Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 730
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 728

Følg bodybuilding.dk på

Frugt og grønt: Mest sundhed for pengene?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har været en del syg den sidste tid, og jeg tænkte, at det måske er min meget ensidige kost bestående af æg, mælk olivenolie samt lidt tun og kød, det er problemet. Derfor vil jeg gerne begyndt at spise noget mere frugt og grønt. Mit budget er dog ekstremt begrænset, så jeg ville gerne høre, hvor jeg får mest 'sundhedsværdi' for pengene? Min umiddelbare tanke er broccoli og gulerødder, og evt. æbler? Og hvad med frossen frugt/grønt, kan det betale sig? Jeg går ikke udfra, at billig industri-juice har nogen særlig stor mikronutient værdi?
NO COCK IS AS HARD AS LIFE
Brugeravatar

Reputation point: 85

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Køb frosne grøntsager. Du kan få mange varianter, samt færdigblandede 'mixes'.

Faktisk er frosne grøntsager ofte bedre, eftersom mikronutrienterne ikke tabes under de skiftende klimaforhold ved transporten.

Derudover er det super billigt. Hvis du har en mikrobølgeovn er det bare at smide det ind på en tallerken i 5 minutter (helt frosne) eller 1-2 min, hvis de har ligget i køleskabet en dags tid.
Brugeravatar

Reputation point: 205

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00

Logbog: Ingen logbog

Her er lidt omkring juice vs. reelle frugter/grønt.

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/j ... tpresseren

Jeg kører den også rigtig simpelt. 3-400g frosent grønt. Grønne bønner, broccoli/broccoli mix, osv. Kogende vand udover det i 30-60 sek. og så er det færdigt. Ligger det for længe bliver det for blødt. Rammer man den rigtige tid, bevarer de noget struktur og bid, hvilket jeg godt kan lide. Evt. en smule pesto udover for at gøre det en smule spændende.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Kostplan: Vis kostplan

Tak til jer begge! Jeg smider noget frossent grønt ind i min normale kost :-)
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg ville ikke opvarme det via kogende vand, eftersom de vandopløselige vitaminer i højere grad udvaskes således.

Brug mikrobølgeovnen :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvad er de 'sundeste' frugter/grøntsager ift pris? Man siger fx ofte, at blåbær og tranebær et så sunde, men de har en ret høj kilopris ift fx æbler, så hvad kan bedst betale sig? Det er bare et tænkt eksempel, vil som sagt gerne have 'mest sundhed for pengene'.
Brugeravatar

Styrkeliste

Ifht. grøntsagerne vil jeg klart tro, at de frosne er alt andet overlegent.

Du får som regel 750g for omkring 10kr, hvilket bør være nok til 3 måltider (dvs. 3 dage, hvis du spiser dem til aftensmaden).

Derudover er bananer ikke så dyre, og er også meget kalorieholdige (grundet deres densitet/hvor kompakte, de er) ifht. meget andet frugt/grønt. Køb evt. 10 stk. og spis 1-2 om dagen.
Jeg plejer også at spise 1 peberfrugt om dagen. Du kan købe nogle "snack-peberfrugter" (de af aflange) i en pose af 10 stk. ca. for ikke ret mange penge heller.

Bær er som regel rige på antioxidanter, men dem får du alligevel igennem f.eks. peberfrugter, som jeg vil tro er væsentlig billigere. Der er så vidt jeg ved flere mg. C-vitamin i peberfrugt end appelsiner pr. 100g.

Ikke desto mindre er et bedste du kan gøre nok at variere det lidt ad libitum.
Jeg vil dog gætte på, at langt de fleste herinde får tilstrækkeligt (og mere til) med mikronutrienter - især under bulk. Der er jo også masser af vitaminer og mineraler i oksekød, fuldkornsprodukter, fisk osv, hvilket vi jo får rigeligt af. Men det er selvfølgelig godt at få en god portion frugt/grønt dagligt, da de er rigere på bestemte vitaminer (især antioxidanter).

De fedtopløselige vitaminer (A, D, E, K) får du ad andre veje - især fedtholdige produkter (kød, fisk), samt nogle få specifikke grøntsager (A-vitamin kan du få igennem gulerødder (beta-karoten), samt spinat og B-vitaminerne får du som regel også i højere grad igennem fuldkorn, nødder, kød osv. Mineralerne er som regel igennem kød.
Sidst rettet af serotonin 11. jun 2014, 20:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

serotonin skrev:Køb frosne grøntsager. Du kan få mange varianter, samt færdigblandede 'mixes'.

Faktisk er frosne grøntsager ofte bedre, eftersom mikronutrienterne ikke tabes under de skiftende klimaforhold ved transporten.

Derudover er det super billigt. Hvis du har en mikrobølgeovn er det bare at smide det ind på en tallerken i 5 minutter (helt frosne) eller 1-2 min, hvis de har ligget i køleskabet en dags tid.

Har du et belæg for det med, at frosne grøntsager er bedre?

Reputation point: 5

bruneunderbukser skrev:
serotonin skrev:Køb frosne grøntsager. Du kan få mange varianter, samt færdigblandede 'mixes'.

Har du et belæg for det med, at frosne grøntsager er bedre?

Det er svært at finde specifikke studier, eftersom variablerne (forholdende og behandlingen) varierer ekstremt meget (altså vi ved jo ikke, hvilke forhold de grøntsager vi køber - frosne eller ej - har været underlagt).
Desuden varierer det meget alt efter hvilke grøntsager/frugter, der er tale om - men generelt er frosne grøntsager bedre. Især ifht. C-vitamin.:
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... dants.html

Det er dette studie, der refereres til:
http://bfff.co.uk/wp-content/uploads/20 ... s-2013.pdf
Brugeravatar

Styrkeliste

Så det, du grundlæggende siger, er, at frugt og grønt er (næsten) overflødigt, hvis jeg får min daglige vitaminpille?

serotonin skrev:Ifht. grøntsagerne vil jeg klart tro, at de frosne er alt andet overlegent.

Du får som regel 750g for omkring 10kr, hvilket bør være nok til 3 måltider (dvs. 3 dage, hvis du spiser dem til aftensmaden).

Derudover er bananer ikke så dyre, og er også meget kalorieholdige (grundet deres densitet/hvor kompakte, de er) ifht. meget andet frugt/grønt. Køb evt. 10 stk. og spis 1-2 om dagen.
Jeg plejer også at spise 1 peberfrugt om dagen. Du kan købe nogle "snack-peberfrugter" (de af aflange) i en pose af 10 stk. ca. for ikke ret mange penge heller.

Bær er som regel rige på antioxidanter, men dem får du alligevel igennem f.eks. peberfrugter, som jeg vil tro er væsentlig billigere. Der er så vidt jeg ved flere mg. C-vitamin i peberfrugt end appelsiner pr. 100g.

Ikke desto mindre er et bedste du kan gøre nok at variere det lidt ad libitum.
Jeg vil dog gætte på, at langt de fleste herinde får tilstrækkeligt (og mere til) med mikronutrienter - især under bulk. Der er jo også masser af vitaminer og mineraler i oksekød, fuldkornsprodukter, fisk osv, hvilket vi jo får rigeligt af. Men det er selvfølgelig godt at få en god portion frugt/grønt dagligt, da de er rigere på bestemte vitaminer (især antioxidanter).

De fedtopløselige vitaminer (A, D, E, K) får du ad andre veje - især fedtholdige produkter (kød, fisk), samt nogle få specifikke grøntsager (A-vitamin kan du få igennem gulerødder (beta-karoten), samt spinat og B-vitaminerne får du som regel også i højere grad igennem fuldkorn, nødder, kød osv. Mineralerne er som regel igennem kød.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis du spiser vitaminpiller er du i princippet dækket ind ifht. mikronutrienterne.

Selv ville jeg aldrig erstatte frugt og grønt med vitaminpiller, da der kan være andre fordele ved mad ifht. supplementer - altså andre stoffer, der ikke fås via vitaminpiller, som har gavnlige effekter for helbredet.

En anden ting er, at kroppen ikke kan lagre vandopløselige vitaminer særlig godt, hvorfor de fleste egentlig bare spilder deres penge på kostsupplementer, medmindre de har egentlige deficits af patologiske eller ernæringsmæssige årsager. De skal helst tilføres hver eller hver anden dag. De fedtopløselige kan dog godt lagres (A, D, E og K), og kan godt indtages i større mængder over en længere periode, og herefter undværes (f.eks. når der dannes D-vitamin om sommeren, som så forbruges om vinteren).

Man risikerer altså bare at smide penge efter en masse piller, hvoraf størstedelen af indholdet bare udskilles igen, fordi de fleste får tilstrækkeligt med vitaminer/mineraler, hvis man spiser en varieret kost (og tilstrækkelig med mad).

Jeg ville klart droppe pillerne, medmindre du ved, at du ikke får tilstrækkeligt af bestemte nutrienter. Selv spiser jeg kalktabletter og D-vitamin. Spis i stedet grøntsager og frugt - jeg vil garantere dig for, at du kan få nok frugt/grønt for 150-200kr om måneden. Det giver imo også en bedre følelse end blot at sluge en pille! :D
Brugeravatar

Styrkeliste

jeg spiser faktisk 350g frugt/grønt om dagen + vitaminpille det er måske overkill
Eighty percent of succes is showing up
Brugeravatar

Reputation point: 50

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

http://www.vitaboost.dk/Vita_frugt.html brocolli owns, æble er noget lort.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Antioxidanter, get lots of em'. Gennem grønt

Reputation point: 35

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online