Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1123
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1120

Følg bodybuilding.dk på

For højt stofskifte

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej alle..

Jeg har, via min far, arvet et enormt højt stofskifte som kort fortalt medfører, at jeg har meget svært ved at tage på i vægt. Jeg spiser varieret og prøver at undgå fedtfattigt mad - jeg indtager sågar meget fed mad, chokolade osv. Men ligemeget hjælper det...

Er der nogle tips, midler eller måder hvorpå man kan ændre på dette? - Jeg har trænet boksetræning og alm. styrketræning og konditionstræning, men jeg har ikke taget på - tvært imod..

Idéer og gode råd er mere end velkomne..

Mvh. Toke

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Dvs. du har været hos lægen og fået stillet diagnosen "forhøjet stofskifte" ?
Så skal du have medicin mod det
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan

Hej Toke

Det kan være at det for dine øre lyder lidt søgt, men hvis du ikke har fået konstateret en form for væksthæmmende sygdom og du har fulgt din normale udvikling alle årene igennem er der ikke noget der hedder "for højt stofskifte" - du spiser simpelthen bare ikke nok og længere er den desværre ikke. Det kan for mange være lidt svært at forstå i starten HVOR meget man egentlig skal indtage henover hele dagen. Personligt har jeg også et uhyggeligt højt stofskifte og jeg troede slet ikke i min vildeste fantasi på, at jeg kunne tage på, men det kunne jeg altså. Jeg skulle bare lære mig selv at æde igennem. Du vil slet ikke vide hvor mange måltider jeg spiser om dagen. Jeg holder pt. en vægt på 90 kg lige nu, men var det ikke for min træning og min appetit ville den nok ligge på 78 kg, ca.

Er du....

en af dem der har fået lægelige test på at der er noget galt med dit stofskifte?

eller

en tynd teenage dreng, der ikke kan finde ud af at spise?

Personligt var jeg det sidste indtil jeg begyndte at tælle mine kalorier. Tilhører du den første, skal du have medicin.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Rolig, drengen skal lige finde ud af at spise mad, samt meget mad :)

Jeg spiser konstant, fra min krop står op af sengen til den ligger der igen...

Perioder hvor der er press på arbejdet, eller jeg er optaget af andre ting, ryger der måske lidt mindre og wUptI så ryger vægten ned på 56 kg på ingen tid, knoglerne stikker ud og ligner f... en som sulter mig selv. Absolut ikke kønt når man er 178 høj.

Vigtigt du fokusere på at indtage mad jævnt over hele dagen, på den måde er det lettere for dig at indtage et godt måltid til både frokost samt aften...
Jeg havde selv svært ved det i starten fordi jeg undlod mellemmåltiderne, hvilket gjorde at til frokost samt aften kunne jeg faktisk ikke indtage det halve af hvad jeg kan i dag. :)

Måske du så heller ikke lige skulle vælge at dyrke konditionstræning?

SPIS MAD KNÆGT! - Masse sund mad... Mmmm :)
Humor er en dejlig ting :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 70.00

Tokie skrev: - jeg indtager sågar meget fed mad, chokolade osv.

Jeg så forleden et program hvor en fed og en tynd person skulle skifte kost.
Her spiste den tynde næsten kun fed mad + chokolade. Han fik over 2600kcals om dagen, men han var samtidig UFATTELIGT tynd og anoreksi-agtig.

Så det hjælper ikke at spise fed mad og slik, du skal have noget sundt mad - OG EN MASSE AF DET!!

Just my 2 cent.

/Brinch

Brinch skrev:

Her spiste den tynde næsten kun fed mad + chokolade. Han fik over 2600kcals om dagen, men han var samtidig UFATTELIGT tynd og anoreksi-agtig.

Så det hjælper ikke at spise fed mad og slik, du skal have noget sundt mad - OG EN MASSE AF DET!!

Just my 2 cent.

/Brinch

Det giver ikke så meget mening det du siger.
Ja selvfølgelig så han stadig meget tynd ud, han bliver jo ikke normal vægtig af at leve af slik og fed mad i 1 uge?

Og selvfølgelig bliver du fed uanset hvad du spiser, hvis du spiser for meget af det. Skal du bruge 3000 kcal om dagen, men spiser 3500 kcal om dagen KUN i salat, så vil du stadig tage på (teoretisk...)
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Du har det nok ligesom jeg havde det engang; så lige lidt selvforheligelse fra min side:

artikler/diverse/optakten-til-en-ny-tid.html
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:
Brinch skrev:

Just my 2 cent.

/Brinch

Det giver ikke så meget mening det du siger.
Ja selvfølgelig så han stadig meget tynd ud, han bliver jo ikke normal vægtig af at leve af slik og fed mad i 1 uge?

Og selvfølgelig bliver du fed uanset hvad du spiser, hvis du spiser for meget af det. Skal du bruge 3000 kcal om dagen, men spiser 3500 kcal om dagen KUN i salat, så vil du stadig tage på (teoretisk...)

Jeg syntes nu det gav fin mening, men så prøver jeg igen:

Denne mand som kun levede af chokolade, slik og fed mad havde levet sådan HELE sit liv. Selvom han fik de ovennævnte 2600kcals om dagen, eller mere, så var han stadig anoreksi-tynd.

Blev enlig også selv meget overrasket, for hvis man spiser 2600kcals om dagen UDEN at dyrke motion, så burde man have en normal vægt.
Forstår ikke teorien bag det, men ham lægen i programmet sagde at selvom man spise mange kcals, så skal det også være næring i som gør dig stor.´

Det virker ikke som logik for mig, for 2600kcals burde da indhold "næring" i form af protein/kulhydrater/fedt - men det var det som lægen sagde i programmet!

/Brinch

Da en masse mikronæringsstoffer er med til at katalysere anabolske processer i kroppen giver det meget god mening at 100% lorte mad ikke vil give den vilde vækst.

Nu så jeg ikke det pågældende afsnit, men hvis hans daglige indtag er baseret på hvad han selv siger og på at overvåge hans indtag, kan det være det giver et forkert billed da folk har en tendens til at under- eller overrapportere indtag, samt ændre madvaner når de overvåges.

Programmet hedder i øvrig Supersize vs. superskinny
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Da en masse mikronæringsstoffer er med til at katalysere anabolske processer i kroppen giver det meget god mening at 100% lorte mad ikke vil give den vilde vækst.

Nu så jeg ikke det pågældende afsnit, men hvis hans daglige indtag er baseret på hvad han selv siger og på at overvåge hans indtag, kan det være det giver et forkert billed da folk har en tendens til at under- eller overrapportere indtag, samt ændre madvaner når de overvåges.

Det var ligepræcis det lægen var indepå :).

Programmet var enlig meget underholdende at se, for jeg troede også at hvis man var tynd og spiste en masse lortemad, som han havde gjort hele sit liv, (med mange kcals) så ville man blive stor og tyk, men det gjorde denne mand bare ikke :).

Brinch skrev:
Dingo skrev:Da en masse mikronæringsstoffer er med til at katalysere anabolske processer i kroppen giver det meget god mening at 100% lorte mad ikke vil give den vilde vækst.

Det var ligepræcis det lægen var indepå :).

Programmet var enlig meget underholdende at se, for jeg troede også at hvis man var tynd og spiste en masse lortemad, som han havde gjort hele sit liv, (med mange kcals) så ville man blive stor og tyk, men det gjorde denne mand bare ikke :).

Selvfølgelig bliver man tyk, hvis man spiser en masse junk og ligger i et stort kalorieoverskud.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Præcis thomas. Pointen her er at vedkommende spiste lorte mad, men spiste lige omkring sit ligevægtsindtag og DERFOR var han tynd.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Jeg har på et tidspunkt for flere år siden set noget om stofskifte (jeg kan ikke huske kilden), men der stod at der næsten ingen foskel var på stofskiftet, med enkelte undtagelser.
Det var noget med et forsøg hvor de havde sat en vis antal personer til at spise en bestemt antal kalorier. De kraftige blev ved med at være kraftige og de tynde omvendt.
Herefter gav man dem en nøjagtig kostplan, så man var sikker på at de fik det samme at spise, og nu viste det sig at med lav kalorier tabte alle sig og med høj tog de på.
Det man konkluderede ud fra undersøgelsen var såmænd at kraftige personer troede at de spiste lidt og tynde troede at de spiste meget, selv om det ikke var tilfældet.

Jeg kender personligt et tilfælde hvor der var en meget undervægtig person der spiste meget og tit efter egen udsagn og ikke kunne tage på, Da jeg så forhørte mig om hvad han spiste i løbet af en dag, spiste han efter min mening utroligt lidt.
Han fik på det tidspunkt min kostplan og han tog på 3 måneder 15 kg på.

Der var en i et af de andre indlæg der skrev noget om tage sin kropsvægt og x med 10 og spise det antal g i kød hver dag. Hvis man gør det og får godt med kulhydrater til er jeg ret sikker på at selv de tynde tager på, og så kan vi snakke om at spise meget.

Henning aa skrev:Jeg har på et tidspunkt for flere år siden set noget om stofskifte (jeg kan ikke huske kilden), men der stod at der næsten ingen foskel var på stofskiftet, med enkelte undtagelser.
Det var noget med et forsøg hvor de havde sat en vis antal personer til at spise en bestemt antal kalorier. De kraftige blev ved med at være kraftige og de tynde omvendt.
Herefter gav man dem en nøjagtig kostplan, så man var sikker på at de fik det samme at spise, og nu viste det sig at med lav kalorier tabte alle sig og med høj tog de på.
Det man konkluderede ud fra undersøgelsen var såmænd at kraftige personer troede at de spiste lidt og tynde troede at de spiste meget, selv om det ikke var tilfældet.

Jeg kender personligt et tilfælde hvor der var en meget undervægtig person der spiste meget og tit efter egen udsagn og ikke kunne tage på, Da jeg så forhørte mig om hvad han spiste i løbet af en dag, spiste han efter min mening utroligt lidt.
Han fik på det tidspunkt min kostplan og han tog på 3 måneder 15 kg på.

Der var en i et af de andre indlæg der skrev noget om tage sin kropsvægt og x med 10 og spise det antal g i kød hver dag. Hvis man gør det og får godt med kulhydrater til er jeg ret sikker på at selv de tynde tager på, og så kan vi snakke om at spise meget.

Det var da dumt at tage så meget på så hurtigt.. Men ja man kan nemt blive fed hvis man har lyst.

Der er ingen grund til at tage mere på end de generalt anbefalede 500g om ugen. Der er jo begrænset hvor meget muskelmasse kroppen kan pakke på, og resten bliver jo bare fedt!!

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Folk lyver. Om det er med vilje er ikke til at sige, men jeg ville have mange penge hvis jeg fik en krone for hver gang jeg har hørt Tynde-Arne hævde at han "spiser helt vildt meget!", for så at afsløre ham i at spise to måltider - omend store og mættende måltider - om dagen.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Folk lyver. Om det er med vilje er ikke til at sige, men jeg ville have mange penge hvis jeg fik en krone for hver gang jeg har hørt Tynde-Arne hævde at han "spiser helt vildt meget!", for så at afsløre ham i at spise to måltider - omend store og mættende måltider - om dagen.

+1

Jeg snakkede med en på et tidspunkt om det samme og spurgte ham hvad han spiste når han var på arbejde osv. Hmm han var måske på arbejde 8-10 timer og på sådan en dag der spiste han en hel pizza (!!!). Han sagde det virkelig som om at det var meget.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Da jeg gik på efterskole, var der naturligvis en masse tynde drenge - især 2 - som hårdnakket påstod at de bare ikke kunne tage på, selvom de åd chips og drak cola osv. Jeg fortalte dem at de bare ikke spiste nok, og jeg lovede dem at hvis de spiste til måltiderne, garanterede jeg dem for at de nok skulle tage på.

Efter jul (ca. 4 måneder) havde de begge to taget 6-7kg på, pga. faste måltider og en smule vægttræning et par gange om ugen. Sværere er det altså ikke.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Tokie skrev:Hej alle..

Jeg har, via min far, arvet et enormt højt stofskifte som kort fortalt medfører, at jeg har meget svært ved at tage på i vægt. Jeg spiser varieret og prøver at undgå fedtfattigt mad - jeg indtager sågar meget fed mad, chokolade osv. Men ligemeget hjælper det...

Er der nogle tips, midler eller måder hvorpå man kan ændre på dette? - Jeg har trænet boksetræning og alm. styrketræning og konditionstræning, men jeg har ikke taget på - tvært imod..

Idéer og gode råd er mere end velkomne..

Mvh. Toke

Gå til lægen og få checket din produktion af thyreoideahormoner

Menneskets Fysiologi skrev:For stor produktion af thyroxin resulterer i forøget stofskifte, afmagring, nervøsitet og ejendommeligt udstående øjne. Denne tilstand er kendt som Basedowns (eller Graves') syge. Personen har endvidere ofte en forstørret kirtel, struma.

Det er dog en meget sjælden sygdom, så der er høj sandsynligheden for, at du bare spiser færre kalorier end du tror. Jeg ved ikke hvor gammel du er, men hvis du er i voksealderen vil du også have et større behov (pr. kg. kropsvægt) end hvis du er udvokset.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Glemte helt at tjekke for svar, efter jeg skrev indlægget.

Jeg har været til lægen - ingen grund til medicin. Som det blev nævnt i starten, er jeg helt bestemt den "tynde dreng". Jeg spiser så meget jeg kan, da jeg har hørt at man kan udvide sin mavesæk, men måske ikke ofte nok.

Jeg er begyndt at spise mellem måltiderne og har taget omkring 4 kilo på, siden jeg startede indlægget. Men jeg ved ikke hvor meget jeg kan ende med at tage på. Min bror på 18 (2 år yngre end jeg) har styrketrænet og indtaget Weight-gainer, proteinshake mm., i 1-2 år nu - men han lader ikke rigtig til at tage på.

Men som de fleste af jer skriver, skal jeg vel bare fortsætte med at spise ofte og meget - og ikke kun junk.

Et sidste spørgsmål på falderebet: Kan man styre hvor på kroppen, man tager på? Evt. med træning? Jeg får vægt omkring den nederste del af torso, men ikke på ben, arme eller andre steder. Styrketræner hver dag med håndvægte i få korte sæt, med maksimal vægt.
Et råd til hvilke maskiner eller øvelser der måtte gavne, hvis man gerne vil have det hele til at vokse på samme niveau?

Tak for de gåde råd btw :)

Nej, ligesom det er praktisk umuligt at punktforbrænde, kan du heller ikke bestemme hvor dine fedtdepoter er.

Du kan få foretaget en fedtsugning, med det resultat at du vil få flere fedtdepoter andre, måske mere, uheldige steder på kroppen.
<script></script>

Geografisk sted: Roskilde

Træner her: FitnessDK Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 11.00
- Squat: 11.00
- Dødløft: 11.00

Galleri: Vis galleri (1)

Din krop, ligesom alt andet i denne verden, adlyder thermodynamikkens love, og de dikterer at energien bevares i et system. Det betyder at den energi du spiser vil lagres som fedt/muskler/andet væv hvis du spiser mere end du forbrænder. Ingen magi, ren matematik. Vej alt hvad du spiser, skriv det ned, beregn indholdet af energi og post det her.

Hvis du vil have din krop til at vokse symmetrisk, må du træne alle muskler ligeligt. At træne armbøjninger og bicepsøvelser, vil ikke få dine ben og ryg til at vokse.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

[quote="Tokie]

Men som de fleste af jer skriver, skal jeg vel bare fortsætte med at spise ofte og meget - og ikke kun junk.

[/quote]

Det lyder ikke helt til at du har forstået budskabet helt.

At tage på, eller tabe sig, handler udelukkende om, at kende sit ligevægtsindtag og planlægge sin kost efter denne.

Du skal altså i første omgang udregne dit ligevægtsindtag, herefter vil du blive overrasket over hvor lidt du har indtaget indtil videre og have en bedre forståelse for, hvorfor du ikke tager på.
What noice annoyes an oyster most? A noicy noice annoyes an oyster most!
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 110.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online