Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65820 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049611 indlæg i 100423 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1039
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1038

Følg bodybuilding.dk på

Excel projekt til træningsplanlægning

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Jeg har længe savnet er ordentligt program til at designe mine træningsprogrammer i. Især fordi det er noget jeg fremover kommer til at tjene penge på, med min uddannelse på Aalborg sportshøjskole som Elitetræner indenfor fysisk træning og styrketræning. Jeg har derfor selv siddet og rodet med Excel og er indtil videre kommet rigtig langt. Målet er designe et program som kan analysere de programmer man laver uge efter uge. Ikke bare på ugebasis, men årsbasis. På den måde vil man have mulighed for at kunne analysere sine egne og ikke mindst ens klienters programmer ned til mindste detalje. F.eks. hvis atleten ikke peakede ordenligt til nuværende stævne, men ramte formen perfekt i foregående stævne – så vil man have mulighed for at gå tilbage og se hvad man gjorde anderledes i ens planlægning og opbygning af program. Dette er selvfølgelig et program for den mere avancerede træner/atlet som ønsker optimere sin træning, ved at holde øje med de fleste aspekter af ens træningsplanlægning.

Jeg mangler nogle inputs til hvad programmet ellers kan indeholde og om det måske vil være noget folk er villig til at betale en let sum af penge for?
Så smid nogle idéer på bordet! ?

Det er som sagt i excel programmet er opbygget i. Der vil være en fane hvori man kan have sit eget øvelsebibliotek. Her vil man kunne tilføje et ubegrænset antal øvelser, hvor man udfor hver øvelse skriver den primære muskelgruppe den rammer og hvilken gruppe man ønsker øvelsen i (1,2 eller 3. Hvor gruppe 1 er store øvelser, 2 er hjælpe øvelser og 3 er skadesforebyggende eller core øvelser).

Den næste fane vil så være den man laver sit program i. Her vil man kunne trykke på en dropbox og så kommer hele øvelsesbiblioteket frem. Man kan selvfølgelig også bare vælge at skrive øvelsen som den er kodet ind i øvelsesbiblioteket. Herefter indtastes rep, sæt, intensitet og pause til hver øvelse.

Når man så har lavet sit program færdigt alt efter hvor mange pas man nu har, vil programmet automatisk beregne følgende:
- Antal løft på gruppe
- Relativ intensitet pr gruppe
- % fordeling på grupper
- Antal løft pr muskelgruppe
- Relativ intensitet pr muskelgruppe
- % fordeling på muskelgrupperne
- Tælle øvelser på muskelgruppe
- Antal løft i alt
- Relativ intensitet samlet
- Varighed af hvert pas
- Træningstid i alt for hele ugen
- Man ville kunne beregne en ekstra tidsfaktor ind såsom udstyr til styrkeløft eller bare længere pauser imellem øvelser.
- Automatisk lave grafer over de fleste af disse ting således man har en visuel oversigt
- Dataene vil selvfølgelig også være synlig for alle disse udregninger.

Alle disse data vil man så have mulighed for at kopiere over i en anden fane, hvor der er gjort 52 indtastninger klar. Dvs. man kan gemme hver enkelt uge i op til 1 år og alle dets data. Her vil dokumentet automatisk laver grafer over alle data, for hele året. Altså f.eks. vil man kunne se volumen i bryst vist i et søjlediagram, hvor alle ugerne står langs x-aksen og løft op af y-aksen. Dette vil den gøre for alle muskelgrupper, for alle intensiteter og for alle grupper. Alle de grafer man får på ugebasis for den enkelte ting for man også på årsbasis så man kan gå ind og se hvordan svingerne har været fordelt udover hele året.

Har sikkert glemt at nævne én eller flere ting, men i skal også bare lige have et overblik over hvad programmet kan.

Nogen tilføjelser? ?


Minifisker.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Så programmet er kun brugbart hvis man har 100 % styr på sine pauser imellem sæt?
lasseschulznielsen @ instagram
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2008
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 10. jul 2007, 10:11
Geografisk sted: Aalborg
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ideen lyder god, men det bliver meget abstrakt, når der er så mange variable. Jeg tror det vil være nemmere at give feedback, hvis du kan vise et par screenshots eller en form for throwaway Prototype med workflowet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 18. sep 2007, 21:14
Geografisk sted: 2500
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



schulz skrev:Så programmet er kun brugbart hvis man har 100 % styr på sine pauser imellem sæt?


Nej nej, den beregner jo bare ca varigheden af hvert pas, så når man planlægger ens program til sig selv eller evt en klient, så har man en idé om hvor lang tid passet nogenlunde tager og man kan selvfølgelig planlægge ens træning hvis man ved man kun har en time. Det er svært at gøre det helt præcist, da man jo ofte lige snakker lige imellem sæt osv. Det skal også bare være en cirka indikator.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Equus skrev:Ideen lyder god, men det bliver meget abstrakt, når der er så mange variable. Jeg tror det vil være nemmere at give feedback, hvis du kan vise et par screenshots eller en form for throwaway Prototype med workflowet.

Kan lige prøve at fikse et screenshot senere. Men det burde være meget simpelt, det eneste indtasninger er jo egentligt øvelse, sæt, rep, intensitet og pause og så regner den selv automatisk alt ud. Man behøver naturligvis ikke alle disse indtasninger hvis man ikke ønsker oversigt over nogle af disse data.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Din lære (Kim Lynge) har et program, mener det hedder Herkules du kan bruge, det er dog lidt gammelt ellers Visual Coaching Pro som jeg mener I har licens på, på skolen.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. jan 2010, 11:48
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



zoolander skrev:Din lære (Kim Lynge) har et program, mener det hedder Herkules du kan bruge, det er dog lidt gammelt ellers Visual Coaching Pro som jeg mener I har licens på, på skolen.

Herkules kan ikke erhverves mere, har skam spurgt ham :) Så derfor mangler der et nyt program. VCP beregner ikke alle disse data på årsbasis, således man kan analysere sin programmer. I hvert fald ikke i samme nøjagtige grad.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Du må også lige huske på at excel ikke er særligt godt til rigtigt store sæt af data, især ikke hvis der er mange udregninger samtidigt (og det gør der jo især hvis du har mange tilfælde af at en formel skal se bort fra en celle der er tom).

Du må hellere skrive det i C :D
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Smeden skrev:Du må også lige huske på at excel ikke er særligt godt til rigtigt store sæt af data, især ikke hvis der er mange udregninger samtidigt (og det gør der jo især hvis du har mange tilfælde af at en formel skal se bort fra en celle der er tom).

Du må hellere skrive det i C :D


Kan ikke finde ud af at programmere på den måde, desværre. Det må være et fremtidigt projekt :D

Der er faktisk ikke så mange af de celler, da den kun beregner data hvis der står noget i dem. Så indtil videre kører det uden problemer og forsinkelser.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



C er noget frygteligt noget. Gør det i Java hvis du endelig skal.

Hvis det virker i excel er det jo helt fint, jeg forestiller mig bare at den akkumulerede data begynder at fylde en del efterhånden, men det kan være mig, der overvurderer det. Jeg havde bare selv et lignende ark som jeg havde fyldt med så indviklede formler og konditionelle betingelser jeg overhovedet kunne, og det begyndte at hakke en hel del ret hurtigt.

Generelt syntes jeg ideen er fin.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Smeden skrev:C er noget frygteligt noget. Gør det i Java hvis du endelig skal.

Hvis det virker i excel er det jo helt fint, jeg forestiller mig bare at den akkumulerede data begynder at fylde en del efterhånden, men det kan være mig, der overvurderer det. Jeg havde bare selv et lignende ark som jeg havde fyldt med så indviklede formler og konditionelle betingelser jeg overhovedet kunne, og det begyndte at hakke en hel del ret hurtigt.

Generelt syntes jeg ideen er fin.


Ja kan godt se din pointe, men som det er nu, har jeg indtastet en masse forskellige tal fordelt ud på de 52 uger, og der er intet problem indtil videre. Jeg må være heldig :)

Tak :)
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



En funktion som kan tracke og gemme PR's i givne øvelse inden for den specifikke rep-range.

Det ville også være fedt, hvis du kunne integrerer forskellige metoder rest-pause, dropset, supersæt osv. eller cyklusser f.eks Sheiko Beginners 2, liniær progressen med en stigning på x antal procent over en periode på f.eks. 6 uger.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 32988
Tilmeldt: 4. jan 2007, 12:13
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det skal være mulig have lave en lukket fil til sin atlet, hvor han kun kan skrive kommentars til de givne sæts. Når atleten er færdig med programmet, så skal filen sendes tilbage til træner og integreres i trænerens hovedprogram.

Gav det mening? :)
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 32988
Tilmeldt: 4. jan 2007, 12:13
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Smeden skrev:C er noget frygteligt noget. Gør det i Java hvis du endelig skal.

Hvis det virker i excel er det jo helt fint, jeg forestiller mig bare at den akkumulerede data begynder at fylde en del efterhånden, men det kan være mig, der overvurderer det. Jeg havde bare selv et lignende ark som jeg havde fyldt med så indviklede formler og konditionelle betingelser jeg overhovedet kunne, og det begyndte at hakke en hel del ret hurtigt.

Generelt syntes jeg ideen er fin.


Blacksmith, kan du java?

Jeg er har taget et aftenskolefag (Softwarekonstruktion - Akedemiuddannelse i IT), hvor sproget er java og jeg er ved at lave eksamensopgave; et program til et bbiliotek,
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 615
Tilmeldt: 24. feb 2009, 20:49
Geografisk sted: Silkeborg
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Bay skrev:En funktion som kan tracke og gemme PR's i givne øvelse inden for den specifikke rep-range.

Det ville også være fedt, hvis du kunne integrerer forskellige metoder rest-pause, dropset, supersæt osv. eller cyklusser f.eks Sheiko Beginners 2, liniær progressen med en stigning på x antal procent over en periode på f.eks. 6 uger.


Angående PR's, så tror jeg selv man burde skrive det ned i øvelsesbibloteket, så kan jeg bare lave en kolonne der hedder 8RM, 5RM, 3RM, 2RM og 1RM og så kan man altid gå derind og se og ændrer dem. Problemet med excel er at man ikke kan gemme hvert uge ugeprogram man laver, for så ender man bare op med sindsyg mange filer til sidst. Så meningen er at den skal gemme bestemte data fra hver ugeprogram.

Man kunne sagtens lave et ark hvori man kan skrive ens max ind i en given øvelse og så laver den en liniær progression over et vist antal uger, så skal man bare selv indtaste de kg/procenter i det ark man laver programmet i.

Har netop lige tilføjet nogle flere funktioner:
- Muligheden for at indtaste ens max i en given øvelse i øvelsesbiblioteket.
- Når max er indtastet til en øvelse, vil programmet automatisk regne de kg ud du skal kører med når du angiver hvilken intennsitet han skal arbejde med i den givne øvelse.
- I denne sammenhæng vil den beregne forskellen mellem de planlagte kg og de rent faktik trænede kg, når atleten melder tilbage hvilke kg han trænede med i den pågældende øvelse.
- Og til styrkeløftere har jeg i stedet for at vælge muskelgruppe til squat, bænk og dødløft, gjort at man kan vælge "compound" i stedet og så kan man i blokken ved siden vælge om det er squat raw, squat udstyr, bænk raw, bænk udstyr osv. Så man får mere specifikke tal på netop disse tre øvelser, da det jo hovedsageligt er dem man ønsker at analysere mest. Programmet vil selvfølgelig her lave grafter for hele året på disse tre øvelser, både for løft, RI og nok også forskellen imellem det planlagte og det trænede.

Fik lige en idé imens jeg skrev dette. Ligesom man i krop og kost kan gemme sine kropsmål og så laver den en liste over disse målinger i rækkefølgen dato, så kan jeg gøre dette for PR's. Sådan at man indtaster dato, øvelse og PR og så gemmer den disse tal i en liste for sig selv.

Jeg ved dog ikke lige hvordan du vil have jeg skal integrere drop-set, rest-pause, supersæt og sådan? Man kan jo bare skrive øvelserne ind og så i skrive en lille tekst udfor at den skal være supersæt med øvelsen som står under. Eller havde du en anden idé måske?

Bay skrev:Det skal være mulig have lave en lukket fil til sin atlet, hvor han kun kan skrive kommentars til de givne sæts. Når atleten er færdig med programmet, så skal filen sendes tilbage til træner og integreres i trænerens hovedprogram.

Gav det mening? :)


Yes det gav mening, har lige nævnt det ovenfor, at der vil være mulighed for at atleten kan indtaste de kg han/hun trænede med og så bliver de tal sammenlignet med de planlagte.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Kan du ikke prøve at lave et screenshot af et par fiktive dage, så man kan se programmet?
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 32988
Tilmeldt: 4. jan 2007, 12:13
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Bay skrev:Kan du ikke prøve at lave et screenshot af et par fiktive dage, så man kan se programmet?


Jo, kan jeg lige gøre en dag. Det er bare mega rodet lige nu, må lige prøve at rydde lidt op i det og så tage et par billeder :)
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rodet, og uden design, håber det går. Så har i et indblik i hvad det kan.

Screenshot 1.jpg
Billedet viser der hvor man laver sine programmer. De data som programmer laver, står i boksene til højre.

Screenshot 2.jpg
Resten af de data programmer laver samt nogle grafer som hele tiden opdateres imens man laver sit ugeprogram så man lige kan danne sig et overblik over det hele. Flere grafer længere nede. Såsom løft pr muskelgruppe osv.

Screenshot 3.jpg
Øvelsesbiblioteket hvor man indtaster sine øvelser, sætter det i en gruppe og vælger primær muskelgruppe. Evt kan man også vælge om det er raw eller i udstyr, samt evt ens max.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Screenshot 4.jpg
Alle de gemte data kopieres over i et andet ark hvor der er gjort klar til 52 uger, og her vil der automatisk blive lavet grafer over alt, så man har en oversigt for alt ud på 1 år.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lithium skrev:Ser godt ud Fisker - det er lige hvad jeg altid har ønsket mig :D

Det er jeg glad for at hører :) Nogen inputs, så kom med dem, så de kan komme med i programmet.
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 11. jul 2007, 20:57
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster