Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69535 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1206
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1204

Følg bodybuilding.dk på

Bælte ved triples og singles?

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Hvor mange af jer bruger det? Hvilke fordele/ulemper ser I ved det?

Har selv svært ved at holde mit opspænd under 1RM i dødløft, og har studset lidt over om jeg bør købe et bælte efter at have læst om skader der forekommer ved ikke at kunne holde opspændet.

Så kom med jeres bud for og imod.

Hvis det har været oppe før, så link mig det endeligt - søgefunktionen er sgu det rene lort.
Da jeg fik leveret min nye vaskemaskine var den pakket ind i bobbelplast. Jeg pillede tapen af plasten, klippede huller i den ene ende og hængte det op som badeforhæng. Rigtig fint!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nørrebronx

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg har prøvet bælte nogle få gange til squat, men aldrig til DL.

Hvis du ikke kan holde opspændet under 1RM er det jo umiddelbart for tungt for dig, hvis du altså gerne vil træne skadesfrit. Som jeg selv fik at vide bør bælte aldrig være en løsning på dårlig teknik. Du kunne derimod lave noget mere specialiceres core-træning såsom evilwheel osv.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Nej, men nu er det ikke fordi jeg kører mange singles. Men tænker, at min bundstyrke vil stige hvis jeg evt. inddragede bælte ved singles. Synes ikke selv at min teknik er sjusket, og plejer ikke at have deciderede problemer med opspændet, så er mest af alt som en sikkerhedsforanstaltning, og så til hjælp ved tunge løft.

Men ja, core-træning er helt sikkert en løsning.
Da jeg fik leveret min nye vaskemaskine var den pakket ind i bobbelplast. Jeg pillede tapen af plasten, klippede huller i den ene ende og hængte det op som badeforhæng. Rigtig fint!
Brugeravatar

Jeg bruger bælte i perioder. Fx har jeg de sidste 5 uger kørt Gillingham i squat, der har jeg brugt bælte.
Nu har jeg så tænkt mig at køre uden bælte i noget tid.

Og selvfølgelig bruger jeg bælte hvis jeg skal lave et nyt max, sikkerhedsforanstaltning + man kan rykke flere kg. Win win :)
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Træner her: Anger Mangement

Super, tak for det - var noget i den retning jeg fiskede efter, er nemlig de samme tanker jeg har kørende :hihi:

Men tror jeg vil tage ind til købstaden og se på et.

Tak for svarene =D>
Brugeravatar

Gør dig selv den tjeneste at købe et ordentligt bælte,
fremfor noget GASP plastik lort eller lignende.

Dernæst kan du ikke nødvendigvis stille med eller uden bælte så sort/hvidt op.

Det drejer sig om at bruge bæltet rigtigt, og ikke bare lade det blive en sovepude.
Der er fx ingen grund til at bruge det på alle dine opvarmningssæt, men så kunne
man jo bruge det på sine workset, hvis det er nødvendigt, og der efterhånden
er kg nok på stangen.

At du iøv ikke kan holde stilen ved tung dødløft, bliver næppe løst
bare ved at smide et bælte på, da problemet kan skyldes så meget
andet end blot corestyrke.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Jaspar skrev:Super, tak for det - var noget i den retning jeg fiskede efter, er nemlig de samme tanker jeg har kørende :hihi:

Men tror jeg vil tage ind til købstaden og se på et.

Tak for svarene =D>

Hvis du alligevel fisker efter et bestemt svar, som er det eneste du vælger at lytte til kan jeg ikke se nogen grund til at spørge :)

Og som Hippo siger er det slet ikke sikkert at det vil hjælpe dit med at holde et ordentligt opspænd. Men prøv dig frem.
Brugeravatar

Styrkeliste

Som ejg ser det, er det vigtigt at man betragter bæltet som et redskab til at hjælpe, og ikke som erstatning for dårlig teknik. Tricket ved bæltet er, at man kan øge bugtrykket ved at presse maven ud mod det (Hvilket faktisk kan være svært for nogle at gøre, uden bælte. Mange vil helt reflektorisk spænde bedre med bare en snor eller et tynd bælte omkring maven) og ikke "bare" spænder et stramt bælte omkring maven så det fungerer som basis for stabiliteten. Det er en glidebane og både farligt og uproduktivt på sigt.

selvfølgelig bruger jeg bælte hvis jeg skal lave et nyt max, sikkerhedsforanstaltning + man kan rykke flere kg. Win win

Et bælte i sig selv er ikke et løfte om øget sikkerhed. Du kan sagtens kompensere for dårlig stil et andet sted i bevægelsen. Forøvrigt sjovt, som du ser det at maxe med flere kg i sig selv som argument for at benytte bælte...

problemet kan skyldes så meget
andet end blot corestyrke.

I det hele taget vil jeg efterhånden sige, at det er de færreste med dét problem, jeg har set, hvor man kan pege på corestyrken som synderen...
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Søren, hva' er der galt i, at hører bekræftigelse på ens egne tanker? :hihi:

Men i har skam ret, bælte kan da nemt blive en sovepude. Men som jeg tidligere har skrevet, så skal bæltet bruges på ME dage, hvor der køres virkelig mange sæt, og en hel del triples og singles i den høje ende, og sidst ender jeg, fra tid til anden, med at fejle lidt, og derfor ønsker jeg bæltet. Jeg tror som sådan ikke det er noget med teknikken, den er virkelig blevet finpudset, selvom nogle vejrtrækningsøvelser sammen med core sagtens kan passes ind - men derfor skader det jo ingen at bruge et bælte på 5 sæt ud af 15?
Brugeravatar

Med fare for at lyde som et dumt svin, forstå mig ret,
så burde du måske slet ikke bruge bæltet endnu, set
ud fra de kg du løfter i din logbog.

Det er skam ikke for at spille hellig, for jeg brugte selv bæltet i tide
og utide da jeg begyndte at træne, og mest i utide, men med et squat
på under 100 kg så burde du gøre dig selv den tjeneste simpelthen "bare"
at blive stærkere, og lære at håndtere den slags kg uden bælte, det
vil du helt sikkert få mest ud af på sigt.
Deal with it..
Brugeravatar

Styrkeliste

Er skam heller ikke squat jeg vil bruge det til, har aldrig brugt bælte der. Er udelukkende mit dødløft jeg er en anelse bange for, og det er som en sikkerhedsforanstaltning. Læste om skadesrisikoen i Strength Training Anatomy, og de lyder temmelig slemme.
Brugeravatar

Jaspar skrev:Er skam heller ikke squat jeg vil bruge det til, har aldrig brugt bælte der. Er udelukkende mit dødløft jeg er en anelse bange for, og det er som en sikkerhedsforanstaltning. Læste om skadesrisikoen i Strength Training Anatomy, og de lyder temmelig slemme.

Hvorfor ikke bare køre det med en vægt som du rent faktisk kan køre med god teknik? Så behøver du jo ikke bekymre dig om det.
Brugeravatar

Styrkeliste

StefanM skrev:Et bælte i sig selv er ikke et løfte om øget sikkerhed. Du kan sagtens kompensere for dårlig stil et andet sted i bevægelsen. Forøvrigt sjovt, som du ser det at maxe med flere kg i sig selv som argument for at benytte bælte...

Intentionen med et max er vel at rykke så mange kg muligt? Så hvorfor ikke benytte bælte?
Det kan jeg ikke se som et "sjovt" argument.

Bælte er stadig raw, så bring ikke udstyrsgejl ind i den :wink:
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Træner her: Anger Mangement

hehe kæft jeg synes folk er smarte...

Synes snildt du kan bruge bælte, er der sku ingen skade i, du kan oven i købet få lært at lave et ordenlig spænd, jeg synes ihvertfald at det var nemmere at lærer på den måde fordi man kan virkelig spænde maven godt op af bæltet.. Ellers bare vær opmærksom på om nogle af dine muskler kommer til at halte, det er minimalt hvor mange det sker for(altså at det halter så meget at det kan ses eller mærkes) når vi snakker om at bruge et bælte..
Jesper Linde
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg.

må også indrømme jeg ikke kan se skden i brug af bælte. jeg bruger det selv flittigt til diverse øvelser når coren har givet op.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

Det handler om at bygge en grundstyrke, som gør at ens krop kan håndtere de tunge kg og håndtere at faile engang imellem. Det er dumt, dumt, dumt at bruge det som en måde at smide flere kg på, bare fordi det er nemmere. Det er at tigge om problemer i længden.

Brugeravatar

Er skam heller ikke squat jeg vil bruge det til, har aldrig brugt bælte der. Er udelukkende mit dødløft jeg er en anelse bange for, og det er som en sikkerhedsforanstaltning. Læste om skadesrisikoen i Strength Training Anatomy, og de lyder temmelig slemme.

Hvad er det for nogle skader du tænker på ?

Der er jo heller ingen der forbyder dig at bruge bæltet på dine maxløft,
men synes du bør indse at bæltet ikke pr automatik forhindrer skader.

Eftersom dit problem i dødløften iøv næppe er din core, så kan du jo stadig
få en skade i din øvre ryg, glutes eller baglår hvis du "bruger" bæltet til at slæbe
nogle kg op, som ret beset er for tunge for dig.

Sådan set kan du jo os stadig fucke din lænd, bælte eller ej, for selv om
du kan skabe et større tryk med bæltet, vil det jo alligevel ikke kompensere
for dårlig teknik, læs = hvis lortet hænger i ryggen når du løfter.
Deal with it..
Brugeravatar

Styrkeliste

Herniated disc - du kan evt. slå det op. Men så vidt jeg læste mig frem til, var dette forårsaget af en dårlig holdning under squat eller dødløft - DL er her jeg bekymrer mig lidt. Men for lige at få dig til at rulle med øjnene lidt mere, så kan jeg informere dig om, at jeg har fået erhvervet mig et bælte nu :hihi:

Men for at lægge en dæmper på dig igen; det skal udelukkende bruges til singles og evt. hårde triples.

Hej hej
Brugeravatar

Jaspar skrev:Herniated disc - du kan evt. slå det op. Men så vidt jeg læste mig frem til, var dette forårsaget af en dårlig holdning under squat eller dødløft - DL er her jeg bekymrer mig lidt. Men for lige at få dig til at rulle med øjnene lidt mere, så kan jeg informere dig om, at jeg har fået erhvervet mig et bælte nu :hihi:

Men for at lægge en dæmper på dig igen; det skal udelukkende bruges til singles og evt. hårde triples.

Hej hej

Speed singles & triples @ 50-60%. Ooh yea.
One time I squatted so deep, I picked up a smartie with my ass.

logbog anno 2015
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Maribo

Træner her: Rødby Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 185.00
- Dødløft: 240.00

Jaspar skrev:Herniated disc - du kan evt. slå det op. Men så vidt jeg læste mig frem til, var dette forårsaget af en dårlig holdning under squat eller dødløft - DL er her jeg bekymrer mig lidt. Men for lige at få dig til at rulle med øjnene lidt mere, så kan jeg informere dig om, at jeg har fået erhvervet mig et bælte nu :hihi:

Hej hej

Du gør det meget mere simpelt end det i virkeligheden er. Gør dig selv en tjeneste og lær at bruge det ordentligt, i stedet for bare at smide det på for at maxe.

Brugeravatar

Hej hej

Jeg forstår ikke mennesker som dig.
Du opretter en tråd, spørger efter hjælp, og når folk rent faktisk kommer med noget reel hjælp afvise du og bliver tøsefornærmet.

Du kan sagtens dødløfte tungt uden brug af bælte, faktisk, så er det eneste et bælte gør for mig i dødløft at irritere, jeg dødløfter altid uden og holder spændet glimrende.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Bnaz skrev:Jeg forstår ikke mennesker som dig.
Du opretter en tråd, spørger efter hjælp, og når folk rent faktisk kommer med noget reel hjælp afvise du og bliver tøsefornærmet.

Synes lige det fortjener en quote
Brugeravatar

Styrkeliste

SørenDP skrev:
Bnaz skrev:Jeg forstår ikke mennesker som dig.

Synes lige det fortjener en quote

Udover at det gik lidt hurtigt, så jeg har glemt en nutidsendelse. :^o
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Flere af jer skriver, at man skal ikke lade bæltet blive en sovepude og man skal lære at bruge det ordenligt.
Hvordan bruger man det så ordenligt? Kan i komme med nogle konkrete udspil for hvordan man bør bruge sit bælte?
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

rask skrev:Flere af jer skriver, at man skal ikke lade bæltet blive en sovepude og man skal lære at bruge det ordenligt.
Hvordan bruger man det så ordenligt? Kan i komme med nogle konkrete udspil for hvordan man bør bruge sit bælte?

Lær teknikken til punkt og prikke først. Brug derefter bæltet stille og roligt som støtte i meget tunge løft - kast dog dig ikke ud i løft, som du ikke ville kunne overkomme uden bæltet, da det alene ikke afholder dig fra en skade.

Sådan burde gameplanen være.

Når man squatter og dødløfter så lidt som topicstarter gør, er der sandsynlighed for, at hans teknik heller ikke er helt på plads endnu. Når ydermere giver udtryk for manglende evne til at holde sit opspænd, er det tydeligt at høre, at et bælte bare vil øge sandsynligheden for, at han pådrager sig en skade.

Derfor burde pigebarnet der har oprettet denne tråd stoppe med at blive sur, når man fortæller hende, at hun skal lade være, og i stedet forkusere på sin teknik, smidighed og corestyrke.

Bare mine 5 cent

Flere af jer skriver, at man skal ikke lade bæltet blive en sovepude og man skal lære at bruge det ordenligt.

Synes sådan set der er flere der har givet gode bud nu, i en venlig hjælpsom tone vel at mærke.

Som jeg ser det, så var det hans, og andres, tilgang til bæltet der virkede uhensigtsmæssig.
Du kan GODT blive skadet, selv om du tager bæltet på, det må altså være det første skridt
i det mindste at indse logikken i det faktum.

Dernæst synes jeg at folk, selvfølgelig, bør gå efter at øge deres core styrke,
så de gradvist lærer at håndtere flere og flere kg uden bæltet, hvilket man i min
verden gør ved at squatte og dødløfte uden..ta da...wait for it....bæltet.

Vil jeg selv bruge det på maxløft ? Ikke nødvendigvis, jo hvis det er i gear.

Vil jeg bruge det på mine tunge workset ? ja, måske, alt efter mit program,
men som det ser ud nu, så kommer det først op af tasken omkring de 200 kg
både i backsquat og sumo, og det er kun i de 2 øvelser at jeg bruger det.

Men jeg ville aldrig bruge det af frygt for at blive skadet, og for at forsøge at
løfte nogle kg, jeg ellers slet ikke ville kunne håndtere, da man så IMO måske
opnår at få lidt extra stabilitet i coren, men hvad nytter det hvis man så bare får
skaden et andet sted, fordi der i bund og grund er for mange kg på stangen.

Og som Martin siger, så vil det heller aldrig kompensere for dårlig teknik.
Deal with it..
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg er med langt hen ad vejen, men kan du ikke godt se, at det ikke er særlig konkret :D? - "måske" og "ikke nødvendigvis"
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

som udgangspunkt synes jeg man bør træne uden bælte, men hvis man gerne vil lære at udnytte bæltet, synes jeg sagtens man kan "øve" løft med bælte, såvel tunge som lette løtft.

jeg bruger sjældent selv bælte, andet end i BOR og bent over rear lat raise, men her synes jeg virkelig bæltet kommer til sin ret, da man oftets er totalt udmattet i lænden på dage hvor disse øvelser trænes.
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

rask skrev:

Jeg er med langt hen ad vejen, men kan du ikke godt se, at det ikke er særlig konkret :D? - "måske" og "ikke nødvendigvis"

jamen selvfølgelig må det være relativt, alt efter hvad man kan løfte.
det er da pænt indlysende at man ikke kan sætte en præcis grænse på
hvornår man må eller ikke må bruge det.

Min grænse ligger som sagt nu på ca 200 kg, og før var den måske 160 kg,
og sådan er det vel bare, jeg er da sådan set ligeglad med ved hvilke kg
folk tager det på. Brian Siders bruger det sikkert først på 300 kg,
men det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget.

Det handler ikke om hvorvidt du tager det på for at lave 5x3x140 eller 5x3x200,
men om mentaliteten og formålet med at tage bæltet på.

Hvis man tager det på for at lave et hjernedødt allout max på 140 kg i dødløft,
i den tro at man så ikke kan blive skadet og at bæltet er alt afgørende for at
kunne slæbe de 140 kg op i grim rundrygget stil, SÅ har man misforstået pointen...
Deal with it..
Brugeravatar

Styrkeliste

Hold da op.

Jeg er da ikke tøsefornærmet, lavede en lille joke. Og Bnaz, ja jeg er en anelse forudindtaget, det er jeg godt klar over, men hvad er der galt i at få lidt input der taler for eller imod hvad min overbevisning siger? Intet, hvis du spørger mig.

En anden side af sagen er, at jeg ikke styrkeløfter som sådan. Mit mål er rent visuelt og ikke styrke. Ikke at det ændrer meget af sagen, men regner ikke med at løfte 300 kg. Det er lidt den samme problematik med wraps.

Men nok om det - rådene er skam taget til eftertanke, ligesom de var første gang de blev læst.
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Styrketræning

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster