Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1138
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1136

Følg bodybuilding.dk på

B2B med ændringer

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Har skiftet lidt i nogle øvelser, og reps. Er det okay eller?

A
DB bænkpress 4 x 6
DB decline bænkpress 4 x 6
DB stående skulderpress 4 x 6
Side lateral raise 4 x 6
Tricep 4 x 10

B
Rackpulls 4 x 6
Benpress 4 x 10
DB row 4 x 6
pulldown/pullup 4 x 6
Bicep curl 4 x 10 -
cal raise 4 x 6

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Shot answer, no. Du kan ikke erstatte squat og dødløft med rackpulls og benpress, eller bare i det hele taget

Reputation point: 35

bangsunei skrev:Shot answer, no. Du kan ikke erstatte squat og dødløft med rackpulls og benpress, eller bare i det hele taget

Jo, det kan han godt.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (9)

Crip'O skrev:
bangsunei skrev:Shot answer, no. Du kan ikke erstatte squat og dødløft med rackpulls og benpress, eller bare i det hele taget

Jo, det kan han godt.
Selvfølgelig kan han det, det vises i første post, men nu hvor du slutter med det punktum må du vide ret meget. Hvad er din begrundelse for at et ændre i et fundament byggende program hvor man fjerne de to vigtigste basisøvelser ?

Reputation point: 35

bangsunei skrev:
Crip'O skrev:

Jo, det kan han godt.
Selvfølgelig kan han det, det vises i første post, men nu hvor du slutter med det punktum må du vide ret meget. Hvad er din begrundelse for at et ændre i et fundament byggende program hvor man fjerne de to vigtigste basisøvelser ?

Der kan være mange grunde. Hvis ens teknik stinker til dødløft, så kan rackpulls være et godt alternativt, der samtidig kan hjælpe på teknikken til dødløften samt topstyrken. Jeg ved af erfaring, at man får mere ud af sin bentræning af at køre benpres end squat, hvis man endnu ikke er særlig god til øvelsen. For et par år siden var mine ben bagude. Jeg kørte selvfølgelig squat, da det vel og mærke er den bedste benøvelse der findes. Men min teknik var elendig, jeg fik hele tiden småskader og fandt det svært at smide mere vægt på stangen. Jeg så tæt på 0 resultater. På et senere tidspunkt valgte jeg at køre benpres i stedet for, og jeg kunne stortset øge vægten for hvert eneste træningspas. Jeg øgede omkredsen på mine lår med 10cm i den periode, hvor jeg kørte benpres. Nu har jeg så lært teknikken i squat og kører snart dobbelt så tungt som inden jeg benpressede. Så rackpulls og benpres kan sagtens bruges til at skabe en fundamental styrke og evt. teknik :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Crip'O skrev:
bangsunei skrev:
Crip'O skrev:

Jo, det kan han godt.

Der kan være mange grunde. Hvis ens teknik stinker til dødløft, så kan rackpulls være et godt alternativt, der samtidig kan hjælpe på teknikken til dødløften samt topstyrken. Jeg ved af erfaring, at man får mere ud af sin bentræning af at køre benpres end squat, hvis man endnu ikke er særlig god til øvelsen. For et par år siden var mine ben bagude. Jeg kørte selvfølgelig squat, da det vel og mærke er den bedste benøvelse der findes. Men min teknik var elendig, jeg fik hele tiden småskader og fandt det svært at smide mere vægt på stangen. Jeg så tæt på 0 resultater. På et senere tidspunkt valgte jeg at køre benpres i stedet for, og jeg kunne stortset øge vægten for hvert eneste træningspas. Jeg øgede omkredsen på mine lår med 10cm i den periode, hvor jeg kørte benpres. Nu har jeg så lært teknikken i squat og kører snart dobbelt så tungt som inden jeg benpressede. Så rackpulls og benpres kan sagtens bruges til at skabe en fundamental styrke og evt. teknik :)

Hvad med at løse problemet istedet for at gå udenom det? Lær teknikken i dødløft og squat til at starte med.
Der er ingen grund til at begynde at argumentere for at rackpulls øger topstyrken når personen ikke er styrkeløfter eller generelt træner efter styrke, og heller ikke er længere i sin trænings karriere. Der er ingen grund til at argumentere for at rackpulls hjælper på ens dødløft teknik, når man er newb; Man bliver god til dødløft hvis man laver dødløft. + Der er tæt på ingen baglårs aktivitet i rackpulls, så derfor ender han ud med kun at have 1 ben øvelse, 8 sæt om ugen? Nemlig benpres. Ikke optimalt. :)

Håndværkeren: Lad være med at ændre squat og dødløft.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Active skrev:
Crip'O skrev:
bangsunei skrev:
Crip'O skrev:

Jo, det kan han godt.

Hvad med at løse problemet istedet for at gå udenom det? Lær teknikken i dødløft og squat til at starte med.
Der er ingen grund til at begynde at argumentere for at rackpulls øger topstyrken når personen ikke er styrkeløfter eller generelt træner efter styrke, og heller ikke er længere i sin trænings karriere. Der er ingen grund til at argumentere for at rackpulls hjælper på ens dødløft teknik, når man er newb; Man bliver god til dødløft hvis man laver dødløft. + Der er tæt på ingen baglårs aktivitet i rackpulls, så derfor ender han ud med kun at have 1 ben øvelse, 8 sæt om ugen? Nemlig benpres. Ikke optimalt.

Håndværkeren: Lad være med at ændre squat og dødløft.

Det behøves nødvendigvis ikke betyde, at han går udenom problemet. Jeg brugte min squatfri tid til at lave forøvelser i form af goblin squats og udstrækninger for hoftemobilitet for at forbedre min teknik mens jeg brugte benpressen til hypertrofitræningen :)
Vi ved intet om hans mål, så derfor kan du ikke sige, at det ikke er relevant for ham at blive stærkere i dødløft.
Du har dog ret med det sidste, men så kunne han tilføje nogle lunges, hvis han har tid til det. Han får meget mere ud af programmet, hvis han bruger de øvelser han rent faktisk kan finde ud af til selve træningen, mens han træner teknikken ved siden af.
Brugeravatar

Styrkeliste

Crip'O skrev:Det behøves nødvendigvis ikke betyde, at han går udenom problemet. Jeg brugte min squatfri tid til at lave forøvelser i form af goblin squats og udstrækninger for hoftemobilitet for at forbedre min teknik mens jeg brugte benpressen til hypertrofitræningen :)
Vi ved intet om hans mål, så derfor kan du ikke sige, at det ikke er relevant for ham at blive stærkere i dødløft.
Du har dog ret med det sidste, men så kunne han tilføje nogle lunges, hvis han har tid til det. Han får meget mere ud af programmet, hvis han bruger de øvelser han rent faktisk kan finde ud af til selve træningen, mens han træner teknikken ved siden af.

Han går netop uden om problemet, hvis det han vil lave af øvelser, er det som han har postet ovenover. Benpres kan være en sekundær øvelse til squat, jeg laver selv benpres og synes det er en dejlig øvelse, dog kræver det at ens hoved benøvelse er squat hvor man prøver at lære teknikken fra start af, jeg ville ønske at det var sådan jeg gjorde fra start af :) Btw så kan man sagtens få en masse ud af squat, selvom man ikke kører helvedes tungt.
Måske træner han efter styrke, måske ikke. I begge tilfælde så ændre det ikke på at han skal lave dødløft, og ikke en variant som rackpulls, medmindre man har en virkelig god grund til det. Hvis grunden er at teknikken halter i dødløft, så skal man bare øve sig på sin dødløft. Lav de 3 store fra start af.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Active skrev:
Crip'O skrev:Det behøves nødvendigvis ikke betyde, at han går udenom problemet. Jeg brugte min squatfri tid til at lave forøvelser i form af goblin squats og udstrækninger for hoftemobilitet for at forbedre min teknik mens jeg brugte benpressen til hypertrofitræningen :)

Han går netop uden om problemet, hvis det han vil lave af øvelser, er det som han har postet ovenover. Benpres kan være en sekundær øvelse til squat, jeg laver selv benpres og synes det er en dejlig øvelse, dog kræver det at ens hoved benøvelse er squat hvor man prøver at lære teknikken fra start af, jeg ville ønske at det var sådan jeg gjorde fra start af :) Btw så kan man sagtens få en masse ud af squat, selvom man ikke kører helvedes tungt.
Måske træner han efter styrke, måske ikke. I begge tilfælde så ændre det ikke på at han skal lave dødløft, og ikke en variant som rackpulls, medmindre man har en virkelig god grund til det. Hvis grunden er at teknikken halter i dødløft, så skal man bare øve sig på sin dødløft. Lav de 3 store fra start af.

Hahah vi bliver nok aldrig enige :)
Men min overbevisning er, at det er bedst at skille hypertrofi/styrketræning og tekniktræning ad, således at man stadig kan køre nogle tunge træningspas uden at øge sit skadespotentiale betragteligt. Forudsætningen er selvfølgelig at man har tid til det, da det er tidskrævende at gøre tingene hver for sig. Men det har virket for mig i hvert fald :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Crip'O skrev:
bangsunei skrev:
Crip'O skrev:

Jo, det kan han godt.

Fuldstændig enig.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster