Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1005
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1002

Følg bodybuilding.dk på

Smedens WSB-inspirede setup

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Tidligere postet i min log, men nu genpostet til ære for Balleby :mrgreen:

Udfra et ønske om at have stærke muskler, der både fungerer i dagligdagen og kan se, har jeg her stykket de tre mest effektive metoder til øgning af henholdsvis maksimal styrke, eksplosiv styrke og iltoptag. Programmet er i al sin simpelhed et fullbody, der fokuserer på at få ramt hver alle muskelgrupper fra tre markant forskellige vinkler hver uge.

Grupperne er trækkestrukturen i overkroppen, skubbestruktueren i overkroppen samt benene. Det er naturligvis en forsimpling, men ved brug af solide basisøvelser kan man snildt ramme hele kroppen udfra disse tre inddelinger.

De tre træningsvinkler er som følger:

ME-metoden, der består i at man med vold og magt forsøger at slå sin PR i en øvelse fra uge til uge. Hver øvelse beholder man i et par uger, dvs. indtil man ikke kan øge vægten længere. Istedet for at stagnere på en øvelse, skifter man til en anden der ligner, for så at slå PR i den, og så fremdeles. Med lidt held vil man være i stand til at slå en PR hver eneste uge, og samtidigt kunne øge i de øvelser man tidligere har maxet ud i. Dette skyldes at man eksempelvis har styrket en svag triceps via dips, der kan bruges i bænkpres. Oprindeligt bruges metoden til singles eller trippels, men man kan ogs bruge 6’ere, fordi de egner sig bedre til øge massen. I stedet for at fokusere på en enkelt øvelse er jeg desuden interesseret i at blive generelt stærk i hele strukturen, og derfor bruger jeg varianter af i alle afskygninger. ME-metoden er en af de mest effektive måder at øge den maksimale styrke, fordi man altid ligger tæt på sit max. Samtidigt undgår man at brænde ud på tunge løft, fordi man ikke brænder ud i en øvelse over en periode, et princip kaldet konjugeret periodisering.

DE-metoden bruges at øge sin dynamiske styrke, og går ud på at løfte så hurtigt og eksplosivt man kan. Dette vil i sidste ende øge ens maksimale styrke, og denne er som bekendt afgørende for muskelmassen. Her drejer det sig ikke om at løfte tungt, men om at accelerere vægten så hurtigt som muligt, hvorfor man gerne bruger ca 60-75% af sin 1RM i sæt på 1-3reps. Jeg holder her gerne antallet af sæt temmeligt højt for at give volumen nok til vækst.

RE-metoden er den den sidste metode og adskiller sig fra de andre ved at søge energisystemisk udmattelse sammen med den muskulære. Derfor har jeg valgt at bruge dropsæts, fordi de efter min erfaring er uovertrufne til muskelmasse. Det er også en god metode til at få lavet meget arbejde på kort tid, og vælger man større øvelser får iltoptagelsen masser at lave samtidigt. Typisk vil der være tale om 4 sæt i træk, hvor man sænker vægten med 5-10kg pr sæt, og ikke holder pause imellem. Her vælges en øvelse der ikke ligner den man har brugt som ME, gerne i et helt andet plan. Det kunne være ME i bænk, og RE i skulderpres. Dette skal køres meget tæt på failure.

Til at øge sin kondition har korte, intensive intervaller vist sig overlegne og en af de skrappeste metoder er Tabata-metoden, hvor man vælger en ydmyg vægt og laver 8 x (20sek øvelse + 10sek hvil) og altså laver så mange reps man nu er i stand til på de 20 sekunder, typisk 15 i de første sæt og 5 i de sidste. Man vil sædvanligvis have DOMS i en uges tid hvis man klør for hårdt på, hvorfor man indledningsvis kan benytte sig af 3-5 sæt x 20 de første uger, og eventuelt nøjes med 4-6 sæt i sine tabata.
I dette program foretrækker jeg at lave tabata-intervaller på dagene imellem vægtræningsdagene, og i stedet for vægte benytte en konditionsmaskine, som f.eks. en romaskine eller en crosstrainer. Fordelen er at det er energisystemet der står af før muskelfibrene gør, og manglen på en eccentrisk fase betyder at man ikke får DOMS. Intervaltræning er desuden uovertruffen til at forbrænde fedt (ja, i dette tilfælde er en kalorie forbrændt ikke så simpel igen, formentlig pga. at udskillelsen af væksthormon).

Derudover kommer hjælpeøvelser, man mere eller mindre selv er fri til at vælge. Vælg dem efter dine svagheder og lad være at fokusere for meget på dem; det er de tre hovedemetoder, der skal bruges krudt på. Vælg altid en basisøvelse som supplering af ME-øvelsen, og træn arme, skuldre mave og læg efter behov. Efter min mening bør man ikke ignorere nogen af delene, både for strandlivets skyld men også fordi f.eks. stærke biceps hjælper i rygøvelser, og en stærk mave er meget vigtig i f.eks. squat.

Personligt er jeg aldrig selv brændt ud på de her metoder, men det kan være lidt rigeligt hårdt for nogen. Prøv dig frem og lyt til dig selv. Husk på at jo mere volumen, jo mere vækst.

Programmets outline som jeg selv benytter det er således

%-sats er % af forventet 3-rep max på dagen

Mandag:

ME Ben
Squat/Dødløft/frontsquat/Goodmornings

15 x 50%
6 x 60%
3 x 70%
3 x 80%
3 x 90%
3 x 100%
evt nogen singels
2 x 6 x 80%

DE Bænk
opv
8 x 3 x 60-70 %1RM

RM træk
2 x 50%
6-10 + 4-10 + 4-10 + 4-12 – vælg en vægt og tag lidt af den for hvert sæt

DE Military
opv
8 x 3 x 60-70 %1RM

Basisøvelse som suppleringsøvelse til ben afhængigt af ME-øvelse
4-5 x 6-8

Mave
3-5 x 8 -12

Biceps – curl-variant
4 x 6

Bagskulder
4 x 6

Triceps - Fransk pres, overhead extensions, kabel pushdown
3 x 12

Sideskulder - Laterals, lean away laterals, kabel laterals
3 x 12

Læg
5 x 10

Onsdag:

ME pres
Bænkpres/Military/Incline/Pushpress/Board Press/Dips

15 x 50%
6 x 60%
3 x 70%
3 x 80%
3 x 90%
3 x 100%
evt nogen singels
2 x 6 x 80%

RM Ben
2 x 50%

DE Chin-ups
opv
8 x 3 x 60-70 %1RM

DE Rows
opv
8 x 3 x 60-70 %1RM

Basisøvelse som suppleringsøvelse til bryst, skulder eller triceps afhængigt af ME-øvelse
4-5 x 6-8

Mave
3-5 x 8 -12

4 x 6

4 x 6

Biceps – curl-variant
3 x 12

Bagskulder
3 x 12

Læg
5 x 10

Fredag:

ME Ryg
Chin-ups/BB rows/pull-ups/DB rows

15 x 50%
6 x 60%
3 x 70%
3 x 80%
3 x 90%
3 x 100%
evt nogen singels
2 x 6 x 80%

DE squat
opv
8 x 3 x 60-70 %1RM – eventuelt boxsquats og evt med bands eller kæder

DE dødløft
10 x 2 x 60-70 %1RM –evt med bands eller kæder

RM Skub
2 x 50%

Basisøvelse som suppleringsøvelse til biceps og ryg afhængigt af ME-øvelse
4-5 x 6-8

Mave
3-5 x 8 -12

Biceps – curl-variant
4 x 6

Bagskulder
4 x 6

3 x 12

3 x 12

Læg
5 x 10

Sidst jeg cuttede mens jeg brugte dette program, sænkede jeg min fedt% med 5, og tog 2 kg fedtfri masse på. Jeg er tilbøjelig til at give den samtidige zigzag diæt meget af æren, men jeg er ikke i tvivl om at dette her havde en klar indflydelse. Desuden øgede jeg rigeligt i styrke, og mistede aldrig motivationen; man er simpelthen mere klar på at skulle slå en rekord end at skulle slave sig gennem 1.25% stigning.

Tilsidst vil jeg sige at det her ikke er et hardcore WSB-program, det er snarere et eksperiment med nogen russiske principper. Der er rigeligt med artikler om WSB på nettet, hvis man er til det.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan

Det er der sikkert mange der vil benytte sig af Smed =D>
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Galleri: Intet galleri

Moqensen skrev:Det er der sikkert mange der vil benytte sig af Smed =D>

Er jeg også sikker på. Jeg vil prøve det når jeg afslutter mit bill starr om nogle uger.

1) Du skriver at man skal bruge dropsæt til RE øvelserne. Men dette kan godt være lidt svært med nogle øvelse når man træner alene. Kunne man ikke gøre som Joe Defranco, i WS4SB, og køre 3 sæt x max? Faktisk lidt det samme som du også brugte i dit første udkast af WSB.

Edit:

2) RE og ME må self ik være den samme øvelse. Men ville ME squat og RE i front squat, kunne gå an?

3) Og når der står ekstra Basisøvelse for ben afhængig ad ME øvelse. Så det self modsat af ME øvelsen, ik?

Edit edit:
4) Hvis nu jeg kører bænkpres som ME de første 3 uger. Kan man så godt, bruge bænkpres som ekstra basisøvelse for bryst, skulder triceps, når man kører militærpres. Altså kort sagt må man bruge bænk til fx RE eller ekstra basisøvelse, de uger man ikke køre ME i den?

Håber der nogle der kan besvare min sprøgsmål
Sidst rettet af Balboa 23. apr 2009, 16:23, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Kostplan: Ingen kostplan

Sjovt tænkte på dig i går :mrgreen: Og din artikler...

Må lige lure det godt igennem og så se om jeg skulle lege med det. Men mig maxe i dødløft og squat... Hmm.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Ser rigtig spændene ud =D>
You will always fear, what you don´t understand.

Geografisk sted: Odense

Balboa skrev:Du skriver at man skal bruge dropsæt til RE øvelserne. Men dette kan godt være lidt svært med nogle øvelse når man træner alene.

Det er altså ikke specielt svært selvom du er alene :) Det tager max 7 sekunder at droppe en vægt når man er alene.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Moqensen skrev:
Balboa skrev:Du skriver at man skal bruge dropsæt til RE øvelserne. Men dette kan godt være lidt svært med nogle øvelse når man træner alene.

Det er altså ikke specielt svært selvom du er alene :) Det tager max 7 sekunder at droppe en vægt når man er alene.

Syns det blir problematisk i fx bænkpres og BOR, hvis man skal have nogle vægte på og af. Men lad nu det ligge. Den RE metode jeg snakker om kan også godt bruges.
Brugeravatar

Styrkeliste

Spørgsmål: Hvis man ønsker, at køre styrke frivend, der som bekendt (nærmest) kun kan laves som DE, hvad gør man da? Sættes den ind som substitut for DE dødløft?

Fantastisk spændende post! =D>
Synes det er sprødt du gider at tage dig tiden til at øse lidt ud af din viden, tror selv jeg vil gå i gang med det snart, har gået og manglet et program der har det der kan få min motivation helt op at ringe - det her lyder som det.

Er utroligt hvordan styrkeløft kan motivere, er helt rødglødende her under cut med lavere rep-range, det er sgu fedt :twisted:

Go' dag til dig, og tak for programmet.
Da jeg fik leveret min nye vaskemaskine var den pakket ind i bobbelplast. Jeg pillede tapen af plasten, klippede huller i den ene ende og hængte det op som badeforhæng. Rigtig fint!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nørrebronx

Ace of Base. Det tror jeg sq jeg vil afprøve, når jeg engang er 100% oppe at køre efter kravebensbruddet.

Tak for inspirationen :)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

jeg skal lige være helt me..
man skal forsøge at slå sin rekord hvergang i ME øvelsen.. vil det sige at man starter lidt under de 100% også arbejder udfra det eller starter man på de faktiske 100%?
er det 100% af 5RM eller hvordan?
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Hey! skal ned og træne nu her og kører smedens program som det er postet her, men med hensyn til RM Ben og onsdagen:
RM ben (dropsets)
2 x 50%
6-10 + 4-10 + 4-10 + 4 x 12?
Er i tvivl om det ovenstående. hvor mange sæt skal jeg køre??? Hvis der er nogen der kan give en hurtig forklaring?

Geografisk sted: Ribe

Styrkeliste
- Bænkpres: 103.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Ingen logbog

kuglen skrev:jeg skal lige være helt me..
man skal forsøge at slå sin rekord hvergang i ME øvelsen.. vil det sige at man starter lidt under de 100% også arbejder udfra det eller starter man på de faktiske 100%?
er det 100% af 5RM eller hvordan?

Tror at ME øvelsen minimum skal være en double eller en triple. Det er hvad jeg ser rundt omkring. 5 eller 6RM bliver vist også brugt.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Kan denne her tråd ikke blive "sticky" så den er nem at finde når nu man skal igang med rutinen?

Geografisk sted: Glostrup

Træner her: Energym
Fitness World Brøndby
Fresh Fitness Rødovre

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00

Galleri: Vis galleri (1)

Matt skrev:Kan denne her tråd ikke blive "sticky" så den er nem at finde når nu man skal igang med rutinen?

Du kan da bare selv bogmærke den i din browser?

NoGood skrev:
Matt skrev:Kan denne her tråd ikke blive "sticky" så den er nem at finde når nu man skal igang med rutinen?

Du kan da bare selv bogmærke den i din browser?

Ja det kunne jeg selvfølgelig

Geografisk sted: Glostrup

Træner her: Energym
Fitness World Brøndby
Fresh Fitness Rødovre

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00

Galleri: Vis galleri (1)

1) Du skriver at man skal bruge dropsæt til RE øvelserne. Men dette kan godt være lidt svært med nogle øvelse når man træner alene. Kunne man ikke gøre som Joe Defranco, i WS4SB, og køre 3 sæt x max? Faktisk lidt det samme som du også brugte i dit første udkast af WSB.

Edit:

2) RE og ME må self ik være den samme øvelse. Men ville ME squat og RE i front squat, kunne gå an?

3) Og når der står ekstra Basisøvelse for ben afhængig ad ME øvelse. Så det self modsat af ME øvelsen, ik?

Edit edit:
4) Hvis nu jeg kører bænkpres som ME de første 3 uger. Kan man så godt, bruge bænkpres som ekstra basisøvelse for bryst, skulder triceps, når man kører militærpres. Altså kort sagt må man bruge bænk til fx RE eller ekstra basisøvelse, de uger man ikke køre ME i den?
1) Jo. Hovedesagen er at du ligger relativt lavt i procenter og får udmattet dig.

2) Det ville være bedst at finde en der ramte noget andet end de samme muskler, men i praksis er det svært at finde nok øvelser.

3) Jo.

4) Jeg ville nu finde en der måske var lidt mere specifik. Prøv at vurder hvor du er svag, og ram svagheden med hjælpeøvelsen.

88: Din tanker varmer...

hamudenben skrev:Spørgsmål: Hvis man ønsker, at køre styrke frivend, der som bekendt (nærmest) kun kan laves som DE, hvad gør man da? Sættes den ind som substitut for DE dødløft?
Kan man nu godt. Naturen i øvelsen er bare lidt anerledes, og det er ikke failure der gør man misser den, men mangel på eksplosivitet. Jeg har selv brugt frivend på mine DE dage for ben.

Kugle: Jeps. Prøv at se i min log hvordan jeg griber det an. f.eks. en ME-mili, hvor jeg tvivlede på jeg ville få 80, og det var absolut max.
12 x 20
6 x 40
3 x 50
3 x 60
1 x 65
1 x 70
1 x 75 PR
1 x 80 PR
3 x 70
6 x 60
3 x 60

Jeg benytter mig lige for tiden af 3RM i første uge og 1RM i anden ugen. På den måde er der ny PR hver gang.

Fyso:
Derfor har jeg valgt at bruge dropsæts, fordi de efter min erfaring er uovertrufne til muskelmasse. Det er også en god metode til at få lavet meget arbejde på kort tid, og vælger man større øvelser får iltoptagelsen masser at lave samtidigt. Typisk vil der være tale om 4 sæt i træk, hvor man sænker vægten med 5-10kg pr sæt, og ikke holder pause imellem.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:
balboa skrev:2) RE og ME må self ik være den samme øvelse. Men ville ME squat og RE i front squat, kunne gå an?
2) Det ville være bedst at finde en der ramte noget andet end de samme muskler, men i praksis er det svært at finde nok øvelser.

Det vil altså sige at de dage jeg fx ME'er i squat så RE'er jeg i en øvelse til baglåret?

Jeg tænkt mig kun at bruge 2 ME øvelser at skifte imellem til presse,trække og ben. Jeg vil så bruge hjælpeøvelserne til at styrke min svagheder.

Presse: bænk,mili
trække: Chinups, BOR
Ben: squat, sumo dødløft

Er det for dumt?

Iøvrigt fak for dine gode svar.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det vil altså sige at de dage jeg fx ME'er i squat så RE'er jeg i en øvelse til baglåret?

Jeps

Jeg tænkt mig kun at bruge 2 ME øvelser at skifte imellem til presse,trække og ben. Jeg vil så bruge hjælpeøvelserne til at styrke min svagheder.

Er det for dumt?
Du skal ikke regne med at sætte PR i samme øvelse så ofte. Jeg vill bruge ihvertfald fire øvelser.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Du skal ikke regne med at sætte PR i samme øvelse så ofte. Jeg vill bruge ihvertfald fire øvelser.

du mener hermed at man feks kører BB bænk i uge 1 og 2, men det glipper i uge 3 med en pr. så skifter du øvelse til inchline bænk, derefter til decline bænk inden man forsøger sig med BB bænk igen?
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Smeden skrev:

Jeps

Er det for dumt?
Du skal ikke regne med at sætte PR i samme øvelse så ofte. Jeg vill bruge ihvertfald fire øvelser.

hmm okay. Syns bare det, som du også selv nævner, blir svært at finde øvelser til sidst. Hvis man ikke må bruge nogle af ME øvelserne nogle af de uger man ikke køre ME iden.
Brugeravatar

Styrkeliste

Smeden skrev:Sidst jeg cuttede mens jeg brugte dette program, sænkede jeg min fedt% med 5, og tog 2 kg fedtfri masse på. Jeg er tilbøjelig til at give den samtidige zigzag diæt meget af æren, men jeg er ikke i tvivl om at dette her havde en klar indflydelse.

Med Zigzag diæt, hvor længe af gangen ligger man i kcal overskud/underskud?
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved

Logbog: Ingen logbog

Kugle: Ja det kunne du gøre. Du kan også helgardere dig ved at gå til max 5'er i første uge, max 3'er i anden, og max singel i tredje. Personligt foretrækker jeg at veksle mellem skulder og brystdominante, f.eks. to uger bænk, 2 uger mili, 2 uger incline bænk, 2 uger db skulderpres og så bænk igen.

Balleby: Det er derfor man har kæder og bands
:mrgreen: Det er også okay at bruge de samme øvelser. I denne uge ME'er jeg i db skulderpres, som jeg havde som hjælpeøvelse i sidste uge. Jeg kunne fornemme de kørte godt og valgte at gå videre med dem.

Ronni: 0-24 timer efter træning i overskud, 24-48 i underskud.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Hey Smed.

Hvor lang en træningserfaring mener/tror du er passende, før man kaster sig ud i ovenstående program?

Det ser nemlig skide spændende ud =D>

Mvh. Lærlingen.
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: København

Nu ved jeg ikke, hvor stor en haj du er til excel, men et struktureret program sat op deri ville være awesome. Ville nok også hjælpe til forståelsen af programmet. :)

Med det sagt, så synes jeg det er super fedt koncept, og jeg vil selv anvende mig af det! ..så snart jeg har forstået alle detaljer. :)

Mht. zig-zag diæt, er det sådan at du laver kostplan for hhv. underskud- og overskudsdage? Hvis ja, kan du vise et eksempel?

..ser så lige at det er en halv-gammel tråd, men det betyder vel ikke noget. :´)
“Trust me when you love something you don’t need motivation”
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: The Gym

Jeg gav mig sgu selv i kast med at lave et udlæg, til en excel-version af programmet! Evt. rettelser eller videre uddybning sker gerne - ris og ros. :hihi:
Vedhæftede filer
Smedens; WSB-inspirerede setup.xlsx
(13.6 KiB) Downloadet 201 gange
Brugeravatar

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg ikke synes jeg kan finde besvaret:
Smeden skrev:1. %-sats er % af forventet 3-rep max på dagen
2. RM træk
3. Basisøvelse som suppleringsøvelse til ben afhængigt af ME-øvelse

1. Skal man starte hvert træningspas ud med at lave 3-rep max?
2. Hvad menes der med RM? Det har jeg ikke lige kunne gennemskue.
3. En evt. liste over de forskellige øvelser - og har jeg opfattet det korrekt, hvis det skal ramme antagonisten af ME-øvelsen?
Brugeravatar

Tilbage til Styrketræning

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster