Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1095
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1092

Følg bodybuilding.dk på

Hvornår er det okay at "blande" sig i andres træning?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej BB.

Var nede og træne idag. To lettere overvægtige fyre havde smidt 80 kg på en 20 kgs stang og begyndte efterfølgende at køre en form for dødløft...

Begge gutter stod med strakte ben og rundede ryggen for at nå ned til stangen og løftede derpå stangen med rundet ryg op i oprejst tilstand og ned igen med strakte ben og rundet ryg. 3x10 hver.

Ud fra hvad jeg har lært og set om korrekt teknik var det helt forkert!!! Det gjorde næsten ondt at se på.

Jeg overvejede at gå hen og "blande" mig og spørge om de ikke fik lændesmerter eller andre gener af at køre øvelsen sådan, men holdt mig i skindet. Jeg har tidligere "rådgivet" nybegyndere som har stået og trænet en muskel for efterfølgende sige at den øvelse er god for en helt anden muskel (noget a la Sidney der mener at pulldowns er en god brystøvelse)

Ville I have blandet jer?

/IRDZ
"Never give in! Never give in! Never, never, never, never -- in nothing great or small, large or petty. Never give in except to convictions of honor and good sense."
- Winston Churchill

Reputation point: 0

Geografisk sted: Århus

Træner her: Equinox Valby
Fitness World
Fitness World Scandinavian Center

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nej, folk er idioter. Lad dem lære det på den hårde måde.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 210.00
- Dødløft: 215.00

I den givne situation, ja :)

Træner her: Form og Velvære

Logbog: Ingen logbog

Jeg kender nemlig typen (har set ham flere gange nede i centeret) som går og retter på folks træning og har ikke lyst til at være ham. Han har (heldigvis) ikke været henne og rette på min træning, men mit svar vil nok ikke blive "nej tak skal du ha du, Professor af Ingenting"!!... Nok nærmere: SÅ SKRID DOG DIN :evil: :? :-# =; :verysad: :afraid: :blackeye: , kan du ikke se jeg TRÆNER!"
"Never give in! Never give in! Never, never, never, never -- in nothing great or small, large or petty. Never give in except to convictions of honor and good sense."
- Winston Churchill

Fitness World

Jeg synes altid man skal blande sig når folk laver noget direkte farligt - som det lyder til at de gjorde. Hvis det bare er småting kan man jo vurdere. Altså, hvis folk virker seriøse synes jeg det er en god ide, men man skal selvfølgelig vide hvad man taler om :wink:
Min erfaring er at de fleste bliver glade for hjælp. Ikke at jeg er er sådan en korrekse-nazi der går rundt og retter på alle og enhver (dertil er jeg som regel enten for meget i Kai Greene mode eller har for travlt med at kigge på tøserne), men det sker da at jeg blander mig.
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Kostplan: Ingen kostplan

Nu træner jeg i fw, og hold da op, der er mange idioter. Jeg har endnu, kun set én der squattede ordentligt, og der er ingen, udover mig, der dødløfter ordentligt. Jeg retter ikke på nogle selvom jeg har oplevet det som OP også har. Jeg er nemlig ikke den største endnu, så de ville bare kigge dumt på mig:D

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Enig med Sir1. I reglen lader jeg folk træne, som de lyster, men hvis man ligefrem har begrundet mistanke om, at de gør skade på sig selv, så synes jeg, man bør forsøge at gribe ind... hvis man så fornemmer modvilje, trækker man sig selvfølgelig bare med det samme.

I alle tilfælde hvor der bare er tale om øvelser, som jeg ville have udført anderledes af en eller anden grund, holder jeg min mund, så længe folk ikke ligefrem spø'r om hjælp
Brugeravatar

Lige præcis med dødløft har jeg set en del videoer og fået andre til at kommentere på teknikken, da det er en konge øvelse, men en øvelse der skal udføres korrekt.

Men hvis jeg selv ikke havde sat mig ind i min træning og lavede noget direkte skadeligt ville jeg nok, set i bagklogskabens lys, sætte pris på at nogen kom og sagde det til mig.

Hvis jeg ser dem igen, så tager jeg en snak med dem. Hvis I ser to overvægtige fyre der prøver at få uhelbredelige rygproblemer resten af deres liv, så må I også gerne sige det til dem :wink:

God weekend!
- Winston Churchill

Fitness World

Problemet for mig er oftest, at jeg ikke har den fornødne viden selv. Kan godt se, hvornår det ser galt ud, men lad os antage, at jeg skulle forklare en, at det ikke er optimalt at squatte med pussypad, så ville jeg blive nød til at stå og ligne en idiot og sige, at det har jeg læst et sted..
ville pisse gerne ha' at kvalificerede folk blandede sig i min træning :), men ville ikke ha' nogen anelse om det er broscience eller ej, hvis der endelig var en der rettede på mig.
Jeg træner fordi jeg er the ladies man
Brugeravatar

Hvis man ser folk udføre en given øvelse med meget grim teknik, så synes jeg at det er okay at blande sig. Ikke nødvendigvis at man går hen og siger: "Dav, du dødløfter som en spasser", men jeg plejer altid bare at spørge pænt om jeg må komme med et godt råd. Nogle siger nej, og andre siger ja. Men kan godt se at den er svær i et motionscenter hvor der er en del kegler der vælter rundt og kører med kvart ROM.
Hvis man føler for det, så skal man blande sig.
Når det er sagt, så skal man selvfølgelig stadig passe på. Der findes folk(uha) som render rundt og retter på folks træning med broscience, men der må man jo bare have sit bullshit-filter slået til.
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

JohnDoe skrev: Jeg har endnu, kun set én der squattede ordentligt, og der er ingen, udover mig, der dødløfter ordentligt.

Mødes i to særlige sjæle så bagefter for at kramme?
Alt der er sjovt i livet, er enten umoralsk, forbudt eller fedende.
- W. C. Fields
Brugeravatar

Leibniz skrev:
JohnDoe skrev: Jeg har endnu, kun set én der squattede ordentligt, og der er ingen, udover mig, der dødløfter ordentligt.

Mødes i to særlige sjæle så bagefter for at kramme?

Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Der var lidt diskussion om det samme her.

Jeg ved det ikke, jeg er jo bare en skinny chick. Jeg tør ikke sige noget, når folk står og laver bicepscurls med vægte der f.eks er så tunge, at de ikke kan lave øvelsen korrekt, og er nødt til at både tage den anden arm og bænken til hjælp for at understøtte (man tænker vel, at de nok godt er klar over, at de er ved at smadre deres albuer).
Men jeg håber da virkelig at nogen vil sige noget, hvis jeg står og laver noget åndssvagt. Jeg synes nogle gange det er svært at huske øvelserne/få dem ind i kroppen. Så jeg bruger stadig maskiner til noget, og så indfører jeg lidt af gangen med frie vægte, og øver mig til det sidder på ryggraden.

Men der er jo meget frygt for at blande sig desværre. Ærgeligt for alle vil vel gerne have bedre resultater.

Geografisk sted: Nordjylland

Træner her: Fitness World Aalborg

"Ikke alle kan træne som dig", da jeg for ikke særligt langt tid siden kommenterede på en fyrs pulldowns, med t-bar eller hvad den hedder. Så det lader jeg bare vær' med.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Nogle mennesker ønsker at blive hjulpet og andre gør ikke. En del har en tendens til at fucke deres ego, når de får fat i noget jern. Det er fint nok at blande sig, hvis man synes man skal gøre det. Ikke tænk så fandens meget over det. Tænk måske nærmere over om det er krudtuglen med 50+ cm guns der ønsker hjælp, mens han kører rundt i sin ekstase og ligner en psykopat der har brug for at slå lidt ihjel. Tænk over om du virkelig har noget på hjertet der er konstruktivt.

Der er mange måder at komme folk til livs på. Nogle forstår virkelig intet, hvis man siger det direkte til dem grundet stædighed. Andre har brug for at blive rykket på, men det kan også være farligt, da nogle reagerer lidt voldsomt på provokerende meddelelser. Et eksempel er, hvis en studerende begynder at snakke om sit fucking hverdagsliv under gruppearbejde, så kan læreren eksempelvis sige: "situationsfornemmelse... et sjældent fænomen." Ingen ønsker at føle sig udenfor.

Geografisk sted: Aalborg

kunne de ikke bare have kørt stiff legged deadlift?

Galleri: Vis galleri (5)

Med rund ryg?

Pinky Tuscadero skrev:Jeg ved det ikke, jeg er jo bare en skinny chick. Jeg tør ikke sige noget, når folk står og laver bicepscurls med vægte der f.eks er så tunge, at de ikke kan lave øvelsen korrekt, og er nødt til at både tage den anden arm og bænken til hjælp for at understøtte (man tænker vel, at de nok godt er klar over, at de er ved at smadre deres albuer).

Men der er jo meget frygt for at blande sig desværre. Ærgeligt for alle vil vel gerne have bedre resultater.

lol du skal være velkommen til at komme hen og "rette" på mig næste gang jeg giver mig selv forced reps i preacher curls. Men bliv nu ikke sur når jeg nikker og smiler og pænt forklarer dig at jeg træner min muskel eccentrisk og netop støtter med min hånd i den koncentriske fase for at kunne udtrætte min muskel maksimalt.

OT - folk ved altid bedre så lad dem omkomme og lære det på den hårde måde. Man når et punkt hvor man holder op med at gå og kigge på hvad alle andre laver og bare fokuserer på sin egen træning.
"Whatever you're doing.... Have pride in it.. Do it to the best of your ability... Peace Dorian"

Do not pray for easy lives, pray to be stronger men.
Do not pray for tasks equal to your powers, pray for powers equal to your tasks.
Brugeravatar

ptormx skrev:
Der er mange måder at komme folk til livs på. Nogle forstår virkelig intet, hvis man siger det direkte til dem grundet stædighed. Andre har brug for at blive rykket på, men det kan også være farligt, da nogle reagerer lidt voldsomt på provokerende meddelelser. Et eksempel er, hvis en studerende begynder at snakke om sit fucking hverdagsliv under gruppearbejde, så kan læreren eksempelvis sige: "situationsfornemmelse... et sjældent fænomen." Ingen ønsker at føle sig udenfor.

Hmm jeg forstod ingenting af dit eksempel :-s
Jeg træner fordi jeg er the ladies man
Brugeravatar

JensVoigt skrev:
ptormx skrev:

Hmm jeg forstod ingenting af dit eksempel :-s

Idéen er at få eleven til at holde mund.
Kender du ikke den stædige type man ikke bare kan sige det nogenlunde direkte til? Det virker som om der opnås personlig udvikling, når man bruger sarkasme eller ironi hos stædige personligheder. Altså det kan da godt være svært at reflektere over, hvis ikke man lige har tænkt over det før. Prøv og tænk på en stædig personlighed, der ikke kan finde ud af at tage råd til sig eller lign. Hvis du f.eks. fortæller dem at det er sundt at dødløfte, mens man runder i ryggen, vil de højst sandsynligt grine. Do you feel me? Det er lidt svært at skære ud i pap.

ptormx skrev:Kender du ikke den stædige type man ikke bare kan sige det nogenlunde direkte til? Det virker som om der opnås personlig udvikling, når man bruger sarkasme eller ironi hos stædige personligheder.

Så du siger at man med sarkasme el. ironi ville være bedre i stand til at komme igennem til folk der træner forkert eller whats your point..? Good luck med det.

ptormx skrev:Hvis du f.eks. fortæller dem at det er Usundt at dødløfte, mens man runder i ryggen, vil de højst sandsynligt grine. Do you feel me? Det er lidt svært at skære ud i pap.
Ja du gør dig ikke så godt forståelig i hvert fald.

Hvis du fortæller dem at det er usundt at dødløft - og fortæller dem hvorfor, tror jeg da du vil møde bredere accept end hvis du prøver at fyre noget sarkastisk eller ironisk af. Fx. kom du op til mig og sagde et eller andet dumt ville jeg sgu hellere have du sagde tingene rent ud af posen - før jeg bad dig om at passe dig selv. Altså det kan da godt være svært at reflektere over, hvis ikke man lige har tænkt over det før.
"Whatever you're doing.... Have pride in it.. Do it to the best of your ability... Peace Dorian"

Do not pray for tasks equal to your powers, pray for powers equal to your tasks.
Brugeravatar

Yat3s skrev:
ptormx skrev:Kender du ikke den stædige type man ikke bare kan sige det nogenlunde direkte til? Det virker som om der opnås personlig udvikling, når man bruger sarkasme eller ironi hos stædige personligheder.

Så du siger at man med sarkasme el. ironi ville være bedre i stand til at komme igennem til folk der træner forkert eller whats your point..? Good luck med det.

ptormx skrev:Hvis du f.eks. fortæller dem at det er Usundt at dødløfte, mens man runder i ryggen, vil de højst sandsynligt grine. Do you feel me? Det er lidt svært at skære ud i pap.

Hvis du fortæller dem at det er usundt at dødløft - og fortæller dem hvorfor, tror jeg da du vil møde bredere accept end hvis du prøver at fyre noget sarkastisk eller ironisk af. Fx. kom du op til mig og sagde et eller andet dumt ville jeg sgu hellere have du sagde tingene rent ud af posen - før jeg bad dig om at passe dig selv. Altså det kan da godt være svært at reflektere over, hvis ikke man lige har tænkt over det før.

Prøv at læs mit indlæg igennem sådan ca. 10 gange. Så kan det være du forstår det. Jeg er da enig i at man møder bredere accept, hvis man er mere faktuel. Jeg forklarer sådan set bare at mennesker er forskellige og skal behandles forskelligt. En stædig type vil som udgangspunkt ikke forstå det. Og det der internet gangster "før jeg bad dig om at passe dig selv" er da til grin. Du forstår ikke engang meningen med indlæget og så begynder du at forklare, hvad du vil gøre osv. Det giver ingen mening.

ptormx skrev:
Yat3s skrev:

Prøv at læs mit indlæg igennem sådan ca. 10 gange. Så kan det være du forstår det. Jeg er da enig i at man møder bredere accept, hvis man er mere faktuel. Jeg forklarer sådan set bare at mennesker er forskellige og skal behandles forskelligt. En stædig type vil som udgangspunkt ikke forstå det. Og det der internet gangster "før jeg bad dig om at passe dig selv" er da til grin. Du forstår ikke engang meningen med indlæget og så begynder du at forklare, hvad du vil gøre osv. Det giver ingen mening.

ja ok sorry

Brugeravatar

Yat3s skrev:
ptormx skrev:
Yat3s skrev:

ja ok sorry

Apology accepted :)

Nok en af de hovedsaglige årsager til jeg vælger at uddanne mig til fitnessinstruktør og personligt træner er baseret på de selv samme direkte skadelige situationer folk sætter sig selv i når de vægtløfter nede i centeret.
En ting er om de gør øvelsen en smule forkert, eks. svingende positur ved bicepstræning osv. noget helt andet er de øvelser som har højt potentiale for at øge skades risikoen.
Du bør helt klart gå hen og sige til dem hvilken fare det kan indeholde og om du eventuelt må vise dem korrekt form eller henvise til en instruktør. ofte er jeg gået hen til en ansat og bedt dem om at gå hen og guide dem en smule, da alt andet ville være uforsvarligt.

En god måde at trænge ind på er ved ikke at fremmase sig så meget og eventuelt hurtigt skabe lidt øjenkontakt og derefter spørge om de ville have noget imod at man gav dem et godt råd til de specifikke øvelser som man kan se udsætter dem for div. skades potentialer.

Jeg forstår godt den barrierer der holder en tilbage fra at gøre det. Man er småbange for hvilken reaktion de kunne have, men i sidste ende ville jeg hellere have en kaldte mig en vatpik eller skvatnakke, end at jeg i det mindste ikke have prøvet. Uanset hvad så har du jo din ''samvittighed'' i orden derefter.

Jeg lærte først at lave squat ordentlig da der kom en hen og fortalte mig at jeg nok skulle tage noget mindre vægt og så gå en del længere ned i min squat hvis jeg ville have noget ud af øvelsen. Det var jeg glad for at han fortalte mig.
Min pointe er bare at jeg selv er glad for når andre folk blander sig i min træning.

Men jeg er på den anden side ikke særlig meget for at gøre det selv. Det kan hurtigt komme til at virke nedladende at fortælle en anden at han laver en øvelse helt forkert. Næsten lige meget hvordan man siger det.

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Der findes ikke noget mere irriterende end når folk skal irettesætte en. Jeg er fandme ligeglad med hvad andre folk mener er det rigtige, for hvorfor skal de bestemme over måden jeg træner, og hvem siger at deres måde er den rigtige? Hver person skal have lov til at træne på sin egen måde, basta!
Hold dig fra det mester!
It doesnt matter what you've heard, impossible is not a word.
It's just a reason for someone not to try.
Brugeravatar

Man blander sig når man føler at det er okay og man spørger på en høflig måde og skulle de så sige nej til det så træner man videre uden at blande sig og passe sit eget trænings pas :)
Mr BB Statue siger, træn hårdt spis fornuftigt og sov godt.
Brugeravatar

Geografisk sted: DK

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Næste

Tilbage til Off topic