/Mod
So true...

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Anker skrev:So true...

Garik skrev:Anker skrev:So true...
Tydeligt du ikke er studerende.

ProteinPtrutten skrev:Garik skrev:Anker skrev:So true...
Tydeligt at han ikke har eller kommer i nærheden af at gå på universitetet.

Monsieur skrev:ProteinPtrutten skrev:Garik skrev:Anker skrev:So true...
Jeg er, og gør, og jeg er enig.

ProteinPtrutten skrev:Garik skrev:Anker skrev:So true...

Garik skrev:At det ikke påvirker de studerendes købekraft, har jo intet med billedet at gøre. Mine indkøb finansieres ikke af SU'en (og med indkøb tænker jeg på alt det, man ikke behøver). Efter faste udgifter og mad, er der ikke flere penge i mit budget.
Så jeg forstår ikke meningen med billedet.

Anker skrev:Garik skrev:At det ikke påvirker de studerendes købekraft, har jo intet med billedet at gøre. Mine indkøb finansieres ikke af SU'en (og med indkøb tænker jeg på alt det, man ikke behøver). Efter faste udgifter og mad, er der ikke flere penge i mit budget.
Det er også tiltænkt de hjemmeboende som, i hvert fald i mine øjne, ikke behøver SU'en og bruger dem som "cafépenge", som det også er blevet diskuteret i medierne.

Prosock skrev:Så blev ungdomshuset vækket af det billede.

DGammelgaard skrev:Anker skrev:Garik skrev:At det ikke påvirker de studerendes købekraft, har jo intet med billedet at gøre. Mine indkøb finansieres ikke af SU'en (og med indkøb tænker jeg på alt det, man ikke behøver). Efter faste udgifter og mad, er der ikke flere penge i mit budget.
Det er også tiltænkt de hjemmeboende som, i hvert fald i mine øjne, ikke behøver SU'en og bruger dem som "cafépenge", som det også er blevet diskuteret i medierne.
Så bare fordi man er hjemmeboende får man i hovede og røv? Når man er fuldt 18 får forældrene ikke børnepenge mere, så skal de penge komme andetsteds fra. Når ens mor så er enlig forsøger til to, kan jeg ikke se hvorfor hun skal straffes for at lade sin 18-årige søn blive boende hjemme.

DGammelgaard skrev:Så bare fordi man er hjemmeboende får man i hovede og røv? Når man er fuldt 18 får forældrene ikke børnepenge mere, så skal de penge komme andetsteds fra. Når ens mor så er enlig forsøger til to, kan jeg ikke se hvorfor hun skal straffes for at lade sin 18-årige søn blive boende hjemme.
Som reglerne er i dag, er SU-støtten til de 18-19 årige, der er på en ungdomsuddannelse og som bor hjemme, højere end den børne- og ungeydelse, som forældrene modtager, indtil deres barn fylder 18 år og bliver berettiget til SU. Ydelsen til husstanden stiger med mindst ca. 400 kr. (før skat) om måneden. Unge med mindre velstillede forældre kan desuden få et SUtillæg på op til ca. 1.600 kr. om måneden. I de fleste tilfælde vil man imidlertid ikke opleve, at leveomkostningerne stiger væsentligt, blot fordi den unge fylder 18 år.
Med de nuværende SU-beløb til hjemmeboende vurderes det, at mange hjemmeboende modtager penge fra det offentlige, som rækker ud over, hvad der er nødvendigt, når man bor hjemme. I mange tilfælde betyder det, at studerende, der bor hjemme, kan have flere penge til rådighed end studerende, der er flyttet i egen bolig.
Regeringen foreslår, at reglerne for SU til alle hjemmeboende, der går på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, harmoniseres og ændres, så de studerende får et grundstipendium, der svarer til grundsatsen for børne- og ungeydelsen til 15-17-årige. Ud over grundstipendiet ydes et SU-tillæg til de hjemmeboende, der er afhængigt af forældrenes indkomst. Tillægget udgør samme beløb, som det tillæg, der i dag ydes til de 18-19-årige hjemmeboende i ungdomsuddannelserne, jf. nedenstående ændringer.

hvis man må blive lidt politisk, så er den su reform fuldstændig latterlig, det er alle nedskæringer så længe vi har hævet ulandsbistanden til et beløb der nu er over 16mia. vi har ikke penge til skatteyderne, ældrebyrden eller de fremtidige skatteydere, men vi har åbenbart massere penge til Afrika..

Garik skrev:Jeg er så træt af ordet "fjumreår". Hvad indebærer dette? Jeg tog et friår mellem bachelor og kandidat, hvor jeg "fjumrede" - ved at arbejde og bidrage til samfundet.
Men måske har jeg misforstået ordet; er det kun et "fjumreår", hvis man fusker sig til SU, mens man ikke studerer?

Ittams skrev:Garik skrev:Jeg er så træt af ordet "fjumreår". Hvad indebærer dette? Jeg tog et friår mellem bachelor og kandidat, hvor jeg "fjumrede" - ved at arbejde og bidrage til samfundet.
Men måske har jeg misforstået ordet; er det kun et "fjumreår", hvis man fusker sig til SU, mens man ikke studerer?
Man har ret til 6 års SU. En kandidat er nummeret til 5 år. Derfor er der nogle, som mener, at studerende tager det sidste års klip, og derved udsætter sin kandidat ét år.

DonKahle skrev:Ittams skrev:Garik skrev:Jeg er så træt af ordet "fjumreår". Hvad indebærer dette? Jeg tog et friår mellem bachelor og kandidat, hvor jeg "fjumrede" - ved at arbejde og bidrage til samfundet.
Man har ret til 6 års SU. En kandidat er nummeret til 5 år. Derfor er der nogle, som mener, at studerende tager det sidste års klip, og derved udsætter sin kandidat ét år.
Men man kan vel godt som Garik stoppe sin SU et år, arbejde også komme tilbage for at tage sin kandidat og stadig modtage SU?

Ittams skrev:DonKahle skrev:Ittams skrev:Garik skrev:Jeg er så træt af ordet "fjumreår". Hvad indebærer dette? Jeg tog et friår mellem bachelor og kandidat, hvor jeg "fjumrede" - ved at arbejde og bidrage til samfundet.
Men man kan vel godt som Garik stoppe sin SU et år, arbejde også komme tilbage for at tage sin kandidat og stadig modtage SU?
Snildt. Men det er ikke dét man kalder for "fjumreår" i SU-debatten. Diskussionen går på, at man modtager SU, på trods af at man kunne/burde blive færdig.

Ittams skrev:DonKahle skrev:Ittams skrev:Garik skrev:Jeg er så træt af ordet "fjumreår". Hvad indebærer dette? Jeg tog et friår mellem bachelor og kandidat, hvor jeg "fjumrede" - ved at arbejde og bidrage til samfundet.
Snildt. Men det er ikke dét man kalder for "fjumreår" i SU-debatten. Diskussionen går på, at man modtager SU, på trods af at man kunne/burde blive færdig.

hr_bjoern skrev:Ittams skrev:DonKahle skrev:Ittams skrev:Garik skrev:Jeg er så træt af ordet "fjumreår". Hvad indebærer dette? Jeg tog et friår mellem bachelor og kandidat, hvor jeg "fjumrede" - ved at arbejde og bidrage til samfundet.
Et fjumreår er vel når man vælger at skifte studie eller tager et år om, ikke?

CHL skrev:SU-reformen er et katalog af forslag, der er så selvfølgelige at det er skandaløst at alle hidser sig så meget op.
Sæt SU-en for hjemmeboende ned så den svarer til de børnepenge deres forældre fik før de blev 18, er perfekt, da alle dem der brokker sig over hvor dyrt det er at bo hjemme, nu bare har samme rådighedsbeløb som før de blev 18. At alle dem der ikke betaler en krone for at bo hjemme, stadig får cafepenge er latterligt, men en mere ambitiøs reform, ville trods alt have været for meget, selv for den mest blå regering længe.
At tvinge de studerende til at tage deres eksaminer(eller i hvert fald, til kun at have tre forsøg), er da helt stand. Hvorfor skal man have penge for at studere hvis man ikke lige magter at tage til eksamen?
At fjumreåret ikke er fjernet fuldstændig er jeg ked af, men at det bliver begrænset er trods alt fremskridt. Hvorfor skal man have mulighed for at få løn i 6 år for et arbejde der bør tage 5?hvis man må blive lidt politisk, så er den su reform fuldstændig latterlig, det er alle nedskæringer så længe vi har hævet ulandsbistanden til et beløb der nu er over 16mia. vi har ikke penge til skatteyderne, ældrebyrden eller de fremtidige skatteydere, men vi har åbenbart massere penge til Afrika..
At der bliver brugt penge på udviklingsbistand, kan jeg kun bifalde. Vi har da et kæmpeansvar for at hjælpe dem der reelt har problemer, og endnu værre, ikke har mulighed for at arbejde sig ud af dem, som vi har herhjemme.

Så mener jeg ikke, man bør modtage SU. Selvfølgelig skal man "studere" for at modtage SU. Man studerer ikke, når man ikke består/går til eksamen

JensL skrev:Så mener jeg ikke, man bør modtage SU. Selvfølgelig skal man "studere" for at modtage SU. Man studerer ikke, når man ikke består/går til eksamen
Man kan i nogle tilfælde godt være snedig, og vælge at udskyde en eksamen eller to af taktiske grunde, for at opnå en højere karakter![]()
Og så kan man altså sagtens studere fuld tid og alligevel dumpe en eksamen..

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster