Spørgsmål 1:
Hvis man nu er nogenlunde ny i styrketræningens arena, men man efter hånden har styr på teknikkerne i de 3 store, ville det så være forkert at smide sig i kast med et mere kompliceret program så som HST? Eller Sheiko? Jeg har set mange høste rigtig gode resultater både i styrke og hypertrofi, så ville det være forhastet at lægge sig ud med et sådanne program, når man er relativ ny i jernløfterklubben?
Spørgsmål 2:
Jeg har kørt "Starting Strength" i et par måneder nu og synes egentlig det går fint fremad, men hvad ville være bedst med hensyn til optimal styrkefremgang? Jeg har valgt at køre med DUP periodisering (da jeg kan forstå at det skulle være essentielt for styrkefremgang) og "Reverse Pyramid Training" (RPT) (omvendt pyramidetræning
Eksempel:
Squat:
1x5 85% af 1RM
1x5 80% af 1RM
1x5 75% af 1Rm
Hvorfor kører man ikke bare med 85% af RM i alle sæt? Jeg er klar over at udmattelsen vil være større. Men workload vil jo blive større hvis man kører med 85% af RM i alle sæt, og derfor vil man jo også få mere ud af træningen og blive stærkere, hurtigere. Altså, hvorfor skal man så være bundet til et maximum?