Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner
1 nye indlæg i dag

Muskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem. Mange tror at musklen først er i en nedbrydningstilstand, som derefter går over i en opbygningstilstand. Dette er forkert – opbygning og nedbrydning af musklerne er parallelle processer, som begge kører hele tiden. I forbindelse med vægttræning stiger hastigheden af begge processer, men hvis der tilføres tilstrækkelig næring, stiger opbygningen, proteinsyntesen, mere end nedbrydningen, resulterende i en positiv nettoproteinsyntese, som altså er lig med muskelvækst. Proteinsyntesen er forhøjet stort set lige efter træning, topper efter cirka 24 timer og vender tilbage til udgangspunktet efter 48-72 timer. Meget hård træning ser ikke ud til at give anledning til stigninger, der varer længere tid. Dette ser altså ud til at antyde, at der nok ikke er grund til at vente særligt meget længere end 48-72, før den næste træning skal ”påføres”, hvis man kigger isoleret set på effekten af den enkelte træning.

incognito skrev:hvad vil du have skåret mere ud? Jeg ar forsøgt at beskrive det i teksten i artiklen, men hvis det er uklart, må du hjælpe mig lidt med hvad det er der er uklart (det er jo ikke uklart for mig)

Ahrendsen skrev:incognito skrev:hvad vil du have skåret mere ud? Jeg ar forsøgt at beskrive det i teksten i artiklen, men hvis det er uklart, må du hjælpe mig lidt med hvad det er der er uklart (det er jo ikke uklart for mig)
Ligesom du skriver i artiklen at der var mange der troede at man først var i en nedbrydningsfase og derefter gik i overbygningsfasen, det troede jeg også. Men hvor kommer fremgangen/opbygningen af muskelmassen henne.. Jeg er nok lidt dum, men jeg har nu læst dette stykke igennem flere gang men jeg forstår det stadig ikke. Kan man/du inkludere superkompensations-modellen i det?

Spændende læsning og en god artikel til folk, der søger en måde at konstruere et program på.

Muskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem. Mange tror at musklen først er i en nedbrydningstilstand, som derefter går over i en opbygningstilstand. Dette er forkert – opbygning og nedbrydning af musklerne er parallelle processer, som begge kører hele tiden. I forbindelse med vægttræning stiger hastigheden af begge processer, men hvis der tilføres tilstrækkelig næring, stiger opbygningen, proteinsyntesen, mere end nedbrydningen, resulterende i en positiv nettoproteinsyntese, som altså er lig med muskelvækst. Proteinsyntesen er forhøjet stort set lige efter træning, topper efter cirka 24 timer og vender tilbage til udgangspunktet efter 48-72 timer. Meget hård træning ser ikke ud til at give anledning til stigninger, der varer længere tid. Dette ser altså ud til at antyde, at der nok ikke er grund til at vente særligt meget længere end 48-72, før den næste træning skal ”påføres”, hvis man kigger isoleret set på effekten af den enkelte træning.

Muskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem.

Ahrendsen skrev:incognito skrev:hvad vil du have skåret mere ud? Jeg ar forsøgt at beskrive det i teksten i artiklen, men hvis det er uklart, må du hjælpe mig lidt med hvad det er der er uklart (det er jo ikke uklart for mig)
Ligesom du skriver i artiklen at der var mange der troede at man først var i en nedbrydningsfase og derefter gik i overbygningsfasen, det troede jeg også. Men hvor kommer fremgangen/opbygningen af muskelmassen henne.. Jeg er nok lidt dum, men jeg har nu læst dette stykke igennem flere gang men jeg forstår det stadig ikke. Kan man/du inkludere superkompensations-modellen i det?

GainX skrev:Et lille spørgsmål til nedenståendeMuskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem.
Hvordan responderer en given muskelgruppe så på hvis den bliver trænet igen indenfor ovenstående tidsperiode? Måske ikke direkte, men mere eller mindre indirekte. Stopper væksten eller hvordan?

incognito skrev:GainX skrev:Et lille spørgsmål til nedenståendeMuskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem.
Hvordan responderer en given muskelgruppe så på hvis den bliver trænet igen indenfor ovenstående tidsperiode? Måske ikke direkte, men mere eller mindre indirekte. Stopper væksten eller hvordan?
det er egentlig et godt spørgsmål, men der er så vidt vides ingen grund til at forvente at det skulle påvirkes muskelvæksten negativt... Vægtløfterne har ofte en virkeligt høj frekvens på benøvelser i forskellige varianter og mange af dem har jo ben der er BB'ere værdige.

GainX skrev:incognito skrev:GainX skrev:Et lille spørgsmål til nedenståendeMuskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem.
det er egentlig et godt spørgsmål, men der er så vidt vides ingen grund til at forvente at det skulle påvirkes muskelvæksten negativt... Vægtløfterne har ofte en virkeligt høj frekvens på benøvelser i forskellige varianter og mange af dem har jo ben der er BB'ere værdige.
Så principielt kunne man gå så vidt at sige restitution er overvurderet? Hvis man blot fokuser på selve musklens vækst, og ikke ser på den mulige reducerede volumen i følgende pas af samme muskelgruppe uden den "fornødne" hvile?

incognito skrev:
mjaa. altså ideen om at restitution kun er noget der sker hvis man slet ikke laver noget er ihvertfald overvurderet. Iøvrigt må man sige at specielt med højfrekvent træning kan man vænne sig til nogle helt uhyrlige træningsmængder...

jeg vil mene at der går cirka en halv time til en time før man kan måle at der lander ting ude i musklerne.Hr Larsen skrev:Muskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem. Mange tror at musklen først er i en nedbrydningstilstand, som derefter går over i en opbygningstilstand. Dette er forkert – opbygning og nedbrydning af musklerne er parallelle processer, som begge kører hele tiden. I forbindelse med vægttræning stiger hastigheden af begge processer, men hvis der tilføres tilstrækkelig næring, stiger opbygningen, proteinsyntesen, mere end nedbrydningen, resulterende i en positiv nettoproteinsyntese, som altså er lig med muskelvækst. Proteinsyntesen er forhøjet stort set lige efter træning, topper efter cirka 24 timer og vender tilbage til udgangspunktet efter 48-72 timer. Meget hård træning ser ikke ud til at give anledning til stigninger, der varer længere tid. Dette ser altså ud til at antyde, at der nok ikke er grund til at vente særligt meget længere end 48-72, før den næste træning skal ”påføres”, hvis man kigger isoleret set på effekten af den enkelte træning.
Er det så en god ide, at drikke en shake mens man træner?
Hvor lang tid går der egentlig fra, at man indtager protein og carbs til at det optages i kroppen?

incognito skrev:jeg vil mene at der går cirka en halv time til en time før man kan måle at der lander ting ude i musklerne.Hr Larsen skrev:Muskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem. Mange tror at musklen først er i en nedbrydningstilstand, som derefter går over i en opbygningstilstand. Dette er forkert – opbygning og nedbrydning af musklerne er parallelle processer, som begge kører hele tiden. I forbindelse med vægttræning stiger hastigheden af begge processer, men hvis der tilføres tilstrækkelig næring, stiger opbygningen, proteinsyntesen, mere end nedbrydningen, resulterende i en positiv nettoproteinsyntese, som altså er lig med muskelvækst. Proteinsyntesen er forhøjet stort set lige efter træning, topper efter cirka 24 timer og vender tilbage til udgangspunktet efter 48-72 timer. Meget hård træning ser ikke ud til at give anledning til stigninger, der varer længere tid. Dette ser altså ud til at antyde, at der nok ikke er grund til at vente særligt meget længere end 48-72, før den næste træning skal ”påføres”, hvis man kigger isoleret set på effekten af den enkelte træning.
Hvor lang tid går der egentlig fra, at man indtager protein og carbs til at det optages i kroppen?
Jeg vil ikke forholde mig til om det lige skal være en shake, men det er en god ide at hav fornuftigt blodsukker og niveauer af aminosyrer i blodet fra træningsstart til et ar timer efter træning.

GainX skrev:incognito skrev:jeg vil mene at der går cirka en halv time til en time før man kan måle at der lander ting ude i musklerne.Hr Larsen skrev:Muskler vokser kun i 48-72 timer efter man har trænet dem. Mange tror at musklen først er i en nedbrydningstilstand, som derefter går over i en opbygningstilstand. Dette er forkert – opbygning og nedbrydning af musklerne er parallelle processer, som begge kører hele tiden. I forbindelse med vægttræning stiger hastigheden af begge processer, men hvis der tilføres tilstrækkelig næring, stiger opbygningen, proteinsyntesen, mere end nedbrydningen, resulterende i en positiv nettoproteinsyntese, som altså er lig med muskelvækst. Proteinsyntesen er forhøjet stort set lige efter træning, topper efter cirka 24 timer og vender tilbage til udgangspunktet efter 48-72 timer. Meget hård træning ser ikke ud til at give anledning til stigninger, der varer længere tid. Dette ser altså ud til at antyde, at der nok ikke er grund til at vente særligt meget længere end 48-72, før den næste træning skal ”påføres”, hvis man kigger isoleret set på effekten af den enkelte træning.
Jeg vil ikke forholde mig til om det lige skal være en shake, men det er en god ide at hav fornuftigt blodsukker og niveauer af aminosyrer i blodet fra træningsstart til et ar timer efter træning.
Så det vil egentlig være essentielt at have styr på sit blodsukker og indtage lidt aminosyrer/protein lidt før en træning? Og er der evt. nogle tegn på lavt blodsukker udover træthed? Så det er muligt selv at vurdere og evt. regulere, uden at skulle sidde og måle det

Herakle skrev:Sådan som jeg forstår det, så vokser musklen fra det sekund den bliver belastet. Og det bliver den ved med indtil 48-72 timer efter belastningen er fjernet. Grunden til at man så ikke bare står 24/7 med belastning på musklen er den nedadgående Performance og fatigue kurve. Altså musklen bliver trær og udmattet.
Er det rigtigt forstået at man så med positive resultater til følge kan træne musklen igen når Performance kurven igen er normaliseret, og fitness effekten er på sit højeste. Det vil give en lille smule build up i fatigue og en stor fremgang i fitness effekt. Man skal selvfølgelig restituerer men måske ikke så ofte og meget som tidligere antaget? er jeg på rette spor her?

incognito skrev:fitness fatigue modellen handler ligesom superkompensations modellen om performance, altså hvordan f.eks. styrken opfører sig efter et træningspas, eller en træningsfase/blok. Ingen af dem har dog noget med hypertrofi i musklen at gøre, men de omhandler hvordan trætheden opfører sig. Når man har haft et hårdt træningspas eller en hård træningsperiode, vil man have nedsat styrke i en periode og efter noget tid vil styrken rebounde og skyde op igen. Denne udvikling har bare ikke noget med musklens vækst at gøre, men om nogle neuromotoriske forhold og DERFOR giver det ikke særligt meget mening at bruge disse modeller til at sige noget om hvordan muskler vokser.
Man kan ret præcist måle proteinsyntesen eller nettoproteinindbygningen i musklerne og lidt mindre præcist proteinnedbrydningen. Mange studier dokumenterer at der løbende kører både proteinsyntese og nedbrydning, og at udviklingen efter et styrketræningspas er karakteriseret ved at både syntese og nedbrydning stiger, som regel stiger syntesen dog mest, førende til muskelvækst..

Martin88 skrev:incognito skrev:fitness fatigue modellen handler ligesom superkompensations modellen om performance, altså hvordan f.eks. styrken opfører sig efter et træningspas, eller en træningsfase/blok. Ingen af dem har dog noget med hypertrofi i musklen at gøre, men de omhandler hvordan trætheden opfører sig. Når man har haft et hårdt træningspas eller en hård træningsperiode, vil man have nedsat styrke i en periode og efter noget tid vil styrken rebounde og skyde op igen. Denne udvikling har bare ikke noget med musklens vækst at gøre, men om nogle neuromotoriske forhold og DERFOR giver det ikke særligt meget mening at bruge disse modeller til at sige noget om hvordan muskler vokser.
Man kan ret præcist måle proteinsyntesen eller nettoproteinindbygningen i musklerne og lidt mindre præcist proteinnedbrydningen. Mange studier dokumenterer at der løbende kører både proteinsyntese og nedbrydning, og at udviklingen efter et styrketræningspas er karakteriseret ved at både syntese og nedbrydning stiger, som regel stiger syntesen dog mest, førende til muskelvækst..
Hvilke primære faktorer udover næringen er afgørende for om nettosyntesen er positiv eller negativ? Her tænkes på hormonbalancer m.v.?
Og vil man i teorien kunne bevirke en positiv nettosyntese i et generelt energiunderskud? Det evige spørgsmål, I know, og forventer ikke andet end et nej, men tanken er interessant.
juddybende: Hvis man forestiller sig, at der er andre faktorer der er med til at trække nettosyntesen i positiv retning, mens næringen måske er begrænset til et lavt energi underskud, vil man så kunne opleve en positiv nettosyntese?

incognito skrev:træningsstimulus, hormonbalancer, tilgængelighed af næringsstoffer er ihvertfald langt de vigtigste kontrollanter i denne sammenhæng
Man kan sagtens gro muskler i energiunderskud, hvis ens udgangspunkt er tilstrækkeligt dårligt, ens træningsstimulus er tilstrækkeligt godt, og ens hormonbalance er tilstrækkeligt god.
Det er ikke noget man som relativt trænet ung mand der i forvejen træner og spiser fornuftigt skal regne med er noget man kan gøre. Men hvad forskel gør det i virkeligheden også om man kan gøre begge dele samtidig eller om man har en uge i overskud og en uge i underskud?

Martin88 skrev:incognito skrev:træningsstimulus, hormonbalancer, tilgængelighed af næringsstoffer er ihvertfald langt de vigtigste kontrollanter i denne sammenhæng
Man kan sagtens gro muskler i energiunderskud, hvis ens udgangspunkt er tilstrækkeligt dårligt, ens træningsstimulus er tilstrækkeligt godt, og ens hormonbalance er tilstrækkeligt god.
Det er ikke noget man som relativt trænet ung mand der i forvejen træner og spiser fornuftigt skal regne med er noget man kan gøre. Men hvad forskel gør det i virkeligheden også om man kan gøre begge dele samtidig eller om man har en uge i overskud og en uge i underskud?
Interessant.. Og nej, det er nok ikke meget man får ud af at beskæftige sig med at gå efter at vokse i en decideret cutteperiode.. Hvad skal man studere, hvis man skal have indsigt i alt det der?

k1nk skrev:"Proteinsyntesen er forhøjet stort set lige efter træning, topper efter cirka 24 timer og vender tilbage til udgangspunktet efter 48-72 timer. Meget hård træning ser ikke ud til at give anledning til stigninger, der varer længere tid. Dette ser altså ud til at antyde, at der nok ikke er grund til at vente særligt meget længere end 48-72, før den næste træning skal ”påføres”, hvis man kigger isoleret set på effekten af den enkelte træning."
Som jeg umildbart forstår dette, vil det sige at man "optimalt" set burde træne fullbody f.eks. mandag morgen, onsdag eftermiddag, fredag morgen.. osv, er det korrekt?
Ser man på split programmer burde et to split i følge artiklen vel egentlig være det bedste, hvor man træner bryst-skulder-triceps på dag1, ryg, ben, biceps dag2, dag3 fri også forfra? - også evt. skifte mellem høj/lav volumen, så dag1 er høj, dag2 lav, og omvendt for splitte de to sidste dag.

incognito skrev:hvis man vil have besvaret den slags spørgsmåk skal man nok kigge på de metaanalyser der er lavet hvor man undersøger effekten af forskellige træningsfrekvenser og de ser jo ud til at være rimeligt enige om at en (lokal) træningsfrekvens på 3 gange/uge sandsynligvis er at foretrække for utrænede, mens mere trænede skal ned på 2. Derudover er der ting der tyder på at mindre øvelser nok fungererer bedre med en lidt højere frekvens og meget "store" øvelser (læs: dødløft og power squat) måske skal være med en lidt lavere frekvens. disse studier er for det meste lavet med rimeligt ensartede træninger og der er ikke lavet forskning på hvordan en "let" træning vægtes i forhold til en tung i denne sammenhæng...

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster