Kld. SDH - LINK: http://www.tmuscle.com/article/most_rec ... ypertrophy
.jpg)
(Stripped Down Hypertrophy)
Jeg trænede SDH over en træningsperiode på 3 uger, som programmet forskriver, med 5 fullbody træningspas om ugen. Jeg valgte ikke nogle faste off-dage, da det ikke kunne lade sig gøre med min arbejdsrythme, men fik næsten gennemført alle 15 træningspas på de 3 uger – missede én træning.
Jeg valgte følgende øvelser til programmet:
Dag 1:
Gruppe 1 (5x5):
Bænkpres
BB rows
Dødløft
Gruppe 2 (4x10)
Pullups
Military Presses
Leg Extensions
Dag 2:
Gruppe 1 (5x5):
Military Presses
Pullups (overhåndsgreb)
Squat
Gruppe 2 (4x10):
Bænkpres
BB rows
DB Swing
Jeg lavede dog visse udskiftninger i løbet af programmet, fra dag til dag, så som BB Rows til Yates rows, Military Presses til Dips og Pull-up til Chin-up.
Jeg valgte efter den første uge, at tage DB Swing ud af programmet, for at give min lænd en pause, da lænden blev ret så stresset, da både rows, DL og squat rammer lænden en hel del. Desuden valgte jeg også at træne alle sættene som supersæt, hvilket også nedsatte træningstiden yderligere.
Dette er anden gang jeg stifter bekendtskab med programmer og det er nu min erfaring, at det heller ikke er sidste gang. Det er somsagt 5 fullbody træningspas i ugen, men det er hurtigt overstået. Jeg holdt mine træningspas på omkring 60 min., selvom programforfatteren forskrev ca. 40 min. – men så skal der satme også arbejde igennem og du kan ikke træne særlig tungt. Hertil er det vigtigt at sige, at man formentlig ikke går ud og lave en masse nye PR i øvelserne, da man som regl er lidt mærket dagen derpå, med DOMS hist og her (det er jo et 5-dags Fullbodyprogram).
Jeg startede på programmet efter en skadesperiode på ca. 4-5 måneder med et dårlig venstre skulderled. Jeg havde tabt lidt masse og programmets formål var derfor at smide lidt masse på igen, hvilket også skete - en vægtforøgelse på de 3 uger var +2,5 kg. Specielt ved bryst, skulder og rygbøfferne sås der en synlig forskel efter programmet – kæresten var vidne og påtalte det selvfølgelig positivt. Efter skadesperioden var jeg faldet meget i styrke, men nåede op på mit gamle niveau i dødløft og bænkunder programmet.
Det var ikke et problem for mig at ramme centeret de 5 gange i ugen, men programmet er hårdt, og det tærer på alle reserverne, så man skal træne programmet i en periode, hvor der er rig mulighed for at få massere af søvn – det kommer helt af sig selv. En ferieperiode ville være helt perfekt til formålet. Desuden har både mit eget søvnniveau og sult være næsten umættelig i perioden. Sover normalt en 7 time i døgnet, men fandt hurtigt ud af, at dette var ALT for lidt – skulle som MINIMUM have 8-9 timer. Hvis jeg ikke fik minimumstimerne, så var jeg helt ødelagt dagen derpå og jeg var også meget træt til træningen dagen efter. Søvnen er altså et must i dette program.
Leddene var ikke et problem for mig under SDH og jeg fik ingen skader eller små-skavanker, som man i flere tilfælde har hørt. Kan dog mærke, at mine muskler er rigtig trætte – specielt lænd og til dels øvre ryg – og CNS er formentlig også ved at være godt brugt.
Jeg oplevede dog, til min store skræk og rædsel, at mine guns (biceps) langsomt blev mindre på programmet, underligt nok. Fik også lige ”kniven” af kæresten, der selvfølgelig også lige skulle påtale det, så der må være noget om snakken, desværre… Dette ser jeg som et absolut STORT minus på programmet, da mange ungesvende netop træner for at få en stor massiv arm. Men kunne selvfølgelig smide en øvelse ind til biceps på den ene dag, men jeg valgte ikke at gøre det, for netop ikke at ødelægge programstrukturen.
Konklusion:
Helt sikkert et af de bedste og fedeste programmer jeg har prøvet. Det er meget tiltalende, at træningstiden er så kort og det er fedt, at man kun træner de store basisøvelser. Fik gode gains på bare 3 uger over hele kroppen – dog var mine gains bedst første gang jeg prøvede programmer (i marts 09) – kosten spillede formentlig lidt bedre under programmet der.
Meget krævende og trættende program – fysisk, men helt sikkert et kæmpe plus, at træningstiden er kort (omkring 50-60 min). Det er også godt ren psykisk, da man så kommer af sted til centeret og lige kan overkomme en kort work-out mere, også selvom man skulle have lidt DOMS fra dagen derpå.
Søvn og massere af kost er et stensikkert must!
Stort minus er, at mine guns ikke voksede, men blev mindre – dette var ikke særlig fedt, og koster derfor en stjerne i konklusionen!
SAMLET: 4 ud af 5 stjerner
Er du interesseret, så kan du følge mit SDH-træningsforløb i min logbog fra side 101 (lige under midten af siden), her: viewtopic.php?f=21&t=2128&start=3000