Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1443
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1440

Følg bodybuilding.dk på

ALCAT test

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

For ikke at svine Smedens log til har jeg valgt at starte en tråd i dette forum.
Min nysgerrighed blev vækket af at Smeden har fået foretaget en test af fødevareintolerans hos en allergilæge.
viewtopic.php?f=21&t=636&start=3690

Sundhedsstyrelsen har ikke den store tiltro til testmetoden og lægen der bruger den i stor stil har fået nogle alvorlige påtaler:
https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=58463.1

Det er meget interessant hvis man kan optimere sin sundhed og velvære ved at undgå bestemte fødevarer. På den anden side er det pænt dumt at ende med at spise ensidigt fordi man er blevet testet af en kvaksalver.

Er der nogle læger eller andre med faglig indsigt der kan komme med en vurdering af ALCAT testmetoden?
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

For dem som vil vide hvad en ALCA test præcis går ud på, kan man læse dette:

ALCA test

ALCAT står for "Antigen Leucocyte Celullar Antibody Test"
Det jeg linker til er et studie som undersøgt reliabiliteten af testet. Der er dog kun 10 deltagere, hvorfor jeg synes der er oplagt til bias :wink: Så jeg har kun linket til den fordi den giver en god beskrivelse af hvad det er.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Kostplan: Vis kostplan

Basalt set tager man noget blod og blander det med forskellige fødevarer, og ser så hvordan de hvide blodceller reagerer - om de vokser, krymper, springer eller gør ingenting. Udfra det vurderer man hvor meget patienten reagerer på hver fødevarer og om disse eventuelt skal undgåes.

Fordele:
- fortæller hvordan patienten reagerer på rigtig mad
- afslører ikke-IgE-medierede reaktioner, noget gængse test ikke gør

Ulemper:
- Er ikke beviselig effektiv (det er helt umuligt at finde originalpapers omkring testen?)
- Kan give anledning til overdreven restriktion (se ovenfor)
- At en intakt fødevare får en blodcelle til at reagere, er ikke nødvendigvis det samme som at den har aktivitet efter en tur gennem maven (derfor kan den stadig lave rigelig ravage ved f.eks. kontakt i munden), eller opfører sig på samme måde efter tilberedning

Der er, såvidt jeg kan se, 2 (3?) sydafrikanske artikler fra 90'erne, der konstaterer mangel på effektivitet.

Så er der 3 fra 00'erne, der siger det modsatte. Mærkværdigt nok er de helt umulige at få fat på.

Min personlige erfaring er at den virker, men at man skal være relativ belastet før man skal ud og betale den alligevel ret omfattende regning.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Hvad er symptomerne på intolerans?
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Nu skal man jo passe på man ikke falder i gryden og tror man har intolerans når man ikke har. Generelt er det mavevrøvl, migræne, udslæt og så videre, tit uden man har en videre ide om hvorfor det kommer, fordi påvirkning og symptom er tidsmæssigt adskilt.

Har man derimod rigtig fødevarerallergi mod f.eks. peanuts finder man hurtigt ud af det.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Lærling skrev:Hvad er symptomerne på intolerans?

At du har sygdomme der ikke er effektive behandlinger for, og som man ikke har en medicinsk forklaring for hvorfor de opstår. Seriously, det er det producenten reklamerer med.

IBS
Migræne
Recidiverende luftvejssygdomme
Polymyalgi

Alle disse sygdomme bedres af regelmæssig livsførelse, lavere stressniveau etc og har et stort psykosymatisk komponent og man har set patienter reagerer over normen på placebo.

Kort sagt, diffuse sygdomme hvor tro flytter bjerge.
Brugeravatar

Hvad er prisen for sådan test har googlet rundt, men synes ikke jeg kan finde noget specifikt??

Har selv colitis Ulcerose(kronisk betændelse i tyktarm) med scleroserende kolangit(kronisk betændelse i en del af galden og leveren), som gør at jeg i forvejen ikke kan spise for mange mælke produkter, frugt, fiskeolie osv. osv., men en stor del af det er selvlært ved at starte en simpelkost, og så bygge på. Da der stortset kun er dokumentation for at fruktose og sorbitol skulle give en mærkbar forandring i symptomer, kunne det være interessant at vide om det måske er general fødevarer allergi der kunne spille ind.

Har os tidligere overvejet at blivetestet for laktoseintolerans, samt cøliaki men så vidt jeg kan forstå er den eneste sikre måde at fastslå dette på er en biopsi ved en endoskopi/koloskopi(kan ikke lige huske forskellen), og på trods af min store interesse, har jeg nok i den ene kontrol jeg får lavet om året hvor de desværre ikke vil kontrollere ovenstående :´)

For at gøre en lang historie kort, hvis prisen er rigtig kunne jeg da klart overveje det alene for interessens skyld.
Hellere krudt i pistolen end krudt i røven!

Reputation point: 0

Geografisk sted: København S

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World Brøndby
Fitness World Frederiksberg
fitness world Englandsvej

Logbog: Ingen logbog

Poul: Nemlig. Man skal sgu passe på man ikke tænker "nåja, jeg har sguda ondt i maven i ny og næ" og så konkluderer intolerance. Der er ikke nogen rigtig gode biomarkører, men jeg syntes da man med rimelighed kan konkluderer at man er intolerant overfor gær, hvis man skider 4 gange om dagen når man spiser det og 1 når man ikke gør.

Gøjser: Prisen er ikke rigtig. Den ligger ihvertfald på 4000.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Det er til at føle på, så må jeg nok på briksen i stedet og testes for laktoseintolerans og cøliaki :lol:

Fitness World Brøndby

Bare det faktum at "opfinderen" til metoden lancerer det efter at have udført et studie som var ikke kontrolleret og ikke "blinded", udført på noget i stil med 5 personer, gør også at jeg har meget svært ved at tage det seriøst. Det falder direkte i samme boldgade som Poliquin og hans slutsats trukket efter én eller to makkers historier om hvordan de kom af med sin dobbelthage efter at have spist alger imod den parasit han havde i maven - nemlig at dobbelthage skyldes parasitter. :-k (lige den sammenhæng er jeg ikke sikker på at poliquin set, men det er i den samme boldgade, de ting han siger)

Man ved ekstremt lidt om immunsystemet - det man i princip med sikkerhed ved er at det har en større rolle end man tror, sammen med vore hormoner. Men jeg bliver altid skeptisk når der lanseres metoder overfor netop de ovenfor nævnte problemstillinger/sygdomme. Det er jo også ret passende at vælge netop dem som ikke har en pille med signifikant virkning overfor - det gør det nemmere at sælge sin metode som den succesflyldte.

Og jeg har bestemt noget imod at bruge en metode som er så dårligt underbygget til at diagnosticere med. Så synes jeg i stedet for at man bruge de trends man fundet ved disse prøver for at videreudvikle dem. Det KUNNE jo være at de har fat i noget.... men tydeligvis er det bare halvbagt så langt.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

laktosen er vel ikke så slem? er det ikke bare en insulinmåling efter en gang mælkesukker?

Cøeliaki-testen er selvf ikke så sjov, men det er vel bare en gummibold i munden og så benene op om nakken :mrgreen:
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Noget i den stil, evt. få den bedre halvdel til at lave den hjemme i soveværelset :´)

Fitness World Brøndby

Smeden skrev:laktosen er vel ikke så slem? er det ikke bare en insulinmåling efter en gang mælkesukker?

Cøeliaki-testen er selvf ikke så sjov, men det er vel bare en gummibold i munden og så benene op om nakken :mrgreen:

Du mener Gimp aften i swingerklubben?
Spørg Moos, han ved mere end nogen andre jeg kender om emnet. :delete:
Brugeravatar

Jeg har en veninde der lider af kvalme 24/7, hvilket er meget hæmmende for hendes hverdag.
Lægen har ikke kunnet finde ud af hvad det kommer af.

Ville det være et symptom på en form for intolerance overfor nogle fødevarer?
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Moqensen skrev:Jeg har en veninde der lider af kvalme 24/7, hvilket er meget hæmmende for hendes hverdag.
Lægen har ikke kunnet finde ud af hvad det kommer af.

Ville det være et symptom på en form for intolerance overfor nogle fødevarer?

Graviditet. Der er en lille Måge på vej.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00