Bruger login







Tilbudsguide, uge 4, 2019
Innocent juice, Actifry og skyr!

Ugen der gik, uge 2, 2019
Kød diæt, træningscentre og hypertrofi!

Tilbudsguide, uge 3, 2019
Kød, skyr og jordbær!

Ugen der gik, uge 1, 2019
Kom godt igang med det nye år!


Statistik

Vi har 55314 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Annenielsen25

Vores medlemmer har i alt skrevet 2024158 indlæg i 86352 emner

22 nye indlæg i dag


Online
I alt: 529
Medlemmer: 9
Skjulte: 0
Gæster: 520

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS

Hvordan Starter jeg?
Hvordan Starter jeg?
Jonathan Gonge | Dato: 5. nov 2014, 18:31

Ligesom når man starter i enhver anden organiseret idræt, vil det være relevant at finde en forening, hvor denne idræt udøves. Klubberne, der vil være relevante for en styrkeløfter findes på dansk styrkeløftforbunds hjemmeside www.styrke.dk. Styrkeløft er generelt repræsenteret i de fleste egne af Danmark, omend der er nogle steder, hvor der endnu ikke er etableret klubber. De fleste mennesker vil dog have en klub i deres nærhed, og ofte også flere forskellige. Her kan det være en god idé at besøge flere forskellige i ens nærområde, og se hvad man synes passer en selv bedst.

 

 

Styrkeløft er ikke en sport for de få, men en sport for de mange. Enhver, der har deltaget ved stævner vil vide, at folk generelt er hjælpsomme og venlige, og at der findes mange typer indenfor sporten. Lige fra de helt tynde til de meget store samt fra de  purunge til gamle.

 

Når man starter på styrkeløft, er det vigtigt at have for øje, hvad der egentlig er vigtigt i den indledende periode af ens løfterkarriere. Her vil det vigtige være at skabe et bredt og solidt fundament, man kan bygge videre på. Det inetressante er ikke, hvor hurtigt man kan komme til at squatte de der 100kg, der måske blev lidt høje, og generelt af tvivlsom teknisk karakter. Det vigtige er, at man får opbygget generel kapacitet for sunde, effektive bevægelser, kapacitet for træning, og generelt gode vaner omkring sin træning. De fleste mennesker vil kunne skabe indledende fremgang uden at tænke videre over at bygge fundament og optimere teknik, men der er flere uheldige konsekvenser ved denne fremgangsmåde;

 

  1. Vi er vanedyr. Dette er ikke kun når det kommer til at strukturere vores hverdag, indkøb osv., men også når det kommer til, hvordan vi bevæger os. Lærer vi en dårlig vane, bliver det sværere og sværere at komme af med den, des længere tid man går med den. Laver man krymrygget dødløft i det første år man træner, er det ikke urealistisk, at det vil tage et år at vænne sig til at dødløfte med ret ryg. For nogle bliver processen om at komme af med dårlige vaner så lang og uoverskuelig, at de aldrig får realiseret deres potentiale den vej rundt. Bruger man den indledende fase, hvor man alligevel kan få fornuftigt respons af relativt lette vægte, til at opbygge fornuftig teknik, så vil det gavne en lang tid fremover. Nøgleordet er her tålmodighed.

  2. Dårlig teknik vil på sigt oftest være både ineffektivt og fordrende for skader. Hvad der føles effektivt første gang det prøves, er måske ikke det mest effektive på sigt. De fleste mennesker vil de første gange de træner kunne krane en del mere i dødløft, end de kan løfte med hvad der almindeligvis anses som god teknik. Det betyder ikke, at dette styrkeforhold mellem de to teknikker vil bestå for evigt. Dernæst vil dårlig teknik ofte, på sigt, give anledning til skader. Dette punkt behøver egentlig ikke voldsom omtale. Man bliver hverken stor eller stærk af at være skadet.

 

Hvad betyder dette i praksis for vores træning? Det betyder flere ting. Først og fremmest betyder det, at maxvægte ikke er fornuftig træning, især ikke for folk der er nye i sporten. Der er INGEN (fornuftig) grund til hvorfor man som ganske ny i sporten skal maxe til træning. Der bør naturligvis være en progression i træningen, men det behøver ikke være lig maxvægte. Progression er i bund og grund bare fremgang og progression på mange forskellige parametre er muligt. Man kan øge belastningen, man kan øge volume, frekvens, man kan lave en sværere øvelse osv.

 

I bund og grund kan man skabe progression i sin træning på rigtig mange måder, og det er vigtigt, at der er en balance i valgene, og at der ikke kun er fokus på hele tiden at løfte tungere. Derudover betyder det, at den indledende træning i høj grad bør inkludere variede bevægelser, ikke kun konkurrenceøvelserne, men derimod en bred vifte af bevægelser, der kan udvikle atletens generelle fysiske kapacitet indenfor alsidig bevægelse. Dette kan være regressioner, progressioner, eller bare varianter af hovedløftene, det kan være unilaterale bevægelser, det kan være bevægelser bare med kropsvægt, bevægelighedsøvelser, aktiveringsøvelser. Igen, det kan være mange ting. Mulighederne er mange, og vil man skabe et bredt fundament, bør man træne bredt. Specialisering indenfor sporten bør ske løbende og gradvist, ikke indledningsvist. Griber man træningen fornuftigt an, bør den forstærke fornuftig funktion af kroppen, snarere end omvendt. Af samme årsag ser man ofte, at mange styrkeløftere kan fortsætte deres karriere og stille op langt op til stævner selv langt oppe i alderen. I Danmark er den ældste aktive styrkeløfter Svend Stensgaard, der til trods for at være født i 1922, stadig stiller op.

 

 

Skal pointen summeres kort op må det være, at selvom begynderiver er godt, så bør man ikke se sig blind på hurtigst muligt at få flest muligt plader på stangen, men i stedet udnytte iveren til at skabe et solidt fundament, der kan bære store, fremtidige resultater.


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


Jeg begriber stadig ikke hvordan der ikke kan være nogen klubber i hverken Kolding eller Haderslev.
Brugeravatar
 
Indlæg: 442
Tilmeldt: 21. mar 2012, 10:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pure Performance Powerlifting (Brørup) er vidst i nærheden.
Brugeravatar
 
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 15. jan 2010, 00:14
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Unifitness
Sportshøjskolen
SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Uhh surt at bo i Esbjerg!! :D
Brugeravatar
 
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 30. jun 2008, 13:07
Geografisk sted: Lyngby
 
Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
HGVS
Performance Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan




Tilbage til oversigten