Bjarke Andersen skrev:Dingo skrev:Du er mere eller mindre blevet snydt for 1980 kr. I bedste fald har du fået lagt en meget dyr kostplan.
Normalt er jeg stor fan af dine indlæg herinde, især dine gif svar, men her når du godt nok et nyt bundniveau..
Det kan diskuteres om ca 2000kr er for meget, men at gentesten er spildt, mener jeg er et ignorant postulat..
Det bør nok i højere grad anses som et skud i tågen at gentests på nuværende tidspunkt kan benyttes til særligt meget. Jovist, kortlægning af genotypes, phenotypes mv. vinder frem, men man skal slet, slet ikke undervurdere at en masse firmaer ser store muligheder i at tjene penge på det her område, fordi folk jagter noget ekseptionelt.
I en normal kostplan er der ikke taget højde for de ting gentesten viser, men blot en kostplan der i bedste fald passer på et gennemsnitligt menneske, og absolut ikke den individuelle person.
Man er stadig milevidt fra at kunne bruge genetiske tests til at drage konklusioner på den enkelte. At bilde sig selv ind at man skal bruge en genetisk kortlægning for at lave en optimal kostplan er ærgeligt. Vi har kortlagt en så forsvindende lille del af det menneskelige DNA.
Minimi skrev:Kig på mit profilbillede Dingo.. ligner jeg ikke en der ved hvad han laver?
Det er en pæn form du har på dit profilbillede. Ingen tvivl om det. Men for mig lyder det som at du også havde en god form før du sendte en spytprøve ind til et DTC firma.
Jeg har taget testen for at optimere til det perfekte.. ikke for at gøre som alle andre forskriver!
Ud fra hvad du skriver, så er du blevet anbefalet at køre en low carb high protein/high fat diet, på baggrund af din "genetic mapping". Synes du virkelig at det er så meget anderledes end hvad "alle andre foreskriver"?
Der er intet specielt i den diæt du er blevet anbefalet.
Testen er nok det mest individuelle du kan ramme en kostplan der virker perfekt på en selv og ikke er udregnet på 10.000 forskellige menneskers behov.. Jeg syntes de 1980 kr. er givet godt ud.. jeg fik bekræftet meget af det jeg godt vidste, men også mange ting jeg nu vil prøve at ændre..
Testen er muligvis det bedste
gæt på individualitet som man kan ramme.
Jeg siger, som lykkestrup fint nævner, ikke at ~2000 kroner er svimlende mange penge som sådan. 2000 kroner for en mere eller mindre udokumenteret anbefaling på baggrund af en spytprøve er dog, i min verden.
Det er ikke første gang at diverse tests og hertil følgende "skræddersyede" kostråd ser dagens lys. Blodtype diæter var også lettere populære på et tidspunkt.
Det er ikke et angreb på dig. Det er helt naturligt at folk søger det perfekte, det nærmest supraoptimale. Og når et firma så melder sig på banen og fortæller at de kan give dig den information du mangler for at ultra booste dine resultater, så er man vel i sagens natur interesseret.
Minimi skrev:Men min optimale kostsammensætning ud fra mine gener overraskede mig
(Og nu snakker vi vægtab)
Jeg skal have
25 % protein
40 % kulhydrat
og hele 35 % fedt (Umættet fedt)
Jeg skal fuldstændig undgå hurtigst kulhydrat ( højt GI)
Og mættet fedt er nærmest gift for mig, men skal have RÅ mængder af det umættet for at fedt forbrænde
Igen ser jeg ikke helt hvordan det her adskiller sig fra hvad det lige nu er populært at anbefale folk der skal tabe sig. Hvilken kostvejleder har du for nyligt hørt sige "drop proteinet, spis masser af sukker og andre high GI foods og prop dig med mættet fedt, mens du holder igen med det umættede" ?
At mættet fedt er gift for dig får mig til at klukke lidt. Du kan stort set ikke undgå mættet fedt. Selv i fersk laks er der mættet fedt. Faktisk er der kun ca. 1 gram mindre mættet fedt end der er hhv. mono- og polyumættet fedt.
De færreste har særlig godt af at vælte sig i high GI foods. Det behøver man ikke en individuel gentest for at fortælle.
Ved hård vægttræning hvor jeg vil gaine muskler har de anbefalet mig at jeg stiger
35 % protein
30 % kulhydrat
35 % fedt
Det lyder nærmest som paleo inspireret kost. Mig bekendt blev man nødt til at lave paleo 2.0 fordi der var for lidt carbs i kosten til at folk kunne fungere ordentligt til en træning.
Jeg har indtil nu kun haft mellem 10-15 % fedt i min kost.. så der skal ændres til en del flere makreller og avokadoer
Det er under halvdelen af hvad den almindelige anbefaling for fedtindtag fra Sundhedsstyrelsen er. Og nu antyder du at en gentest fortæller at du er skræddersyet til at indtage omkring 30% fedt... præcis som Sundhedsstyrelsen anbefaler at alle andre også gør. Jeg håber at min pointe er tydelig.
Så hvis du nu selv tog testen.. fulgte de råd du ville få.. afprøvede dem over et år, og så udtalte dig!
Ville der være meget mere pondus i din kritik
Jeg kan ikke se hvordan mit fravær af indbetalinger til et DTC genotype firma gør min kritik mindre værd. Ej heller hvordan din gentest, der har resulteret i anbefalinger der ligner de gængse i omløb lige nu, gør at du kan afvise min kritik.
Consequently, the results of their at-home tests often include dietary advice and sales offers for “customized” dietary supplements. But the advice rarely goes beyond standard sensible dietary recommendations. The FDA and CDC say they know of no valid scientific studies showing that genetic tests can be used safely or effectively to recommend nutritional choices.http://www.consumer.ftc.gov/articles/01 ... etic-tests