Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69540 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1209
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1206

Følg bodybuilding.dk på

Kartofler?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nu har jeg gentagne gange set at folk fraråder at man spiser kartofler, pasta og ris under cut. Ris og pasta kan jeg godt forstå, men hvorfor kartofler?

Kulhydratindholdet er jo ikke voldsomt, og de mætter jo meget i forhold til hvor mange kalorier de indeholder.

Derudover er der også en god sjat kalium, c-vitamin, b-vitamin, div antioxidaner osv.

Folk anbefaler altid en masse grøntsager til cut, men hvorfor ser man så ofte denne heksejagt på kartoflen?

Sådan her ser de ud:

Billede
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan

Efter lidt søgen fandt jeg frem til at kartoflen er rigtig god som du selv er inde på.

"Kartofler er rig på kulhydrater. Men i modsætning til ris og pasta er kartofler også en god kilde til C-vitamin, og har stor betydning for, at vi får dækket vores behov for C-vitamin.

Kartofler har et lavere energiindhold (82 kcal/100g) sammenlignet med ris eller pasta (367 kcal/100g) og har et højt kostfiberindhold, hvilket er med til at give en god mæthedsfornemmelse. Netop fordi energiindholdet er lavt er det en vigtig fødevare, hvis du gerne vil holde den slanke linje.

”Du bliver tyk af at spise kartofler?”

Nej. Kartofler er en god basisfødevare, som du ikke behøver være bange for.

Kartofler er fyldt med vitaminer, mineraler og kostfibre.

Spis derfor kartofler tit, gerne 4 dage om ugen eller mere. Måske hører du til blandt de mennesker, der ikke tænker på kartoflen som dit foretrukne valg til den varme mad. Eller måske har du oplevet, at det kan være svært at få dine børn til at spise kartofler. Det kan skyldes kartoflens lidt sjove konsistens. Men prøv fx at tilberede kartoflerne på forskellige måder.

Kartofler er en sund del af aftensmaden. De er fyldt med gode kulhydrater, og så indeholder de næsten ikke noget fedt. På den måde skaber kartofler balance i aftensmåltidet, fordi de virker som modvægt til den mere fede del af måltidet som fx kød og sovs."
The one and only Patman:)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sønderborg

Træner her: Sønderborg Fitness
Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (62)

Friche skrev:Nu har jeg gentagne gange set at folk fraråder at man spiser kartofler, pasta og ris under cut. Ris og pasta kan jeg godt forstå, men hvorfor kartofler?

Mit eneste bud er at folk i blindhed kigger på grøntsagens glykæmiske index, hvilket er ret højt. Samme gruppe mennesker har ligeledes en tendens til at simplificere GI og skære over en kam og sige "Alt med høj GI er fy!", hvilket jo ikke er tilfældet.

Se bare gulerødder. De har også en høj GI, men vi kan vel alle blive enige om at det er sundt? Forhåbentlig.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Galleri: Intet galleri

hot_fifty: Præcis, søgte også en del rundt omkring inden jeg postede indlægget for at være sikker på jeg ikke havde overset et eller andet centralt :)

Pind: Ja det kan godt tænkes at det er der misforståelsen er opstået, jeg må indrømme at jeg ikke kan gennemskue det helt.

Men nu vi alle er enige så lad os frede kartoflen og anbefale den fremover. I hvert fald under cut :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:hot_fifty: Præcis, søgte også en del rundt omkring inden jeg postede indlægget for at være sikker på jeg ikke havde overset et eller andet centralt :)

Pind: Ja det kan godt tænkes at det er der misforståelsen er opstået, jeg må indrømme at jeg ikke kan gennemskue det helt.

Men nu vi alle er enige så lad os frede kartoflen og anbefale den fremover. I hvert fald under cut :)

Ja, hvis man kan spise katofler uden god sovs til. ;) Hvis de skal tilberedes lækkert uden usundt snask, skal det næsten være i både, med olie og krydderier over og så i ovnen.

Men de er fine under cut hvis de ikke bliver spist i for store mængder. jeg kan i hvert fald sagtens kæve 500g kartofler.
Billede
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

ninjagrenen skrev:Ja, hvis man kan spise katofler uden god sovs til. ;) Hvis de skal tilberedes lækkert uden usundt snask, skal det næsten være i både, med olie og krydderier over og så i ovnen.

Jensen's Favorit Sauce kan godt blades op med lidt vand for at få det til at række længere.. Så en umulighed er det ikke. :)
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Jeg kan heller ikke se problemet i kartofler. Jeg har sågar netop købt et par, jeg agter at høvle i mig om lidt :D
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Tilbehøret har selvfølgelig også noget at skulle have sagt :) Den havde jeg ikke lige overvejet, men det skulle da være muligt at finde noget nogenlunde velsmagende snask som man kan putte på. Ellers kan kold kartoffelsalat med noget fedtfattig fromage frais eller lignende vel udvikle sig til et nogenlunde måltid.

Og velbekomme til Smeden :wink:
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Pind skrev:
Friche skrev:Nu har jeg gentagne gange set at folk fraråder at man spiser kartofler, pasta og ris under cut. Ris og pasta kan jeg godt forstå, men hvorfor kartofler?

Mit eneste bud er at folk i blindhed kigger på grøntsagens glykæmiske index, hvilket er ret højt. Samme gruppe mennesker har ligeledes en tendens til at simplificere GI og skære over en kam og sige "Alt med høj GI er fy!", hvilket jo ikke er tilfældet.

Se bare gulerødder. De har også en høj GI, men vi kan vel alle blive enige om at det er sundt? Forhåbentlig.

jo gulerødder er max sunde, slankemad:)
Brugeravatar

Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste

hmm nu er det måske lidt af en sidebemærkning - men min fatter (jaja) arbejdede engang sammen med en eller anden DM-mester i BB, mener han hed Jimmy og kom fra omkring Hobro-egnen.....
..men det er også ligegyldig - han levede vist nok kun af kartofler op til sine stævner. Hvordan kan det være? :?
__________Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Træner her: Power Gym
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

tror ikke har kun har gjort det men der er god næring, mineraler og vitaminer i kartoflen, men en varieret kost er vigtig!
Brugeravatar

Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste

mikey skrev:hmm nu er det måske lidt af en sidebemærkning - men min fatter (jaja) arbejdede engang sammen med en eller anden DM-mester i BB, mener han hed Jimmy og kom fra omkring Hobro-egnen.....
..men det er også ligegyldig - han levede vist nok kun af kartofler op til sine stævner. Hvordan kan det være? :?

Så vidt jeg har hørt er der nogle der gør det fordi det suger væske så de fremstår mere cut på dagen. Kiggede faktisk efter det i min research til topic, men fandt ikke noget der beviste det.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste