Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1445
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1442

Følg bodybuilding.dk på

5:2 kur som cut

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

5:2 kuren er meget op i tiden hvor man har såkaldt let faste 2 dage om ugen, og spiser normalt resten af ugen. Kuren anbefaler 2 måltider der tilsammen giver omkring 600 kcal på de dage man faster. Men jeg kom til at tænke på hvis man går op til omkring 800 kcal på fastedage kan man nok godt få omkring 70 gram protein, mens det at kroppen skulle kunne gå ind i en ketose tilstand ved faste gør at man skulle smide forholdsvist meget fedt ved at slanke sig på denne måde. Modsat ville man stadig kunne gå i et lille kalorieoverskud de dage man styrketræner hvis man spiser normalt de dage, og derved stimulere muskelvækst. Så mit spørgsmål går på om det ville være en idé at cutte på denne måde og om det virkelig kunne give mulighed for at opbygge mere muskelvækst samtidig med man taber sig? Dette ville modsige hele kalorier ind = kalorier ud teorien, men man varierer jo så netop antallet af kalorier på dagene.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ja.. Det ville da være en idé at gøre det på den måde. Vil det være en god idé? Nej.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Har du selv svært ved at cutte ? det er der jo nogen der har og hvis denne form virker for dig kan jeg ikke se noget galt i at være på denne kur under cut, men det undre mig du hænger dig i de 70 gram protein for de er jo lige så vigtige som de kcal du skal have så hvis du går på kompromis med kcal gør du vel også med proteiner dog ville jeg køre de 2 dage på off day også spise grønt proteiner og fedt, dog ville jeg ikke selv gå på den :)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Nej, er nu ikke fordi jeg har svært ved at cutte. Men forskerne mener jo denne kur skulle have mange effekter der er gavnlige for ens sundhed såsom at reducere risikoen for demens og cancer på langt sigt, samt mindske inflammation og betændelsestilstande. Hvis man så alligevel taber muskler og fedt samtidig når man cutter, så tænkte jeg bare egentlig om det var muligt at øge muskelmasse fordi man 5 dage om ugen kan få kalorier nok til at skabe muskelvækst, så hvis man f.eks. kører 2 split, så ville man få nok kalorier til at øge muskelmassen de 4 dage man træner, mens der selvfølgelig vil ryge lidt muskelmasse på fastedagene. Men forskellen vil jo så være på det her og traditionel cut at man vil have større tendens til at få kroppen i ketose tilstand, som gør at der burde blive smidt rigtig meget fedt når der bliver smidt fedt da kroppen skal omdanne fedt til sukker for at kompensere for det manglende indtag af mad. Det vil trods alt være noget sværere at opnå på en traditionel cut da man spiser mange små måltider i løbet af dagen, og derfor vil kroppen nok aldrig nå at komme i ketose.

Hvilke forskere skulle mene at det skulle reducere risikoen for demens og cancer, og i forhold til hvad?
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

FirtnessDK linket kan ikke bruges til så fandens meget. Der ingen kilder, og en ting der er sikkert er, at man ikke skal tage FitnessDK for gode vare.
Det sagt, så er der selvfølgelig en sammenhæng imellem fedme og alzheimer's. Så taber man sig, når man er fed, så mindskes risikoen også. Det har dog imidlertid intet med selve fasten at gøre.

I dit andet link nævnes intet om hverken Amzheimer's eller cancer. Studiet viser, at de mus, som fastede, tabte sig på trods af at de indtog samme mængde energi som den ikke fastede gruppe, deri modsætning tog på. Hvad artiklen dog ikke nævner, er at de mus der fastede havede et øget aktivitetsniveau. Så hvad var grunden til vægtreduktionen? Selve fasten eller det øgede aktivitetsniveau?
Derudover er der tale om et andet fastemønster.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Hvilke forskere skulle mene at det skulle reducere risikoen for demens og cancer, og i forhold til hvad?

Off the top of my head, bl.a. Thomas Seyfried, Adrienne Scheck, Eric Kossoff. Jeg ser det ikke så voldsomt kontroversielt at kulhydratrestriktion/faste kunne være gavnligt i denne forbindelse.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Her er BBC-dokumentaren af Dr Michael Mosley - det er denne udsendelse, der gjorde 5:2-kuren populær. Det kommer til sidst i dokumentaren. En række forskere udtaler sig bla om de (påståede) fordele.

http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt ... shortfilms

Jeg ved ikke noget synderligt om emnet, og det er næppe en kur, der egner sig til det trænende segment, men nu kan I da kaste et blik på det.
Brugeravatar

Reputation point: 55

SandyFrink skrev:
Pind skrev:Hvilke forskere skulle mene at det skulle reducere risikoen for demens og cancer, og i forhold til hvad?

Off the top of my head, bl.a. Thomas Seyfried, Adrienne Scheck, Eric Kossoff. Jeg ser det ikke så voldsomt kontroversielt at kulhydratrestriktion/faste kunne være gavnligt i denne forbindelse.

Nej det gør jeg egentligt heller ikke i og med det som oftest følges af en vægtreduktion..

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:
SandyFrink skrev:

Nej det gør jeg egentligt heller ikke i og med det som oftest følges af en vægtreduktion..

Er du bekendt med Warburghypotesen?

Kan du argumentere fyldestgørende for at "vægtreduktion" er årsagen til nedsat risiko for cancer og alzheimers?
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

SandyFrink skrev:Er du bekendt med Warburghypotesen?

Mig bekendt, så går det på at kræftceller ikke omdanner kulhydrat til vand og ilt, men i stedet omdanner det til mælkesyre via en gæringsproces. Det selvom ilt er til stede. Det skulle angiveligt gøre, at kræftcellerne er i stand til at ødelægge det omkringliggende væv.

Det er det, der lige umiddelbart popper ind i mit hoved når jeg høre ordet. Correct me if I'm wrong.
SandyFrink skrev:Kan du argumentere fyldestgørende for at "vægtreduktion" er årsagen til nedsat risiko for cancer og alzheimers?

Fyldestgørende? Nej, ikke umiddelbart. Jeg mindes dog bestemt at der er et link imellem Alzheimer's og de vaskulære defekter fedme kan medføre.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Faste har rigtig mange positive egenskaber og jeg kører det året rundt, uafhængigt af om jeg cutter eller bulker. Selv kører jeg efter Martin Berkhans "Leangains" tilgang til faste/IF men der er mange måder at gøre det på, find den der passer dig bedst.

Geografisk sted: Downtown Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

Jeg vil anbefale at læse 1 dagskuren af bla. Anders Nedergaard, de kommer ind på mange positive aspekter i faste, i bogen henviser de til en masse forskning på området.
Jeg har en indsigelse til det med at at man kalder det 5:2 faste, det er jo noget sludder man faster ikke når man spiser 600 til 800 kalorier. For mig er det langt nemmere ikke at spise noget på faste dagene, og det er ikke gået ud over styrken tværtimod, for mig har det være en kæmpe fordel at spise over ligevægtindtaget på ikke faste dage.
Brad Pillon har skrevet bogen Eat stop eat som handler om vægttræning og alternate day fasting.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Jeg forstår godt alm. mennesker der ikke ved hvad de skal gøre når de den ene dag siger man skal holde sig fra kulhyrdater og den anden dag skal de leve af fedt fra fløde og bacon og ellers spise sundt og varieret og den næste uge skal de faste i 16 timer eller et helt døgn, Aaarr det stopper aldrig ](*,)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Folk kan da gøre hvad de vil! Men hvis alm. mennesker gad bare være lidt kritiske overfor alt det pis medierne lukker ud så ville levnedsmiddel industrien ikke ha været så magtfuld som den er. Desuden er der ingen absolut sandhed, men man kan komme tættere på den. Se det dog som en mulighed at der er opbrud i forstillingerne om hvad der er bedst at spise, det kan være at vi får en bedre folkesundhed ud af det.

Desuden er det da en fjollet modediæt at spise korn, sukker og vegetabilske olier i de mængder vi gør det i dag!

Styrkeliste

El Patron skrev:Jeg vil anbefale at læse 1 dagskuren af bla. Anders Nedergaard, de kommer ind på mange positive aspekter i faste, i bogen henviser de til en masse forskning på området.
Jeg har en indsigelse til det med at at man kalder det 5:2 faste, det er jo noget sludder man faster ikke når man spiser 600 til 800 kalorier. For mig er det langt nemmere ikke at spise noget på faste dagene, og det er ikke gået ud over styrken tværtimod, for mig har det være en kæmpe fordel at spise over ligevægtindtaget på ikke faste dage.
Brad Pillon har skrevet bogen Eat stop eat som handler om vægttræning og alternate day fasting.

Hvad synes du at du har oplevet af positive, og for den sags skyld også negative, effekter af at have gået over til at faste et par gange om ugen?

Det kan hurtigt komme til at lyde frelst. Men jeg har ikke været syg i det sidste år, heller ikke en forbigående forkølelse eller feber, og fornemmer at jeg kommer mig bedre over småskader i forbindelse med vægttræning. Mit søvnmønster er blevet bedre, sover tungt i ca. 6 til 7 timer og er klar når jeg slår øjnene op. På mange af fastedagene er jeg meget energisk og det er på de dage jeg får lavet mest.
Af negative ting, hvilket der ikke er så mange af, så er det nok ikke den mest effektive måde at bulke på i forhold til at opbygge muskler, men jeg bliver stadig stærkere men det går langsommere men til gengæld skal jeg ikke bruge flere måneder efter et bulk på at smide fedtet, hvilket var mit store problem tidligere. Jeg var sgu aldrig helt tilfreds med min form selvom jeg var stærk og stor, men jeg turde ikke tabe fordi jeg altid blev slap når kom ned i fedtprocent. Det er ikke tilfældet nu!

Styrkeliste

Det lyder interessant. Hvordan griber du det an i praksis? Hvad spiser du fx på dine "faste"-dage? Og timer du det således, at du aldrig træner på disse dage?
Brugeravatar

Reputation point: 55

Som jeg skrev tidligere spiser jeg ikke noget på mine fastedage, det har jeg nemmest med.
Jeg laver nogle gange nogle lette træninger på faste dage og jeg har også tidligere prøvet at træne tungt uden at mærke den store forskel. Som regel træner jeg dagen efter jeg har fastet, forinden har jeg spist et lille måltid.

Styrkeliste

El Patron skrev:Det kan hurtigt komme til at lyde frelst. Men jeg har ikke været syg i det sidste år, heller ikke en forbigående forkølelse eller feber, og fornemmer at jeg kommer mig bedre over småskader i forbindelse med vægttræning. Mit søvnmønster er blevet bedre, sover tungt i ca. 6 til 7 timer og er klar når jeg slår øjnene op. På mange af fastedagene er jeg meget energisk og det er på de dage jeg får lavet mest.
Af negative ting, hvilket der ikke er så mange af, så er det nok ikke den mest effektive måde at bulke på i forhold til at opbygge muskler, men jeg bliver stadig stærkere men det går langsommere men til gengæld skal jeg ikke bruge flere måneder efter et bulk på at smide fedtet, hvilket var mit store problem tidligere. Jeg var sgu aldrig helt tilfreds med min form selvom jeg var stærk og stor, men jeg turde ikke tabe fordi jeg altid blev slap når kom ned i fedtprocent. Det er ikke tilfældet nu!

Så det er muligt for dig at fastholde en lav fedtprocent hele året på den her måde..?

Ponikowski skrev:
El Patron skrev:Det kan hurtigt komme til at lyde frelst. Men jeg har ikke været syg i det sidste år, heller ikke en forbigående forkølelse eller feber, og fornemmer at jeg kommer mig bedre over småskader i forbindelse med vægttræning. Mit søvnmønster er blevet bedre, sover tungt i ca. 6 til 7 timer og er klar når jeg slår øjnene op. På mange af fastedagene er jeg meget energisk og det er på de dage jeg får lavet mest.

Så det er muligt for dig at fastholde en lav fedtprocent hele året på den her måde..?

Jeg vil vove den påstand, at alle kan opnå det samme uden at faste.

Og det er ikke ment som: Faste er lort, thi jeg selv er fan af det.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

El Patron skrev:Jeg vil anbefale at læse 1 dagskuren af bla. Anders Nedergaard, de kommer ind på mange positive aspekter i faste, i bogen henviser de til en masse forskning på området.

Grunden til jeg skrev det med de 600 kalorier er selvfølgelig både fordi det dikterer 5:2 kuren, men jeg tænkte også at hvis man holdte det i høj grad til at være protein man indtager der, f.eks. skyr om morgenen og kyllingebryst med lidt grønsager til om aftenen, ville det måske være muligt at bevare muskelmasse bedre, og smide en større andel fedt og mindre andel muskler relativt i forhold til hvad man ville gøre ved slet ikke at spise på fastedage.

Det hele handler jo om hvad der funger for en det lange løb, og hvilke mål man har. Men jeg vil vove at påstå at de fleste ville beholde deres styrke bedre under cut hvis de brugte en eller anden form faste.

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster