Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Hvis vi vil af med mavefedtet, duer det ikke bare at spare kalorier, for så kan man også risikere at tabe sig på arme og ben.

Garik skrev:Døm selv. Ifølge Charlotte Hartvig bliver man stor om maven på grund af hurtige kulhydrater. Stupiditeten lever i bedste velgående. Suk.
)

PTCJ skrev:Garik skrev:Døm selv. Ifølge Charlotte Hartvig bliver man stor om maven på grund af hurtige kulhydrater. Stupiditeten lever i bedste velgående. Suk.
Jeg må skuffe dig Garik. Der findes masser evidens for dette (Som netop sendt på facebook)
"Stress and the cortisol awakening response (CAR) have been independently linked to increases in abdominal fat depots"
"insulin resistance and increased visceral fat, is associated with low-normal serum free thyroxine in euthyroid prepubertal girls"
osv....

Razz skrev:Et måltid med et højt insulin index (simple kulhydrater) hæver ofte kortisol niveauet senere som så leder til det Casper har skrevet.

Jenslyn87 skrev:PTCJ skrev:Garik skrev:Døm selv. Ifølge Charlotte Hartvig bliver man stor om maven på grund af hurtige kulhydrater. Stupiditeten lever i bedste velgående. Suk.
Jeg må skuffe dig Garik. Der findes masser evidens for dette (Som netop sendt på facebook)
"Stress and the cortisol awakening response (CAR) have been independently linked to increases in abdominal fat depots"
"insulin resistance and increased visceral fat, is associated with low-normal serum free thyroxine in euthyroid prepubertal girls"
osv....
Nu er der langt fra at have en del simple kulhydrater i sin kost til de postulater, du har dér ;)
Desuden er det glykæmiske indeks jo mest af alt bare et forvirrende, abstrakt begreb, hvis man ellers spiser varieret og nogenlunde fornuftigt....
Anbefaler specielt Alan Aragons skriblerier om dette i mandens Research Review, men et lidt ældre loop på hele virakken kan ses hér: http://www.alanaragon.com/elements-chal ... index.html
Sidenhen er det kun gået samme vej...

Jenslyn87 skrev:Razz skrev:Et måltid med et højt insulin index (simple kulhydrater) hæver ofte kortisol niveauet senere som så leder til det Casper har skrevet.
... men hvis du spiser varieret og sammensat, som man vel i en eller anden udstrækning måde formode, vi gør, så er det glykæmiske indeks jo alligevel så godt som irrelevant.

a34 skrev:Hvorfor er det en skidt idé at spise hurtige kulhydrater, når man ønsker at tabe sig? Er det fordi de mætter mindre, og man derfor spiser flere af dem, eller?
.. Jeg har aldrig helt fanget det

PTCJ skrev:Jenslyn87 skrev:PTCJ skrev:Garik skrev:Døm selv. Ifølge Charlotte Hartvig bliver man stor om maven på grund af hurtige kulhydrater. Stupiditeten lever i bedste velgående. Suk.
osv....
Nu er der langt fra at have en del simple kulhydrater i sin kost til de postulater, du har dér ;)
Desuden er det glykæmiske indeks jo mest af alt bare et forvirrende, abstrakt begreb, hvis man ellers spiser varieret og nogenlunde fornuftigt....
Anbefaler specielt Alan Aragons skriblerier om dette i mandens Research Review, men et lidt ældre loop på hele virakken kan ses hér: http://www.alanaragon.com/elements-chal ... index.html
Sidenhen er det kun gået samme vej...
Jeg har overhovedet ikke nævnt GI, da jeg, som dig (Tror jeg) mener GI er overvurderet og ofte bruges forkert...
Eneste postulat jeg har er vel at der findes masser evidens for netop abdominal fedt/cortisol/insulin forhold?
/CJ

PTCJ skrev:"Stress and the cortisol awakening response (CAR) have been independently linked to increases in abdominal fat depots"

Jenslyn87 skrev:Begge citater er postulater - det betyder ikke, at der ikke findes evidens (det påstår jeg heller ikke), men de er stadig postulater. Jeg snakker kun om formuleringerne her - ikke indholdet.
Jeg gik da ud fra, du snakkede om glykæmisk indeks, siden vi snakker om 'hurtige' kulhydrater. Er det ikke hele humlen ved det udtryk?

PTCJ skrev:Jenslyn87 skrev:Begge citater er postulater - det betyder ikke, at der ikke findes evidens (det påstår jeg heller ikke), men de er stadig postulater. Jeg snakker kun om formuleringerne her - ikke indholdet.
Jeg gik da ud fra, du snakkede om glykæmisk indeks, siden vi snakker om 'hurtige' kulhydrater. Er det ikke hele humlen ved det udtryk?
Jeg kalder dem for evidens eftersom jeg kender kilden (pubmed). Sku da ik bare noget jeg påstår haha.
Jeg blander ikke GI ind i snakken, da jeg, somsagt, mener GI bliver brugt forkert. Som Razz nævner skal man tag højte for GL, GI og IL. Og specielt forholdet imellem disse.

Jenslyn87 skrev:PTCJ skrev:Jenslyn87 skrev:Begge citater er postulater - det betyder ikke, at der ikke findes evidens (det påstår jeg heller ikke), men de er stadig postulater. Jeg snakker kun om formuleringerne her - ikke indholdet.
Jeg kalder dem for evidens eftersom jeg kender kilden (pubmed). Sku da ik bare noget jeg påstår haha.
Jeg blander ikke GI ind i snakken, da jeg, somsagt, mener GI bliver brugt forkert. Som Razz nævner skal man tag højte for GL, GI og IL. Og specielt forholdet imellem disse.
... hvilket jeg godt er klar over, og hvorfor jeg skriver, at det, at jeg kalder udsagnende postulater, ikke implicit er udtryk for nogen kritik![]()
Ligegyldigt hvad er pointen jo den samme: Det er ekstremt forsimplet at snakke om regler om, at hurtige kulhydrater = mavefedt. Jo, nogle gange er det fint, at folk får den enkle, slående hovedregel, men det kan også blive FOR nuanceret!

PTCJ skrev:Jenslyn87 skrev:PTCJ skrev:Jenslyn87 skrev:Begge citater er postulater - det betyder ikke, at der ikke findes evidens (det påstår jeg heller ikke), men de er stadig postulater. Jeg snakker kun om formuleringerne her - ikke indholdet.
... hvilket jeg godt er klar over, og hvorfor jeg skriver, at det, at jeg kalder udsagnende postulater, ikke implicit er udtryk for nogen kritik![]()
Ligegyldigt hvad er pointen jo den samme: Det er ekstremt forsimplet at snakke om regler om, at hurtige kulhydrater = mavefedt. Jo, nogle gange er det fint, at folk får den enkle, slående hovedregel, men det kan også blive FOR nuanceret!
Jeg synes ikke der er nogen der gør det nuanceret. Jeg skriver blot at Garik tager fejl og at man (bb.dk) skal passe rigtig meget på med at hænge diverse andre skribenter ud! Det er dårlig stil og kræver virkelig man sætter sig ind i tingene - Det havde Garik ikke gjort jer.
Endnu et "postulat"/evidens...
"Insulin resistance is associated with overall obesity and particularly abdominal obesity."

Jenslyn87 skrev:Der er stadig et stykke vej fra at fastslå, at insulinfølsomhed - en biologisk egenskab - hænger sammen med overvægt til at sige, at hurtige kulhydrater er fy. Det tror jeg bestemt også er Gariks pointe, og i den henseende ER artiklen / udtalelsen noget sovs, fordi det er så forsimplet.

alllstar skrev:artiklen henvender sig igen til en random dansker som spiser for mange kalorier i løbet af dagen, som ofte kommer fra de forskellige ting, som i artiklen bliver specificeret i form af brød, ris, pasta og sukker generalt etc. Det er stillet lidt sort og hvidt op, men hvis man gør det hele for kompliceret gider den "alm." bolle-dansker alligevel ikke at høre efter. Så er det nemmere at sige, man skal spise mere proteinrige produkter og skære de på de hurtige kulhydrater. Set i forhold til målgruppen er den korte artiklen ikke helt ude i hampen - det er jo trods alt ikke en afklaring på uni, men mere blot en konstatering ud fra hendes arbejde.

PTCJ skrev:Jenslyn87 skrev:Der er stadig et stykke vej fra at fastslå, at insulinfølsomhed - en biologisk egenskab - hænger sammen med overvægt til at sige, at hurtige kulhydrater er fy. Det tror jeg bestemt også er Gariks pointe, og i den henseende ER artiklen / udtalelsen noget sovs, fordi det er så forsimplet.
Det er de kilder jeg har fundet frem så ikke enig med dig i....
Lad os stoppe den her. Jeg ved Garik er enig med mig og har forståelse for min mening...
Ha en god aften JensLyn - og sig endelig hej hvis du spotter mig i Scandinavia![]()

SandyFrink skrev:Charlotte har jo en legitim pointe, problemet er hun blæser størrelsen af den ud af dens rette proportioner.
Mht Alan Aragon er jeg enig i at han er så solgt ikke at være for noget at han ikke tager nok parti. Det er selvfølgelig også fordi hans approach i modsætning til fx Charles Poliquins er langt mere videnskabelig, hvor Charles i høj grad har en kommerciel fidus med at stille alskens diagnoser og sygeliggøre folk. Alan Aragon er ikke desto mindre en betragtelig kapacitet.

Razz skrev:SandyFrink skrev:Charlotte har jo en legitim pointe, problemet er hun blæser størrelsen af den ud af dens rette proportioner.
Mht Alan Aragon er jeg enig i at han er så solgt ikke at være for noget at han ikke tager nok parti. Det er selvfølgelig også fordi hans approach i modsætning til fx Charles Poliquins er langt mere videnskabelig, hvor Charles i høj grad har en kommerciel fidus med at stille alskens diagnoser og sygeliggøre folk. Alan Aragon er ikke desto mindre en betragtelig kapacitet.
Hvis du mener CP ikke er videnskabelig, så har du altså ikke undersøgt sagen. Magen til metodisk tilgang skal man lede længe efter. Ja, han er kommerciel, men det har man da ret til når man sælger et godt produkt.

Razz skrev:SandyFrink skrev:Charlotte har jo en legitim pointe, problemet er hun blæser størrelsen af den ud af dens rette proportioner.
Hvis du mener CP ikke er videnskabelig, så har du altså ikke undersøgt sagen. Magen til metodisk tilgang skal man lede længe efter. Ja, han er kommerciel, men det har man da ret til når man sælger et godt produkt.

Thomas Jagd skrev:Charles Poliquin er generelt set en ekstremt overvurderet ekspert. Han ville aldrig være nået så langt som han er, hvis det ikke var fordi det daværende Muscle Media 2000 markedsførte ham så kraftigt som de gjorde. Dermed ikke sagt, at han ikke ved en helt masse omkring træning og de dertil hørende underkategorier. Men han falder lidt i samme kasse som Pavel Tsatsouline. Hans primære dagsorden er kommercielt orienteret. Han forsøger ikke at finde den hellige gral indenfor træning. Han forsøger at sælge en pakkeløsning. Det er blandt andet derfor hans træningsanbefalinger ikke har ændret sig meget siden han skrev for Muscle Media 2000.

PTCJ skrev:Som jeg snakkede med Anders om en dag, så er tendensen at danskere/bb.dk konstant er negative omkring uddannelser og kurser. Jeg mener aldrig man skal kritisere folk for at blive klogere.
Hvor mange gange har du ikke hørt noget alla:
Fys. "De ved intet om træning"
Kiropraktor "De knækker bare folks ryg og kræver mange behandlinger"
Instruktører generelt "De ved intet om træning og har blot taget et weekendkursus"
Instruktørskolen på teknisk "Niveauet er bare lavt. De ved ingenting..."
Jeg synes det en kæmpe skam at folk konstant kritiserer uddannelser/kurser i DK. Jeg bad på daværende tidspunkt Anders om at skrive et blogindlæg om en god uddannelse. Det er aldrig sket...

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster