratin kan være kilden til dit problem men det gør et ikke rigtigt at
det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering

Kreatin påvirker nyrerne

hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

kreatin giver måske en væsekophobning, men ikke et større væskeflux og der er AFAIK (og jeg er også en af dem der lever af at vide den slags ting) ingen evidens for at kreatin skulle påvirke nyrerne negativt. Skulle der dukke noget konkret evidens op for det modsatte reviderer jeg selvfølgelig mit standpunkt.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:som tidligere nævnt mistror jeg ikke at kratin kan være kilden til dit problem men det gør et ikke rigtigt at
det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering

Kreatin påvirker nyrerne

hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Jeg ønsker ikke at starte et slagsmål her, jeg synes blot vi skal være enige om hvad vi taler om:

1) Hvad angår risikoen for dehydrering har du ret i at den som regel benævnes "anekdotisk" i undersøgelsesrapporter om kreatin. På den anden side nævnes i de samme rapporter altid de historier og egentlige case studies om træningsskader, hvor dehydrering som følge af kreatinindtag mistænkes. Her er et godt eksempel på dette:
http://www.physsportsmed.com/issues/1999/05_99/juhn.htm
2) Næsten det samme gør sig gældende m.h.t. belastningen af nyrerne. Det er korrekt at ingen endnu har påvist nyreskader som følge af kreatinindtag, men da det er et faktum at udskilningen af kreatin øges op til 90 gange, i hvert fald under en loading fase, tør ingen heller afvise risikoen for det. Bemærk at anbefalingen i ovennævnte artikel er at undgå kreatinindtag hvis man har nyreproblemer eller er i en risikogruppe - diabetiker for eksempel. Bemærk også at jeg i tidligere meddelelser i tråden kun omtaler påvirkning af nyrerne. Ikke nødvendigvis skademedførende påvirkning.
3) Det øgede væskeindtag og tissetrangen rapporteres fra adskillige brugere jeg selv har talt med (lige så mange fortæller dog også at de ikke oplever dette). Min egen teori er at nogle reagerer på væskeforflytningen ud i muskulaturen med en naturlig tørst, som imidlertid får dem til at drikke et overskud så stort at de oplever en øget tissetrang. Som sagt oplever jeg ikke selv dette. Jeg har på forhånd et ret højt væskeindtag - også uden kreatin.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:
incognito skrev:som tidligere nævnt mistror jeg ikke at kratin kan være kilden til dit problem men det gør et ikke rigtigt at
det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering

Kreatin påvirker nyrerne

hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Jeg ønsker ikke at starte et slagsmål her, jeg synes blot vi skal være enige om hvad vi taler om:

1) Hvad angår risikoen for dehydrering har du ret i at den som regel benævnes "anekdotisk" i undersøgelsesrapporter om kreatin. På den anden side nævnes i de samme rapporter altid de historier og egentlige case studies om træningsskader, hvor dehydrering som følge af kreatinindtag mistænkes. Her er et godt eksempel på dette:
http://www.physsportsmed.com/issues/1999/05_99/juhn.htm
2) Næsten det samme gør sig gældende m.h.t. belastningen af nyrerne. Det er korrekt at ingen endnu har påvist nyreskader som følge af kreatinindtag, men da det er et faktum at udskilningen af kreatin øges op til 90 gange, i hvert fald under en loading fase, tør ingen heller afvise risikoen for det. Bemærk at anbefalingen i ovennævnte artikel er at undgå kreatinindtag hvis man har nyreproblemer eller er i en risikogruppe - diabetiker for eksempel. Bemærk også at jeg i tidligere meddelelser i tråden kun omtaler påvirkning af nyrerne. Ikke nødvendigvis skademedførende påvirkning.
3) Det øgede væskeindtag og tissetrangen rapporteres fra adskillige brugere jeg selv har talt med (lige så mange fortæller dog også at de ikke oplever dette). Min egen teori er at nogle reagerer på væskeforflytningen ud i muskulaturen med en naturlig tørst, som imidlertid får dem til at drikke et overskud så stort at de oplever en øget tissetrang. Som sagt oplever jeg ikke selv dette. Jeg har på forhånd et ret højt væskeindtag - også uden kreatin.

Jeg er såmænd heller ikke ude på at starte et større slagsmål, jeg synes bare du udtrykker dig så uklart det er grænsende til forkert....

Du har haft en migræne. Noget af det der karakteriserer migræner er faktisk at de meget ofte er idiopatiske, altså uden kendt grund. Du har valgt at tro at det er kreatin der har forårsaget det, hvilket måske - måske - også kan være rigtigt. Når du så stiller nogle forklaringsmodeller op, bør det være klart hvor hypotetiske de så er.

For eksempel er det forkert at
det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering

til gengæld er det rigtigt at det er alment kendt at kreatin giver en hyperhydrering
Det er godt nok rigtigt at
Kreatin påvirker nyrerne
men det gør alt hvad vi spiser og drikker altså og der findes ingen årsagssammenhæng mellem hvor meget man udskiller og så hvor nyretoksisk noget er. Faktisk er reabsorption en mere belastende proces end udskilning. På den måde kan man tage den høje udskilning som et godt tegn for kreatins giftighed. Rent faktisk bruges kreatinin udskilning som en positiv test for nyrefunktion...

Hvad angår den her
hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Så kender jeg efterhånden også nogle hundrede der har brugt kreatin og det er helt klart mit indtryk at det øgede væskeindtag kun forekommer mens folk er i gang med at hyperhydrere, hvilket fysiologisk giver mere mening. Der er desuden ikke noget der tyder på at at væskeophobningen i musklerne sker på bekostning af væskebalancen andre steder.

Igen det er fint nok at du mener at din migræne skyldes kreatin, og ja, jeg har også set det er anført som en sjælden bivirkning, men din forklaringsmodel hænger ikke sammen. Lev med det. Du er ikke nødt til at komme med en fancy pancy model, slet ikke hvis den ikke hænger sammen.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:
incognito skrev:som tidligere nævnt mistror jeg ikke at kratin kan være kilden til dit problem men det gør et ikke rigtigt at
det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering

Kreatin påvirker nyrerne

hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Jeg ønsker ikke at starte et slagsmål her, jeg synes blot vi skal være enige om hvad vi taler om:

1) Hvad angår risikoen for dehydrering har du ret i at den som regel benævnes "anekdotisk" i undersøgelsesrapporter om kreatin. På den anden side nævnes i de samme rapporter altid de historier og egentlige case studies om træningsskader, hvor dehydrering som følge af kreatinindtag mistænkes. Her er et godt eksempel på dette:
http://www.physsportsmed.com/issues/1999/05_99/juhn.htm
2) Næsten det samme gør sig gældende m.h.t. belastningen af nyrerne. Det er korrekt at ingen endnu har påvist nyreskader som følge af kreatinindtag, men da det er et faktum at udskilningen af kreatin øges op til 90 gange, i hvert fald under en loading fase, tør ingen heller afvise risikoen for det. Bemærk at anbefalingen i ovennævnte artikel er at undgå kreatinindtag hvis man har nyreproblemer eller er i en risikogruppe - diabetiker for eksempel. Bemærk også at jeg i tidligere meddelelser i tråden kun omtaler påvirkning af nyrerne. Ikke nødvendigvis skademedførende påvirkning.
3) Det øgede væskeindtag og tissetrangen rapporteres fra adskillige brugere jeg selv har talt med (lige så mange fortæller dog også at de ikke oplever dette). Min egen teori er at nogle reagerer på væskeforflytningen ud i muskulaturen med en naturlig tørst, som imidlertid får dem til at drikke et overskud så stort at de oplever en øget tissetrang. Som sagt oplever jeg ikke selv dette. Jeg har på forhånd et ret højt væskeindtag - også uden kreatin.

Jeg er såmænd heller ikke ude på at starte et større slagsmål, jeg synes bare du udtrykker dig så uklart det er grænsende til forkert....

Du har haft en migræne. Noget af det der karakteriserer migræner er faktisk at de meget ofte er idiopatiske, altså uden kendt grund. Du har valgt at tro at det er kreatin der har forårsaget det, hvilket måske - måske - også kan være rigtigt. Når du så stiller nogle forklaringsmodeller op, bør det være klart hvor hypotetiske de så er.

For eksempel er det forkert at
det er velkendt at kreatinindtag kan medføre dehydrering

til gengæld er det rigtigt at det er alment kendt at kreatin giver en hyperhydrering
Det er godt nok rigtigt at
Kreatin påvirker nyrerne
men det gør alt hvad vi spiser og drikker altså og der findes ingen årsagssammenhæng mellem hvor meget man udskiller og så hvor nyretoksisk noget er. Faktisk er reabsorption en mere belastende proces end udskilning. På den måde kan man tage den høje udskilning som et godt tegn for kreatins giftighed. Rent faktisk bruges kreatinin udskilning som en positiv test for nyrefunktion...

Hvad angår den her
hvilket er årsagen til at mange brugere oplever at de drikker i spandevis af vand og hele tiden skal tisse.

Så kender jeg efterhånden også nogle hundrede der har brugt kreatin og det er helt klart mit indtryk at det øgede væskeindtag kun forekommer mens folk er i gang med at hyperhydrere, hvilket fysiologisk giver mere mening. Der er desuden ikke noget der tyder på at at væskeophobningen i musklerne sker på bekostning af væskebalancen andre steder.

Igen det er fint nok at du mener at din migræne skyldes kreatin, og ja, jeg har også set det er anført som en sjælden bivirkning, men din forklaringsmodel hænger ikke sammen. Lev med det. Du er ikke nødt til at komme med en fancy pancy model, slet ikke hvis den ikke hænger sammen.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



ja det er så en af de grunde til at jeg aldrig ville røre kreatin........ :8
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 25. feb 2007, 18:16
Geografisk sted: Vestbjerg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 122.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



incognito skrev:......

Hov hov :wink: Nu er du uretfærdig. Jeg viser at jeg bygger mine holdninger på worst case tolkninger af rapporter om brugen af kreatin - og så mine samtaler med andre brugere. Det synes jeg ikke berettiger at det bliver kaldt "hypotetisk".

Du har ret i at det er min egen teori at der er en sammenhæng mellem migrænen og min brug af kreatin. At det overhovedet drejer sig om migræne er imidlertid ikke min egen diagnose. Denne diagnose betvivler jeg efterhånden mere og mere, idet symptomerne trækker ud. Blandt andet derfor var jeg stærkt interesseret i smeden´s første kommentar. Jeg håber han stadig overvejer at hive fat i sin fru moder vedrørende den omtalte artikel. Under alle omstændigheder er kreatinindtaget den eneste faktor jeg overhovedet selv kan komme i tanker om, som er lidt ud over det sædvanlige. Og jeg har jo (heldigvis) aldrig oplevet noget lignende før.

Den vedvarende dunkende smerte (selv om jeg forholdt mig i ro) holdt sig til tirsdag morgen. Først herefter kunne jeg holde mig uden smertestillende midler - indtil jeg skulle bevæge mig det mindste. Så var smerten komplet invaliderende igen. Og det var mere end blot to kodimagnyler, der skulle til at bringe det på et tåleligt niveau. I dag har det været en smule bedre, men stadig ikke godt nok til at jeg tør bevæge mig ud. Jeg ville være til potentiel fare for både mig selv og andre. Jeg er dog tvunget til at gå til min læge om et par timer, på det tidspunkt hvor han havde tid. Jeg er temmelig spændt på hvad hans mening om det her er. Jeg er også spændt på at se hvordan det udvikler sig - jeg kan ganske enkelt ikke føre en normal tilværelse som jeg har det nu - og på nuværende tidspunkt har forløbet varet fem dage.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:
incognito skrev:......

Hov hov :wink: Nu er du uretfærdig. Jeg viser at jeg bygger mine holdninger på worst case tolkninger af rapporter om brugen af kreatin - og så mine samtaler med andre brugere. Det synes jeg ikke berettiger at det bliver kaldt "hypotetisk".

Du har ret i at det er min egen teori at der er en sammenhæng mellem migrænen og min brug af kreatin. At det overhovedet drejer sig om migræne er imidlertid ikke min egen diagnose. Denne diagnose betvivler jeg efterhånden mere og mere, idet symptomerne trækker ud. Blandt andet derfor var jeg stærkt interesseret i smeden´s første kommentar. Jeg håber han stadig overvejer at hive fat i sin fru moder vedrørende den omtalte artikel. Under alle omstændigheder er kreatinindtaget den eneste faktor jeg overhovedet selv kan komme i tanker om, som er lidt ud over det sædvanlige. Og jeg har jo (heldigvis) aldrig oplevet noget lignende før.

Den vedvarende dunkende smerte (selv om jeg forholdt mig i ro) holdt sig til tirsdag morgen. Først herefter kunne jeg holde mig uden smertestillende midler - indtil jeg skulle bevæge mig det mindste. Så var smerten komplet invaliderende igen. Og det var mere end blot to kodimagnyler, der skulle til at bringe det på et tåleligt niveau. I dag har det været en smule bedre, men stadig ikke godt nok til at jeg tør bevæge mig ud. Jeg ville være til potentiel fare for både mig selv og andre. Jeg er dog tvunget til at gå til min læge om et par timer, på det tidspunkt hvor han havde tid. Jeg er temmelig spændt på hvad hans mening om det her er. Jeg er også spændt på at se hvordan det udvikler sig - jeg kan ganske enkelt ikke føre en normal tilværelse som jeg har det nu - og på nuværende tidspunkt har forløbet varet fem dage.

Fint nok, så er vores uoverensstemmelser vist også trukket så langt som de kan. :)

er dit syn påvirket? Har du andre symptomer end smerte i hovedet? Det lyder måske banalt, men har du slået hovedet indenfor de sidste par uger?
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:......
er dit syn påvirket? Har du andre symptomer end smerte i hovedet? Det lyder måske banalt, men har du slået hovedet indenfor de sidste par uger?

Det med synet vil jeg vende tilbage til.

Alle andre symptomer der kunne tyde på blødning eller migræne har været gennemgået af fire forskellige læger nu, og jeg må hver gang svare "nej" på stribe: ingen muskulær ømhed eller stivhed, ingen følelsesløshed eller slaphed, ingen synsforstyrrelser, ingen kvalme, ingen lys- eller lydfølsomhed etc.
Og sidste gang jeg knaldede hovedet ind i noget, så jeg lige måtte sunde mig lidt, var ca. for en måned siden - og det var højre side jeg slog. Smerten er entydigt placeret i venstre side af baghovedet.

Min egen læge mente ikke at det var migræne. Det tvivlede jeg efterhånden også selv på. Lærebøgerne taler om 1-3 dage for migræneanfald. Dette har i hvert fald varet 5 dage - og jeg har ingen af de øvrige sædvanlige symptomer. Da der er håbløst lang ventetid på at komme til hos en neurolog, fik jeg i første omgang en henvisning til en øjenlæge, idet han måske vil kunne se noget. Min egen læge havde lidt usikkerhed på synsfeltet på mit ene øje, som han under alle omstændigheder gerne vil have undersøgt nærmere.

Jeg kan se nu at jeg formentlig for hurtigt for i blækhuset - i hvert fald med trådens overskrift. Det er stadig mere tvivlsomt om mit kreatinindtag er årsag til dette. Min egen læge mente også, som du, at kroppen under alle omstændigheder vil regulere væskebalancen. Om tråden evt. skal slettes senere vil jeg lade være op til en redaktør.

Heldigvis kunne jeg allerede komme til hos en øjenlæge i eftermiddag, så jeg får ret snart at vide om sådan en er i stand til at finde noget.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:......
Det er godt nok rigtigt at
Kreatin påvirker nyrerne
men det gør alt hvad vi spiser og drikker altså og der findes ingen årsagssammenhæng mellem hvor meget man udskiller og så hvor nyretoksisk noget er. Faktisk er reabsorption en mere belastende proces end udskilning. På den måde kan man tage den høje udskilning som et godt tegn for kreatins giftighed. Rent faktisk bruges kreatinin udskilning som en positiv test for nyrefunktion...

Jeg var godt klar over anvendelsen af kreatinin udskilningen som udtryk for helse, men det er godt også at få forklaret hvorfor det bruges.

Jeg leder stadig efter viden om emnet, og faldt over denne artikel. Det er en af dem, der i undersøgelsesrapporter om brugen af kreatin, benævnes som "anekdotisk". Kan du ikke, som fagmand, fortælle kort hvilket indtryk du har af artiklen, og evt. prøve at forklare hvorfor andre fagfolk åbenbart har svært ved at tage den alvorligt?

http://content.nejm.org/cgi/content/ful ... f_ipsecsha
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg vil lige følge op på hvordan mit forløb ser ud til at ende:

Øjenlægen fandt intet bemærkelsesværdigt om torsdagen. Fredag virkede alt fint, men ved middagstid fik jeg et smerteanfald så voldsomt at jeg satte mig på halen. Så turde jeg ikke længere være alene, men tog på skadestuen. Jeg aftalte med den tilseende læge at jeg fik foretaget scanning og lumbalpunktur om lørdagen. Der blev ved disse undersøgelser ikke fundet noget akut. Jeg havde ikke på noget tidspunkt, siden konsultationen hos min egen læge om onsdagen, nævnt mit kreatinforbrug, da min egen læge afviste at det var årsag til problemet. Den læge fra neurologisk afdeling jeg talte med om lørdagen, bemærkede nærmest tilfældigt at et af mine levertal fra blodprøver om mandagen var skævt, og spurgte om jeg havde et alkoholforbrug. Jeg svarede som sandt var, at jeg gennemsnitligt havde et forbrug på 0,2 genstande om ugen. Så blev jeg igen mindet om kreatin forbruget, og nævnte det for lægen. Hun mente at det var årsagen i mit tilfælde - både til det skæve levertal og min smertelidelse.

Mit problem var, som jeg forstod denne læge, ikke migræne, men en bestemt type hovedpine der kan ytre sig som min har gjort. Problemet skal, ifølge lægen fra neurologisk afdeling, fortage sig af sig selv. Det ser det indtil videre faktisk også ud til at gøre.
Sidst rettet af gripmaster 6. mar 2007, 07:29, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:
incognito skrev:......
Det er godt nok rigtigt at
Kreatin påvirker nyrerne
men det gør alt hvad vi spiser og drikker altså og der findes ingen årsagssammenhæng mellem hvor meget man udskiller og så hvor nyretoksisk noget er. Faktisk er reabsorption en mere belastende proces end udskilning. På den måde kan man tage den høje udskilning som et godt tegn for kreatins giftighed. Rent faktisk bruges kreatinin udskilning som en positiv test for nyrefunktion...

Jeg var godt klar over anvendelsen af kreatinin udskilningen som udtryk for helse, men det er godt også at få forklaret hvorfor det bruges.

Jeg leder stadig efter viden om emnet, og faldt over denne artikel. Det er en af dem, der i undersøgelsesrapporter om brugen af kreatin, benævnes som "anekdotisk". Kan du ikke, som fagmand, fortælle kort hvilket indtryk du har af artiklen, og evt. prøve at forklare hvorfor andre fagfolk åbenbart har svært ved at tage den alvorligt?
http://content.nejm.org/cgi/content/ful ... f_ipsecsha

har først set den her nu... kigger på det imorgen...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:har først set den her nu... kigger på det imorgen...

OK. Tusind tak.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:Jeg var godt klar over anvendelsen af kreatinin udskilningen som udtryk for helse, men det er godt også at få forklaret hvorfor det bruges.

Så må jeg vist lige gøre det lidt bedre... I nyrerne dannes der først et filtrat fra blodet, et såkaldt ultrafiltrat. Herefter løber dette filtrat først ind i kernen af nyrerne og derefter ud igen, igennem de proximale og derefter distale tubuli. Herefter løber filtratet ind i midten af nyren igen, samles op i nyrebækkenet og til blæren. Under al den her løben op og ned reabsorberes langt det meste af det man har filtreret igen, så man ikke taber for mange salte, hormoner, organiske anioner osv. En let tomelfingerregel er at man kan op- og nedkoncentrere en faktor 4 i forhold til blodet, så man kan holde en god væske- og saltbalance både når man drikker meget og lidt. Grunden til at kreatinin kan bruges diagnostisk er at det slet ikke reabsorberes og graden af udskilning derfor er et billeder af filtrationen.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:Så må jeg vist lige gøre det lidt bedre......

Mange tak for forklaringen.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gripmaster skrev:
incognito skrev:har først set den her nu... kigger på det imorgen...

OK. Tusind tak.

Det er et case study der dokumenterer interstitial nefritis i en patient som har taget kreatin.
Indenfor videnskabelig litteratur har case studis den svageste grad af evidens fordi der oftest kun er tale om een person og fordi der faktisk sjældent kan etableres en årsagssammenhæng. F.eks. kan mennesker godt få interstitiel nefritis spontant og uden kendt grund, så i princippet kunne person her bare have fået sådan et tilfælde og tilfældigvis have taget kreatin samtidig.
Desuden er der altid mulighed for, når n=1 (altså kun een forsøgsperson) at patienten har en mutation i sit kreatin stofskifte, der gør at han reagerer voldsomt hvor andre ikke gør det.

Min pointe er at det ikke nødvendigvis skal afskrives, men man skal have for øje at case studies har den absolut laveste evidens klassificering. Epidimiologiske studier og metaanalyser har langt større evidens og de frikender kreatin totalt.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:Det er et case study..........

OK. Tak for svaret.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18. feb 2007, 15:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster