Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69540 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1373
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1370

Følg bodybuilding.dk på

Pauselængde 2 min vs 5 ligegyldig?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ep.fjernadg ... rom=pubmed

PubMed skrev:Acute and long-term hormonal and neuromuscular adaptations to hypertrophic strength training were studied in 13 recreationally strength-trained men. The experimental design comprised a 6-month hypertrophic strength-training period including 2 separate 3-month training periods with the crossover design, a training protocol of short rest (SR, 2 minutes) as compared with long rest (LR, 5 minutes) between the sets. Basal hormonal concentrations of serum total testosterone (T), free testosterone (FT), and cortisol (C), maximal isometric strength of the leg extensors, right leg 1 repetition maximum (1RM), dietary analysis, and muscle cross-sectional area (CSA) of the quadriceps femoris by magnetic resonance imaging (MRI) were measured at months 0, 3, and 6. The 2 hypertrophic training protocols used in training for the leg extensors (leg presses and squats with 10RM sets) were also examined in the laboratory conditions at months 0, 3, and 6. The exercise protocols were similar with regard to the total volume of work (loads x sets x reps), but differed with regard to the intensity and the length of rest between the sets (higher intensity and longer rest of 5 minutes vs. somewhat lower intensity but shorter rest of 2 minutes). Before and immediately after the protocols, maximal isometric force and electromyographic (EMG) activity of the leg extensors were measured and blood samples were drawn for determination of serum T, FT, C, and growth hormone (GH) concentrations and blood lactate. Both protocols before the experimental training period (month 0) led to large acute increases (p < 0.05-0.001) in serum T, FT, C , and GH concentrations, as well as to large acute decreases (p < 0.05-0.001) in maximal isometric force and EMG activity. However, no significant differences were observed between the protocols. Significant increases of 7% in maximal isometric force, 16% in the right leg 1RM, and 4% in the muscle CSA of the quadriceps femoris were observed during the 6-month strength-training period. However, both 3-month training periods performed with either the longer or the shorter rest periods between the sets resulted in similar gains in muscle mass and strength. No statistically significant changes were observed in basal hormone concentrations or in the profiles of acute hormonal responses during the entire 6-month experimental training period. The present study indicated that, within typical hypertrophic strength-training protocols used in the present study, the length of the recovery times between the sets (2 vs. 5 minutes) did not have an influence on the magnitude of acute hormonal and neuromuscular responses or long-term training adaptations in muscle strength and mass in previously strength-trained men.

Nogle der har adgang til denne fulltext?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan

Hmm skimtede lige teksten, det lyder ellers som et interessant forsøg. Men hvorfor så lang pause? 2/5 minutter er da længe mellem et sæt?
Er det bare mig der har læst for hurtigt? #-o
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Intet galleri

men bare træningen ikke bliver for lang. Men ja 5min er ret længe
The one and only Patman:)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sønderborg

Træner her: Sønderborg Fitness
Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00

Galleri: Vis galleri (62)

Showtek skrev:Hmm skimtede lige teksten, det lyder ellers som et interessant forsøg. Men hvorfor så lang pause? 2/5 minutter er da længe mellem et sæt?
Er det bare mig der har læst for hurtigt? #-o

Nej, det er jeg helt enig i. Det kunne være interessant hvis de havde haft en gruppe der havde kørt med 1 minuts pauser, som normalt er det man anbefaler med hypertrofitræning. Men alligevel noget overraskende at der ikke er nogen forskel på 2 og 5. Umiddelbart skulle man jo mene at densiteten også spillede en rolle :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Nogen der har fundet fulltexten? :mrgreen:
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:Nogen der har fundet fulltexten? :mrgreen:

Nej vi venter på at du gør det :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

hot_fifty skrev:men bare træningen ikke bliver for lang. Men ja 5min er ret længe

Kommer da helt klart anpå hvor høj intensitet man kører med.. Ved max-forsøg kan det da være anbefalet.. normalt bør det kunne holdes på 2-3 minutter.. På de tungeste sets nok 3 :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

Kostplan: Ingen kostplan

the-QB skrev:
hot_fifty skrev:men bare træningen ikke bliver for lang. Men ja 5min er ret længe

Kommer da helt klart anpå hvor høj intensitet man kører med.. Ved max-forsøg kan det da være anbefalet.. normalt bør det kunne holdes på 2-3 minutter.. På de tungeste sets nok 3 :)

Præcis. Hvis man holdt 5 min pause mellem hvert sæt ved alm. hypertrofi træning ville ens tid i centeret blive MEGET længere... #-o
Brugeravatar

Styrkeliste

jeg kan personligt godt se en fordel ved at have et råderum på 2-5 minutter, da jeg så ville kunne tage en pause længe nok til at jeg ville kunne tage det antal gentagelser jeg har sat mig for alle sæt igennem, og det giver mig samtidig en mulighed for at kunne tage lidt ekstra kg på i de forskellige øvelser, uden at de lidt længere pauser går ud over muskelvækst og muskel styrke osv. Hvis altså at undersøgelsen er til at stole på :)

jeg må indrømme at jeg har kørt stilen lidt i sær når jeg kører tung bænkpress. Jeg kører uden spotter 99% af gangene jeg bænker, og der holder jeg mig nogle gange en lidt længere pause(måske endda helt op i nærheden af 5 minutter) for at være sikker på at jeg har overskudet til at tage de gentagelser jeg skal i næste sæt også. Ville jo være sur røv at skulle til at rulle stangen ned af bryskassen.

Hvis nu at undersøgelsen viser sig at være helt igennem holdbar, så vil det jo være noget man med fordel kunne experimentere med, da det vil give muligheden for at smække, hvis ikke en del, så en lille smule mere vægt på, i hver øvelse i forhold til hvad man er vant til. Og tungere vægt er jo ikke en helt dårlig ting :mrgreen:

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster