Hvis man træner for muskelmasse, så er det vigtigt at progressionsstørrelsen ikke er for lille. Hvis hvert spring skal have en hypertrofi-stimulerende effekt, så er det anbefalelsesværdigt at man øger med omkring 5 %. Dette skyldes et fænomen som kaldes Repeated Bout Effect eller RBE. Hvis man træner med samme vægt i for lang tid, så mister vægten sin stimuleringsevne. Det kræver derfor at man øger vægten, hvis man vil have kontinuerlig fremgang. Tilsyneladende skal vægten dog have en vis størrelse før kroppen opfatter det som værende en stigning med fornyet stimuleringsevne.
I mit program laver jeg en linær progression vægtmæssigt basseret på ugebasis og en linær progression volumemæssigt basseret træningsdags basis (Jeg kalder programmet Sniper Special
Uge1 dag1 - 3x6xW
Uge1 dag2 - 3x7xW
Uge1 dag3 - 3x8xW
Uge2 dag1 - 3x6xW+5%
Uge2 dag2 - 3x7xW+5%
Uge2 dag3 - 3x8xW+5%
...
Hvor W angiver en vilkårlig vægt..
Dette betyder imidlertid at mit workload konstant er stigende med 5%/3 pr. træningspas (Repsforøgelsen er beregnet udfra en præcis stigning i workload til 5%/3, ville ellers til at starte med køre 6-8-10) over hele perioden på 8 uger og stigende 5% på ugebasis. Dette lyder vel ganske fornuftigt, men idet der i artiklen står at kroppen kræver en hvis progressions-størrelse (fremhævet med fed) kommer jeg lidt i tvivl om dette derfor henvender sig mere til styrke-program frem for BB-program, idet stigningen er det mindre pr. træningspas. Det vil måske ikke give samme stimulerende stigning vægtmæssigt mht. hypertrofi-fokus..?! Hva mener I..?