Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1278
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1276

Følg bodybuilding.dk på

2 gode rygøvelser (som ik er konventionel dl)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej,

Hvor flere af jer nok kører et hav øvelser til ryggen, kører jeg et par meget komprimeret programmer, hvor jeg bl.a. træner squat hver gang (jeg stinker til den!). Til den ene dag, har jeg plads til 2 rygøvelser, som i øvrigt også skal være min biceps træning. Jeg har i lang tid kørt konventionel dødløft, som jeg ved er en topøvelse - men jeg er kørt træt i den, ganske enkelt

HVIS I skulle vælge 2 sublime rygøvelser, som rammer bredt og godt, hvilke ville I så vælge? Jeg har selv 3 i tankerne, men mangler lidt råd. Jeg tænker pullups, rumænsk dødløft eller rows, måske i udgaven yates rows? Her bliver jeg dog i tvivl. Styrker rows lænden nok? Eller skal man lave den der dødløft bevægelse, op og ned? I det daglige er lænden vel den rygmuskel vi er mest afhængig af, omend det er en kedelig muskel at træne. Den er i hvert fald ikke den jeg kigger efter i spejlet :-)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Først skal du huske, at din ryg er delt op i 3 "store muskler". Dødløft fokusere på din lænd, men den træner slet ikke din lats og traps nok. Omvendt rammer pullups og de andre rows varianter, som du nævner slet ikke nok lænden. Du kan derfor ikke skifte dødløft ud med nogen af de øvelser du nævner, for så risikere du næsten ikke at træne lænden. Jeg vil derfor anbefale dig, at køre pullups og en row variant, som du selv nævner. Og stadigvæk køre en øvelse til lænden. Hvis du ikke gider, at køre dødløft hvilket er helt okay i perioder, så er alternativer TIL LÆNDEN: goodmornings, sumo dødløft og back extensions, som dog kræver en ordenlig maskine (GHR) de fleste maskiner kvalificere sig ikke.

Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan

01-jeller skrev:Først skal du huske, at din ryg er delt op i 3 "store muskler". Dødløft fokusere på din lænd, men den træner slet ikke din lats og traps nok. Omvendt rammer pullups og de andre rows varianter, som du nævner slet ikke nok lænden. Du kan derfor ikke skifte dødløft ud med nogen af de øvelser du nævner, for så risikere du næsten ikke at træne lænden. Jeg vil derfor anbefale dig, at køre pullups og en row variant, som du selv nævner. Og stadigvæk køre en øvelse til lænden. Hvis du ikke gider, at køre dødløft hvilket er helt okay i perioder, så er alternativer TIL LÆNDEN: goodmornings, sumo dødløft og back extensions, som dog kræver en ordenlig maskine (GHR) de fleste maskiner kvalificere sig ikke.

De øvelser du nævner, har alle det til fælles, at prime mover(s) er glutes og baglår. Lænder arbejder isometrisk som en stabilisator, men hvis TS træner disse øvelser på sin overkropsdag og derefter træner ben en anden, vil han få det hårdt :)
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Garik skrev:
01-jeller skrev:Først skal du huske, at din ryg er delt op i 3 "store muskler". Dødløft fokusere på din lænd, men den træner slet ikke din lats og traps nok. Omvendt rammer pullups og de andre rows varianter, som du nævner slet ikke nok lænden. Du kan derfor ikke skifte dødløft ud med nogen af de øvelser du nævner, for så risikere du næsten ikke at træne lænden. Jeg vil derfor anbefale dig, at køre pullups og en row variant, som du selv nævner. Og stadigvæk køre en øvelse til lænden. Hvis du ikke gider, at køre dødløft hvilket er helt okay i perioder, så er alternativer TIL LÆNDEN: goodmornings, sumo dødløft og back extensions, som dog kræver en ordenlig maskine (GHR) de fleste maskiner kvalificere sig ikke.

De øvelser du nævner, har alle det til fælles, at prime mover(s) er glutes og baglår. Lænder arbejder isometrisk som en stabilisator, men hvis TS træner disse øvelser på sin overkropsdag og derefter træner ben en anden, vil han få det hårdt :)

Erector Spinae, som udgør det meste af lænden, anses ikke for at være en stabilisator, men en mobiliserende muskelgruppe.
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

01-jeller skrev:..TIL LÆNDEN: goodmornings, sumo dødløft og back extensions, som dog kræver en ordenlig maskine (GHR) de fleste maskiner kvalificere sig ikke.

Tak for svaret. Kunne rumænsk dødløft være en mulighed?

Reputation point: 0

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster